فهرست مطالب

مالیات مشاغل خودرویی یکی از انواع مالیاتهای مستقیم است که از کلیه اشخاصی که به هر نحو از طریق خودروی خود درآمدی کسب می‌کنند، دریافت می‌شود. از آنجا که بسیاری از صاحبان خودروها از این مالیات و نحوه پرداخت آن بی‌اطلاع هستند، تصمیم گرفتیم در این آموزش مالیات شما را با نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی و سامانه پرداخت آن آشنا نمایید. همراه ما بمانید.

جدیدترین دستورالعمل مالیات مشاغل خودرویی در سال 1402 (برای عملکرد سال 1401) را در ادامه مطلب دانلود کنید.

مالیات مشاغل خودرویی چیست؟

بر اساس ماده 93 ق.م.م کلیه درآمدهایی که اشخاص حقیقی از طریق مشاغل آزاد و یا مشارکت مدنی در ایران تحصیل نمایند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. بر این اساس، کلیه افرادی که از طریق مشاغل خودرویی به کسب درآمد اشتغال دارند، موظفند برای درآمدهای خود مالیات پرداخت نمایند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • صاحبان خودروهای باری
  • مالکان وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها (وسایل نقلیه مسافربری)
  • دارندگان ماشین آلات راهسازی و صنعتی

! نکته

دقت کنید که مالیات مشاغل خودرویی با مالیات خودروهای میلیاردی و مالیات نقل و انتقال خودرو متفاوت است. به بیان دیگر تفاوت انواع مالیات مربوط به خودرو را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:

کدام خودروها باید مالیات مشاغل خودرویی عملکرد 1401 بپردازند؟

بخشنامه سازمان امور مالیاتی موضوع تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال 1401 صاحبان مشاغل خودرویی در اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 1394/4/31 طی نامه شماره 97791/م مورخ 1402/1/22 توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

بر این اساس کلیه دارندگان وسایل نقلیه عمومی و همچنین تمامی کسانی که به واسطه خودروی خود و با جا به جایی بار و مسافر درآمدی کسب می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد برای مشاغل خودرویی هستند. از شاخص‌ترین آنها می‌توان به دارندگان تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و کامیونت اشاره نمود.

همچنین بر اساس این دستورالعمل، کلیه صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانت بارهای کرایه آژانس‌ها، سواری‌های پلاک سفید کرایه آژانس‌ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت‌های تاکسی اینترنتی و وانت بار اینترنتی نیز موظف به پرداخت مالیات هستند.

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرویی نیستند؟

مالیات مشاغل خودرویی برای صاحبان خودروهایی است که فعالیت شغلی آن‌ها منحصر به استفاده از خودرو در جابجایی مسافر و حمل و نقل بار و یا فعالیت‌های مربوط با وسایط نقلیه یا ماشین‌آلات مربوط حسب مورد است. اما صاحبان خودروهایی نظیر انواع وانت و نظایر آن که به فعالیت‌های دیگری نظیر فروش اجناس و تره‌بار و… با وسیله نقلیه خود اشتغال دارند، مشمول دستورالعمل مالیات مشاغل خودرویی نبوده و مکلف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی به عنوان شخص حقیقی صاحب کسب و کار (فروش اجناس و تره‌بار و…) و انجام تکالیف قانونی مرتبط حسب مورد خواهند بود.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی در سال 1402

محاسبه مالیات مشاغل خودرویی بر اساس میزان درآمد حاصله به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  • مالیات مقطوع برای مشاغل خودرویی
  • مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی مبتنی بر ارائه اظهارنامه مالیاتی

مالیات مقطوع برای مشاغل خودرویی

بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مالیاتی با عنوان تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال 1401 صاحبان مشاغل خودرویی، کلیه صاحبان مشاغل خودرویی که مجموع درآمد ارائه خدمات آنها در سال 1401 معادل 67,200,000,000 ريال بوده است، می‌‌توانند از مالیات مقطوع مشاغل خودرویی استفاده نمایند.

! نکته

مطابق تبصره ماده 100 ق.م.م، صاحبان مشاغل مشمول استفاده از تبصره ماده 100 (با درآمد کمتر از 67,200,000,000 ريال) در سال 1401، تکلیفی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آیین‌نامه ماده 95 ق.م.م، ندارند.

مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی با ارائه اظهارنامه مالیاتی

در صورتی که درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی مشاغل خودرویی بیش از 67,200,000,000 ريال در سال 1401 بوده است، صاحبان این مشاغل همانند سایر اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل، موظف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی بر اساس گروه بندی مشاغل مالیاتی هستند؛ بدین ترتیب مالیات آنها با نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و مطالبه خواهد شد.

مالیات بر درآمد خودرو
کلیه اشخاصی که به هر نحو از خودروی خود کسب درآمد میکنند، باید مالیات بر درآمد خودرو پرداخت کنند

عوامل موثر در تعیین مالیات مشاغل خودرویی

مالیات مشاغل خودرویی تابع عوامل زیر است:

  • نوع خودرو
  • سال تولید (مدل خودرو)
  • استان محل استفاده خودرو
  • مدت کارکرد خودرو طی سال

سازمان مالیاتی به منظور دریافت مالیات منصفانه، عامل شرایط جغرافیایی و اقتصادی استان محل استفاده خودرو را نیز در محاسبه مالیات مشاغل خودرویی مد نظر قرار داده است. به بیان دیگر، استان‌های کشور بر اساس امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، فرهنگی و شرایط جوی تقسیم شده‌اند؛ به این ترتیب ساکنان استان‌های مختلف با توجه به میزان درآمد عمومی و سطح زندگی خود و همچنین استهلاک خودروها در استان مذکور، درصدی از مالیات تعیین شده را می‌پردازند.

گروه بندی استانی تعیین مالیات مشاغل خودرویی

گروه 1: شهر تهران

گروه 2: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و استان تهران به جز شهر تهران

گروه 3: استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان

گروه 4: استان‌های ‌چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و اردبیل

گروه 5: ‌استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد

در ادامه ضرایب مربوط به محاسبه مالیات عملکرد صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن را به تفکیک شهرستانهای مختلف مشاهده می‌کنید:

طبقه بندی استانهاشهر تهراناستانهای گروه 2استانهای گروه 3استانهای گروه 4استانهای گروه 5
مرکز استانها100%95%90%85%80%
سایر نقاط90%85%80%75%
جدول ضرایب پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرو به تفکیک شهرستان نسبت به مالیات تشخیصی

اظهارنامه عملکرد مالیات مشاغل خودرویی برای عملکرد 1401

صاحبان مشاغل خودرویی موظفند بر اساس میزان درآمد کسب شده در سال 1401، نسبت به تکمیل اظهارنامه عملکرد مشاغل خودرویی در سال 1401 و یا تکمیل فرم مالیات مقطوع (موضوع تبصره ماده 100) اقدام نمایند.

خوب است بدانید:

مالیات مشاغل خودرویی اعم از تاکسی، وانت، ماشین‌های راهسازی، کامیون و کامیونت و سایر مشاغل خودرویی به صورت مقطوع محاسبه می‌شود و پس از فعال نمودن تیک استفاده از تبصره ماده 100 ق.م.م الزامی به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای این مشاغل نیست؛ مگر اینکه مجموع درآمد آنها در سال 1401 بیش از سقف استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 (معادل 67,200,000,000 ريال) باشد.

مهلت پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی

صاحبان مشاغل خودرویی همانند سایر اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل موظفند تا پایان خرداد ماه نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود و یا تکمیل و دریافت قبض مالیات مقطوع و پرداخت مالیات خود اقدام نمایند.

به این ترتیب آخرین مهلت تکمیل و ارسال اظهارنامه عملکرد صاحبان خودرو و یا استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 برای صاحبان مشاغل خودرویی برای عملکرد سال 1401 و همچنین پرداخت مالیات متعلقه، پایان روز چهارشنبه 31 خرداد ماه 1402 است.

مهلت پرداخت مالیات مشاغل خودرویی
مهلت پرداخت مالیات مشاغل خودرویی همانند مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی 31 خرداد هر سال است

مدارک لازم جهت تکمیل اظهارنامه مالیات خودرو

صاحبان خودروهایی که به هر نحو به کسب درآمد از خودروی خود مشغول هستند، برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی انواع خودروها اعم از:

1- اظهارنامه مالیاتی تاکسی

2-اظهارنامه مالیاتی وانت و مالیات وانت پلاک سفید

3- اظهارنامه مالیاتی کامیون

4- اظهارنامه مالیاتی کامیونت

5- اظهارنامه مالیاتی ماشین های راهسازی

و سایر خودروهایی که منبع کسب درآمد هستند، موظف به ارائه اسناد و مدارک زیر هستند:

  • مدارک شناسایی مودی؛ کارت ملی، شناسنامه یا برگه تاییدیه ثبت احوال
  • مدارک شناسایی وسیله نقلیه؛ یکی از این موارد: سند کمپانی وسیله نقلیه، سند قطعی (بنچاق)، قرارداد معتبر اجاره به شرط تملیک، وکالت‌نامه، برگ ترخیص گمرکی، نامه مزایده و یا حکم دادگاه
  • برگ سبز خودرو
  • وکالت‌نامه محضری برای مودیانی که نماینده قانونی آنها نسبت به ثبت اظهارنامه اقدام می‌کند

نحوه پرداخت مالیات مشاغل خودرویی

مطابق اعلام سازمان مالیاتی کلیه صاحبان مشاغل خودرویی مکلف به ثبت نام در سامانه‌های الکترونیکی سازمان و تشکیل پرونده مالیاتی هستند.

به این ترتیب فرآیند استعلام و پرداخت مالیات بر درآمد برای دارندگان مشاغل خودرویی از طریق سامانه مایتکس امکان پذیر است. برای این کار، مودی پس از ثبت نام در این سامانه می‌تواند با مراجعه به بخش اظهارنامه‌ها و منابع درآمد، گزینه اظهارنامه درآمد را انتخاب نموده و نسبت به استعلام و پرداخت مالیات خود اقدام نماید.

جریمه عدم پرداخت مالیات مشاغل خودرویی

جرایم عدم پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی، مجموع جرائم زیر خواهد بود:

1-  جریمه عدم تسلیم اظهارنامه و یا تکمیل فرم تبصره ماده 100 در مهلت مقرر

مطابق با ماده 192 ق.م.م، جریمه عدم پرداخت مالیات قطعی شده در مهلت مقرر معادل 30% مالیات قطعی شده است؛ این جریمه غیرقابل بخشش است.

2-  جریمه دیرکرد در پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید

بر اساس ماده 190 ق.م.م، به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت مالیات پس از اتمام سررسید مقرر، معادل 2/5% مالیات قطعی شده جریمه خواهید شد.

سوالات متداول در مورد مالیات مشاغل خودرویی → کلیک کنید

1) کدام خودروها از پرداخت مالیات بر درآمد برای مشاغل خودرویی معاف هستند؟

با استناد به ماده 101 ق.م.م برای معافیت مالیات مشاغل، خودروهایی که میزان کارکرد آنها کمتر از سقف مالیات بر درآمد مشاغل در سال عملکرد باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب از آنجا که سقف معافیت مالیات مشاغل در سال 1401 (جزء 5 بند الف تبصره 12 قانون بودجه 1401 کل کشور) معادل 396,000,000 ریال بود، اشخاصی که مجموع درآمد آنها در سال 1401 حداکثر 396,000,000 ريال بوده است، از پرداخت مالیات معاف هستند.

2)  چه کسانی می توانند از مالیات مقطوع مشاغل خودرویی در سال 1402 استفاده کنند؟

مطابق دستورالعمل مالیات مقطوع مشاغل خودرویی مورخ 1402/1/22، صرفا صاحبان خودروهایی که فعالیت شغلی آنها منحصر به استفاده از خودرو در جابه‌جایی مسافر و حمل و نقل بار و یا فعالیت‌های مربوط با وسایط نقلیه یا ماشین آلات مربوطه است، مشمول استفاده از مالیات مقطوع مشاغل خودرویی هستند.

به عبارت دیگر، صاحبان خودروهایی نظیر انواع وانت و … که به فعالیت‌های دیگری نظیر فروش اجناس و تره بار و … با وسیله نقلیه خود اشتغال دارند، مشمول مالیات مقطوع مشاغل خودرویی نیستند. این گروه موظفند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نموده و به عنوان اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل، تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند.

3)  مالیات خودروهای حمل بار (مالیات ماشین سنگین) در سال 1402 چگونه محاسبه میشود؟

مالیات عملکرد صاحبان وسایل نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن، برای عملکرد سال 1401 که در سال 1402 پرداخت می‌شود، بر اساس شرایط محل زندگی آنها محاسبه و مطابق ضرایب جدول ارائه شده در مقاله، نسبت به رقم مالیات اعلامی سازمان محاسبه می‌شود.

4) مالیات اشخاصی که از بیش از یک خودرو درآمد کسب میکنند، به چه صورت محاسبه میشود؟

سازمان مالیاتی دارندگان خودروها را به سه گروه تقسیم نموده است:

1- دارندگان تاکسی و وانت بار که مالک بیش از یک خودرو (تاکسی یا وانت بار) باشند: مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع با رعایت مقررات اعلامی سازمان مالیاتی محاسبه می‌شود.

2- دارندگان تاکسی و وانت بار که مالک بیش از یک خودرو از سایر انواع خودرو (موضوع مشاغل خودرویی) باشند: مالیات خودروهای بعدی با احتساب مالیات خودرو مذکور همراه با 25% افزایش و به صورت مقطوع در نظر گرفته می‌شود.

3- دارندگان سایر خودروها (موضوع مشاغل خودرویی) که مالک بیش از یک خودرو باشند: مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع اما با 25% افزایش نسبت به جدول مربوطه محاسبه و مطالبه می‌شود.

نکته: منظور از مالکیت دو یا چند خودرو، مالکیت هم‌زمان خودروهای مذکور است. مودیانی که در طی سال به دلایلی چون اسقاط خودروی قبلی نسبت به تغییر خودرو خودرو اقدام و به صورت همزمان مالک دو یا چند خودرو نیستند، مشمول این بند نخواهد بود. مالیات مشاغل خودرویی برای این اشخاص برای هر خودرو به نسبت مدت فعالیت محاسبه و مطالبه می‌شود.

5) مالیات وسایل نقلیه عمومی که در دستورالعمل ذکر نشده، چگونه محاسبه میشود؟

مالیات سایر وسایط نقلیه عمومی که دستورالعمل مربوط به مالیات مقطوع برای مشاغل خودرویی مورخ 1402/1/22 به آنها نپرداخته است، همانند مالیات اشخاص حقیقی محاسبه و مطالبه می‌شود. در واقع مالکان این خودروها باید بر اساس گروه بندی مالیاتی مشاغل، گروه شغلی خود را تعیین نمایند؛ سپس نسبت به تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی و پرداخت مالیات تعلق گرفته اقدام نمایند.

6) آیا صاحبان مشاغل خودرویی میتوانند از مقررات سایر مواد قانونی مانند 137، 165 یا 172 استفاده کنند؟

در صورتی که مالیات مشاغل خودرویی مذکور به صورت مقطوع محاسبه شده باشد، امکان استفاده از مقررات سایر مواد قانونی مانند مقررات مذکور در مواد 137، 165 یا 172ق.م.م برای آنها وجود ندارد.

اما اگر صاحبان مشاغل خودرویی همانند سایر اشخاص حقیقی اظهارنامه عملکرد خود را تکمیل و ارسال نمایند، امکان استفاده از سایر مقررات قانونی مانند مقررات مواد قانونی 137، 165 و یا 172 ق.م.م را خواهند داشت.

7) نحوه محاسبه مالیات مودیانی که در سال 1401 به طور کامل فعالیت نداشته اند، چگونه است؟

مالیات مشاغل خودرویی برای این دسته از مودیان در صورت ارائه اسناد و مدارک مثبته و تایید اداره امور مالیاتی مربوطه، بر اساس مدت کارکرد آنها طی سال محاسبه و مطالبه می‌شود.

8) مالیات خودروهای مدل 1402 و یا مواردی که در این سال به صورت قطعی واگذار شود، چگونه محاسبه میشود؟

مالیات عملکرد سال 1402 صاحبان خودروهایی که در سال 1402 به صورت قطعی واگذار می‌شوند، به صورت علی‌الحساب بر مبنای مدت فعالیت و با 40% افزایش نسبت به ضرایب جدول محاسبه و مطالبه می‌شود.

مالیات خودروهای مدل 1402 بر اساس میزان کارکرد و مدت فعالیت در سال مذکور و معادل 40% بیشتر از مالیات خودروهای مدل 1401 محاسبه می‌شود.

کلام آخر

مالیات مشاغل خودرویی نمونه‌ای از مالیات است که نشان می‌دهد مالیات تنها مختص اشخاص حقوقی و شرکت‌ها نیست. در واقع آگاهی شاغلان در هر حوزه کسب و کار از حقوق و وظایف خود می‌تواند به آنها در استفاده از مزایایی که دولت در اختیار آنها قرار داده است کمک نماید. شما حسابدار مخاطب این مقاله در صورتی که مهارت‌های لازم در زمینه آموزش اظهارنامه اشخاص حقیقی را کسب نموده باشید، می‌توانید علاوه‌بر کسب درآمد از این راه، در انجام تکالیف اقشاری که چندان با این مسائل آشنا نیستند، راهنمای خوبی باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

101 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر . یک سوال داشتم در خصوص مالیات دستگاه حفاری . آیا برای خود دستگاه حفاری و کارکرد در طول یک سال باید اظهار نامه پر شود یا نه . ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات مشاغل خودرویی به درآمد کسب شده توسط خودرو تعلق می‌گیرد. به این ترتیب شما برای درآمد حاصل از خودروی خود موظف به تکمیل اظهارنامه مشاغل خودرویی هستید. دقت کنید که حتی در صورتی که مالیات پرداختی شما صفر باشد، تکلیف ارسال اظهارنامه بر عهده شما خواهد بود.

  2. سلام من نیسان مدل ۹۸دارم توکارت زده کامیونت ون تناژ۳۸۰۰ هرسال اظهارنامه پرکردم ولی مالیات پرداخت نکردم من هیچ درامدی ازین ماشین ندارم وعشایرهستم الان تقریبا۶، ۷ملیون تومان مالیات داره وقتی درامدی ندارم ازین ماشین چجوری مالیات پرداخت کنم چکارکنم ک مالیاتم صفرکنن چه مدارکی نیازهست اداره مالیات میگه ربطی ب درامد نداره باید پرداخت کنی لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز با اسناد و مدارک خود برای تطابق کارت خودرو با خودرو اقدام نمایید. همچنین در صورتی که بتوانید با کمک پرینت حساب بانکی و سایر اسناد و مدارک خود ثابت نمایید که درآمدی از خودروی خود کسب ننموده‌اید، ممکن است بتوانید مالیات خود را کاهش دهید.

      1. من رفتم اداره مالیات گفتم من ازماشینم نیسان مدل۹۸دارم هیچ درامدی ندارم عشایرم کارای شخصیم انجام میدم باهاش برامالیات زیاداومده چکارکنم اداره مالیات گفت اصلا همچین برنامه ای نداریم که هرکی کارنمیکنه مالیات بش تعلق نمیگیره الان من چطوری ثابت کنم که از این ماشین درآمدی ندارم؟

        1. سلام دوست عزیز
          محاسبه مالیات مشاغل خودرویی تابع عوامل مختلفی نظیر نوع خودرو، میزان کارکرد طی سال و محل فعالیت مالک خودرو است. این مالیات توسط سازمان مالیاتی محاسبه و اعلام می‌شود.
          در صورتی که شما مستنداتی در زمینه عدم کسب درآمد از خودرو دارید این مستندات را به اداره مالیاتی ارائه نمایید. همچنین در این خصوص ممکن است نیاز به اثبات غیردرآمدی بودن تراکنش های بانکی خود داشته باشید.

          1. باسلام من رفتم اداره مالیات گفتم هیچ استفاده ای ندارم ازماشینم ماشینم اصلا توکوهه جای عشایریمونه میخوای استشهادمحلی هم میارم براتون پرینت حسابهام میارم براتون حتی گفتم استعلام خلافی خودرو هم میارم براتون ببین اصلا جایی جریمه شدم گفت ربطی نداره ک کارکنی درامدداشته باشی یاماشینت کلا خواب باشه هیچ درامدی نداشته باشه مالیات باید پرداخت بشه ازینور شمامیگین مستندات ببری میتونی مالیات کم کنی ازونور اداره مالیات میگه مقطوعه ونمیشه حتی پیام شمارو هم نشونش دادم گفت این ی چیزی برا خودش نوشته من موندم اخرش چکارکنم پرداخت کنم یانه …ممنون میشم جواب بدین

          2. محاسبه مالیات مشاغل خودرویی به صورت مقطوع بوده و به غیر از میزان کارکرد خودرو در سال مورد نظر به عوامل دیگری مانند ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی و تکمیل صحیح آن بستگی دارد. یعنی حتی اگر شما هیچ درآمدی نداشته باشید اما تکالیف قانونی خود را در مهلت مقرر و به صورت صحیح انجام ندهید مشمول پرداخت جرایم مالیاتی می‌شوید.
            در صورتی که باز هم در این خصوص ابهامی دارید، با سامانه ارتباط مردمی سازمان مالیاتی به شماره 1526 تماس حاصل نمایید.

      2. سلام
        من برادرم یه خودرو وانت بار با ظرفیت جمعه ۲۴۰۰ داشته (مزداوانت) ، این خودرو سال ۱۴۰۰ خریده و همون سال فوت کرده ، ماشین بدون استفاده پارکینگ بوده و تعویض پلاک نشده همینطوری بنام متوفی مونده مالیات بر ارث و مالیات نقل انتقال پرداخت شده ، آیا الان شامل این نوع مالیات یعنی مالیات بر مشاغل هم میشه یا خیر؟

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که با اسناد و مدارک مثبته بتوانید ثابت نمایید درآمدی از خودروی مورد نظر کسب نشده است، مشمول پرداخت مالیات مشاغل خودرویی نخواهید بود.

  3. سلام .
    من وانت دو کابین دارم فقط استفاده شخصی میکنم آیا باید هرسال اظهارنامه مالیاتی ارسال کنم تا جریمه نشم ؟؟؟ ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا مطلب و دیدگاههای سایر کاربران را مطالعه نمایید؛ سوال شما قبلا پاسخ داده شده است.

  4. سلام من وانت دو کابین دارم ازش کسب درامد شغلی ندارم فقط برای مسافرت و تفریح هست آیا باید بازم هر سال اظهارنامه بدم ?

    1. سلام دوست عزیز
      تنها مالکینی که به حمل و نقل بار و یا مسافر با خودروی خود اشتغال دارند، مشمول ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات مشاغل خودرویی هستند.

  5. سلام
    من یه پیکان بار مدل ۹۱ خریدم و ظاهرا صاحب اصلی خودرو با وانت کار میکرده و مالیاتش رو هم تا سال ۱۴۰۱ پرداخت میکنه و وانت رو میفروشه به نفر بعدی ولی ایشون با وانت شغلی نداشته و استفاده شخصی میکرده درسایت مفاصا هم ثبت نام نکرده و حالا که من خودرو رو از ایشون خریدم و شغلم هم در ارتباط با شغل خودرویی نیست و فقط برای استفاده شخصی هست آیا موظف به پرداخت مالیات تا سال ۱۴۰۲ هستم یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      مسئولیت پرداخت مالیات خودرو تنها از زمان آغاز مالکیت شما بر عهده شما است. در صورتی که شما به جابه‌جایی بار و مسافر اشتغال ندارید، مشمول پرداخت مالیات مشاغل خودرویی نیستید. اما نکته مهم این است که نباید بابت حمل بار و مسافر درآمدی کسب نموده باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه مالیات مشاغل خودرویی تابع عوامل مختلفی نظیر میزان کارکرد طی سال و محل فعالیت مالک خودرو است. این مالیات توسط سازمان مالیاتی محاسبه و اعلام می‌شود.

  6. سلام من یه نیسان وانت خریدم مدل ۹۹ و نمیدونستم چنین مالیاتی هست.کل پول ماشین هم‌پرداخت کردم.
    الان مالیات این سه سال یعنی از ۹۹ تا ۱۴۰۲به عهده من هست یا صاحب قبلی ماشین ؟ من چجوری میتونم پولم رو پس بگیرم. یا اصلآ دفتر ثبت اسناد مگه نباید قبل از وکالت دادن این مالیاتها رو چک کنه بعد وکالت رو انجام بده؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرداخت مالیات مشاغل خودرویی تا زمان انتقال خودرو بر عهده مالک قبلی خودرو است. در صورتی که دفتر اسناد رسمی قبل از استعلام و اطمینان از عدم وجود بدهی مالیاتی و یا اطلاع رسانی به مودی در این خصوص اقدام به ثبت سند رسمی نموده است، ایشان نیز دارای مسئولیت تضامنی است.

    2. سلام من وانتم رو‌چند روز پیش فروختم و گفتن مالیات مشاغلش طول مبکشه محاسبه بشه ولی موقعی ک خریدم چیزی طول نکشید فقط یه دونه اظهار نامه مالیاتی از سال ۹۸ هست
      ماشین ۱ سال نمیشد که دستم بود
      میگفت باید از اول حساب کنیم تا مفاصا حسابشون دستمون برسه تا برسه به شما قبل منم ۵ نفر بودن
      الان چیکار کنم هر چه سریع تر مالیاتش مشخص بشه؟

      1. سلام دوست عزیز
        محاسبه مالیات مشاغل خودرویی بر اساس استعلام از مراجع مرتبط و اطلاعات تولید خودرو و محل استفاده از آن و به صورت سیستمی محاسبه میشود. برای تسریع در محاسبه این مالیات مراجعه به سازمان مالیاتی و ارائه درخواست ممکن است موثر باشد.

  7. سلام وقت بخیر
    من تو کار نصب دوربین مداربسته و… هستم و در نظر دارم پراید وانت بگیرم صرفا برای جا به جایی ابزار کارم. میخواستم ببینم مالیات تعلق میگیره یا نه؟
    سوال بعدی اینکه اگه روی ماشین بنر تبلیغات کارم رو بچسبونم باید مالیات یا عوارض یا همچین چیزی پرداخت کنم؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مشمولین مالیات مشاغل خودرویی در همین مطلب مشخص شده‌اند؛ در صورتی که شما به جابه‌جایی بار و مسافر نمی‌پردازید، مشمول پرداخت مالیات مشاغل خودرویی نیستید. اما برای درآمد حاصل از انجام خدمات خود، مشمول پرداخت مالیات مشاغل هستید.

  8. سلامن یک خودرو وانت دارم که اصلا هیچ فعالیتی نداره و در پارکینگ هست و خواستم بفروشم 8 تومن مالیات خورده اینو من از کجا پیگیری کنم شکایت بزنم

    1. سلام دوست عزیز
      قبل از هر چیز باید نوع مالیات مشخص شود. اعتراض شما تنها در صورتی که به شما مالیات مشاغل خودرویی تعلق گرفته است و شما با اسناد و مدارک می‌توانید ثابت نمایید که از خودرو خود درآمدزایی نداشته‌اید، موضوعیت دارد.

      1. سلام نیسان مدل ۱۴۰۰ دارم برای استفاده شخصی بوده فقط الان میخوام بفروشم مالیات ازم میگیرن؟ چقدر ؟

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که به کار حمل و نقل بار و مسافر با خودروی خود اشتغال نداشته‌اید، مشمول مالیات مشاغل خودرویی نیستید. در این صورت در زمان فروش خودرو تنها موظف به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هستید که به صورت مقطوع محاسبه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مالیات مقطوع را مطالعه نمایید.

  9. سلام وقت بخیر بنده یک وانت نیسان خریدم پلاک زرده و تو سندخورده کامیونت. بنده خدا از سال 1400مالیات پرداخت نکرده و هیچ اظهار نامه هم رد نکرده مالیات این دوسالش چقدر میشه؟ و طرف هم تن نمی دهد من باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه مالیات خودرو تابع عوامل مختلفی نظیر میزان کارکرد طی سال و محل فعالیت مالک خودرو است. این مالیات توسط سازمان مالیاتی محاسبه و اعلام می‌شود.
      همچنین لازم است بدانید انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات در زمانی که خودرو تحت تملک فروشنده بوده است، بر عهده ایشان است و تکلیفی بر عهده شما نیست. فروشنده موظف است در زمان انتقال خودرو و تعویض پلاک، اصل بدهی مالیاتی و جرایم متعلقه و همچنین مالیات نقل و انتقال خودرو را بپردازد.

  10. سلام شخصی که ۲ کامیون داره که یکی رو قولنامه ای فروخته ولی هنوز سند به نام خودشه.نحوه محاسبه مالیات چگونه است؟
    ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات خودروهایی که فروخته میشوند، تا قبل از انتقال قطعی خودرو، مالکیت خودرو بر عهده مالک قبلی است. بدین ترتیب کلیه بدهی ها نیز بر عهده ایشان است. در این خصوص مشورت با مشاوران مالیاتی را به شما توصیه میکنیم.

  11. سلام وقت بخیر
    بنده دو وانت پیکان و پراید وانت دارم که در فقط در محل زمین کشاورزی ام استفاده می کنم. آیا باید اظهارنامه وانت بدم یا اینکه چون بابت فعالیت کشاورزی ام اظهارنامه و تکالیف مالیاتی رو انجام دادم دگه نیازی به اظهارنامه وانت نیست؟ در حالت دوم، میتونم مفاصا مالیاتی بگیرم که اگر روزی خواستم وانت رو بفروشم دگه بدهی مالیاتی نداشته باشم؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که شما از وانتهای خود صرفا استفاده شخضی دارید و هیچ گونه درآمدزایی در خصوص حمل بار از طریق این خودروها ندارید، مشمول پرداخت مالیات بر مشاغل خودرویی نیستید. شما تنها موظف به انجام تکالیف مربوط به کسب و کار اصلی خود هستید.

  12. سلام وقت بخیر
    کسی که شرکت رو در 1401/06/31 تاسیس کرده اظهارنامه عملکرد باید چه وقت ابراز کنه؟؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 110 ق.م.م، کلیه اشخاص حقوقی موظفند اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی ارائه نمایند. سال مالی برای کلیه شرکتها به جز اشخاص حقوقی که مطابق قانون شروع و پایان سال مالی آنها متفاوت است (مانند مدارس و دانشگاهها) از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند است. بدین ترتیب مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اکثریت شرکتها، پایان روز 31 تیر ماه سال بعد است.

    1. در پاسخ به محمد در مورد مالیات نیسان:
      سلام دوست عزیز
      مالیات بر اساس درآمد کسب شده به واسطه خودرو دریافت می‌شود. در زمینه محاسبه مالیات، مالکیت خودرو در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه عواملی نظیر نوع خودرو، سال تولید (مدل خودرو)، مدت کارکرد خودرو طی سال و درآمد کسب شده به واسطه خودرو در محاسبه مالیات مشاغل خودرویی تاثیر دارند.

    1. سلام دوست عزیز
      شما به عنوان مودی مالیاتی موظفید برای عملکرد خود در سال 1401 حتی به مدت خیلی کم، اظهارنامه و یا فرم تبصره ماده 100 ارسال و مالیات خود را پرداخت نمایید.

  13. سلام
    اگر از وانت استفاده نشود هم بایس هر سال اظهارنامه ارسال کنیم؟ کارکرد با کیلومتر و وضعیت وانت که از وقتی از کارخونه دراومده خوابیده مدارک مثبته تلقی میشه؟ چطور میشه اثبات کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که به مشاغل خودرویی اشتغال دارید، مشمول ارسال اظهارنامه عملکرد هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر با سامانه ارتباط مردمی اداره مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل نمایید.
      در صورت تمایل به استفاده از خدمات مشاوره پرشین حساب، می‌توانید با شماره 28111228-021 جهت رزرو وقت مشاوره مالیاتی تماس حاصل نمایید.

  14. سلام و خسته نباشید. من از سال 94 یک تاکسی روآ مدل 86تهران خریدم و شروع به فعالیت کردم ولی از سال 96که اعتبار کارنامه تاکسی من تمام شد دیگه با تاکسی کار نکردم و تاکسی خوابیده بود تا امسال.آیا سالها ای که کارنامه نداشتم مشمول مالیات میشه اگر راهکاری برای اثبات آن است چگونه اقدام کنم .
    ممنون از شما.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات مشاغل خودرویی بر اساس میزان کارکرد طی هر دوره مالی محاسبه می‌شود. در این خصوص ارائه اسناد و مدارک مثبته نظیر ابطال کارنامه و تایید اداره امور مالیاتی مربوطه ضروری است.
      در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی، جهت بررسی اسناد و مدارک و ارائه راهکار در صورت وجود اقدام نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بر اساس میزان درآمدهای کسب شده آنان طی دوره مالی از منابع مختلف و بر اساس نرخ ماده 131 ق.م.م محاسبه می‌شود.
      در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی، جهت بررسی و برآورد میزان مالیات خود اقدام نمایید.

  15. سلام یک دستگاه بنز مدل۷۸کشنده دارم هیچگونه کارکردی ندارم چگونه گواهی عدم کار کرد بگیرم تنکابن

    1. سلام دوست عزیز
      بررسی میزان کارکرد شما طی دوره مالی وابسته به عوامل مختلفی از جمله میزان کارکرد خودرو و گردش مالی حسابهای بانکی شما است. در این خصوص به نزدیکترین اداره مالیاتی مراجعه نمایید.

  16. سلام من یه وانت پیکان مدل ۹۰را سال ۹۵خریداری کردم وسند به نام خانمم هست باهاش کار هم نمیکنم مالیات اون از سال ۹۵تا الان چطوری هست

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات مشاغل خودرویی بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان کارکرد خودرو طی سال محاسبه می‌شود. برای اطلاع از میزان مالیات قابل پرداخت، نسبت به استعلام بدهی مالیاتی ایشان در سامانه مایتکس و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان اقدام نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات بر مشاغل خودرویی بابت درآمدی است که شما به واسطه خودروی خود کسب می‌کنید؛ این مالیات علاوه‌بر میزان درآمد به نوع خودرو، مدل آن و محل زندگی شما نیز بستگی دارد.

  17. سلام من از سال 88 یه پیکان وانت صفر خریدم و وانت فقط به عنوان وسیله شخصی بحساب نیومده و تمام وقت جلوی منزل پارک بوده والان که فروختمش بنگاه مبلغ بیست میلیون تومان نگه داشته تا مفاسد حساب رو بگیره و من به اداره مالیات رفته ام و گفته ماشین شما ثبت نشده و مشمول مالیات نیستین ولی بنگاه میگه باید برگه باشه الان باید چکار کنم

    1. سلام کاربر گرامی
      با همراه داشتن برگ سبز خودرو به دفتر پیشخوان مراجعه کرده و برگ مفاصا حساب مالیاتی این چند سال را دریافت نمایید.
      مالیات مشاغل خودرویی به صورت مقطوع محاسبه خواهد شد.

  18. سلام من یک وانت نیسان اپشنال مدل ۱۴۰۰خریدم رفتم مالیات بدم گفتن برای یک سال ۵۴۰۰مالیات بدم کاربری ماشینم زدن کامیونت ون چرا اخه

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو تابع عوامل مختلفی است. مبلغ مالیات قابل پرداخت از سوی سازمان مالیاتی محاسبه و اعلام می‌شود. شما می‌توانید بر اساس دستورالعمل سازمان مالیاتی که در متن مقاله قرار داده شده است، مالیات خود را به صورت تقریبی محاسبه نمایید.

      1. سلام دوست عزیز
        مالیات مشاغل خودرویی بر اساس عوامل مختلفی از جمله منطقه جغرافیایی وسیله نقلیه مورد استفاده، میزان درآمد کسب شده با وسیله و مواردی از این دست محاسبه میشود. دستورالعمل محاسبه مالیات مشاغل خودرویی برای عملکرد هر سال به محض ابلاغ در همین مطلب قابل دسترسی است.

  19. سلام
    من علاوه بر ماشین شخصی سواری خودم‌؛ یه پراید وانت 1401 دارم اما ازش استفاده ای نمیکنم و به همین دلیل کارکرد خاصی نداره. کسب در آمدی هم ازش ندارم، آیا مشمول مالیات مشاغل خودرویی میشه؟ اگر بله چطور؟

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات مشاغل خودرویی تنها برای اشخاصی است که به هر نحو به کسب درآمد از وسیله نقلیه خود مشغول هستند. در صورتی که از وسیله نقلیه خود درآمدزایی ندارید، مشمول پرداخت مالیات نخواهید بود. تنها در زمان فروش آن مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هستید.
      دقت کنید در صورتی که درآمد کتمان شده‌ای برای شما بابت مشاغل خودرویی متصور باشد، علاوه‌بر پرداخت مالیات متعلقه به پرداخت جرایم کتمان درآمد نیز محکوم خواهید شد.

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که به کسب درآمد از خودرو می‌پردازید، موظف به پرداخت مالیات بر مشاغل خودرویی هستید.

  20. سلام
    من یک کامیونت مزایده ای مدل 1380 در سال 1390خریدم متاسفانه به فروشنده دسترسی ندارم و الان هم خودرو رو فروختم مالک جدید سند میخواد میخواستم بدونم مالیات شغلی چقدر هست و من چطور میتونم پرداخت کنم دفتر پیشخوان رفتم و از من برگ سبز مالک قبلی رو میخواد

    1. سلام دوست عزیز
      شما برای حل مشکل خود باید به نزدیکترین اداره مالیاتی محل سکونت خود مراجعه نمایید؛ ممیزان این سازمان بر اساس میزان کارکرد شما طی این مدت مالیات و جرایم متعلقه را محاسبه و اعلام می‌کنند.
      توصیه می‌کنیم مطلب مالیات نقل و انتقال خودرو را نیز مطالعه نمایید.

  21. سلام وانت اریسانی در سال ۱۴۰۰ خریداری کردم و درنیمه سال ۱۴۰۱ فروخته ام . مدل خودرو ۹۷ میباشد . در زمان خرید چون صاحب قبلی خودرو خانم بوده از مالیات مشاغل معاف شده است . این ماشین ۴دست بین افراد چرخیده .حالا که این ماشین من فروختم صاحب جدید می‌گوید باید من کل مالیات مشاغل صاحبان قبلی پرداخت نمایم . راهکار چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق بند «ف» تبصره 6 قانون بودجه 1401، نقل و انتقال قطعی خودرو و تعویض پلاک، پس از پرداخت بدهی‌های مالیاتی اعم از مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی و مالیات نقل و انتقال خودرو و عوارض سالیانه متعلق انجام می‌شود. در غیر این صورت تعویض پلاک امکان پذیر نیست. بدین ترتیب هر یک از مالکین بر اساس میزان کارکرد خود در زمان مالکیت، موظف به پرداخت مالیات مشاغل خودرویی در سال مربوطه است. در این مورد شما می‌توانید با مالکین قبلی به حوزه مالیاتی مربوطه مراجعه نموده و در خصوص پرداخت مالیاتهای گذشته استعلام نمایید. بر این اساس مالیات بر عملکرد شما برای درآمد از مشاغل خودرویی بر اساس مدت کارکرد شخص شما طی دوره مالی مربوطه محاسبه می‌شود.
      لازم به ذکر است مالیات مشاغل خودرویی به جنسیت مالک وابسته نیست.

  22. سلام وقت بخیر
    بنده دارای خودرو هایلوکس شخصی می‌باشم
    و مالیات خودروهای لوکس رو پرداخت کردم آیا بنده مشمول مالیات مشاغل خودرویی میشوم

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس دستورالعمل 200/1401/524 مورخ 1401/2/18، مالیات مشاغل خودرویی برای کلیه دارندگان خودروهای باری، صنعتی و حمل نقل عمومی که به واسطه خودرو کسب درآمد می‌کنند، لحاظ می‌شود. این مالیات با مالیات خودروهای لوکس متفاوت است. در صورتی که خودرو تنها وسیله نقلیه شما است و درآمدی از آن کسب نمی‌کنید، مشمول پرداخت مالیات مشاغل خودرویی نیستید.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات مشاغل خودرویی همه ساله به صورت مقطوع و با توجه به جدول تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی تعیین می‌شود. در تعیین مالیات مشاغل خودرویی عوامل مختلفی نظیر نوع خودرو، مدل خودرو مدت کارکرد خودرو و ضریب شهر محل استفاده خودرو موثر هستند.

  23. سلام دوست عزیز من کشنده تریلی دارم حدود ۴میلیارد به حسابم اومده الان میتونم تبصره ماده ۱۰۰بزنم واینکه اگه بشه تبصره بزنم مالیات من چقدر میشه

    1. سلام کاربر گرامی،.
      اگر مجموع درآمد ارائه خدمات در سال 1400 حداکثر 4،800،000،000 تومان باشد میتوانید از فرم تبصره 100 مالیات استفاده کنید.
      در فرم تبصره ماده 100 میزان مالیات به صورت مقطوع با توجه به چند آیتم مانند مالیات سال قبل، وجوه واریزی به حساب متصل به دستگاه پوز، اطلاعات ارسالی طرف دوم و… مشخص میشود.
      در صورت قبول رقم پیشنهادی میتوانید فرم تبصره 100 ارسال کنید در غیر اینطورت موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی هستید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      معمولا مالیات عملکرد مشاغل خودرویی اعم از تاکسی، وانت، تریلی و… به صورت مقطوع محاسبه می‌شود و پس از فعال نمودن تیک استفاده از تبصره ماده 100 ق.م.م الزامی به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای این مشاغل نیست؛ مگر اینکه مجموع درآمد آنها در سال 1400 بیش از مبلغ 4،800،000،000 تومان باشد.
      مالیات با توجه به عواملی مانند: نوع خودرو، سال تولید (مدل خودرو)، شهر محل استفاده خودرو، مدت کارکرد خودرو طی سال و… مشخص خواهد شد.

      1. سلام بنده یه وانت داشتم مالیات بر مشاغل صفر بود یه وانت خریداری شد به دومی مالیات ۸۰۰هزار تومان خورد البته بعد یکسال خرید به دفتر خدمات مراجعه کردم گفتن باید اولی فروخته بشه تا مالیات دومی صفر بشه حالا که اولی فروخته شده و بخشودگی زدن اداره مالیات قبول نکرده الان میگن یک میلیون و ششصد باید مالیات بدم دلیلش چیه؟

        1. سلام دوست عزیز
          بر اساس دستورالعمل شماره 200/1401/524 مورخ 1401/2/18، مالیات مشاغل خودرویی بر اساس کارکرد خودرو و همچنین عواملی نظیر استان محل فعالیت، سال تولید و مواردی ازین دست، طی سال محاسبه و مطالبه می‌شود.
          برای بررسی مالیات تعیین شده به حوزه مالیاتی مربوطه مراجعه و مبنای تشخیص مالیات خود را پیگیری نمایید.

  24. سلام خسته نباشید
    ممنون از مطالب خوبی که منتشر می‌کنید
    ببخشید میخاستم بدونم میزان مالیات خودرو رو چطوری باید متوجه بشیم؟ آیا جدولی داره که در دسترس عموم مردم باشه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      عوامل مختلفی در تعیین مالیات خودرو که به وسیله ان کسب درآمد میشود تاثیر گذار است. مانند مدل خودرو، سالهای کارکرد خودرو، شهر و.. و سازمان مالیاتی ضرایب مختلفی رو برای هر شهر در نظر گرفته است. در ماده 28 قانون دائمی ارزش افزوده، مأخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاري و عوارض سالانه انواع خودروهاي وانت تک کابین و خودروهاي سنگین تولید داخل مشخص شده است.
      البته اگر خودرو لوکس باشه به صورت زیر مشمول مالیات خواهد شد:
      یک تا ۱.۵ میلیارد تومانی: یک درصد ارزش خودرو
      – ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومانی: دو درصد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان
      – ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانی: سه درصد نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان
      – ۴.۵ میلیارد تومانی و بیشتر: ۴ درصد نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان

    1. سلام پدر من فقط و فقط یه نیسان داره که تناژش ۳.۸ خورده و همیشه اظهارنامه ثبت کرده سال ۹۹ پدر من فوت کردن امسال که ما رفتیم برای ثبت اظهار نامه گفتن مالیات داره خواستیم پرداخت کنیم گفتن از سال ۹۵ مالیات داره و جریمه شده. با این نیسان کار هم نمیکردن

      1. سلام کاربر گرامی،
        مدارک ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات را مجدد بررسی کرده و مبانی تشخیص مالیات را نیز دریافت و بررسی نمایید در صورتی که اعتراضی به نحوه محاسبه مالیات دارید در مهلت مقرر اعتراض ثبت نمایید تا مجدد بررسی شود.

        1. سلام من یه وانت اریسان مدل ۹۷ صفر در سال فروختم به شخصی اما اون شخص تا الان تعویض پلاک نرفته و‌با ماشین هم کار میکنه
          ماشین کار فود شبا فست فود میفروشه
          الان میخواد تعویض پلاک و‌تا الانم اقدام به پرداخت مالیات نکرده من باید چیکار کنم

          1. سلام دوست عزیز
            در صورتی که شما برای نقل و انتقال خودروی خود، اسناد معتبری دارید و همچنین در زمان فروش خودرو مالیات نقل و انتقال را پرداخته‌اید، مالیات بر درآمد خریدار از زمان خرید خودرو بر عهده او است.

    1. انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ده میلیارد (10،000،000،000) ریال باشد مشمول مالیات است.

  25. سلام یه وانت خریدم که صاحبش بمن نگفت که مالیات اینا میخواد .الانم رفتم مالیات بدم میگه باید از سال 90که مدل ماشین هستش باید مالیاتشو بدم .چرا من باید مالیات اون چن نفر قبلی رو بدم . الانم فعلا داره دونه دونه نفرات رو ثبت میکنه .من چیکار کنم

    1. هنگام ثبت سند و انتقال مالکیت خودرو پرداخت مالیات و عوارض تا تاریخ انتقال ضروری است بنابراین مالیات و عوارض از مالک قبلی منتقل نمیشود. برای پاسخ دقیق لطفا سوال خود را با جزئیات ( آیا سند ماشین به نام شما ثبت شده یا خیر و…) در واتساپ شماره 09207112980 مطرح نمایید تا توسط کارشناس راهنمایی و پاسخ داده شود.

    2. سلام من یه نیسان ۸۴ خریدم یک سال نمیشه میخواستم برم تعویض پلاک که متوجه شدم مالک قبلی فقط برای سال ۹۹ مالیات پرداخت کرده منم نمیدونستم که مالیات میگیرن الان ازسال ۹۰ مالیات ندادن برا این ماشین چرا اجازه میدن یه عده اینجوری مالیات خودشونو بندازن گردن دیگران من بدبخت باید هزار تا کار ودادگاه وغیره انجام بدم تا به حقوقم برسم یا نه

      1. سلام کاربر گرامی،
        هنگام ثبت سند و انتقال مالکیت خودرو پرداخت مالیات و عوارض تا تاریخ انتقال ضروری است بنابراین مالیات و عوارض از مالک قبلی منتقل نمیشود. برای پاسخ دقیق لطفا سوال خود را با جزئیات ( آیا سند ماشین به نام شما ثبت شده یا خیر و…) در واتساپ شماره 09207112980 مطرح نمایید تا توسط کارشناس راهنمایی و پاسخ داده شود.

    3. سلام وانت پراید مدل ۱۴۰۲ شخصی به نام محجور تحت تکفل قیم اصلا احتیاجه که اظهارنامه پر کنه بفرسته یا نیازی نداره ؟

  26. س من پیکان بار خریدم ولی نمیدونستم که مالیات بر درامد دارن یا چیزی دیگه صاحبشم بهم نگفته بود فقط ی برگه دستش دیدم که اون بهم داد مال سال ۹۶ است حالا من باید چیکار کنم یا مبلغش چقدر است که باید پرداخت بشه ایا راهی هست که حالا قسطی یا راهی دیگه ممنون

    1. سلام
      لطفا برای دریافت برگه مفاصا حساب مالیات مشاغل خودرو خود به دفتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه و پیگیری نمایید .

      1. سلام یه نیسان خریدم مدل۸۶ یه دو سالی دستم بود هر سالم اظهار نامه پر کردم دادم حالا که میخوام بفروشم خریدار میگه ۳۸ میلیون مالیات داره این داستانش چه جوریه مگه مالیات منو از پلاک خودم نمیگیرن یا من باید مالیات نفرات قبلم بدم

        1. سلام دوست عزیز
          مالیات خودرو به سه دسته تقسیم می‌شود:
          • مالیات مشاغل خودرویی
          • مالیات و عوارض سالیانه خودرو
          • مالیات نقل و انتقال خودرو
          بررسی نمایید که کلیه مالیاتهای متعلق در زمان خود پرداخت شده باشند (مالیات مشاغل خودرویی و مالیات و عوارض به صورت سالیانه پرداخت می‌شوند و مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان فروش خودرو بر عهده فروشنده است). در این صورت اگر برای خرید خودرو از مالک قبلی اسناد معتبری دارید، در خصوص پرداخت مالیاتها از ایشان پیگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :