فهرست مطالب

آیا مراکز تهیه و ارائه غذای بیرون بر مشمول ارزش افزوده هستند؟

بله بر اساس فراخوان 9 ارزش افزوده واحدهای تهیه و ارائه غذای بیرون بر و کافی شاپها مشمول ارزش افزوده هستند

تکالیف ارزش افزوده کترینگ و کافی شاپ چیست؟

تکالیف مشمولین مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تهیه غذا و کافی شاپها در مطلب ارائه شده است

تکالیف ارزش افزوده آشپزخانه و کافی شاپ از چه زمانی آغاز میشود؟

از زمانی که مودی بر اساس فراخوان مشمول ارزش افزوده باشد، موظف به انجام تکالیف است

ارزش افزوده کترینگ و کافی شاپ، جدیدترین فراخوان ارزش افزوده است که از سوی سازمان مالیاتی اعلام شده است. بر اساس این فراخوان گروه جدیدی از مودیان مشمول اجرای تکالیف ارزش افزوده شده‌اند. در این مطلب آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با فراخوان مرحله نهم مالیات بر ارزش افزوده کترینگ و کافی شاپ، مشمولین این فراخوان و تکالیف آنها آشنا نماییم.

کافی‌شاپ ها و تهیه غذای بیرون بر، از اول تیرماه 1402 مشمول مالیات ارزش افزوده

سازمان مالیاتی در ابتدای سال 1402 بر اساس اطلاعیه‌ای کلیه فعالان اقتصادی و ‌صاحبان واحدهای تهیه غذا (آشپزخانه‌ها) و کافی شاپ‌ها را برای ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، فراخوان نمود.

متن اطلاعیه فراخوان نهم ارزش افزوده آشپزخانه و کافی شاپ

بر اساس این اطلاعیه به موجب ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2، از آنجایی که تا زمان راه‌اندازی سامانه مودیان ترتیبات ثبت نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 است، لذا بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/2/17، كليه اشخاص حقيقی و حقوقی كه بر اساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند، در صورت اشتغال به فعاليت‌های ذيل با هر ميزان فروش يا درآمد، مشمول مرحله نهم ثبت نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای تیرماه سال 1402 خواهند بود:

  • تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون بر (آشپزخانه‌ها و کیترینگ ها) اعم از صنعتی یا خانگی
  • کافی شاپ­ ها

تذکر بسیار مهم:

فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله نهم ثبت نام این نظام مالیاتی جزء مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

! این اطلاعیه در حکم بخشنامه برای ادارات کل امور مالیاتی، اتحادیه­‌های ذی­ربط و سایر مجامع و تشکل ­ها محسوب می‌گردد.

اطلاعیه ارزش افزوده آشپزخانه و کافی شاپ
اطلاعیه فراخوان ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای تیرماه 1402

مشمولین فراخوان نهم ارزش افزوده کترینگ و کافی شاپ

سازمان مالیاتی در فراخوان ششم ارزش افزوده مورخ 94/1/1، چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد (فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز) را مشمول ثبت نام و اجرای تکالیف ارزش افزوده اعلام نموده بود.

در فراخوان نهم بخش دیگری از فعالان اقتصادی حوزه صنایع غذایی در لیست مشمولین ارزش افزوده قرار گرفته‌اند. بر اساس این فراخوان دو گروه فعال در حوزه مواد غذایی شامل کلیه مراکز تهیه و ارائه انواع غذای بیرون بر مانند طباخی‌ها، آشپزخانه‌ها و کیترینگ ها اعم از صنعتی یا خانگی و همچنین کافی شاپ ها مشمول تکالیف ارزش افزوده اعلام شده‌اند.

زمان ثبت نام ارزش افزوده کافی شاپ و کترینگ

مطابق اعلام سازمان مالیاتی، تاریخ آغاز مشمولیت برای مشمولین آخرین فراخوان ارزش افزوده، ابتدای تیر ماه  1402 (1402/4/1) است. بدین ترتیب کلیه اشخاصی که از این تاریخ مشمول ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده هستند، در صورت خودداری از اجرای تکالیف موظف به پرداخت جرایم ارزش افزوده خواهند بود.

تکالیف ارزش افزوده آشپزخانه ها و کافی شاپ ها

به این ترتیب از ابتدای تیر ماه 1402 کلیه آشپزخانه‌ها و کافی شاپ‌ها موظف به انجام تکالیف زیر هستند:

شرح تکلیفمهلت قانونی
ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزودهبر اساس فراخوان سازمان مالیاتی (1 تیر 1402)
صدور صورتحساب بر اساس قوانین ارزش افزوده و سامانه مودیانزمان عرضه کالا و خدمات
درج مالیات و عوارض ارزش افزوده در صورتحساب صادره و دریافت آن از مشتریزمان صدور صورتحساب
تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در مهلت مقرر15 روز پس از پایان هر فصل
پرداخت مالیات و عوارض تعیین شده در مهلت مقرر15 روز پس از پایان هر فصل
ثبت و نگهداری اسناد و مدارک (برای گروه‌های مشخص شده)10 سال از تاریخ صدور اسناد
جدول شرح تکالیف مشمولین فراخوان 9 ارزش افزوده آشپزخانه و کافی شاپ

خوب است بدانید:

اجرای تکالیف مالیات بر ارزش افزوده، جایگزین اجرای تکالیف مربوط به مالیات آشپزخانه ها و کترینگ ها و یا مالیات کافی شاپ ها نشده است؛ بلکه به سایر تکالیف این گروه اضافه شده است. به این ترتیب این دوگروه موظفند با رعایت مهلتهای قانونی، نسبت به تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات متعلق اقدام نمایند.

توصیه می‌کنیم بخوانید: آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

رفع ابهام استعلام شمول یا عدم شمول برخی رسته ها در فراخوان نهم ارزش افزوده

مطابق اعلام سازمان مالیاتی در خصوص تسری فراخوان مرحله نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به رسته‌های “جگرکی، بریانی، آش و حلیم، ساندویچ، فست فود، اغذیه و پیتزا فروش، فروش قهوه بدون سرو در محل” به اطلاع می‌رساند:

1- نظر به آن که کلیه فعالان اقتصادی شاغل در رسته کافی شاپ به صورت عام فراخوان شده‌اند، تمامی فعالیت‌های مرتبط اعم از پذیرایی و ارائه سرویس در محل یا به صورت بیرون‌بر این فعالان اقتصادی از ابتدای تیر ماه سال 1402 مشمول فراخوان یاد شده خواهد بود.

2- با در نظر داشتن فراخوان‌های مراحل چهارم و ششم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، فراخوان نهم شامل فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت تهیه و ارائه انواع غذا به صورت بیرون‌بر و در قالب آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها بوده، لذا فعالیت در زمینه جگرکی، بریانی، آش و حلیم، ساندویچ، فست فود، اغذیه و پیتزافروشی که طی هشت مرحله قبلی فراخوان نشده‌اند، مشمول فراخوان نهم نخواهد بود.

نامه رفع ابهام ارزش افزوده فراخوان نهم
نامه رفع ابهام استعلام شمول و یا عدم شمول فعالیت برخی از رسته ها در فراخوان مرحله نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده

کلام آخر

 ارزش افزوده کترینگ و کافی شاپ جدیدترین تکلیف قانونی فعالان در حوزه طباخی (آشپزخانه‌ها و کترینگها) و کافی شاپها است. از این رو فعالان این دو حوزه موظف به اجرای تکالیف مربوطه از جمله ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و تکمیل اظهارنامه مربوطه در مهلت مقرر هستند. به این ترتیب فعالان این حوزه می‌توانند با آموزش اظهارنامه ارزش افزوده و اجرای دقیق و به موقع تکالیف، علاوه‌بر پرداخت مالیات منصفانه از تخفیفات و مزایای در نظر گرفته شده برای مودیان خوش حساب استفاده نمایند.

آموزش تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده فرصت جدیدی برای درآمدزایی برای حسابداران فراهم می‌سازد تا بتوانند نسبت به درآمدزایی از این حوزه اقدام نمایند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام
    آیا قهوه فروشی های بیرون بر که هیچ محیطی برای نشستن ندارند،در دسته کافی شاپ قرار میگیرند و مالیات به آنها تعلق میگیرد؟
    آیا قانونی است که در منو قیمت را بدون احتساب مالیات درج کرده و موقع کارت کشیدن و آن هم بدون دادن فاکتور،9 درصد را اضافه کنند؟

    1. سلام
      مشمول ارزش افزوده هستند. لازم است مبلغ و نرخ ارزش افزوده به تفکیک برای مشتری مشخص باشد.

  2. سلام و خسته نباشید
    آیا رستوران ها می توانند صورتحساب خود را بدون ارزش افزوده صادر نمایند (به منظور رضایت مشتری و بعد روانی این موضوع) ولی در موعدد مقرر بر اساس مجموع فروش 3 ماهه و کالاهای مشمول ارزش افزوده اقدام به ارسال ارزش افزوده نمایند.

    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      خیر- مطابق قانون ارزش افزوده، مشمولین موظفند مالیات و عوارض ارزش افزوده را در صورتحساب صادره درج نموده و سپس از مشتری دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :