فهرست مطالب

مطالبه مالیات خودروهای میلیاردی یکی از اقدامات دولت در راستای برقراری عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی است. این اقدام با تصویب قانون مالیات خودروهای لوکس در سال 1400 رسمیت یافت و  همچنین جرایمی به عنوان ضمانت اجرایی آن در نظر گرفته شد. در این نوشته آموزش مالیات همراه ما باشید تا با شما از مالیات خودرو میلیاردی در سال 1403 سخن بگوییم.

قانون مالیات خودروهای لوکس

بر اساس بند «چ» تبصره 6 قانون بودجه 1403 کل کشور، کلیه مالکان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی) موظفند برای انواع خودروهای سواری و وانت‌های دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی، در صورتی که مشمول تحت شرایط زیر باشند، مالیات خودروی لوکس در سال 1403 را بپردازند:

  • خودرو به نام مالک و یا فرزندان کمتر از 18 سال و یا محجور تحت تکفل او باشد
  • ارزش خودرو بیش از سی و پنج میلیارد (35,000,000,000) ریال باشد

خوب است بدانید:

مالیات خودروهای میلیاردی با مالیات نقل و انتقال خودرو و مالیات مشاغل خودرویی متفاوت است.

  • مالیات مشاغل خودرویی مالیاتی است که کلیه اشخاصی که به واسطه خودرو به کسب درآمد مشغول هستند، موظف به پرداخت آن هستند.
  • اما مالیات خودروهای میلیاردی مبلغی است که مالکین خودروهای با ارزش بیش از 35,000,000,000 به صورت سالانه به عنوان مالیات بر دارایی موظف به پرداخت آن هستند.

مالیات ماشینهای بالای سه و نیم میلیارد چقدر است؟

مطابق قانون بودجه 1403 کل کشور، مالیات بر دارایی خودرو برای خودروهای با قیمت روز بیش از سی و پنج میلیارد (35,000,000,000) ریال، نسبت به مازاد بر این مبلغ به نرخ یک درصد (1%) محاسبه و مطالبه می‌شود.

به بیان دیگر، نرخ مالیات خودروهای میلیاردی در سال 1403 عبارت است از:

ارزش خودرو (ریال)نسبت به مازادنرخ مالیات سالانه
0 تا 35,000,000,000معاف از پرداخت مالیات
بالاتر از 35,000,000,00035,000,000,0001%
جدول مالیات ماشینهای بالای سه و نیم میلیارد در سال 1403

نحوه محاسبه مالیات خودرو های گران قیمت سال 1403

سازمان مالیاتی مالیات خودرو لوکس را بر اساس ارزش روز انواع خودروها تعیین می‌نماید. اصلی‌ترین عوامل جدول تعیین قیمت روز خودرو عبارتند از:

  • تاریخ ساخت یا واردات خودرو
  • کشور تولید کننده خودرو
  • شرکت تولید کننده خودرو

 مالیات مربوطه که با توجه به مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودرو تعیین می‌شود، از طریق مایتکس (درگاه ملی خدمات مالیاتی) قابل پرداخت است.

! نکته

ارزش خودروهایی که بعد از اعلام سازمان مالیاتی تولید و یا وارد می‌شوند، بلافاصله در تاریخ تولید یا واردات آنها تعیین و اعلام می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات خودروی گران قیمت
مالیات خودروها بر اساس ارزش روز انواع خودروها تعیین میشود

فرمول محاسبه مالیات خودرو های بالای سه و نیم میلیارد در سال 1403

به این ترتیب، فرمول محاسبه مالیات ماشینهای بالای سه و نیم میلیارد به صورت زیر است:

میزان مالیات بر خودرو لوکس 1% × (35,000,000,000 – قیمت روز خودرو (ریال))
فرمول محاسبه مالیات خودرو بالای سه میلیارد در سال 1403

مهلت پرداخت مالیات خودروهای میلیاردی سال 1403

مطابق قانون بودجه 1403 کل کشور، کلیه مالکان خودروهای گران قیمت موظفند مالیات تعیین شده خودروهای تحت تملک خود و یا فرزندان محجور و یا کمتر از 18 سال تحت تکفل خود را حداکثر تا پایان بهمن ماه 1403 پرداخت نمایند.

جرایم عدم پرداخت مالیات خودروهای میلیاردی

مطابق بند «چ» تبصره 6 قانون بودجه 1403، عدم پرداخت مالیات خودرو لوکس مشمول جرایم زیر خواهد بود:

  • ممنوعیت ثبت نقل و انتقال خودروها قبل از پرداخت بدهی‌های مالیاتی اعم از مالیات بر دارایی و یا نقل و انتقال قطعی و اجاره. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند
  • عدم پرداخت مالیات خودروهای میلیاردی مشمول حکم ماده 190 ق.م.م است

اعتراض به مالیات خودروهای لوکس

در صورتی که هر یک از مالکین نسبت به مالیات خودرو لوکس تعیین شده اعتراضی دارند، جهت ثبت اعتراض خود باید مراحل زیر را طی نمایند:

  • مراجعه به درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) به آدرس my.tax.gov.ir (در صورتی که تاکنون ثبت نام ننموده‌اید ابتدا باید در این درگاه ثبت نام نمایید)
  • انتخاب گزینه “مالیات بر خودروهای تحت تملک”
  • انتخاب گزینه “اعتراض دارم”

بدین ترتیب اعتراض مالک نسبت به مالیات تعیین شده ثبت شده مورد رسیدگی سازمان قرار خواهد گرفت.

اعتراض به مالیات خودروهای لوکس
“تمکین” به معنای پذیرش مالیات خودرو و “اعتراض دارم” برای ثبت اعتراض است

مراحل رسیدگی به اعتراض مودیان به مالیات خودرو لوکس

بر اساس بخشنامه سازمان مالیاتی مورخ 1401/9/1، مالکان خودروهای گران قیمت می‌توانند نسبت به مالیات بر دارایی خودروهای خود اعتراض نمایند. بدین ترتیب ادارات وصول و اجرا موظفند ضمن ابطال اقدامات اجرايی، پرونده را برای رسيدگی به اعتراض مودی به هیئت‌های حل اختلاف مالياتی ارجاع دهند. مراحل رسیدگی به اعتراض مودیان در خصوص مالیات‌های غیرمنصفانه به شرح زیر است:

  • ابطال اقدامات اجرایی
  • ارجاع پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 1 ماده 216 ق.م.م، به عنوان هیئت بدوی
  • ارجاع پرونده به هیئت تجدید نظر، در صورت اعتراض به رای هیئت بدوی مطابق مقررات ماده 247 ق.م.م

فرآيندهای مرتبط از طريق ادارات وصول و اجرا و مديريت دادرسی مالياتی پشتيبانی خواهد شد.

خوب است بدانید:

در مواردی كه مالكان خودروها، به ارزش خودرو از جهت متناسب نبودن ارزش تعيين شده با توجه به نوع،‌ تيپ، مدل، حجم موتور، سال ساخت و … معترض باشند، هيئت‌های حل اختلاف مالياتی مراتب را با ذكر نوع، تيپ، مدل، حجم موتور و سال ساخت خودرو، از معاونت حقوقی و فنی مالياتی استعلام و پس از كسب نظر معاونت مذكور نسبت به صدور رای اقدام می‌نمايند. چنانچه نظر معاونت حقوقی و فنی مالياتی تعديل ارزش خودرو باشد، ضمن اعلام نتيجه به هيئت، مراتب را به معاونت فناوری‌های مالياتی اعلام نموده تا معاونت مزبور ارزش تعديل شده خودرو را در محاسبات منظور نمايد. در مورد پرونده‌های مالياتی مربوط كه ماليات آن‌ها پرداخت نشده است، با ارزش جديد اقدام شود.

5 سوال متداول در مورد مالیات خودروهای لوکس

1) چه کسانی مشمول پرداخت مالیات خودروهای گران قیمت هستند؟

کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی (برای خودروهای تحت تملک خود یا فرزندان محجور یا کمتر از 18 سال تحت تکفل آنها) و اشخاص حقوقی موظفند برای انواع خودروهای سواری و یا وانت دو کابین با پلاک انتظامی شخصی با ارزش بیش از 35,000,000,000 ریال (به ازای مبلغ مازاد بر سه و نیم میلیارد تومان) مالیات پرداخت نمایند.

2) آیا برای پرداخت مالیات خودروهای بالای سه و نیم میلیارد باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم نماییم؟

خیر – برای پرداخت مالیات خودرو لوکس، نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیست. مودیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) نسبت به استعلام و پرداخت مالیات خودروهای خود اقدام نمایند. بدین ترتیب نحوه پرداخت مالیات خودروهای لوکس به صورت مقطوع و از طریق مایتکس است.

3) چگونه از میزان مالیات خودروی خود مطلع شویم؟

نحوه اطلاع از میزان مالیات سالانه خودرو و اینکه مشمول مالیات خودروهای میلیاردی هستید و یا خیر؟ به دو صورت است:

  • اطلاع رسانی توسط سازمان مالیاتی؛ مطابق قانونی بودجه، سازمان مالیاتی مكلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دريافتی از پليس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند
  • مایتکس؛ با مراجعه به مایتکس (بخش مالیات بر خودروهای گران قیمت) و می‌توانید مالیات خودرو را استعلام و پرداخت نمایید

4) در صورتی که یک خودرو گران قیمت، به صورت مشارکتی تحت مالکیت چندین شریک باشد، مالیات قابل پرداخت چگونه محاسبه میشود؟

در صورت تعدد مالکین یک خودروی لوکس، هر یک از آنان به نسبت سهم خود از ارزش آن خودرو به علاوه ارزش سایر خودروهای تحت تملک خود مشمول مالیات هستند.

5) سازمان مالیاتی از کجا مطلع می‌شود که شخص خودروی لوکس دارد؟

مطابق قانون بودجه 1403 کل کشور، پليس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ايران مكلف است فهرست مالكان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان مالياتی، حداكثر تا پايان فروردين سال 1403 به سازمان مالياتی ارسال و امكان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای اين سازمان فراهم نماید.

نحوه محاسبه مالیات خودرو های میلیاردی در سال 1402

مطابق قانون بودجه 1402 کل کشور (بند «س» تبصره 6)، نرخ مالیات ماشینهای بالای سه میلیارد، به شرح زیر تعیین شد:

ارزش خودرو (ریال)نسبت به مازادنرخ مالیات سالانه
0 تا 30,000,000,000معاف از پرداخت مالیات
بالاتر از 30,000,000,00030,000,000,0001%
جدول مالیات خودرو لوکس در سال 1402

کلام آخر

مالیات خودروهای میلیاردی یکی از انواع مالیات بر دارایی است که سازمان مالیاتی از سال 1400 اقدام به دریافت آن از مالکین خودروهای گران قیمت نمود. مالیات بر دارایی تنها یکی از انواع مالیات‌های قابل پرداخت در ایران است که عدم پرداخت آن منجر به تحمیل جرایم مالیاتی سنگینی خواهد شد. از این رو بهترین راهکار برای پیشگیری از خسارتهای مالی و مالیاتی و تضمین امنیت درآمدی، آموزش جامع مالیات و اطلاع از به روزترین اخبار و بخشنامه‌های مالی و مالیاتی است. بدین ترتیب با اطلاع از قوانین مالیاتی و استفاده از تسهیلات و معافیتهای مالیاتی می‌توانید نسبت به پرداخت مالیات منصفانه از یک سو و حفاظت از کلیه سرمایه‌ها، اموال و درآمدهای خود اقدام نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

13 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      با راه اندازی سامانه مایتکس، پرداخت مالیات خودرو به صورت غیرحضوری و از طریق این سامانه انجام می‌شود.

  1. سلام خسته نباشید
    ممنون از مطالب خوبتون. من همیشه از مطالب شما استفاده میکنم.
    یه سوال برام پیش اومد؛ میخاستم بدونم مالیات خودروهای گرانتر از 1 میلیارد فقط یک بار پرداخت میشه؟ این مالیات همان مالیاتی نیست که در زمان خرید اتومبیل ازش صحبت و پرداخت شد؟

  2. سلام وقت بخیر . لطفاً به صورت شفاف بفرمائید دارندگان یک دستگاه خودرو تاکسی در سال 1401طبق کدام بخشنامه ماده واحده قانون بصره و…. آیا معاف از مالیات هستند یانه اگر هستند آیا باید کارخواستی انجام دهند یا نه سپاس

    1. سلام کاربر گرامی،
      کلیه دارندگان وسایل نقلیه عمومی و همچنین تمامی کسانی که به واسطه خودروی خود درآمدی کسب می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد برای مشاغل خودرویی هستند. از شاخص‌ترین آنها می‌توان به دارندگان تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و کامیونت اشاره نمود.
      جدیدترین دستورالعمل سازمان مالیاتی در خصوص مالیات عملکرد مشاغل خودرویی (دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال 1400 صاحبان مشاغل خودرویی مورخ 1401/2/18) است.
      صاحبان مشاغل خودرویی در صورتی که مجموع درآمد ارائه خدمات آنها در سال 1400 حداکثر 48,000,000,000 ريال (معادل صد برابر معافیت ماده 84 ق.م.م) باشد میتوانند از فرم مالیات مقطوع تبصره 100 استفاده کنند.
      در غیر این صورت، لازم است اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل ارسال کنند و مالیات آنها بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و مطالبه خواهد شد.

  3. سلام با توجه به اينكه تا اين تاريخ ١٤٠٠/٠٣/٠٧ سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تعیین دارایی های مشمول و ارزش آنها اقدامي انجام نداده، درصورتيكه خودروي مشمول ماليات در خرداد 1400 فروخته شود ماليات معوقه (سال ٩٩) خودرو بر عهده ي مالك جديد خواهد بود؟

    1. با سلام
      این مالیات بر عهده فروشنده می باشد و اگر در قرارداد قید نشده باشد ( مالیات بر عهده خریدار ) مالیات از فروشنده اخذ می شود حتی اگر قبل از صدور آیین نامه اجرایی معامله صورت گرفته باشد قابل پیگیری میباشد .

  4. سلام وقت بخیر عذرخواهی میکنم
    من متوجه نشدم چرا در ردیف 5 ابتدا باید 5 میلیارد محاسبه می شود امکان داره نحوه محاسبه رو بهم بگید سپاسگزار میشم

    1. با سلام
      در هر محاسبه ابتدا باید مبلغ معافیت را کسر نمود و سپس یک درصد مازاد ده میلیارد ریال تا پانزده میلیارد ریال یعنی پنج میلیارد ریال را محاسبه می کنیم . به همین صورت مرحله به مرحله تا ارزش ریالی خودرو پیش می رویم و مبالغ مالیات متعلقه را جمع می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :