فهرست مطالب

تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان چیست؟

برای اطلاع از تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان، مطلب را مطالعه نمایید

تکالیف مودیان غیرمشمول فراخوان های ارزش افزوده در سامانه مودیان چیست؟

اطلاعات مربوطه در متن مقاله موجود است

آیا انجام تکالیف اضافی برای مودیان غیرمشمول ارزش افزوده مشمول جریمه است؟

بله تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده و جرایم مربوطه در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفته است

تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان چیست؟ با راه اندازی سامانه مودیان، اشخاص حقوقی و گروهی از اشخاص حقیقی جهت ثبت نام در این سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی فراخوان شدند. اما مطابق فراخوان های ارزش افزوده، همچنان گروه زیادی از مودیان مشمول سامانه مودیان، مشمول ثبت نام و انجام تکالیف ارزش افزوده نیستند. از این رو سازمان مالیاتی با انتشار دو اطلاعیه تکالیف این مودیان را مشخص نموده است. در این مطلب آموزش رایگان مالیات همراه ما باشید تا با تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان و جرایمی که در انتظار این گروه است، آشنا شوید.

تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان

پس از فراخوان رسمی سازمان مالیاتی برای ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان و اجرای تکالیف این سامانه، برخی از مودیانی که در لیست مشمولین ارزش افزوده قرار ندارند، مشمول ثبت نام در سامانه مودیان شدند. این مسئله ابهاماتی در خصوص تکالیف این مودیان از جمله نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی ایجاد نمود. از این رو سازمان مالیاتی طی اطلاعیه‌ای، تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان را به شرح زیر اعلام نمود:

از آنجا که این مودیان مطابق ماده 4 قانون تسهیل تکالیف مودیان مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نیستند؛ برای صدور صورتحساب الکترونیکی موظفند از شناسه کالا / خدمات مندرج در سامانه stuffid.tax.gov.ir با نرخ صفر استفاده نمایند.

در ادامه ابلاغ اطلاعیه شماره 19 مورخ 1402/11/1 سازمان مالیاتی را در ارتباط با تکالیف مودیان غیرمشمول فراخوان های ارزش افزوده در سامانه مودیان مشاهده می‌کنید:

اطلاعیه شماره 19 سازمان مالیاتی
تکالیف مودیان غیرمشمول فراخوان های ارزش افزوده در سامانه مودیان

ماده 4 قانون تسهیل تکالیف مودیان

سازمان مالیاتی موظف است مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 را که تا زمان تصویب این قانون فراخوان نشده‌اند، مطابق جدول زمان‌بندی که توسط رییس سازمان مذکور پیشنهاد شده و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، تا پایان سال 1403 به تدریج فراخوان نماید. مودیان موضوع این ماده تا زمانی که توسط سازمان مالیاتی فراخوان نشده باشند، مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نیستند.

دریافت کننده مشمول جریمه تبصره 2 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 بوده و وجه دریافتی باید به پرداخت کننده مسترد شود. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط این دسته از مودیان، مادامی که توسط سازمان مالیاتی فراخوان نشده‌اند، به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنان منظور نمی‌گردد.

جریمه تخلف از تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان

به استناد تبصره 2 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مطابق اطلاعیه سازمان مالیاتی پیرامون اجرای مفاد ماده ۴ قانون تسهيل تكاليف موديان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورتی که مودی غیرمشمول (فراخوان نشده) ارزش افزوده نسبت به دریافت ارزش افزوده اقدام نماید، مشمول جرایم زیر خواهد شد:

  • جریمه‌ای معادل 2 برابر مالیات و عوارض دریافتی؛ این جریمه قابل بخشودگی نیست
  • عدم پذیرش مالیات بر ارزش افزوده پرداختی این مودیان به عنوان اعتبار مالیاتی

راهکار پیشگیری از تعلق جرایم مودیان غیرمشمول ارزش افزوده

مودیانی که علیرغم فراخوان ارزش افزوده در سامانه ارزش افزوده ثبت نام نموده‌اند، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1- مودیانی که در اجرای فراخوان مرحله سوم به صورت اختیاری ثبت نام نموده‌اند

2- مودیانی که على رغم عدم فراخوان توسط سازمان مالیاتی، به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی “مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده” را انتخاب نموده‌اند

سازمان مالیاتی در اطلاعیه‌ مورخ 1402/11/7 راه پیشگیری از تعلق جرایم را برای مودیان گروه دوم، اصلاح وضعیت مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده اعلام نمود. بر این اساس مودیان موظفند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir نسبت به اصلاح و ویرایش وضعیت مشمولیت خود اقدام نمایند.

مراحل ویرایش وضعیت مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده

  • ورود به حساب کاربری در مایتکس
  • انتخاب منوی فهرست پرونده های مالیاتی
  • انتخاب گزینه پرونده‌های عملکرد و ارزش افزوده
  • انتخاب دکمه جزئیات پرونده
  • بروزرسانی و تکمیل ثبت نام
  • ورود به ویرایش اطلاعات ثبت نام
  • تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده

! نکته: نظر به اینکه مسئولیت انتخاب مشمولیت یا عدم مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده مودیان در هنگام ثبت نام با مودی است، ضروری است به منظور جلوگیری از تعلق جرائم مربوط، نسبت به احراز مشمولیت یا عدم مشمولیت خود مطابق فراخوان‌های سازمان مالیاتی اطمینان حاصل نمایید.

تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده
با انتخاب صحیح وضعیت مشمولیت ارزش افزوده خود، مانع از تعلق جرایم اضافی شوید

کلام آخر

آشنایی با تکالیف مودیان غیرمشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان و اجرای دقیق این تکالیف، اولین اقدام در پرداخت مالیات منصفانه است. این کار در سایه آموزش مالیات کسب و کارها و اطلاع از جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌های سازمان مالیاتی امکان پذیر است. بدین ترتیب با اجرای صحیح قوانین علاوه بر کاهش تکالیف قابل اجرا، مانع از تعلق جرایم اضافی نیز خواهید شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :