00:00

فهرست مطالب

سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟

مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان مالیاتی است

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی چگونه است؟

مراحل صدور صورتحساب الکترونیکی را در مقاله ببینید

صدور صورتحساب الکترونیکی چگونه تایید یا رد میشود؟

بر اساس قانون، مودیان 30 روز مهلت دارند نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش صورتحسابهای صادره اقدام نمایند

نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت اطلاعات در سامانه مودیان، یکی از مهم‌ترین اقدامات مودیان مشمول سامانه مودیان است. با راه‌اندازی این سامانه مودیان مشمول موظفند کلیه اطلاعات مربوط به خرید و فروش‌های خود را به همراه اطلاعات هویتی خود و طرف مقابل در سامانه ثبت نمایند. بدین ترتیب محاسبات مربوط به مالیات و به ویژه مالیات ارزش افزوده با دقت و شفافیت بیشتری انجام می‌شود. در این نوشته آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با ثبت اطلاعات و نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان آشنا نماییم.

اگه میخای با جزئیات سامانه مودیان و نحوه ثبت صورتحساب الکترونیکی آشنا بشی روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش پیاده سازی و اجرای سامانه مودیان

معرفی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی

مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورت حساب الکترونیکی، سامانه مودیان مالیاتی است. در واقع برای هر مودی در این سامانه یک کارپوشه (حساب کاربری) اختصاصی در نظر گرفته می‌شود؛ که تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق این کارپوشه انجام می‌­شود.

عضویت در سامانه مودیان از طریق درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) انجام می‌شود. برای این کار باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ثبت نام و ورود به مایتکس با استفاده از نام کاربری و رمز عبور
  • انتخاب گزینه “عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه”

به این ترتیب به سامانه مربوطه هدایت شده و می‌توانید مراحل عضویت را طی نمایید.

کارپوشه مودیان مالیاتی

کارپوشه مودی یک حساب کاربری اختصاصی در سامانه مودیان است که کلیه اطلاعات درآمدی او با استفاده از هر گونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان منتقل می‌شود. مودیان می‌توانند علاوه‌بر پیگیری فرآیندهای مالیاتی پرونده خود، درخواست‌های خود را نیز به سازمان اعلام نمایند.

مراحل صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

فرآیند کلی ثبت معاملات و نحوه صدور و ثبت صورتحساب در سامانه مودیان مطابق اطلاعیه شماره 8 سازمان مالیاتی، طی 9 مرحله به شرح زیر انجام می‌شود:

نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی
مراحل و نحوه صدور فاکتور الکترونیکی

1- ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی از طریق سامانه مایتکس

2- تهیه پایانه فروشگاهی معتبر جهت صدور صورتحساب و در صورت وجود، انجام اصلاحات مورد نیاز حسب ضوابط اعلامی سازمان

3- اخذ گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال

! نکته: برای دسترسی به مراکز میانی فعال به سامانه rca.gov.ir مراجعه نمایید.

4- دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی عبارتند از:

  • ورود به کارپوشه اختصاصی مودی به نشانی tp.tax.gov.ir
  • انتخاب پرونده مالیاتی مورد نظر
  • تکمیل اطلاعات
  • انتخاب روش ارسال اطلاعات
  • بارگذاری گواهی امضای الکترونیکی
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

5- پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی مطابق استانداردهای سازمان مالیاتی

6- دریافت شناسه کالا و خدمت از وزارت صنعت، معدن و تجارت

7- دریافت فهرست شناسه کالا/خدمات تخصیص داده شده به همراه نرخ/مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده از سامانه دریافت شناسه کالا/خدمات به نشانی stuffid.tax.gov.ir  

!نکته: در حال حاضر در سامانه مذکور تنها فهرست شناسه کالا/خدمات عمومی موجود است. مودیان می‌توانند تا زمان اخذ شناسه کالا/خدمات اختصاصی، از شناسه کالا/خدمات عمومی موجود استفاده نمایند.

8- صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی بر اساس ضوابط سازمان

9- ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

وضعیت ارسال صورتحساب پس از صدور در سامانه

پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن در سامانه مودیان، 3 وضعیت زیر ممکن است برای صورتحساب پیش بیاید:

  • وضعیت Success : ارسال صورتحساب با موفقیت انجام شد و صورتحساب در کارپوشه قابل مشاهده است
  • وضعیت Failed : ارسال صورتحساب به دلیل بروز خطا ناموفق بود؛ باید نسبت به رفع خطا و ارسال مجدد صورتحساب اقدام نمایید
  • وضعیت Pending : صورتحساب ارسالی در حال بررسی است

اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت Pending در هنگام ارسال صورتحساب

بر اساس اطلاعیه شماره 15 سازمان مالیاتی مورخ 15 آبان 1402، در صورتی که صورتحساب در وضعیت Pending (در حال بررسی) باشد، مودی از ارسال مجدد آن صورتحساب خودداری نموده و منتظر مشخص شدن وضعیت نهایی صورتحساب در سامانه باشد.

  • در صورتی که وضعیت صورتحساب به Success تغییر کند، نیازی به ارسال مجدد صورتحساب نیست
  • در صورتی که وضعیت صورتحساب به Failed تغییر کند، مودی موظف است پس از رفع خطا نسبت به ارسال مجدد صورتحساب اقدام نماید
  • گاهی وضعیت Pending صورتحساب به دلیل عدم به روز رسانی پایانه ‏فروشگاهی مودیان (نرم افزارهای واسط و …) است. در این صورت باید جهت برطرف شدن مشکل، نرم افزار مربوطه به روز رسانی شود. ضمنا، ممکن است به دلیل عدم استعلام مجدد، وضعیت صورتحساب همچنان وضعیت در پایانه فروشگاهی مودی به صورت Pending نمایش داده شود. در صورتی که وضعیت آن صورتحساب در سامانه مودیان به Success یا Failed تغییر پیدا کرده باشد، لذا لازم است مجددا استعلام شود.

خوب است بدانید:

سازمان مالیاتی در اطلاعیه شماره 23 اعلام کرد: در نسخه جدید سامانه مودیان که در پایان روز 1402/12/10 در محیط عملیاتی قرار گرفته است، هنگام استعلام وضعیت صورتحساب، درصورتی که صورتحساب در صف پردازش باشد، به جای وضعیت Pending، وضعیتIn_Progress  گزارش خواهد شد، بدین معنی که صورتحساب ارسالی در صف اعتبارسنجی و ذخیره سازی بوده و به زودی پردازش خواهد شد.

مراحل پذیرش نهایی صورتحساب ارسالی در سامانه مودیان

مطابق اعلام سازمان مالیاتی (اطلاعیه شماره 9) مراحل ارسال و ثبت نهایی صورتحساب در سامانه مودیان به شرح زیر است:

  • اعتبارسنجی صورتحساب ارسالی و تایید در صورت رعایت کلیه ضوابط و شاخص‌ها توسط سامانه مودیان
  • بارگذاری یک نسخه از صورتحساب در کارپوشه فروشنده به عنوان صورتحساب فروش
  • بارگذاری یک نسخه از صورتحساب در کارپوشه خریدار بر اساس شماره اقتصادی درج شده در صورتحساب (در صورتی که خریدار عضو سامانه مودیان باشد)
  • تایید یا رد صورتحساب توسط خریدار ظرف یک ماه از صدور صورتحساب، همراه با ذکر دلیل؛ در صورت عدم واکنش خریدار به صورتحساب در مهلت مقرر، صورتحساب به صورت سیستمی تایید می‌شود
  • درج واکنش خریدار به صورتحساب (تایید یا رد) در کارپوشه فروشنده

مهلت تایید صورتحسابهای الکترونیکی صادره

بر اساس تبصره بند ب ماده 5 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان 30 روز مهلت دارند نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش صورتحسابهای صادره اقدام نمایند. پس از انقضای این مهلت صورتحساب الکترونیکی صادره، تایید شده در نظر گرفته می‌شود.

نکته: مطابق اطلاعیه شماره 22 سازمان مالیاتی، مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان تا اطلاع ثانوی به 21 روز افزایش یافت.

نحوه صدور الکترونیکی صورتحساب از طریق سیستم های حسابداری

سازمان مالیاتی طی جدیدترین اطلاعیه خود در خصوص صدور صورتحسابهای الکترونیکی (اطلاعیه شماره 10 سازمان مالیاتی) نحوه ارسال مستقیم اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی را از طریق سیستم‌های حسابداری به سامانه مودیان به شرح زیر اعلام نمود. برای این کار مودیان باید تغییرات زیر را در سیستم‌های حسابداری خود ایجاد نمایند:

1- کسب اطلاعات تئوری و فنی نحوه صدور صورتحساب از طریق مطالعه اسناد زیر:

  • سند ویژگی ها و مشخصات پایانه فروشگاهی – حافظه مالیاتی
  • دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی
  • دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان
  • قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره مالیاتی منحصر بفرد

! نکته: کلیه اسناد در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سامانه سازمان مالیاتی (بخش آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و نرم افزارهای مرتبط) قابل دسترسی هستند.

2- اضافه کردن ضوابط اعلامی جهت “صدور” صورتحساب الکترونیکی مطابق استانداردهای سازمان، در سامانه‌های صدور صورتحساب (سیستم حسابداری) خود

! نکته: اضافه نمودن ضوابط اعلامی از جمله تولید شماره مالیاتی منحصر بفرد برای هر صورتحساب و همچنین اضافه نمودن اقلام اطلاعاتی اختیاری و اجباری صورتحساب، با کمک برنامه‌نویسی (توسط برنامه‌نویسان هر شرکت و یا توسط شرکت تولید کننده نرم افزار حسابداری) قابل اجرا است.

3- اضافه نمودن ضوابط اعلامی جهت “ارسال مستقیم” صورتحساب مطابق استانداردهای اعلام شده در “دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان”

! نکته: این کار با کمک برنامه‌نویسی قابل اجرا است.

صدور صورتحساب الکترونیکی با سیستم حسابداری
طبق اعلام سازمان مالیاتی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی با سیستم حسابداری وجود دارد

سقف مجاز صدور صورتحساب الکترونیکی

یکی از مهمترین سوالاتی که در خصوص صدور صورتحساب الکترونیکی وجود دارد، این است که آیا هر مودی در هر دوره مالی به هر میزان تمایل داشته باشد، می‌تواند صورتحساب صادر نمایید؟
در پاسخ باید بگوییم خیر؛ سازمان مالیاتی در ماده 7 قانون تسهیل سامانه مودیان سقف مجاز صدور صورتحساب الکترونیکی را برای مودیان مختلف به شرح زیر اعلام نموده است:

واحدهای دارای سابقه مالیاتی

برای واحدهای اقتصادی دارای سابقه مالیاتی، جمع صورتحسابهای الکترونیکی صادره در هر دوره مالیاتی نباید بیشتر از 5 برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده، شود. در صورتی که فروش اظهارشده مودی در دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (101) ق.م.م باشد، پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده اخیرالذکر ملاک عمل خواهد بود.
به عنوان مثال در صورتی که درآمد ابرازی مودی در دوره مشابه قبلی 100 واحد باشد و مودی تنها %50 مالیات متعلق به آن را پرداخته باشد (یا ترتیب پرداخت آن را داده باشد) در این دوره تنها می‌تواند معادل %50 از پنج برابر فروش دوره قبل صورتحساب صادر نماید.

واحدهای تازه تاسیس یا فاقد سابقه مالیاتی

برای واحدهای تازه تاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی، جمع صورتحسابهای الکترونیکی صادره در هر دوره مالیاتی نباید بیش از 5 برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 ق.م.م باشد.

خوب است بدانید:

سازمان مالیاتی در اطلاعیه شماره 18، نحوه محاسبه حد مجاز دوره های مالیاتی براساس اظهارنامه های تسلیمی را شرح داده است. بر این اساس برای محاسبه حد مجاز صورتحساب، صرفا اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده تسلیمی تا قبل از شروع همان دوره مالیاتی مد نظر قرار خواهد گرفت.

شرط صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از سقف مجاز

در صورتی که مودی بخواهد در یک دوره مالیاتی بیش از سقف مجاز تعیین شده صورتحساب صادر نماید، باید یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

  • پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه
  • تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی
  • ارائه وثیقه معادل میزان بدهی مالیاتی

خوب است بدانید:
در صورتی که مودی از سقف مجاز صدور صورتحساب عبور نماید، به صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط او اعتبار مالیاتی تعلق نمیگیرد. این مسئله توسط هشدارهایی از سوی سازمان مالیاتی به اطلاع او و طرف مقابل خواهد رسید.

کلام آخر

ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی یکی از مهمترین تکالیف مودیان مالیاتی است که در راستای برقراری عدالت مالیاتی و شفافیت مالی و پولی کسب و کارها بر عهده آنان قرار گرفته است. از این رو آشنایی با جزئیات ثبت نام در سامانه مودیان و نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی و همچنین اصلاح آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیشنهاد ما به شما استفاده از کارگاه نحوه ارسال صورتحساب در سامانه مودیان است، که نحوه تشکیل کارپوشه در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را به شما می‌آموزد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

43 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر.
    تو روش اول که صورتحساب توسط مودی تو سامانه مودیان ارسال میشه، ما می تونیم یا خودمون مستقیما تو سامانه صورتحساب بزنیم یا با نرم افزار حسابداری این کار کنیم.
    با نرم افزارشو میدونم اما اینکه خودمون تو سامانه صورتحساب تعریف و مشخصاتشو پر و ثبت کنیم اینو هرجایی سرچ کردم نبود. این روش وجود داره اصلا؟ اگه اره میشه بگید از کدوم قسمت باید این کار کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای ارسال صورتحساب الکترونیکی 3 روش وجود دارد:
      1- ارسال صورتحساب با کمک نرم افزار حسابداری ماژول دار
      2- ارسال صورتحساب با کمک نرم افزارهای واسط
      3- ارسال صورتحساب از طریق شرکتهای معتمد

  2. سلام ، وقت شما بخیر ، من طراح گرافیک هستم و سایتی دارم که فروش طرح های مجازی مثل طرح سربرگ ، کارت ویزیت و … هست ، سایت به اینصورت هست که کاربر داخل سایت ثبت نام می کنه و پرداخت رو انجام میده و بعد از پرداخت لینک دانلود برای کاربر نمایش داده میشه ولی این وسط هیچ کد ملی یا مشخصاتی از کاربر دریافت نمیشه ، من به چه طریق باید در سامانه صورتحساب الکترونیک مشخصات کاربرمو که نه میدونم کیه ، نه میدونم از کجاست یا حتی اگر کد ملی بگیرم مشخص نیست درست گفته یا نه ، ثبت کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      از آنجا که مشتری شما مصرف کننده نهایی است و در قالب فعال اقتصادی با شما تعامل مالی ندارد، نیاز به درج اطلاعات او در سامانه مودیان نیست. در این خصوص شما تنها موظف به درج جمع اقلام مربوط به فروش و مالیات در سامانه هستید.

  3. سلام.
    جهت صدور صورتحساب الکترونیکی، درج شناسه کالا الزامی است. من شناسه کالا را از سامانه جامع تجارت دریافت کرده ام ولی در جدول اکسلی مربوطه موجود نمی باشد. در نتیجه هنگام ثبت صورتحساب، اشکال عدم وجود شناسه را اعلام می کند.
    سامانه 1526 هم به هیچوجه جوابگوی تلفنهای ارتباطی نیست.
    چگونه مشکل خود را رفع کنم.

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص با اسناد و مدارک خود به اداره مالیاتی شعبه محل فعالیت خود مراجعه نمایید.

  4. با سلام و درود، طبق دستورالعمل سامانه مودیان، جهت اخذ توکن نیاز به امضا است، آیا فایلی که از مرکز میانی اخذ می گردد همان امضای الکترونیکی یا باید توسط کلید خصوصی امضا تولید کرد، به عنوان مثال مقدار signature چه چیزی نوشته شود؟ با تشکر

    {
    “time”:”1″,
    “packet”:
    {
    “uid”: null,
    “packetType” : “GET_TOKEN”,
    “retry”: false,
    “data”:
    {
    “username” : “‘َ.'”
    },
    “encryptionKeyId”: “”,
    “symmetricKey”: “”,
    “iv”: “”,
    “fiscalId”: “”,
    “dataSignature”: “”
    },
    “signature”: “‘.'”
    }

  5. با عرض سلام و خسته نباشید
    بی زحمت میخواستم بپرسم اگر فاکتور خرید ما شخص حقیقی باشد و فروش رسمی ما مصرف کننده نهایی شرکت باشه

    چجوری باید فاکتور خرید را رد کنیم؟

  6. سلام.پس ازمشاهده صورتحساب فروش ثبت شده توسط مودی وثبت تایید آن توسط خریدار ،خریدار چگونه میتواند از فاکتور الکترونیکی ثبت شده در کارپوشه پرینت بگیرد ودر سوابق بایگانی نماید؟

    1. سلام دوست عزیز
      سامانه مودیان به منظور ثبت و بایگانی صورتحسابهای الکترونیکی و پیشگیری از فرار مالیاتی و از بین رفتن صورتحسابها ایجاد شده است. اما تا زمان راه اندازی کامل سامانه، برای بایگانی صورتحسابها می‌توانید از فروشنده بخواهید فاکتور مهر و امضا شده را برای شما ارسال نماید.

  7. سلام
    مشاغلی که هم دستگاه پوز دارند و هم نرم‌افزار حسابداری ( که امکان صدور صورت حساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان را دارد ) کدامیک ملاک مالیات است؟ دستگاه پوز یا نرم‌افزار حسابداری؟

    1. سلام دوست عزیز
      سازمان مالیاتی با بررسی کلیه منابع درآمدی اشخاص نسبت به تعیین مالیات اقدام می‌نماید.

  8. سلام-خسته نباشید. شرکتی دارم که اجناسی را که خود وارد کرده ام مستقیما به مصرف کننده نهایی می فروشم. نحوه صدور صورت حساب الکترونیکی چگونه باید باشد؟
    از پاسخگویی شما سپاسگزارم

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر خریدار مصرف کننده نهایی باشد موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستید و صورتحساب الکترونیکی نوع دوم یا نوع سوم صادر میشود.

  9. با سلام. شركتهاي حقوقي شخصي جهت ثبت نام در سامانه موديان و دريافت امضاي الكترونيكي و ارسال ليست خريد و فروش فصلي بصورت الكترونيكي و با امضاي الكترونيكي تا چه زماني فرصت دارند؟
    ليست نرم افزارهاي مورد تاييد رو از كجا بايد دريافت كنيم؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق اعلام سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقوقی از 1402/1/1 موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. برای ثبت نام مهلت معینی مشخص نشده است اما بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، عدم انجام تکالیف اشخاص مشمول (از جمله ثبت نام در سامانه) در مهلت معین، مشمول جرایم مذکور در این قانون است.
      در خصوص نرم افزارهای مورد تایید تاکنون لیست یا بخشنامه‌ای از سوی سازمان منتشر نشده است. توصیه می‌کنیم اطلاعیه شماره 10 سازمان مالیاتی تحت عنوان “مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیان” را مطالعه نمایید.

  10. با سلام
    آیا فعالین اقتصادی بابت مبلغی که خریدار آنها که نقش مصرف کننده نهایی را دارد و در دستگاه کارتخوان آنها بابت تسویه مالی صورتحساب کارت می کشد می بایست صورت حساب الکتریکی نوع دوم صادر و به سامانه مودیان به صورت الکتریکی ارسال صورتحساب نمایند ؟و آیا اگر مبلغی از صورتحساب را از کارتخوان بابت علی الحساب تسویه صورت حساب کارت کشیدند به همان مبلغ بابد صورتحساب صادر نماییم؟ ممنون می شم پاسخ من رو بدهید

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس فراخوان‌های سازمان مالیاتی، کلیه مشمولین ثبت نام و انجام تکالیف سامانه مودیان موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند. همچنین مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، اگر صورتحساب مربوط به مصرف کننده نهایی باشد، روش تسویه فقط باید از نوع نقدی باشد و در مورد صورتحسابهای الکترونیکی از نوع دوم و سوم نیز روش تسویه نقدی است.

  11. با سلام و احترام
    شرکتی که در حال فعالیت در آن بوده خدمات تامین نیروی انسانی جهت شرکتهای طرف قرارداد را انجام میدهد آیا برای این موضوع نیز دستگاه پایانه فروشگاهی بایستی تهیه کرد یاخیر، صورتحساب ارسالی جهت این شرکتها چگونه هست به صورت الکترونیکی یا غیرالکترونیکی، چون گاها پیش امده صورت حساب صادرشده و مجددا اصلاح گردیده آیا امکان اصلاح نیز در سامانه الکترونیکی وجود دارد. همچنین شناسه امضا آیا همان امضای الکترونیکی که بعنوان توکن در سامانه مناقصه قرارداد استفاده میشود کاربردی هست یا جداگانه بایستی درخواست شود. لطفا راهنمایی می فرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، خرده فروشی¬ها و واحدهای صنفی که مستقيما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضويت در سامانه موديان، موظف به استفاده از پايانه فروشگاهی هستند. استفاده از پايانه فروشگاهی برای موديانی که مستقيما با مصرف کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نيست؛ اما موديان مزبور موظفند کليه صورتحساب‌های خود را به ترتيبی که سازمان مقرر می‌کند، از طريق سامانه موديان صادر کنند.
      در خصوص امضای الکترونیکی، اقدام برای دریافت توکن به منزله ثبت امضای الکترونیکی بوده نیازی به درخواست مجدد در این زمینه نیست.

  12. سلام وقت بخیر. من یک چندتا سوال درمورد مالیات یک فرد حقیقی داشتم. اگه پاسخ بدید ممنون میشم.
    1- آیا فرد حقیقی باید مالیات مشاغل بده یا مالیات بر درامد؟ منظورم یک فردی که استخدام دولت یا شرکتی نیست و خودش مثلا طراحی سایت انجام میده.

    2- طبق جدولی که درصد های مالیات گفته، فرض کنید مثلا این فرد درآمدش (یعنی واریزی به کارتی که در پروندش اعلام کرده) صد میلیون بوده. الان فرض کنید مثلا ایتنا کدش هم هست 40 درصد. این مالیات فرد چگونه محاسبه میشه و چقدره؟

    اینطور که من میدونم تا 67 میلیونش که مالیات نمیده و معافیت معیشتیه. مابقیش میشه 33 میلیون که این 33 میلیون ضربدر ایتنا کد میشه، میشه 13.2 میلیون که اینو سود درنظر می گیرن. حالا روی این 13.2 میلیون چون پله اول هست، ده درصد مالیات میگیرن پس این مالیات فرد شده 1.3 میلیون در سال درسته؟
    —————————–
    3- یک سوال اینکه مبلغی که برای تبصره صد درنظر گرفته میشه مثلا 4.800 میلیارد تومن، این فقط اون واریزی به کارته یا گردش کارت (شامل واریزی و پرداختی و کارت به کارت؟)

    4- سوال دیگری هم داشتم این هست که اگه این دسته از افراد که زیر 4.800 میلیارد درآمد دارند، خب تبصره صد رد می کنند که نیاز نشه فاکتور فروش خدمات بدن یا کلا خودشونو درگیر مدرک و اسناد خاصی نکنند (گروه سه هستند). این افراد که تبصره صد رد می کنند، باید بعدش به ممیز مراجعه حضوری داشته باشند؟ چون کلا حساب و کتابشون رو تو سامانه مالیاتی میکنه و مالیات هم مشخص میشه دیگه چه نیازیه حضوری بخوانش؟ آیا این فردی که تو این مثال هست، بعد اینکه تبصره صد رد کنه ازش میخوان بیاد حضوری در سازمان؟

    5- اگر آره، خب تو این ملاقات حضوری چی میخواد ازش؟ چون اسناد فروششو که نگه نداشته  به خاطر همین تبصره صد رد کرده. پس اونجا باید دقیقا چی بگه یا چیکارش دارن؟ ممنونم.

    1. سلام دوست عزیز
      برای اطلاع از پاسخ پرسشهای خود مطالب زیر را مطالعه فرمایید:
      1- محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی
      2- ماده 131 ق.م.م
      3- نسبت سود فعالیت
      4- اینتاکد مالیاتی
      5- گروه بندی مودیان مالیاتی
      6- تبصره ماده 100 ق.م.م
      در صورتی که با مطالعه مطالب فوق باز هم در زمینه مالیات بر درآمد خود مشکلی داشتید می‌توانید از مشاوره مالیاتی پرشین حساب استفاده نمایید.

  13. سلام برای ارسال صورتحساب توسط مودی به نرم افزار خاصی احتیاج داریم ؟ الان در قسمت صورتحساب فروش برای من هیچ دکمه ای وجود نداره برای صدور صورتحساب

    1. سلام دوست عزیز
      کلیه مراحل صدور صورتحساب بر اساس اعلام سازمان مالیاتی در مطلب ذکر شده است. همچنین لازم به ذکر است سازمان مالیاتی کلیه مراحل صدور صورتحساب را در بخش “اطلاعیه‌ها” از سامانه سازمان مالیاتی به نشانی intamedia.ir اطلاع رسانی نموده و می‌نماید.

  14. سلام آیا تمامی صورتحسابهای معاملات فصلی و ارزش افزوده و مالیات حقوق و اظهارنامه مالیاتی پایانسال همگی در سامانه مودیان انجام می شود و نیازی به ارسال آنها طبق روال قبل نیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      به استناد ماده 19 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، ارائه اظهارنامه عملکرد توسط مودی ضروری است؛ اما در مورد نحوه ارسال اظهارنامه مطابق تبصره 2 این ماده قانونی، مودیان می‌توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را از طریق سامانه مودیان ارائه کنند. سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خرید و فروش¬ مودی عینا به اظهارنامه مالیات بر عملکرد وی منتقل شود و مودی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای محاسبه مالیات عملکرد نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات بر اساس مقررات مربوط و ضوابطی که سازمان تعیین می‌کند، خواهد بود.
      همچنین بر اساس ماده 20 این قانون، آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم افزارهای حسابداری مورد تأیید کارگروه راهبری سامانه مودیان استفاده می‌کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مستثنی هستند.

    1. سلام دوست عزیز
      سازمان مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی به دنبال همسو نمودن کلیه سامانه‌های مربوط به رصد و ردیابی درآمدزایی مودیان است. به این ترتیب سامانه مودیان نیز قابلیت همسو و متصل شدن به سامانه جامع تجارت را دارا است.

      1. سلام. اگر بنده برای وام از فروشنده درخواست فاکتور نمایم، نحوه صدور فاکتور الکترونیکی توسط فروشنده چگونه است. ایا نیاز به تایید امور مالیاتی دارد یا خیر، اگر در سامانه تجارت بخواهد ثبت نماید بایستی کدام منو را انتخاب نماید. ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          صدور فاکتور اعم از الکترونیکی و کاغذی تنها برای خرید و فروش کالا و خدمات انجام می‌شود. صدور فاکتور صوری برای دریافت وام، غیرقانونی بوده، پیگرد قانونی به دنبال دارد. در صورتی که برای خرید کالا یا خدمتی نیازمند تهیه وام هستید، بهتر است پس از تهیه فاکتور واقعی نسبت به دریافت وام اقدام نمایید.

  15. سلام و خسته نباشید
    من یه سوال داشتم. سازمان مالیات هر دفعه یه قانون جدید میذاره. حالا اگه کسی نخاد به این قانونها عمل کنه چی میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      قوانین سازمان مالیاتی در راستای ایجاد فضای شفاف اقتصادی برای پیشگیری از تضییع حقوق شهروندان است. اما اجرای این قوانین اجباری بوده و ضمانت‌های اجرایی سنگینی نیز دارد. به عنوان مثال برای سامانه مودیان، مطابق ماده 24 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در مواردی که مودیان مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی تکالیف خود را مطابق قانون انجام ندهند، سازمان مالیاتی مراتب تخلف را به مرجع صادر کننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام می‌کند. مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت 10 روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مودیان و صدور صورت حساب الکترونیکی اقدام نکند، برای بار اول به مدت 2 هفته و برای بار دوم از 2 تا 6 ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی، و در مورد کسب و کارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد.
      در صورتی که پس از گذشت 15 روز، مرجع صادرکننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان مالیاتی راسا تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ می‌کند. در این صورت، مرجع صادرکننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه‌ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      توصیه می‌کنیم با مطالعه مطلب “جدیدترین گروه بندی مشاغل مالیاتی مودیان برای عملکرد 1400 و 1401 ” از آخرین تغییرات در نحوه گروه بندی مودیان مالیاتی برای عملکرد سال 1401 آگاه شوید.

      1. سلام.من یه سوال در این خصوص دارم که برادر من یه سوپر مارکت داره و بصورت سنتی اداره میشه و مثل فروشگاه های بزرگ بصورت سیستم مجهز به حسابداری نداره.حالا با این سامانه جدید اداره مالیات که صورتحساب الکترونیکی هست تکلیف این مغازه ها چی میشه.

        1. سلام دوست عزیز
          این اشخاص در اولین قدم موظفند پس از فراخوان سازمان مالیاتی در سامانه مودیان ثبت نام نمایند. همچنین بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، موظف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی هستند. در خصوص انجام تکالیف مالیاتی مربوط به سامانه، می‌توانند از خدمات شرکتهای معتمد استفاده نمایند.

    1. سلام .من گردش دارم ولی مانده حسابی ندارم با وجود مستجر بودن منزل. خرج ۲بچه.واجاره مغازه.واقعا قادر به پرداخت این مالیات نیستم.هیچی به نامم نیست وندارم حتی ماشین.در حد روز مره .زندگیم میگذره.باید چی کار کنم.؟

      1. سلام دوست عزیز
        در صورتی که بر اساس اسناد و مدارک بتوانید ثابت نمایید مبالغ ورودی به حساب شما درآمد نیست، مشمول پرداخت مالیات نخواهید بود.
        در صورت تمایل برای رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :