فهرست مطالب

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

یکی از زیرشاخه های سامانه سازمان مالیاتی که با هدف شفاف سازی مالیات بر درآمد پزشکان ایجاد شده است.

کدام پزشکان باید در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان ثبت نام نمایند؟

پزشکانی که بدون انعقاد قرارداد استخدامی با مراکز درمانی فعالیت میکنند

آیا با پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه، تکالیف مالیاتی پزشکان به طور کامل اجرا میشود؟

خیر، پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان تنها بخشی از تکالیف مالیاتی پزشکان است، همچنین هر پزشک به عنوان یک شخص حقیقی موظف به انجام تکالیف مالیاتی مربوط به خود نظیر تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی نیز هست.

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان پس از ابلاغ قانون کسر مالیات تکلیفی برای شاغلان در حرف و مشاغل پزشکی راه‌اندازی شد. از آنجا که مالیات‌های پرداختی در این سامانه، از مالیات قابل پرداخت پزشکان کسر می‌شود، آشنایی با سامانه پرداخت مالیات تکلیفی و نحوه کار با این سامانه هم برای پزشکان و هم برای صاحبان کلینیکهای پزشکی ضروری است. برای آشنایی با ساز و کار این سامانه تا انتهای این مطلب آموزش مالیات همراه ما بمانید.

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به آدرس https://withholding.tax.gov.ir، سامانه‌ای است که سازمان مالیاتی در سال 1399 در اجرای قانون بودجه کل کشور راه‌اندازی نمود. هدف از راه‌اندازی سامانه مالیات پزشکان، کسر و دریافت الکترونیکی مالیات تکلیفی از حق الزحمه شاغلان در حرف پزشکی نظیر پزشکان و دندانپزشکان است.

الزام پزشکان به استفاده از پایانه فروشگاهی

مطابق قانون بودجه سالیانه کل کشور در سالهای اخیر، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه‌ها و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده، مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

لزوم استفاده از پایانه فروشگاهی گاه با تهدید به جریمه مالیاتی و گاه با پیشنهاد مشوق‌هایی از سوی دولت پیگیری شده است. البته لازم است بدانید مستنکفان از اجرای این حکم، مطابق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مشمول جرایم مربوطه خواهند بود.

قانون کسر و واریز مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه

به استناد قانون بودجه سالیانه کل کشور از سال 1400 به بعد، تمامی مراكز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نيروهای مسلح، خيريه‌ها و شركتهای دولتی مكلفند 10% از حق الزحمه يا حق العمل گروه پزشكی كه به موجب دريافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بيمه‌ها و يا نقدا از طرف بيمار پرداخت می‌شود، به عنوان ماليات علی‌الحساب كسر و به نام فرد مربوط تا پايان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان مالياتی واريز كنند.

بر این اساس سازمان مالیاتی اقدام به راه‌اندازی سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان نموده است.

راهنمای تصویری استفاده از سامانه مالیات تکلیفی پزشکان

به منظور استفاده از سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، قبل از هر کار باید نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی به آدرس tax.gov.ir اقدام نموده، نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نمایید. در ادامه مراحل افزودن نام پزشک جدید و نحوه پرداخت مالیات تکلیفی را برای شما عنوان می‌کنیم.

ثبت نام در سامانه برای پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
اولین اقدام برای پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان ثبت نام در نظام مالیاتی است

مراحل پرداخت مالیات در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

مودیان پس از ثبت نام و ورود به سامانه سازمان مالیاتی با کمک نام کاربری و رمز عبور، وارد پرتال مالیات تکلیفی پزشکان می‌شوند.

ورود به پرتال پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
ورود به پرتال پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

در ادامه مراحل ثبت پزشک جدید و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان را به صورت مرحله به مرحله برای شما عزیزان مطرح می‌کنیم:

  • ثبت اطلاعات پزشک جدید در سامانه
  • ثبت اطلاعات پرداخت
  • مشاهده قبوض صادر شده
  • گزارشات
امکانات سامانه مالیات تکلیفی پزشکان
امکانات موجود در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان

ثبت اطلاعات پزشک جدید در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

در این بخش امکان جستجوی نام پزشکان (مشمول این قانون) و یا ثبت نام پزشک جدید وجود دارد. شیوه کار به این صورت است که ابتدا باید نام و مشخصات پزشک را استعلام نمایید. در اینجا دو حالت ممکن است پیش آید:

  • پزشک قبلا در سامانه ثبت نام نموده است

در این صورت اطلاعات پزشک مربوطه در صفحه بارگذاری می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان برای پرداخت مالیات تکلیفی اقدام نمود.

  • پزشک قبلا در سامانه ثبت نام نکرده است

در این حالت باید پس از تکمیل اطلاعات اجباری روی گزینه “ثبت و ادامه” کلیک نمایید؛ تا پزشک به عنوان یکی از پزشکان مشمول قانون کسر مالیات تکلیفی در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان ثبت شود.

ثبت نام در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
ثبت نام پزشک و یا استعلام نام او در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

! نکته

در صورتی که پزشک تاکنون در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی ثبت نام نکرده باشد، بر اساس اطلاعات هویتی و اطلاعات دریافتی از مودی، پزشک به صورت خودکار در سامانه‌های سازمان مالیاتی ثبت نام می‌شود.

ثبت اطلاعات پرداخت در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

برای ثبت اطلاعات پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه دو مسیر وجود دارد:

  • مراجعه به بخش “پرداخت های پزشک”
  • مراجعه به بخش “بارگذاری فایل پرداخت”

ثبت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق “پرداخت های پزشک”

در این بخش علاوه‌بر امکان ثبت پرداخت جدید برای هر پزشک، امکان جستجو و مشاهده سوابق پرداخت‌های قبلی او نیز وجود دارد. ثبت پرداخت جدید به صورت زیر انجام می‌شود:

  • مراجعه به بخش “پرداخت های پزشک”
  • انتخاب گزینه “افزودن پرداخت جدید”
  • تکمیل فیلدهای هویتی نظیر نام و نام خانوادگی پزشک
  • تکمیل فیلدهای مربوط به حق الزحمه

نکته: با تکمیل یکی از اطلاعات این بخش نظیر حق الزحمه و یا مالیات متعلقه پزشک، مالیات تکلیفی به صورت خودکار و با نرخ 10% برای پزشک محاسبه می‌شود.

  • ثبت اطلاعات با انتخاب گزینه “ذخیره” در منوی “عملیات”
پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق سامانه

پس از ثبت اطلاعات پرداخت در جدول، مودی برای پرداخت مالیات دو انتخاب پیش رو دارد:

  • صدور قبض و پرداخت مالیات به صورت تک تک
  • صدور قبض تجمعی و پرداخت مالیات تجمعی بابت پزشکانی که ثبت نام ایشان در یک اداره کل است

نکته: با انتخاب گزینه “صدور قبض تجمعی” رکورد مربوطه به مالیات تکلیفی تک تک پزشکان مرتبط با آن قبض، در سامانه‌های مالیاتی ثبت می‌شود.

نحوه اصلاح قبض پرداخت نادرست مالیات تکلیفی پزشکان

برای اصلاح قبض دو حالت وجود دارد:

  • قبل از صدور قبض: تا پیش از صدور قبض و دریافت شناسه قبض و پرداخت از سامانه یکپارچه مالیاتی، امکان به روزرسانی اطلاعات پرداخت ثبت شده و یا حذف آن وجود دارد
  • پس از صدور قبض: با مراجعه به منوی جستجو، ثبت اطلاعات و ورود به حساب کاربری پزشک مربوطه، امکان حذف قبض وجود دارد

نکته: در صورت نیاز می‌توانید اطلاعات قبوض را در قالب فایل اکسل و یا سایر فرمت‌های استاندارد، دریافت نمایید. همچنین پس از صدور قبض می‌توانید با مراجعه به منوی “عملیات” و انتخاب گزینه “پرینت قبض” قبض مورد نظر را پرینت نمایید.

ثبت پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق “بارگذاری فایل پرداخت”

برای ثبت پرداخت‌های مربوط به مالیات پزشکان از طریق بارگذاری فایل پرداخت باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • دریافت فایل پرداخت نمونه
  • تکمیل اطلاعات پرداخت پزشکان در فایل نمونه
  • انتقال فایل به محل مورد نظر
  • انتخاب گزینه “ثبت نهایی”

پس از بارگذاری موفق فایل اطلاعات و با انتخاب گزینه ثبت نهایی، اطلاعات در بخش “پرداخت های پزشک” ثبت شده و امکان صدور قبض به روش‌های گفته شده در بخش قبل وجود خواهد داشت.

مشاهده قبوض صادر شده در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

در این بخش امکان جستجو، مشاهده و چاپ قبوض به صورت تکی و یا تجمعی برای مودی وجود دارد.

مشاهده قبوض در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان
در این بخش امکان مشاهده کلیه قبوض صادر شده برای هر پزشک وجود دارد

! نکته

در صورتی که مودی تمایل به مشاهده قبوض تجمعی داشته باشد، علاوه‌بر نمایش قبض، جدول مربوط به جزئیات اطلاعات مربوط به قبض نیز قابل مشاهده و دریافت خروجی است. همچنین در صورت تمایل به پرداخت آنلاین، مودی می‌تواند قبوض مورد نظر را انتخاب و با کلیک بر آیکن پرداخت آنلاین به درگاه پرداخت بانک ملی هدایت می‌شود.

گزارشات سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

در این بخش با انتخاب سال و ماه عملکرد و همچنین درج کد ملی پزشک، امکان دریافت گزارش پرداختی‌های پزشک جهت ارائه به وی به منظور بهره‌برداری در مالیات بر درآمد مشاغل وجود دارد.

گزارش پرداخت مالیات در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان
امکان دریافت گزارش پرداختهای پزشک جهت ارائه به سازمان مالیاتی

نکته: برای هر گزارش صادر شده توسط پورتال یک شماره سریال یکتا تولید می‌شود؛ به این ترتیب کاربر در بخش مشاهده گزارش‌های صادر شده، می‌تواند این گزارشات را مجددا مشاهده نماید.

سوالات متداول در مورد سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

1) آیا تمامی پزشکان ملزم به استفاده از سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان هستند؟

خیر، این سامانه مربوط به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان موضوع بند “ث” تبصره “6” قانون بودجه 1403 کل کشور است. پرداخت مالیات مربوطه، تکلیف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. به بیان دیگر، پزشکانی که به صورت مستقل و بدون همکاری با مراکز درمانی فعالیت می‌کنند و یا پزشکانی که با انعقاد قرارداد کار در مراکز درمانی مشغول به کار هستند، مشمول استفاده از این سامانه نیستند. لازم به ذکر است پرداخت‌های انجام شده در حساب پرونده مالیاتی مربوط به عملکرد پزشک منعکس می‌شود.

2) تغییرات و به روزرسانی های سامانه به چه صورت اطلاع رسانی میشوند؟

به‌روزرسانی‌های سامانه طی پیغامی که در زمان ورود به موديان نمایش داده می‌شود، اطلاع‌رسانی می‌شود.

3) آیا امکان ثبت پزشکان غیرایرانی در این سامانه وجود دارد؟

بله، در صفحه جستجو و ثبت اطلاعات و در بخش استعلام، تیک جستجوی پزشک غیرایرانی را انتخاب و سپس با ورود کد فراگیر اتباع خارجی و سایر اطلاعات مورد نیاز، به ثبت پزشک غیرایرانی اقدام نمایید.

4) آیا امکان صدور یک قبض به ازای مجموع مبلغ مالیات پزشکان وجود دارد؟

بله امکان صدور قبض تجمعی برای مالیات پزشکان فعال در یک مرکز درمانی ایجاد شده است. به این ترتیب مراکز درمانی می‌‌توانند با ثبت اطلاعات پرداخت پزشکان و با انتخاب عملیات صدور قبض تجمعی، بر اساس اطلاعات ثبت ‌نام پزشکان، علیرغم پراکندگی آنها در ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، نسبت به صدور قبوض تجمعی اقدام نمایند؛ در این صورت به واسطه ابراز‌های پرداخت تعبیه شده در این سامانه نظیر پرداخت آنلاین از درگاههای مختلف، چک و سایر موارد، پرداخت این قبوض را انجام دهند.

5) آیا امکان پرداخت مالیات برای پزشکان از طریق چک وجود دارد؟

با توجه به محدودیت‌های شبکه بانکی کشور در حال حاضر این امکان به صورت سیستمی در اختیار مودیان قرار ندارد؛ ولی مذاکرات اولیه با بانک ملی ایران انجام شده است و در آینده راهکاری در این خصوص ارائه خواهد شد. در حال حاضر برخی از شعب بانک ملی با مودیان امور مالیاتی همکاری نموده و به ازای دریافت یک فقره چک قبوض را پرداخت می‌کنند.

کلام آخر

در این نوشته با سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان و نحوه ثبت و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان آشنا شدیم. اما استعلام پرداخت مالیات‌های تکلیفی پزشکان در سامانه جهت محاسبه مالیات، تنها بخشی از اقدامات پزشکان در راستای انجام تکالیف مالیاتی است. از آنجا که هر پزشک با فعالیت در بخش‌های مختلف مشمول پرداخت مالیات‌های مختلفی است، آموزش مالیات کسب و کارها و اطلاع از قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی، یکی از اصلی‌ترین نیازهای پزشکان و یا حسابداران فعال در حرفه‌های پزشکی است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

17 پاسخ

  1. درود
    برای ثبت مشخصات یک پزشک چندین بار اقدام کردم پیام خطا میده ، با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۲۷۰۰۰ ( سامانه دارایی ) تماس میگیرم اعلام میشه در حال حاضر هیچ‌یک از اپراتورها قادر به پاسخگویی نیستند . لطفا بفرمایید از چه طریق میتونم اقدام به ثبت مشخصات ایشون کنم . لازم به توضیح است برای حدودا ۳۰ پزشک هر ماه کارکرد ارسال میکنم .

    1. سلام دوست عزیز
      برای حل مشکل خود با سامانه ارتباط مردمی سازمان مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل نمایید.

  2. سلام. بنده به عنوان شنوایی سنجی در درمانگاهی دولتی به صورت قراردادی مشغول به کار هستم و برای این مرکز پروانه دفترکار گرفتم و هرماه مالیات از حقوقم کسر میشود
    ۱- آیا برای بنده درمانگاه موظف به ثبت اطلاعات در سامانه هست؟ اگر هست بخشنامه یا دستورالعمل کتبی که بتوانم به درمانگاه نشان دهم که باید هرماه در ابن سامانه اطلاعات را بفرستد چگونه میتوانم پیدا کنم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که بین شما و درمانگاه مربوطه قرارداد کارگری و کارفرمایی منعقد شده است، نیاز به ارسال اطلاعات در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان نیست. اما در صورتی که قراردادی به غیر از قرارداد کار میان شما و درمانگاه مربوطه منعقد شده است، مطابق جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور، درمانگاه موظف به ثبت نام شما در سامانه مذکور و پرداخت 10% از درآمد شما به عنوان مالیات تکلیفی برای شما است.

  3. با سلام و احترام
    ما هر ماه ماليات تكليفي پزشكان را ارسال مي كنيم اين ماه در اين سامانه ماليات تكليفي پزشكان نمي توان يكي از پزشكان كه به تازگي در مركز فعاليت دارد را ثبت كنم بعد از وارد كردن كد ملي و شماره نظام پزشكي اطلاعات ايشان مي آيد ولي دكمه ثبت و تاييد ندارد يعني فعال نيست
    لطفا راهنمايي كنيدبا تشكر

    1. با سلام وقتی کد ملی و نظام پزشکی داشته باشد مشکلی در ثبت نام ندارد لطفا کد ملی با دقت و نظام پزشکی با دقت و تاریخ تولد با دقت ثبت و ذخیره اطلاعات وارد کنید تا پزشک مربوطه در سامانه کد رهگیری ایجاد شود و بد اقدام به ارسال مالیات نمایید .در صورت خطا در صدور قبض در قسمت پرداخت نام پزشک فولدرکنار شماره نظام پزشکی کلیلک و از تب پایین صفحه مربع کوچک تیک و حذف گردد و مجدد درخواست صدو قبض مالیاتی ارسال شود .

  4. با سلام و تشکر از مطالب مفید، اگر پزشکی در مناطق محروم فعالیت کرده و درآمدی پایین داشته آیا معاف از پرداخت مالیات هست؟ اگر جواب مثبته، برای معافیت مبلغ درآمد حداکثر چقدر باید باشه و در صورتیکه محل خدمتش کلینیک خصوصی باشه چطور مستندات را ارایه کنیم؟

  5. باسلام و احترام
    مالیات تکلیفی من کسر و پرداخت شده که در کارتابل مالیاتی پزشک هم قابل مشاهده است.
    اظهارنامه مالیاتی هم در قالب تبصره ماده 100 ارسال شده.
    مبلغ مالیات تبصره 100 با مالیات پرداخت شده یکی هست
    آیا باید مبلغ مقطوه مجدداً واریز گردد؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      مالیات مکسوره پزشک توسط سامانه به صورت اتوماتیک کسر شده که یا صفر میشود یا مابه التفاوت قابل پرداخت است. مالیات تکلیفی در موقع صدور قبض در قسمت محاسبه مالیات به صورت اتوماتیک کسر خواهد شد و باقی مانده قابل پرداخت است.

  6. با سلام وقت بخیر
    در صورتی که بخواهیم مالیات پزشکی را بعد از مهلت معین ارسال کنیم باید از کدام قسمت اقدام کنیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتی که بخواهید مالیات تکلیفی ارسال کنید لازم است وارد پرتال سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان شوید. ارسال پس از مهلت مقرر هنگام رسیدگی مشمول جریمه تاخیر خواهد شد.

  7. سلام وقت بخیر
    اول جا داره از مطالب خوبتون تشکر کنم
    من دو تا سوال از خدمتتون دارم
    1- آیا پزشکی که فقط در مطب فعالیت میکنه، باید در این سامانه ثبت نام کنه؟
    2- برای ثبت نام در این سامانه باید مستقل از سایر سامانه های سازمان مالیاتی عمل کنیم یا باید اول در سامانه سازمان مالیاتی ثبت نام کنیم بعد در این سامانه؟

    1. سلام کاربر گرامی، خوشحالیم که مطالب سایت پرشین حساب برای شما مفید واقع شده است.
      1) پزشکی که در مطب خود و به صورت مستقل فعالیت دارد و در بیمارستانها و مراکز درمانی فعالیتی ندارد، ملزم به ارائه اظهارنامه صاحبان مشاغل است. سامانه مربوط به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان موضوع بند ک تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 و بند“ز” تبصره “6” قانون بودجه 1401 کشور می باشد که تکلیف بیمارستان ها و مراکز درمانی است. و پرداخت هاي انجام شده از این بابت در حساب پرونده مالیاتی مربوط به عملکرد پزشک منعکس می شود.
      2) اگر پزشک پیش از این در سامانه هاي سازمان امور مالیاتی، براي مالیات بر درآمد مشاغل خود پرونده داشته و کد فعالیت خود را به درستی و از گروه فعالیت هاي بهداشتی براي انسان انتخاب نموده باشد، اطلاعات پرونده وی به صورت سیستمی واکشی و در این سامانه بارگذاری می شود و در غیراینصورت با احراز هویت مودی از طریق ارتباط سیستمی با سازمان ثبت احوال کشور، پزشک به صورت اتوماتیک و به عنوان مودی در سامانه هاي سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام و سپس براي وی قبض مالیاتی صادر میشود.

      1. با سلام و احترام
        مالیات تکلیفی من کسر و پرداخت شده که در کارتابل مالیاتی پزشک هم قابل مشاهده است.
        آیا پزشک در این حالت موظف به پرکردن اظهارنامه در مورد درامد مذکور می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :