فهرست مطالب

منظور از سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه تجارت به منظور تسهیل در انجام امور تجارت در سریع ترین زمان ممکن به وجود آمده است. سامانه تجارت یک رابط بین اشخاص تاجر و بازرگانان با دستگاه های مربوطه در زمینه تجارت بین الملل است.

بخش های مختلف سامانه جامع تجارت ایران کدام است؟

این بخش ها شامل: سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری، پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما و…است.

وظایف سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

این وظایف شامل: ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم شدن زمینه برای تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیک و تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها، امکانات و مدل های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین المللی است.

سامانه جامع تجارت ایران چیست؟ یکی از مواردی که تاثیر زیادی در تسهیل تجارت در عرصه جهانی داشته و دارد، سامانه جامع تجارت ایران یا همان سامانه ثبت سفارش کالاست. در این مطلب به سوالاتی از قبیل: منظور از سامانه جامع تجارت چیست؟ منظور از ثبت سفارش کالا چیست؟ وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران چیست؟ و…پاسخ خواهیم داد و مزایای سامانه جامع تجارت ایران برای بخش های دولتی و خصوصی را تشریح می‌کنیم.

منظور از سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه تجارت به منظور تسهیل در انجام امور تجارت در سریع ترین زمان ممکن به وجود آمده است. سامانه تجارت یک رابط بین اشخاص تاجر و بازرگانان با دستگاه های مربوطه در زمینه تجارت بین الملل است. مباحث پیچیده در قانون باعث شده است تا امور تجاری به امور سخت و گنگی تبدیل شود، چراکه اقدام به صادرات و واردات به خودی خود پیچیدگی های اداری خاص خود را دارد.

مدارک، اطلاعات و…در حین انجام امور مربوط با تجارت پیوسته در حال رد و بدل شدن بین اشخاص است، به همین علت انجام این امور زمان بر و سخت است. تاجران می‌توانند برای انجام اموری از قبیل ثبت سفارش کالا، استعلام کارت بازرگانی و اخذ مجوزهای ورود از طریق این سامانه اقدامات لازم را انجام دهند. لازم به ذکر است با وجود شرایط همه گیری ویروس کرونا این سامانه تا حد زیادی مراجعات حضوری را هم کاهش داده است.

سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

سامانه جامع تجارت ایران یک روش تسهیل کننده برای انجام امور تجاری است و یک سامانه یکپارچه است که یکی از وظایف آن نظارت بر فرآیند تجارت است. این سامانه برای اولین بار در تاریخ  1395/5/5 در دسترس کاربران قرار گرفت و به شکل رسمی بهره برداری از این سامانه آغاز شد.

سامانه جامع تجارت ایران در راستای اجرای  ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 1390، اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مصوب وزاری عضوم کار گروه ماده 14 اساسنامه مرکز توسعه تجارت، ماده 6 قانون مبارز با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1392، ماده 3 آیین نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب تیر ماه سال 1395 هیات وزیران، راه اندازی شده و استفاده از آن برای متقاضیان واردات، الزامی است.

سامانه جامع تجارت ایران یکی از برنامه های مدون دولت برای اجرای برنامه دولت الکترونیک است. این سامانه علاوه بر موارد ذکر شده در متن فوق باعث کاهش فساد در اقتصاد و تجارت می‌شود. 

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با سامانه جامع تجارت ایران به شکل تصویری بر روی لینک کلیک نمایید. 

هدف ایجاد سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت که با نام “سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت” هم شناخته میشود با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است شده است. با استفاده از این سامانه، انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و قاچاق کاهش می یابد.

بخش های مختلف سامانه جامع تجارت ایران کدام است؟

سایت سامانه جامع تجارت ایران دارای بخش های مختلفی است که هر کدام به صورت جداگانه فعالیت خاص خود را داشتند. اما در حال حاضر برای سرعت بخشیدن به انجام امور تجاری تمامی بخش ها به شکل یکپارچه و مرتبط با هم در حال فعالیت هستند. این بخش ها در سامانه جامع تجارت ایران به شرح زیر هستند:

♦️ سامانه جامع تجارت

♦️ سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

♦️ سامانه شناسه کالا

♦️ سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری

♦️ پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما

♦️ سامانه جامع حمل و نقل

♦️ سامانه جامع امور گمرکی

منظور از ثبت سفارش کالا چیست؟

ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور باید بر اساس قانون تجارت ایران انجام شود. ثبت سفارش کالا سندی است که مجوز ورود کالا به ایران را برای ترخیص کالا از گمرک صادر می‌کند. بعضی کالاها بر اساس قانون پیش از واردات نیازمند اخذ مجوز از نهادهایی مانند: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، هستند.

معرفی سامانه جامع تجارت چیست و چه مزایایی دارد؟
ثبت سفارش کالا

در تاریخ 1397/2/14 طی بخشنامه ای سازمان توسعه و تجارت ایران اعلام کرد که ثبت هر گونه سفارش به سامانه جامع تجارت ایران منتقل شود. این امر به منظور تسهیل و تسریع در انجام فرآیند ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور، به واسطه اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفت.

انواع ثبت سفارش کالا کدام اند؟

ثبت سفارش کالا انواع مختلفی در تجارت دارد که به شرح زیر است:

♦️ ثبت سفارش مدت دار

♦️ ثبت سفارش دیداری

♦️ ثبت سفارش یوزانس ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز

🔻نکته

ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام پذیر است که پروانه صادراتی معتبر ارائه گردد و ارزش صادراتی هم ممهور شده به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی نیز یکی باشد.

وظایف و مزایای سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

اصلی ترین وظایف سامانه جامع تجارت ایران تسهیل و یکپارچه ساختن امور تجاری و همچنین ایجاد شفافیت تجاری است. اگر بخواهیم به طور خلاصه وظایف این سامانه را بگوییم در 2 مورد می‌توان آن را بیان کنیم:

♦️ ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم شدن زمینه برای تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیک

♦️ تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها، امکانات و مدل های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین المللی

از مهم ترین مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت ایران می‌توان به عدم حضور فیزیکی در اداره جات مربوطه، آن هم در شرایط همه گیری ویروس کرونا اشاره نمود. همچنین از مزایای دیگر این سامانه می‌توان به عدم انجام فرآیند های بیهوده برای رسیدن به اهداف موردنظر، دسترسی به سامانه ای بین المللی و…اشاره کرد.

مزایای سامانه تجارت ایران برای بخش دولتی و بخش خصوصی

سامانه جامع تجارت ایران فواید زیادی برای نهاد های مختلف اعم از دولتی و خصوصی داشته است.

مزایای سامانه جامع تجارت ایران برای بخش دولتی به شرح زیر است:

♦️ تخصیص موثر و کارآمد منابع دولتی

♦️ اصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی

♦️ افزایش امنیت، کاهش فساد و شفافیت در امور تجارت بین الملل

♦️ سامانه جامع تجارت ایران امکان استفاده از تکنیک های مدیریت ریسک را به وجود آورده است

مزایای سامانه جامع تجارت ایران برای بخش خصوصی به شرح زیر است:

♦️ کاهش هزینه ‌ها از طریق کاهش تاخیرها

♦️ تسریع در امور اظهار و ترخیص کالا

♦️ توضیح و تفسیر قابل پیش ‌بینی قوانین

♦️ تخصیص موثر و کارآمد منابع

♦️ افزایش شفافیت

معرفی سامانه جامع تجارت چیست و چه مزایایی دارد؟
مزایای سامانه تجارت ایران برای بخش دولتی و بخش خصوصی

سامانه جامع تجارت ایران، دریچه ای به سمت تجارت بین الملل

در سال های اخیر به طور جدی شاهد دولت الکترونیک بوده ایم. دولت این امر مهم را جزو دستور کار اصلی خود قرار داده و اجرا هم کرده است، چراکه این امر موجب پیشرفت های زیادی در هر زمینه به خصوص تسهیل در امور تجارت بین الملل شده است.

لازم به ذکر است که این موضوع مشکلات خاص خود را هم داشته است، اما سامانه جامع تجارت ایران یک راه حل بسیار مناسب و کارا در زمینه تسهیل امور تجاری است.

پیشنهاد می‌شود برای آشنایی با ثبت معاملات در سامانه ثامن با راهنمای تصویری بر روی لینک کلیک کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :