فهرست مطالب

نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی چگونه است؟

مالیات اشخاص حقیقی پس از اعمال اینتاکد مالیاتی بر درآمد خالص مودی و بر اساس نرخ ماده 131 محاسبه میشود

نحوه محاسبه مالیات مشاغل گروه سوم به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از جمله مشاغل گروه سوم عبارتند از: میزان درآمد و هزینه ها در سال عملکرد، تسهیلات مالیاتی و اینتاکد

آیا در محاسبه مالیات صاحبان مشاغل معافیت در نظر گرفته میشود؟

بله کلیه صاحبان مشاغل مشروط به انجام تکالیف قانونی، مشمول معافیت ماده 101 هستند

محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل یکی از دغدغه‌های همیشگی کلیه مودیان صاحبان مشاغل از سویی و سازمان مالیاتی از سوی دیگر است؛ عدم وجود اطلاعات شفاف و بی‌توجهی به برخی اصول سیستمی محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل را با مشکل مواجه نموده است. محاسبه مالیات بر اساس درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی مودی در سال عملکرد و با اعمال ضرایبی انجام می‌شود. در این مطلب آموزش مالیات همراه ما بمانید تا شما را با نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال 1403 (عملکرد 1402) آشنا نماییم.

عوامل موثر در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل)

محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل پس از کسر هزینه‌ها، معافیتها و سایر اقلام قابل کسر از درآمد مشمول مالیات، انجام می‌شود. بر این اساس نحوه محاسبه مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل تابع عوامل زیر است:

  • میزان درآمدها و هزینه‌های مودی در سال عملکرد
  • تسهیلات دریافتی و معافیتهای قانونی صاحبان مشاغل
  • ضریب مالیاتی متناسب با اینتاکد

میزان درآمد مودیان مالیاتی در سال عملکرد

اصلی‌ترین عامل محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، میزان درآمد و هزینه‌های آنها در سال عملکرد است. در حقیقت میزان درآمد خالص مودیان (پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) تعیین کننده نرخ پلکانی ماده 131 ق.م.م در محاسبه مالیات قابل پرداخت مودی است.

همچنین باید بدانید میزان درآمد مودی در تعیین موارد مختلفی نظیر اقلام زیر موثر است:

! نکته

مودیان مالیاتی برای گزارش اطلاعات درآمد و هزینه‌ای خود بر اساس حجم فعالیت (میزان درآمد) خود در سال عملکرد، موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و یا تکمیل و ارسال فرم تبصره ماده 100 هستند.

معافیت های مالیاتی صاحبان مشاغل

سازمان مالیاتی به منظور حمایت از اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، تسهیلات و معافیت‌هایی را برای آنها به صورت سالیانه در نظر گرفته است. این معافیت‌ها که گاهی به صورت کاهش درآمد مشمول مالیات و گاهی به صورت کاهش تکالیف قابل انجام برای مودیان اعمال می‌شود، مشروط به عمل به تکالیف مالیاتی و بر اساس حجم فعالیت مودی به او تعلق می‌گیرند، عبارتند از:

  • معافیت ماده 101 ق.م.م (برای همه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل)
  • معافیت تبصره ماده 100 ق.م.م (برای برخی از مودیان)

🔸 معافیت ماده 101 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس بودجه‌بندی سالیانه کل کشور، سقف معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل موضوع ماده 101 ق.م.م برای عملکرد سال 1402، برابر با 475,000,000 ریال است. به این ترتیب مبلغ مربوط به معافیت ماده 101 ق.م.م، مشروط بر انجام تکالیف در مهلت مقرر، از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می‌شود. به عبارت دیگر، اگر مبلغ درآمد خالص مودی (کل درآمد پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) حداکثر برابر با 475,000,000 ريال باشد، مودی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهد بود.

نحوه اعمال معافیت ماده 101 در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به این صورت است که این معافیت از درآمد مشمول مالیات مودی کسر شده و سپس مبلغ باقیمانده در محاسبات اعمال می‌شود. همچنین در مشاغل مشارکتی (اعم از مشارکت قهری یا اختیاری)، شرکا می‌توانند حداکثر از دو معافیت استفاده کنند؛ حتی اگر تعدادشان بیشتر از 2 نفر باشد. سپس مبلغ معافیت به­ طور مساوی بین کلیه شرکا تقسیم می‌شود و ‌باقی­مانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود. اما شرکایی که با هم رابطه زوجیت دارند مطابق تبصره 1 ماده 101 ق.م.م از لحاظ استفاده از معافیت در حکم یک شریک‌ تلقی و معافیت مقرر به زوج اعطا می‌گردد.

خوب است بدانید:

میزان معافیت مالیات حقوق (موضوع ماده 84) با سقف معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل (موضوع ماده 101) متفاوت است. برای عملکرد سال 1402، میزان معافیت مالیات حقوق برابر با 1,200,000,000 ريال است؛ در صورتی که سقف معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل برابر با 475,000,000 ريال است.

🔸 معافیت تبصره ماده 100 ق.م.م

مطابق قانون بودجه سال 1403 کل کشور، اگر میزان درآمد (فروش و خدمات) سالانه اشخاص حقیقی حداکثر یکصد و پنجاه برابر موضوع ماده 84 ق.م.م باشد، مالیات مودیان مذکور به صورت مقطوع تعیین و وصول می‌شود. سقف استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 برای عملکرد سال 1402 برابر با  1,200,000,000 ريال است. بنابراین مودیانی که درآمد آنان حداکثر برابر با 150 برابر مبلغ فوق (180,000,000,000 ريال) باشد، می‌توانند از مالیات مقطوع استفاده کنند؛ همچنین از انجام بخشی از تکالیف قانونی از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.

! نکته: دقت کنید تنها مودیانی که حائز شرایط استفاده از تبصره ماده 100 باشند، از جمله اینکه درآمد آنها حداکثر برابر با مبلغ 180,000,000,000 ریال باشد، مشمول استفاده از این معافیت مالیاتی تبصره 100 هستند و سایر مودیان موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

ضریب مالیاتی متناسب با اینتاکد

یکی از مهم‌ترین عوامل در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، ضریب اینتاکد مالیاتی برای آنان است. اینتا کد مالیاتی نشان دهنده میزان سود مورد انتظار برای یک دسته فعالیت شغلی است. این ضریب با تعریف نسبت سود فعالیت کلیه شاخه‌های یک فعالیت اقتصادی را پوشش می‌دهد.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل سال 1402، بر اساس درآمدهای مودی، با احتساب اینتاکد مالیاتی (در صورت نیاز) و با نرخ ماده 131 ق.م.م محاسبه می‌شود.

مبنای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل)

بر اساس ماده 131 ق.م.م، میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل برابر با درصدی از کل درآمد حاصل از فروش کالا و یا خدمات، پس از کسر هزینه‌های قابل قبول سازمان مالیاتی (ماده 148 ق.م.م) است. به بیان دیگر مبنای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی، درآمد خالص آنها پس از کسر هزینه‌ها و معافیتها است.

فرمول محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل

فرمول محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل به شرح زیر است:

درآمد خالص مودیکل درآمد حاصل از فروش – هزینه‌های قابل قبول مالیاتی (معافیتها و هزینه‌ها)
سود مشمول مالیات (اعمال ضریب اینتاکد مالیاتی)درآمد خالص مودی * ضریب اینتاکد مالیاتی
محاسبه مالیات بر اساس ماده 131اعمال نرخ پلکانی ماده 131 بر اساس حجم فعالیت
فرمول تعیین مبنای محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

جدول نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال 1403 (عملکرد 1402)

مالیات اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل بر اساس نرخ‌های ماده 131 قانون مالیات مستقیم تعیین می‌شود. به این ترتیب و با اعمال سقف معافیت ماده 101 ق.م.م برای عملکرد سال 1402، نرخ پرداخت مالیات برای عملکرد سال 1402 به صورت زیر خواهد بود:

جدول نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی
جدول درصد مالیات مشاغل

پاداش افزایش درآمد صاحبان مشاغل

یکی از مواردی که در کنار سایر معافیتها و هزینه‌ها، منجر به کاهش مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی می‌شود، پاداش افزایش درآمد صاحبان مشاغل است. بر اساس تبصره 1 ماده 131 ق.م.م، به ازای هر 10% افزایش درآمد ابرازی نسبت به درآمد سال گذشته، از یک واحد درصد تا 5 واحد درصد از نرخ‌های جدول فوق کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این پاداش عبارت است از:

  • تسویه بدهی مالیاتی سال گذشته
  • تسلیم اظهارنامه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان مالیاتی

نحوه استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی از طریق مایتکس (درگاه ملی خدمات مالیاتی) انجام می‌شود. مراحل کار به این صورت است:

  • ثبت نام در سامانه ملی مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir
  • دریافت نام کاربری و رمز عبور
  • انتخاب دکمه “استعلام بدهی مالیاتی”

اینک با دسترسی به پرونده مالیاتی خود می‌توانید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام نمایید.

توصیه می‌کنیم: ثبت مالیات بر درآمد (عملکرد)

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی در مهلت مقرر

مطابق ماده 192 ق.م.م، در صورتی که اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در مهلت مقرر تسلیم نشود، در آن صورت مودیان باید 30% از مالیات قطعی شده را به عنوان جریمه بپردازند؛ این جریمه غیرقابل بخشش است. همچنین بر اساس ماده 190 ق.م.م، عدم پرداخت مالیات متعلق در مهلت مقرر، مشمول جریمه‌ای معادل 2.5% مالیات قابل پرداخت به ازای هر ماه دیرکرد از تاریخ سررسید است.

لازم است بدانید اگر مودی اظهارنامه مالیاتی خود را برای سه سال متوالی تسلیم ننماید، مشمول مجازات از حبس تا محکومیت نقدی خواهد بود. (ماده 192 ق.م.م)

کلام آخر

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی مستلزم اطلاع از قوانین و تکنیکهای مالیاتی و همچنین ریزه‌کاری‌های دیگری است که آگاهی از آنها برای کلیه صاحبان کسب و کارها ضروری است. به ویژه در سال‌های اخیر که سازمان مالیاتی با راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی اقدام به الکترونیکی نمودن اجرای تکالیف نموده است.

توصیه ما به کلیه صاحبان مشاغل جهت بهره‌مندی حداکثری از تسهیلات و پیشگیری از جرایم مالیاتی، آموزش جامع مالیات کسب و کارها و اطلاع از جدیدترین اخبار و بخشنامه‌های مالیاتی است.

همچنین آموزش اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره 100 می‌تواند به کلیه پرسشهای شما در مورد مالیات از ابتدای تشکیل پرونده مالیاتی، تعیین اینتاکد مالیاتی تا ارسال اظهارنامه عملکرد یا فرم تبصره 100 و رفع خطاهای مربوط به اظهارنامه پاسخ دهد.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

78 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر باشه
    من میخوام کافه بزنم
    سوال اول اینکه برای ثبت نام در سایت مالیات باید شخص ایرانی خودم رو معرفی کنم یا شخص حقوقی و شرکت؟
    سوال دوم اینکه میخوام مالیات برام کمتر بیاد میتونید راهنماییم کنید؟
    لطفا امروز جوابم رو بدید
    ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که شما به صورت شخصی (فردی یا مشارکتی) و بدون تاسیس شرکت اقدام به تاسیس کافه نموده‌اید، موظفید شخص حقیقی (انفرادی و یا مشارکتی) را انتخاب نمایید؛ در غیر این صورت موظف به تشکیل پرونده اشخاص حقوقی هستید.
      همچنین تنها راهکار پرداخت مالیات منصفانه، انجام تکالیف مالیاتی به صورت دقیق، کامل و شفاف و در مهلت مقرر است.
      توصیه می‌کنیم برای آشنایی با تکالیف مالیاتی کسب و کار خود، بسته آموزش صفر تا صد مالیات کسب و کارها را از دست ندهید. همچنین می‌توانید برای استفاده از مشاوره مالیاتی متخصصین پرشین حساب با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  2. سلام.
    من میخواهم فعالیت رو شروع کنم
    و تراکنش این روزانه ۲۵ میلیون تومان است که به حساب من وار یز میشه جهت خرید محصولی خواستم ببینم مالیات روزانه و سالانه ی این تراکنش چقدر میشود؟
    آیا مالیات بر در آمد به صرفه است که این فعالیت رو انجام بدهم یا نه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      در همین مطلب مبنای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و همچنین نحوه محاسبه با ارائه فرمول بیان شده است. لطفا مطلب را با دقت مطالعه نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  3. سلام من درشهریور ۱۴۰۱برای دریافت جواز نمایشگاه ماشبن سنگین کدمالیاتی باز کردم دستگاه پز هم ندارم هیچ اطلاعی از مالیات هم نداشتم حالا در تیرماه ۱۴۰۲فهمیدم اظهار نامه باید ردم میکردم که رد نکردم..حالا باید چیکار کنم ..گردش حسابم هم بالا بوده لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی مشمول جریمه‌ای معادل 30% مالیات متعلق است. این جریمه غیرقابل بخشش است. در حال حاضر توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر به اداره مالیاتی حوزه محل فعالیت خود مراجعه نموده و با کارشناسان این سازمان در خصوص مشکل خود مذاکره نموده از ایشان راهکار بخواهید. در غیر این صورت به جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، جریمه تاخیر در پرداخت مالیات متعلق به ازای هر ماه معادل 2.5% مالیات متعلق اضافه خواهد شد.

    1. سلام دوست عزیز
      برای رفع ابهام در خصوص مثال ارائه شده، صورت مسئله را با دقت مطالعه نمایید. محاسبات مثال بر اساس سود مشمول مالیات انجام شده است.

  4. سلام و خسته نباشید
    بنده کارگاه تولیدی پوشاک دارم که به صورت پیمانکاری و سفارشی پوشاک تولید میکنم دستگاه کارتخوان هم ندارم تولیدی هم جایی ثبت نشده
    مواد اولیه و پارچه رو خودم تهیه میکنم و پس از تولید وتحویل به کارفرما حساب دریافت میکنم و هزینه های مواد اولیه و پارچه و حقوق کارکنان رو تسویه میکنم
    میخواستم بدونم با این شرایط من باید اظهارنامه بدم یا نه
    جمع کردش حسابم در یکسال سه میلیارد و ششصد بوده
    ایا شامل تخفیف یا معافیت میشه
    اگر راهکاری هست بفرمایید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      شما به عنوان یک شخص حقیقی صاحب کسب و کار موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی در مهلت مقرر هستید. توصیه میکنیم در سریعترین زمان ممکن نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی به ویژه ارسال اظهارنامه عملکرد اقدام نمایید.
      در صورت تمایل میتوانید با شماره 28111228-021 جهت رزرو وقت مشاوره مالیاتی جهت تشخیص بهترین اقدام در خصوص کسب و کار خود اقدام نمایید.

  5. سلام وقت بخیر،بنده در 1 آذر ۱۴۰۱ شروع به فعالیت تولیدی عسل کردم در حدود ۳ ماه با دستگاه پوز حدود ۵۰۰ میلیون فروش داشتم
    که در خرداد ۱۴۰۲ شامل تبصره ۱۰۰ شدم و معاف شدم

    خواستم بدونم اگر از 1 فروردین ۱۴۰۲ تا 1 آذر ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیارد فروش داشته باشم آیا با توجه به اینکه شغلم تولیدی عسل هست امکان داره معاف بشم؟!

    با توجه به هزینه ها و حقوق کارگر ها و درخواستهای وام بهم ارفاق میکنن؟!! چون واقعاً سود آنچنانی نداره

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات بر اساس درآمد خالص مودیان (درآمد پس از کسر هزینه‌ها و معافیتها) و استفاده از ضریب نسبت سود فعالیت محاسبه و مطالبه می‌شود. بنابراین رقم مالیات سال آینده شما وابسته به درآمدها و هزینه‌های شما بوده و پیش بینی آن تنها توسط شخص شما امکان پذیر است. دقت کنید در صورت عدم انجام تکالیف مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم مالیاتی خواهید شد.

  6. سلام
    آرایشگاه مردانه دارم سال 1400 اظهارنامه پر کردم و ماليات پرداخت کردم ولی چون دستگاه پوز بنام همسرم بوده(حدود 7 سال میشه که همین 1 دستگاه داخل مغازه هست) الان 5 ملیون جریمه شدم و دوباره برام مالیات بریدن که اظهار نامه بنام همسرم پر نکردم با اینکه شماره حساب داخل اظهارنامه خودم بنام همسرم هست و فقط یک کارتخوان داخل مغازه دارم
    الان اظهار نامه خودم رو قبول نمیکنن
    راهی برای بخشیدن جریمه و ادغام هردو اظهار نامه هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      پاسخ به پرسش شما نیازمند بررسی پرونده مالیاتی شما است. در صورت تمایل به رزرو وقت مشاوره مالیاتی، با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  7. با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان فعال در موسسه پرشین حساب. خواستم از خانم مصدقیان و پاسخ های بسیار روشن و کمک کننده ایشان تشکر کنم. با آرزوی سلامتی و توفیق ایشان.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      همراهی شما عزیزان موجب دلگرمی فعالان مجموعه پرشین حساب است.

  8. سلام . نحوه محاسبه درآمد اشخاص حقیقی باتوجه به اینتا کد ..کد سود فعالیت و کدسود ناویژه درچه مواقعی استفاده میشوند لطفا یک مثال بزنید. با تشکر امید رضاپور

  9. سلام وقت بخير
    من مغازه لوازم یدکی موتورسیکلت دارم تراکنش دستگاه پوز ۶۸۰۰ شش میلیارد وهشتصد تومن در سال مالی ۱۴۰۰ بوده که از کل فروش ۸.۵ درصد سود در نظر گرفتند ک حدود ۵۵۰ میلون تومن سود برآورد شده از ۵۵۰ ت ۱۲۸ میلون مالیات تشخیص دادند چگونه میتونم مبلغ مالیات تشخیصی ممیز مالیاتی رو به حداقل ممکن برسونم؟ چون واقعا من اینقدر سود نداشتم ممنونم میشم راهنمايي بفرمایید باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      تنها عاملی که می‌تواند بر میزان مالیات تشخیصی تاثیرگذار باشد، اسناد و مدارک معتبر درآمدها و هزینه‌ها است. در صورتی که اسناد و مدارکی برای هزینه‌های قابل قبولی که در اظهارنامه درج نشده‌اند، دارید، می‌توانید جهت کاهش مالیات از انها استفاده نمایید.
      توصیه ما به شما استفاده از مشاوره مالیاتی پرشین حساب جهت بررسی راهکارهای کاهش مالیات است.

  10. درود بر شما خدا قوت ، من تصمیم دارم یک شرکت خدماتی امور رایانه و اینترنت ثبت کنم اما بی نهایت از مباحث مالیاتی میترسم – سوال من از شما این هست که مالیات برای همه مشاغل یکسان هست ؟ مثلا کار من که خدمات هست با یک شرکت بازرگانی و یا یک مشاور املاک همگی یک فرمول دارد برای محاسبه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که کلیه اقدامات قانونی را در خصوص تشکیل پرونده و انجام تکالیف مالیاتی کسب و کار خود در موعد مقرر انجام دهید، محلی برای ترس وجود ندارد.
      مطابق ماده 105 ق.م.م، مالیات برای همه شرکتها معادل 25% از جمع درآمدهای و درآمدهای ناشی از فعالیت‌های انتفاعی تمام اشخاص حقوقی که حاصل از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران است، پس از وضع زیان‌های ناشی از منابع غیرمعاف و کم کردن معافیت‌های مقرر (به غیر از مواردی که طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم دارای نرخ جداگانه‌ای هستند) است.
      اما نحوه محاسبه مالیات برای اشخاص حقوقی (نظیر شرکت بازرگانی) با اشخاص حقیقی (نظیر مشاوره املاک) متفاوت است.
      در این زمینه می‌توانید از بسته مالیات کسب و کارها پرشین حساب نیز کمک بگیرید.

      1. باسلام مبلغ درآمد بنده درسال 1400 چهل وپنچ میلیون تومان بود به دلیل اینکه اظهارنامه ندادم شش میلیون هشصدهزارتومان مالیات اومد چکار باید بکنم باتشکر

        1. سلام دوست عزیز
          بر اساس ماده 192 ق.م.م، عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی موجب تعلق جریمه غیرقابل بخشودگی معادل 30% مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و 10% مالیات متعلق برای سایر مودیان است. از آنجا که این جریمه غیرقابل بخشودگی است، بهتر است نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.
          در این خصوص استفاده از تخصص مشاوران مالیاتی را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

  11. سلام خسته نباشید
    من یه خواروبار فروشی کوچک دارم ، کل فروش مغازم حدود ماهی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومنه ، فروش سالانم حدودا ۲۰۰ میلیون تومن.(سود حاصل از این مبلغ فروش چگونه در نظر میگیرن؟)
    ایا من معاف از مالیات هستم یا نه
    و اگه مشمول مالیاتم حدودا سالی چقد مالیات باید بپردازم؟
    و آیا نیاز به ارسال اظهارنامه مالیاتی دارم یا خیر؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که درآمد شما اعم از کل فروش بر اساس دستگاه پوز و فروش نقدی و درآمد از سایر منابع درآمدی، برای عملکرد 1400، کمتر از 48,000,000,000 ریال باشد، مشمول استفاده از تسهیلات تبصره 100 و پرداخت مالیات مقطوع تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم هستید. برای این کار لازم است فرم مربوط به تبصره ماده 100 را تکمیل و در مهلت تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی (تا 1 مرداد 1401 برای عملکرد 1400) ارسال نمایید.
      و در صورت ارسال اظهارنامه صاحبان مشاغل، معافیت اشخاص حقیقی برای عملکرد 1400 مبلغ 360،000،000 ریال و برای عملکرد 1401 مبلغ 396،000،000 ریال است و مازاد بر آن به نرخ ماده 131 ق م م محاسبه خواهد شد.
      همچنین طبق ماده 6 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات‌ها مصوب 94/4/31، تکالیف صاحبان مشاغل از لحاظ نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک برای گروه‌های مختلف مودیان با توجه به گروه بندی صاحبان مشاغل متفاوت است.

  12. سلام وقت بخیر. یه جا فرمودید برای ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد باید مالیات پرداخت بشه ولی جای دیگه گفته شده تا ۴میلیارد و هشتصد هزار تومان مالیات مقطوع در نظر میگیرند . اگه درآمد مغازه ایی طبق دستگاه کارت خوان حدود ۱۶۰ میلیون بوده باشه مشمول مورد اول هست یا دوم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل به دو روش میتوانند اطلاعات عملکرد خود را ارسال کنند: 1) اظهارنامه صاحبان مشاغل طبق گروه بندی خود 2) استفاده از فرم تبصره 100 مالیات (در صورت داشتن شرایط لازم)
      مورد اول نرخ محاسبه مالیات طبق ماده 131 قانون مالیات مستقیم برای مواردی است که اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال میشود.
      مورد دوم یعنی مالیات مقطوع برای مواردی است که فرم تبصره مالیات 100 ارسال میشود.
      فروش کمتر از 4،800،000،000 تومان در سال 1400 مشمول استفاده از فرم تبصره 100 مالیات میشود البته در صورتی که با میزان مالیات مقطوع موافق نبودید میتوانید اظهارنامه ارسال کنید.

      1. سلام خسته نباشید
        من یک خوار بار فروشی کوچک دارم که کل فروش دستگاه پوزم سالانه حدود ۱۵۰ میلیون تومنه(فروش ماهی حدود ۱۲ میلیون)
        ایا شما اطلاع دارید که سود حاصل از فروش ۱۲ میلیون تومن در ماه رو چه مبلغی در نظر میگیرن( برای خوار و بار فروشی ، سود فروششو چند درصد در نظر میگیرن)

        و ضمنا خودم و مغازم داخل روستاس
        ایا معافیت مالیاتی در این مورد وجود دارد؟!(با توجه به اینکه مبلغ فروشم خیلی کمه)

        و اینکه به خاطر عدم اطلاع دقیق قادر به ارسال تبصره ۱۰۰ تا تاریخ تعیین شده نبودم در نتیجه آیا قانون معافیت تا مبلغ ۳۶ میلیون تومان برای بنده در نظر گرفته نمیشود؟؟

        و در کل نسبت به اطلاعات جدیدی که دارم ایا حدس من در محاسبات مالیات برای خودم درست میباشد که:
        *مالیات برای کل مبلغ سود حاصل از فروش ۱۵۰ میلیون سالانه(که سود حاصل از این فروش حدود ۳۰ میلیون) برای بنده تعیین میشود
        (زیرا هیچ گونه فرم ارسال نکردم ، که اگر فرم تبصره 100 ارسال میکردم احتمال زیاد با تعیین میلغ 36 میلیون برای 1400 معاف از مالیات میشدم)
        *مالیات مقطوع برای بنده تعیین میشود
        (زیرا با توجه به استعلام کارکرد دستگاه پوز فروشگاهم درامد بنده که قطعا زیر ۵ میلیارد سالانه میباشد مشخص میشود)

        ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

        1. در پاسخ به مهدی در مورد مالیات صاحبان مشاغل:
          سلام دوست عزیز
          میزان سود فروش با توجه به اینتاکد فعالیت شغلی شما محاسبه می‌شود. برای اطلاع از ضریب اینتاکد برای فعالیت اقتصادی خود همراه با مجوز فعالیت و اسناد و مدارک معتبر به حوزه مالیاتی محل فعالیت خود مراجعه نمایید.
          واقع شدن مغازه در روستا تاثیری در محاسبه مالیات شما ندارد و معافیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.
          با توجه به اینکه شما اظهارنامه و فرم تبصره 100 برای فعالیت اقتصادی خود در موعد مقرر ارسال ننموده‌اید، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی مشاغل برای عملکرد 1400 (36 میلیون تومان) نیستید.
          همچنین بر اساس ماده 192 ق.م.م، به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر مشمول جرایم غیرقابل بخشش مالیاتی معادل 30% مالیات تعیین شده خود هستید.
          مالیات شما بر اساس اینتاکد فعالیت شغلی شما و به ماخذ میزان درآمدتان محاسبه می‌شود.
          در صورتی که در موعد مقرر نسبت به ارسال فرم تبصره 100 اقدام کرده بودید، می‌توانستید از مزایای پرداخت مالیات مقطوع استفاده نمایید.

  13. سلام
    چطور سقف معافیت 36 میلیون و 48 میلیون هست و زیر این مقدار معاف هستند، ولی از طرف دیگه 15 درصد تا زیر 50 میلیون باید مالیات پرداخت بشه؟
    الان من رفتم اظهار نامه پر کنم برای فعالیت نظارت ساختمان. سر جمع 10 میلیون تومن درآمد داشتم! مالیاتم رو محاسبه کرد 1 و نیم میلیون!
    من نباید با این درآمد کم معاف می شدم؟ کجا رو دارم اشتباه حساب می کنم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق ماده 131 قانون مالیات مستقیم نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، تا میزان 50 میلیون تومان درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%) و… محاسبه میشود.
      منظور از درآمد مشمول مالیات، درآمدی است که از کسر کردن هزینه های قابل قبول و معافیت ها از درآمد ناخالص به دست آمده است (درآمد خالص).
      معافیت صاحبان مشاغل برای عملکرد 1400، معادل 36 میلیون تومان هست یعنی اگر مبلغ درآمد خالص مودی (کل درآمد پس از کسر هزینه‌های قابل قبول) کوچکتر یا برابر با 36 میلیون تومان باشد، مودی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهد شد.
      در صورتی که اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال کنید مالیات به نرخ ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه خواهد شد اما در صورتی که فرم تبصره 100 مالیات ارسال کنید مالیات به صورت مقطوع و با توجه به چند آیتم مانند مالیات سال قبل، گردش حساب بانکی، اطلاعات طرف دوم و… محاسبه میشود.
      اگر فرم تبصره 100 مالیات ارسال کرده اید و میزان مالیات مورد پذیرش شما نیست میتوانید اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال کنید.

  14. سلام
    برای استفاده از تبصره ماده صد آیا باید درآمد پس از کسر هزینه ها را وارد کنیم یا درآمد حاصل از فروش ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در اظهارنامه صاحبان مشاغل، صفحه مربوط به محاسبه مالیات، فیلد معافیت ماده 101، میزان معافیت درج میشود.

  15. سلام. من یک خانه بازی جدید تاسیس کردم که درامد خالص ماهیانه حدود ۴۰ میلیون تومان هستش. این روش محاسبه ای که شما فرمودین یعنی من باید درامد یک سال رو محاسبه کنم و به ازای درامد یکسال، فقط ۳۶ میلیون تومن شامل معافیت میشه و اکثر درامد من شامل ۲۵ درصد مالیات خواهد شد؟؟؟؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      محاسبه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.
      مالیات اشخاص حقیقی به صورت مالیات مقطوع در صورت استفاده از فرم تبصره 100 قانون مالیات مستقیم یا به نرخ ماده 131 قانون مالیات مستقیم در صورت ارسال اظهارنامه صاحبان مشاغل محاسبه میشود. و مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به نرخ ماده 105 قانون مالیات مستقیم محاسبه خواهد شد.

  16. سلام روزبخیر.
    من یک فروشگاه خشکبار دارم. چطور منی که دفتر پلمب شده برای ثبت هزینه هام از اداره دارایی ندارم هزینه هام از طرف دارایی میتونه مورد قبول واقع بشه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل با توجه به گروه بندی مودیان تکالیف متفاوتی دارند.
      پلمپ دفاتر قانونی جز تکالیف گروه اول است.
      بخشی از تکالیف گروه دوم صاحبان مشاغل:این گروه باید اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود در هر سال مالیاتی را با شرایط زیر جمع آوری و نگهداری نمایند:
      نگهداری اسناد و مدارک درآمدی مانند فروش کالا و خدمات به صورت تفکیکی
      ثبت و نگهداری کلیه اسناد و مدارک هزینه‌ای مانند خرید کالا و خدمات و دارایی‌ها و سایر هزینه‌ها به صورت تفکیکی
      جمع آوری و نگهداری کلیه اسناد و مدارک به ترتیب تاریخ وقوع رویدادهای مالی
      تهیه و تنظیم صورت درآمد و هزینه ماهانه و سالانه
      بخشی از تکالیف گروه سوم صاحبان مشاغل:
      این گروه نیز باید اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را با شرایط زیر جمع آوری و نگهداری نمایند:
      نگهداری اسناد و مدارک درآمدی فروش کالا یا خدمات یا سایر درآمدها
      نگهداری اسناد و مدارک خرید کالا و خدمات و دارایی‌ها و سایر اسناد و مدارک هزینه‌ای
      تهیه و تنظیم خلاصه درآمد و هزینه سالانه
      توجه کنید مودیانی که مشمول فرم تبصره ماده 100 هستند از تسهیلاتی مانند معافیت از نگه داری اسناد و مدارک برخوردار هستند.

  17. سلام و وقت بخیر.
    برای بنده برگه ارزیابی درآمد اشخاص حقیقی برای سال 1399 صادر شده در صورتی که من در آن سال بیکار بودم و هیچ کاری که منجر به درآمد بشه نداشتم از طرفی به خاطر پروانه اشتغال مهندسی دارای پرونده مالیاتی هستم. تنها موردی که هست بیمه تامین اجتماعی را از طریق مشاغل آزاد 12 درصد توسط خودم پرداخت میکنم. آیا این میتونه مبنای ماخذ مالیات قرار گرفته باشه. با تشکر

    1. سلام کاربر گرامی،
      شما میتوانید مبانی محاسبه مالیات برگ تشخیص مالیات را از حوزه مالیاتی خود درخواست نمایید و از نحوه محاسبه مالیات مطلع شوید. در صورتی که به برگ تشخیص اعتراض دارید از تاریخ ابلاغ برگ ارزیابی تا یک ماه فرصت دارید که اعتراض خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنید در صورتی که در مهلت مقرر اعتراض نکنید، برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی تبدیل خواهد شد.

  18. با سلام
    من یک سایت پرسش و پاسخ دارم و بابت سوالاتی که به کاربران پاسخ میدم هزینه دریافت میکنم. آیا دستمزد و حقوق خودم به عنوان هزینه های کسر از مالیات محسوب میشه؟ (چون اونطور که متوجه شدم حقوق و مزایای کارکنان جزء هزینه های هستش).

    1. سلام کاربر گرامی،
      ارسال لیست مالیات حقوق از سمت کارفرما برای حقوق بگیران است. در صورتی که برای خودتان کار میکنید میتوانید با توجه به گروه بندی جدید مودیان، ثبت نام پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی انجام دهید و نسبت به دریافت کد مالیاتی اقدام کرده و سالانه اظهارنامه صاحبان مشاغل را ارسال کرده و مالیات مربوطه را پرداخت کنید. یا اینکه میتوانید شرکت ثبت کرده و کد کارگاه بیمه گرفته و نام خود و سایر افراد حقوق بگیر را در لیست بیمه و مالیات حقوق ارسال کنید و مالیات حقوق ماهانه پرداخت نمایید و هرساله اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی ارائه دهید.

      1. سلام باتوجه به اینکه از سال قبل مبنای محاسبه مالیات عملکرد دستگاههای کارتخوان هست میشه بفرمایید تاچه مبلغی معاف از مالیات میشود

        1. سلام کاربر گرامی،
          میزان معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل برای عملکرد سال 1400 تا سقف 360،000،000 ریال است.

  19. پرشین حساب

    چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟

    سلام

    پدر من ۳ سال پیش فوت کرد شغل ایشان بنکداری بود و ما برای انحصار وراثت مالیات بر درآمد ایشان را صفر کردیم اما امروز تماس گرفتند و گفتند شما مالیات پرداخت نشده مربوط به سال ۹۴ و ۹۳ دارید. میشه راهنمایی بفرمایید که چگونه ممکن است.ممنون

    .

     

    1. سلام دوست عزیز، لطفا سوال خود را در واتساپ 09900079534 مطرح کنید تا توسط کارشناس بررسی و پاسخ داده شود.

  20. با سلام
    ممنون از مطالب مفیدی که منتشر کردید.

    تازه با این موضوع مالیات بر اشخاص آشنا شده ام و خیلی سوال برایم پیش آمد.
    من به صورت مشاوره شخصیت حقیقی به بخش های مختلف مشاوره سازمانی و… می دهم.

    برخی دوره های اموزش در اینستاگرام و شبکه های مجازی هم هست که بخشی هم درامد از آنجا دارم.

    آیا تنها به درآمد هایی که طی قرارداد رسمی و ثبت شده دارم مالیات تعلق می گیرد؟ اصولا من در گروه سوم قرار می گیرم؟ منظور از صاحبان موسسه مشاوره در گروه اول، موسسه ثبت شده است؟

    آیا باید کاری انجام دهم؟ اگر بله از کجا باید شروع کرد؟ کدامیک از موارد زیر را باید ارسال کنم؟
    – معرفی کسب و کار
    – دفاتر و اسناد
    – اظهارنامه عملکرد سالانه
    -اظهارنامه ارزش افزوده (لیست مشمولین رو دیدم، منظور از فعالان اقتصادی افراد دارا کد اقتصادی است؟)
    – صورت معاملات فصلی (البته اگر مشاورین حقیقی هم در گروه اول قرار می گیرند)

    1. سلام
      لطفا موضوع خود را در شماره واتساپ 09900079534 مطرح نمایید تا توسط کارسناس بررسی و راهنمایی صورت گیرد .

  21. سلام
    بنده در سال ۹۸ فقط سه ماهه آخر مغازه باز کردم ولی برای یکسال مالیات محاسبه کردند . آیا کمتر از ۶ ماه فعالیت معاف از مالیات نمی باشد ؟
    ممنون

    1. با سلام
      خیر ، هیچگونه معافیت مالیاتی برای مدت زمان فعالیت مودیان وجود ندارد و مبنای مالیات ستانی از درآمد مودیان مالیاتی مطابق با باب سوم قانون مالیات های مستقیم می باشد .

  22. آقا سلام ارادت
    بنده برای وام بهزیستی جهت مشاغل خانگی کد اقتصادی گرفتم که برای مالیات هست الان نمیخوام وام رو بگیرم ولی خب الان چون کد اقتصادی دارم برام مالیات میاد الان چه کار کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      دریافت کد اقتصادی و یا حتی تشکیل پرونده مالیاتی به تنهایی خود به منزله فعالیت اقتصادی نیست و در نتیجه باعث مالیات ستانی از شما نمیشه !! اگر با روشی استاندارد عدم فعالیت خودتون رو اثبات کنید مالیاتی به شما تعلق نخواهد گرفت .

      1. سلام وقت بخیر

        برای یک کار و کسب انفرادی که میزان فروش سالانه زیر ۵۰۰ میلیون تومانه مالیاتی در نظر گرفته میشه؟؟ میزانش چقدره

  23. سلام خسته نباشید چند چیز رو لطفا روشن کنید
    1-هزینه های قابل قبول شامل چه چیزهایی میشود مثلا اب و برق و حق عضویت و بیمه تامین اجتماعی و…
    2- ضریب شغلی مشاغل چیست؟

    1. سلام دوست عزیز، هزینه های قابل قبول مالیاتی در ماده 148 ق م م عنوان شده.
      طبق قانون مالیات، هرسال جدولی از اعداد و ضرایب مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تدوین و ابلاغ می‌شود. این جدول همان ضرایب مالیاتی است که میزان مالیات بر درآمد اون شخص را مشخص میکند.

      1. سلام روز بخیر
        همسر من در سال97 با خرید مشارکتی(3دانگ )یک واحد مسکونی در در مجتمع که تعدادی از واحد ها اداری هستند اظهار نامه مالیاتی پر کرده با درآمد صفر
        درسال 99برای ما مبلغ 22میلیون مالیات تعیین کردن بدون اینکه عملکرد ارایه دهند،اعتراض گذاشتیم الان برای ما18/500میلیون قطعی صادر کردند
        سوال آیا برای سالهای بعد همین مبلغ مبنا قرار می گیرد یانه؟

        1. سلام کاربر گرامی،
          مبنای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (مشاغل)، درصدی از کل درآمد حاصل از فروش کالا و یا خدمات، پس از کسر هزینه‌های قابل قبول سازمان مالیاتی (ماده ۱۴۸ ق.م.م) است. سقف معافیت مالیاتی مشاغل در بودجه کشور در سال های مختلف متفاوت است.

    1. سلام
      متشکریم . باعث افتخار تیم پرشین حساب هست
      اگر از مطالب تیم تولید محتوای پرشین حساب راضی بودین میتونین مطالب رو برای دوستان حسابدارتون هم ارسال کنین تا استفاده کنند .

    2. سلام متشکریم.
      اگر از مطالب تیم تولید محتوای پرشین حساب راضی بودین میتونین مطالب رو برای دوستان حسابدارتون هم ارسال کنین تا استفاده کنند

  24. سلام
    من سال ۹۵مالیات سال ۹۴را توافقی نسبت به قطعی ۹۳پرداخت کردم ومبلغ ۹/۹میلیون پرداختم همانزمان زد کل درامد۷۶ میلیون سالانه ومن توافقی پرداختم
    الان بمن میگن نامه بیمارستان امده من پزشکم درامد۹۴شما ۱۰۵ میلیون بوده خوب وقتی توافقی واصل ۱۰۰هست من بعداز۶سال فاکتورخرجهاموندارم که بایدمتمم بپردازم
    پس اگه توافق نامه پرکرده بودم به نفعم بود
    خواستم ببینم متمم راچگونه حساب میکنند
    چریمه دارد یا خیر
    حالا توافق سالهای بعد و۹۹که طبق اصل ۱۰۰پرداختم چی میشه
    ایابهتره من ۹۹هم توافق کنم که خرجهام اضاف شه
    ایا برای متمم خرجهاروهم درنظر میگیرند

    1. سلام
      موضوع شما نیاز به بررسی کارشناس دارد لطفا موضوع خود را در واتس اپ 09900079534 مطرح کنید

  25. فقط میتونم بگم شما فوق العاده اید ،من هر مشکل حسابداری داشتم با کمک سایت شما خیلی راحت تونستم مشکلم را حل کنم . سپاسگذارم

    1. با سلام
      متشکریم … همراهی شما باعث افتخار ماست . اگر از مطالب راضی بودین میتونین برای دوستان و همکاران حسابدارتون هم لینک مطالب رو ارسال کنید .

    1. سلام
      متشکریم … همراهی شما باعث افتخار ماست . اگر از مطالب راضی بودین میتونین برای دوستان و همکاران حسابدارتون هم لینک مطالب رو ارسال کنید .

      1. سلام
        من در گروه سوم مالیات مشاغل هستم
        مبلغ واریزی به حساب معرفی شده به مالیات جهت شغلم مجموع پوز و چک و کارت به کارت حدودا 850 میلیون تومان بوده که 80٪ هزینه تهیه مواد اولیه و 10٪ _15٪خدماتی که میگیرم و… حقوق برادرم که کارگرمه و قبوض و اجاره میدم برا خودم میمونه حدود 60_65میلیون
        من دفتر مالیاتی ندارم
        با توجه به اینکه گفتن براساس مبلغ پوز مالیات محاسبه میشه پس هزینه ها چی میشه؟ همه 850 که سود من نبوده

        1. سلام کاربر گرامی،
          میزان درآمد شما برای عملکرد 1400 کمتر از 4،800،000،000 تومان بوده و مشمول استفاده از فرم تبصره 100 مالیات هستید.
          در صورت ارسال فرم تبصره ماده 100، مالیات به صورت مقطوع و با توجه به چند آیتم مانند میزان فروش واقعی، گردش بانکی، اطلاعات دریافتی از سایر منایع، مالیات سال قبل و … تعیین میشود در صورتی که به میران مالیات مقطوع معترض هستید میتوانید اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال کنید همچنین درصورتی که اولین سال فعالیت شماست مشمول ارسال اظهارنامه هستید. مالیات اشخاص حقیقی طبق ماده 101 قانون مالیات مستقیم درآمد مشمول مالیات (درآمد پس از کسر هزینه ها) پس از کسر معافیت ماده 84 و به نرخ ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه میشود.

  26. آقا بسیار سپاسگزارم، خیلی جامع و کامل. ممنون. از سایتهای دیگه که دیدم خیلی عالی تر و کامل تر هستش. خسته نباشید.

  27. با سلام
    ممیز مالیاتی در برگه تشخیص صادره برای یک شخص حقیقی از بابت عملکرد سال مالی 1397، مبلغ معافیت موضوع ماده 101 را به میزان 216.000.000 ریال در نظر گرفته است در حالیکه طبق بخشنامه 200/97/21/ص مورخ 97/02/24 مبلغ معافیت سالیانه در سال 1397 عدد 276.000.000 ریال می باشد. آیا از بابت عدد 216.000.000 بخشنامه ای وجود دارد یا اینکه می توان در این خصوص به سازمان امور مالیاتی اعتراض کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :