فهرست مطالب


دوستان و همراهان همیشگی، سلام. اول یه خسته نباشید جانانه می‌گیم به همه کسانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، درگیر اظهارنامه‌های عملکرد و خدمات مالی و مالیاتی بودند. اما قصه مالیات و انجام تکالیف مالیاتی اینجا تموم نمیشه؛ بلکه باید با استفاده از تجربیات امسال، کار رو به صورتی پیش ببرید که موقع تحویل اظهارنامه سال بعد، درگیری‌ها و چالش‌های قبلی رو نداشته باشید. به همین خاطر ما قصد داریم نکات مهم مالیاتی رو از زبان استاد عزیز جناب آقای میثم حاجی‌محمدی براتون منتشر کنیم. برای موفقیت و پیشرفت کسب و کارتون، این نکات مهم رو از دست ندین.

اظهارنامه اصلاحی و شرایط آن

اظهارنامه اصلاحیگاهی پیش می‌آید که یک عدد یا عنوان داخل اظهارنامه، به اشتباه درج و اظهارنامه ارسال می‌شود. سازمان امور مالیاتی برای اصلاح اشتباهات جزئی در اظهارنامه، یک ماه پس از ارسال، فرصت دوباره‌ای برای ارائه اظهارنامه اصلاحی در نظر گرفته است. یکی از نکات مهم مالیاتی که باید به آن توجه کنید، این است که: اصلاحات انجام شده در اظهارنامه اصلاحی باید در حد تصحیح اشکالات جزئی در اطلاعات و عناوین باشد؛ نه دست کاری خرید و فروش‌ها، بهای تمام شده و کلیات.

سوءبرداشت‌ها

برخی از مودیان به اشتباه تصور می‌کنند هرگونه تغییری را در اظهارنامه اصلاحی می‌توان انجام داد. به عنوان مثال

  • برخی مودیان در مهلت ارسال اظهارنامه، فقط برای رفع تکلیف یک اظهارنامه غیرواقعی با اعداد صوری یا اشکالات زیاد ارسال می‌کنند؛ به این امید که اظهارنامه اصلی خود را در مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی ارائه خواهند کرد.
  • عده‌ای دیگر نیز، تغییرات بسیار زیاد در اظهارنامه اصلاحی ایجاد می‌کنند؛ و یا اطلاعات کلیدی اظهارنامه مانند بهای تمام شده را دست‌کاری می‌کنند؛ به صورتی که منجر به اصلاح سندها در دفاتر قانونی آنها می‌شود.

این قبیل ارائه اظهارنامه اصلاحی علاوه‌بر اینکه باعث عدم پذیرش اظهارنامه اصلاحی می‌شود؛ اعتبار مودی را نیز نزد سازمان امور مالیاتی خدشه‌دار می‌کند و او را یک مودی پرخطر معرفی می‌کند.

راه‌حل کاربردی

علیرغم اینکه این فرصت از طرف سازمان برای مودیان در نظر گرفته شده است، من به شما پیشنهاد می‌کنم تا حدامکان از این موقعیت استفاده نکنید! زیرا ارائه اظهارنامه اصلاحی به طور کلی حساسیت سازمان را بر شما و مجموعه‌تان افزایش می‌دهد. در تکمیل اظهارنامه خود در مهلت مقرر، دقت کافی به خرج دهید، تا هیچ‌گونه مشکلی در آن وجود نداشته باشد. اما اگر مجبور به اصلاح اظهارنامه عمکرد خود هستید، سعی کنید تغییرات بسیار کوچک و اندکی در آن ایجاد کنید؛ به صورتی که هیچ‌گونه ثبتی در دفاتر حسابداری شرکت شما ایجاد نشود.

کدام هزینه های تبلیغات قابل قبول هستند؟

مستندسازی هزینه تبلیغاتامروزه ارائه کالا و خدمات مستلزم صرف هزینه‌های سنگین تبلیغات است. این هزینه ها به همان میزان که برای فعالان اقتصادی مفید و سودمند هستند، می‌توانند دردسرساز و پرحاشیه نیز باشند. دلیل این موضوع، حساسیت سازمان امور مالیاتی در پذیرش هزینه های تبلیغات است.

هزینه تبلیغات در دنیای واقعی

در دنیای واقعی، برای هزینه تبلیغات نیز مانند سایر معاملات

  • صورت حساب صادر می‌شود؛
  • در دفاتر و حساب‌های شرکت ثبت می‌شوند؛
  • در سامانه گزارشات خرید و فروش مودیان (گزارشات فصلی) اعلام می‌شود.

هزینه تبلیغات در فضای مجازی

برای سازمان امور مالیاتی تفاوتی ندارد که محل فعالیت شما در دنیای واقعی است یا فضای مجازی. مسئله‌ای که این سازمان مدنظر قرار می‌دهد، ارائه مستندات برای تمامی فعالیت‌های اقتصادی شماست؛ و هزینه تبلیغات که برای آن هیچ مستنداتی وجود ندارد، یکی از خطوط قرمز مالیاتی است. در نتیجه حسابداران کسب و کارهای شاغل در فضای مجازی باید به دنبال تهیه مستندات قوی برای هزینه‌های کسب و کار به ویژه هزینه‌های تبلیغات باشند.

راه‌حل کاربردی

بر اساس ماده 148 ق.م.م تنها راهکار قانونی تهیه مستندات برای هزینه‌های بدون صورت حساب، پرداخت مالیات آنهاست. به عبارت دیگر شما با پرداخت مالیات برای حق‌الزحمه خدمات تبلیغاتی، می‌توانید برای این هزینه‌ها مستندات تهیه کنید؛ و آنها را در صورت حساب‌ها و بهای تمام شده خود اعلام کنید.

پیشنهاد میشود بخوانید: خط قرمز مالیاتی چیست و راه حل های کابردی عبور از آن چیست؟

چگونه به صورت اصولی گزارش انبار تهیه کنید

نکات مهم مالیاتی گزارش انبارانبار هر مجموعه از قسمت‌های حساس و حادثه‌خیز آن کسب و کار می‌باشد. از این رو یکی از نقاط مورد توجه سازمان امور مالیاتی، انبار و گزارش مربوط به آن می‌باشد. در تهیه گزارش انبار علاوه‌بر رعایت ویژگی‌های کلی نظیر

  • ساختار نرم‌افزاری
  • دسته‌بندی‌های مناسب
  • رعایت استانداردهای حسابداری

باید به چند نکته کلیدی زیر نیز دقت نمود.

  • انتخاب روش صحیح شمارش انبار

روش شمارش انبار در مجموعه‌های مختلف و با توجه به نوع فعالیت مجموعه متفاوت است؛ و به صورت دایمی یا ادواری انجام می‌شود. نکته قابل توجه در مسئله شمارش انبار این است که شیوه تحریر دفاتر قانونی متناسب با روش شمارش انبار تغییر می‌کند. در صورت استفاده از شمارش دایمی، ثبت‌های با محوریت موجودی کالا انجام می‌شود؛ و در شمارش ادواری محوریت ثبت اسناد با خرید کالا در هر دوره می‌باشد.

  • انتخاب صحیح روش قیمت‌گذاری اجناس در انبار

همان‌گونه که می‌دانید قیمت‌گذاری روش‌های شناخته شده‌ای مانند: روش میانگین، روش فایفو، روش لایفو و روش‌های دیگری دارد؛ این روش‌ها به صورت کامل در آموزش حسابداری، حسابداران ثروت آفرین، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دقت کنید که مسئله قیمت‌گذاری یکی از نقاط حساس و مورد توجه سازمان امور مالیاتی است؛ به همین خاطر انتخاب روش قیمت‌گذاری کالاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس با کمک مشاور مالی خود بهترین روش قیمت‌گذاری متناسب با انبار و فعالیت خود را انتخاب کنید.

در انتها وقتی گزارش انبار شما بر اساس استانداردها تهیه و تنظیم شد، باید مورد تایید قرار گیرد. به عبارت دیگر، هیئت مدیره، سرپرست انبار و تمامی دست اندرکاران باید طی نامه‌ای گزارش انبار را تایید کنند. به این ترتیب گزارش کاملا مستند و استاندارد خواهد بود.

استرداد اعتبار ارزش افزوده انبار

یکی از نکات مهم مالیاتی که باید به آن توجه کنید، میزان کالای وارده به انبار و خارج شده از آن می‌باشد. دقت کنید که همواره حجم کالای وارد شده به انبار شما باید با حجم تولیدات خارج شده یا فروش رفته بر اساس نوع فعالیت‌تان سازگار باشد.

به عنوان مثال حالتی را در نظر بگیرید که در یکی دو دوره میزان کالای خریداری شده شما بیشتر از کالاهای فروش رفته‌تان باشد؛ یعنی مالیات ارزش افزوده پرداختی بیش از مالیات ارزش افزوده دریافتی‌تان باشد. دقت کنید که اگر این اتفاق تکرار شود، برای‌تان مشکل‌ساز خواهد شد. زیرا به طور منطقی وقتی شما فروش ندارید، دلیلی برای خرید دوباره و دوباره وجود ندارد؛ و حتی ممکن است متهم به احتکار شوید.

راه‌حل کاربردی

شما باید خرید و فروش مواد اولیه و تولیدات خود را بر اساس منطق محکم و محکمه‌پسندی با یکدیگر تطبیق دهید؛ به صورتی که بتوانید با استفاده از مستندات و مدارک قابل قبول از خود و فعالیت‌هایتان در برابر قانون دفاع کنید. دقت کنید که کوچک‌ترین تردید و دودلی شما، قطعا بر طرف مقابل نیز تاثیر خواهد گذاشت.

مدیریت زمان را فراموش نکنید

نکات مهم مالیاتی مدیریت زمانیکی از نکات مهم مالیاتی که توجه به آن موجب رشد و پیشرفت شما و کسب و کارتان خواهد شد، الویت‌بندی برای انجام کارها و مدیریت زمان است. همه ما در زندگی وظایف و تکالیفی داریم که باید آنها را به نحواحسن انجام دهیم؛ از رسیدگی به امور فردی تا درگیری‌های شغلی و درآمدزایی. اما باید دید کدام یک از این کارها از اهمیت بیشتری برخوردارند. مهم‌ترین کارها به ویژه در حوزه خدمات مالیاتی، ارتقای تخصص و رشد فردی و حرفه‌ای است. شما باید پیوسته به دنبال راهی برای

  • افزایش تخصص
  • افزایش درآمد
  • افزایش لذت از انجام شغل خود

باشید. برخی از مجریان خدمات مالیاتی، چنان درگیر فعالیت‌های روتین و وقت‌گیر مالیاتی هستند که فرصت نمی‌کنند به مهم‌ترین ابزارهای کارشان: بخش‌نامه‌های جدید و دستورالعمل‌های مالیاتی، نگاهی بیندازند؛ و همین مسئله احتمال خطا را بسیار افزایش می‌دهد. حال سوال اینجاست: چگونه هم به امور مودیان رسیدگی کنید و هم خود را به روز نگه دارید؟ این کار تنها با مدیریت صحیح زمان امکان‌پذیر خواهد بود. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تخصص‌های مرتبط با شغل‌تان را فرا بگیرید و سطح درآمد خود را افزایش دهید.

مهم‌ترین ابزار موفقیت در هر مسیر، به روز بودن و رشد فردی شماست.

راه‌حل کاربردی

قطعا برنامه‌ریزی و مدیریت زمان یک فرآیند شخصی است؛ اما راهکاری که شاید برای همه مفید و قابل استفاده باشد، مطالعه در اوقات استراحت یا زمان‌های پرت شماست؛ زمان‌هایی که در وسیله نقلیه عمومی هستید یا موارد مشابه. در این اوقات به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه و با مطالعه بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر نکات جدید، اطلاعات خود را به روز کنید.

پیشنهاد میثم حاجی‌محمدی

مطالعه کتاب اثر آقای برایان تریسی نیز می‌تواند به شما کمک کند. این کتاب راهکارهای ارزشمندی برای تخصیص زمان‌ به کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

“مدیریت زمان”

موفقیت در هر کسب و کار مستلزم صرف وقت و انرژی و عبور از پستی و بلندی‌های زیادی است. اما گاهی استفاده از تجربیات و نکات اساتید، مسیر را برای‌مان هموارتر می‌کند. برای استفاده از این تجربیات ما را دنبال کنید. ادامه نکات مهم مالیاتی رو در مقاله‌های نکات مهم مالیاتی از زبان میثم حاجی‌محمدی (بخش دوم) و (بخش سوم) دنبال کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :