فهرست مطالب


دوستان همیشه همراه و حامیان بزرگوار مجموعه پرشین‌حساب، سلام. تنتون سلامت؛ روز و روزگارتون خوش؛ کسب و کارتون پررونق. همان‌طور که می‌دانید، قانون اصلاح صدور چک در سال 1397 تصویب و به بانک مرکزی ابلاغ شد؛ بانک مرکزی نیز پس از انجام بررسی‌های زیرساختی برای تدوین قوانین مربوطه اقدام کرد. اما از آنجا که اجرای قوانین نیازمند ایجاد تغییرات اساسی است؛ همچنین به دلیل تاثیرات اقتصادی نامطلوب شیوع کرونا برای کسب و کارها، تصمیم بر آن شد که اجرای قانون جدید چک به صورت تدریجی و مرحله‌ای انجام پذیرد.

بر همین اساس بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای (بخشنامه 99/298196 مورخ 99/9/19) مرحله اول جدیدترین قانون صدور چک را اجرایی کرد. ما در این مقاله سعی داریم زمان‌بندی اجرای این قوانین را با زبان ساده برای شما عنوان کنیم. برای آشنایی با مفاد بخشنامه، همچنین قوانین مربوط به چک برگشتی و چک حامل با ما همراه باشید.

اهمیت اجرای مرحله‌ای جدیدترین قانون صدور چک

استفاده از دسته چک مدت زمان زیادی است که در جامعه رواج دارد؛ از این رو ایجاد تغییرات اساسی در نحوه صدور، انتقال و وصول برگه چک می‌تواند برای عموم مردم به ویژه کسانی که سطوح اطلاعات و یا ارتباطات پایین‌تری قرار دارند، مشکل ساز شود؛ حتی ممکن است زمینه‌ای برای کلاهبرداری سودجویان ایجاد نماید.

از این رو اطلاع‌رسانی عمومی در جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مهم با ابلاغ بخشنامه 99/298196 و اجرای تدریجی و مرحله‌ای قانون چک قابل دستیابی است. مزایای اجرای مرحله‌ای جدیدترین قانون صدور چک عبارتند از:

  • وجود زمان کافی برای ایجاد بستر مناسب در سامانه‌های بانکداری
  • اطلاع‌رسانی مستمر جهت فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عموم مردم
  • کاهش چالش‌ها و تاثیرات منفی تغییرات برای فعالان اقتصادی و کسب و کارها

دستورالعمل‌های اجرایی جدیدترین قانون صدور چک مربوط به عموم مردم

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مرحله اول جدیدترین قانون صدور چک را در قالب دستورالعمل‌هایی برای مشتریان و مجریان موظف در بانک‌ها ارائه نموده است. در ابتدا به ذکر قوانین مربوط به مشتریان یا به عبارتی متقاضیان دریافت و استفاده از دسته چک می‌پردازیم.

  • دسته چک‌های جدید تنها به متقاضیان واجد شرایط که در سامانه صیاد ثبت نام نموده باشند، ارائه می‌شود. صدور و اعطای دسته چک به مشتریان خارج از این سامانه غیرقانونی است.
  • درج کد یکتا” دریافتی از سامانه صیاد بر روی کلیه برگ‌های دسته چک الزامی است.
  • به هنگام دریافت گواهی عدم پرداخت برای چک‌های برگشتی: “دریافت کد رهگیری” و درج آن بر روی گواهی عدم پرداخت الزامی است.
  • از تاریخ 99/10/20، درج “تاریخ اعتبار چک” با عبارت: “صدور این برگه چک حداکثر تا مورخ ……. مجاز است” بر روی تمامی برگه‌های دسته چک‌های تحویل شده به مشتریان الزامی است.

نکته: تاریخ اعتبار چک حداکثر 3 سال از تاریخ دریافت دسته چک می‌باشد.

  • اعطای دسته چک به دارندگان چک برگشتی رفع سوءاثر نشده به هیچ عنوان مجاز نمی‌باشد.
  • از تاریخ 99/10/20 پذیرش و کارسازی برگه‌های چک صادر شده در وجه حامل ممنوع می‌باشد.
  • برگه‌های سفید چک دسته چک‌های قدیمی پس از تاریخ 99/10/20، تا اطلاع ثانوی با کمک پشت‌نویسی قابل انتقال به غیر خواهد بود.
  • عملیات صدور، انتقال و وصول برگه‌ دسته چک‌های ارائه شده به مشتریان پیش از 99/10/20 به روال سابق صورت می‌گیرد.
  • مشتریان باید از پذیرش دسته چک‌ بدون درج تاریخ اعتبار پس از تاریخ 99/10/20 امتناع ورزند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: ثبت چک در حسابداری

نکته: بر اساس بند (ب) ماده 5 مکرر جدیدترین قانون صدور چک و مفاد بخشنامه 97/93898: در صورت کافی نبودن موجودی حساب جاری انفرادی و مشترک مشتری، بانک می‌تواند: نسبت به پرداخت وجه چک از محل موجودی قابل برداشت مشتری در سایر حساب‌های انفرادی ریالی وی در همان بانک اقدام نماید.

ترتیب اولویت برداشت از حساب‌ها به صورت زیر است:

  1. حساب جاری (برای اشخاص حقوقی)
  2. حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز
  3. حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
  4. حساب سرمایه‌گذاری بلند مدت

چک برگشتی

چه محرومیت‌هایی در انتظار صادرکنندگان چک برگشتی است؟

بانک مرکزی ایران در دستورالعمل اجرایی مرحله اول جدیدترین قانون صدور چک ، صادرکنندگان چک برگشتی را مشمول محرومیت‌های زیر اعلام کرد:

  1. عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید.
  2. پرداخت وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد همان بانک دارد به میزان کسری چک.
  3. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی.
  4. عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.
  5. ممنوعیت ارائه دسته چک جدید در سامانه صیاد.

نکته: بر اساس بخشنامه 98/209899، شورای تامین هر استان (با صلاح‌دید مسئولان) می‌تواند موارد: اول و سوم و چهارم از محدودیت‌های فوق را در خصوص بنگاه‌های اقتصادی به مدت ۱ سال به حالت تعلیق نگه دارد.

بخشنامه 298196/99

چگونگی رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی

بانک مرکزی در مرحله نخست جدیدترین قانون صدور چک (بخشنامه 99/298196)، برای رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی سامانه یکپارچه بانک مرکزی ضوابطی در نظر گرفته است؛ بدین صورت که رفع سوءاثر از چک‌ها تنها در صورت تحقق یکی از شرایط زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

  • واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک مورد نظر و ارائه درخواست مسدودی.

به این ترتیب بانک مبلغ مذکور را تا زمان مراجعه دارنده چک (حداکثر به مدت ۱ سال) مسدود می‌نماید؛ همچنین موظف است: ظرف مدت ۳ روز (از زمان واریز مبلغ کسری چک) تکمیل موجودی را با شیوه‌های اطمینان بخش و قابل استناد نظیر مکاتبه به دارنده چک اطلاع دهد.

  • ارائه لاشه چک به بانک مورد نظر
  • ارائه رضایت‌نامه رسمی (تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی) از دارنده چک و یا نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک.
  • ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی و یا ثبتی ذی‌صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک.
  • ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک.
  • سپری شدن مدت ۳ سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت؛ به شرط آن‌که دارنده چک نسبت به طرح دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص چک اقدام نکرده باشد.

پیشنهاد میشود بخوانید: چگونه از سوءاستفاده چک‌های واگذاری بانک جلوگیری کنید؟

دستورالعمل‌های اجرایی جدیدترین قانون صدور چک مربوط به بانک‌ها

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس این بخشنامه (بخشنامه 99/298196) در راستای اجرای مرحله اول جدیدترین قانون جدید صدور چک ، بانک‌ها را موظف نمود:

۱- مشتریان را از الزامات و شرایط جدید اعطای دسته چک جدید و صدور، انتقال و تسویه چک بر اساس قانون جدید به طرق زیر آگاه نماید:

  • درج اطلاعیه در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک
  • چاپ بروشور
  • ارسال پیامک
  • تعبیه پیشخوان خدمت برای راهنمایی مشتریان در محل واحدهای عملیاتی
  • نصب اعلامیه در معرض دید مشتریان در شعب

2- نسبت به ایجاد امکان ثبت اطلاعات مربوط به صدور و پشت‌نویسی چک در سامانه صیاد اقدام نماید. این اطلاعات عبارتند از:

  • مشخصات چک
  • مشخصات هویتی صادر کننده
  • مشخصات هویتی گیرنده
  • مشخصات هویتی انتقال دهنده

3- در هنگام صدور گواهی عدم پرداخت برای چک‌های برگشتی، علاوه‌بر اطلاعات صادر کننده چک برگشتی، اطلاعات اشخاصی که به نمایندگی یا وکالت از سوی آنها مبادرت به امضای چک برگشتی نموده‌اند، در سامانه یکپارچه اطلاعات بانک مرکزی اعلام نماید.

نکته: اعلام مشخصات مدیران و اعضای هیئت مدیره اشخاص حقوقی که چک برگشتی را امضا نکرده‌اند، در سامانه یکپارچه ضروری نیست.

4- بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیربانکی مسئول جبران خسارات ناشی از عدم انجام تکالیف مقرر در ماده ۵ مکرر قانون صدور چک و تبصره‌های آن به اشخاص ثالث (حسب مورد) خواهند بود.

5- در صورت تخلف کارکنان و مسئولان شعب بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از مفاد قانون و ضوابط اجرایی آن، مراتب در هیئت رسیدگی به تخلفات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسیدگی خواهد شد.

پیشنهاد میشود بخوانید: تفاوت چک رمزدار و تضمینی

سایر قوانین

موارد دیگری از قانون جدید صدور چک که در بخشنامه 99/298196 مطرح نشده است، مطابق با مقررات دستورالعمل حساب جاری پیشین، (ابلاغی در بخشنامه 97/93898 مورخ سال 1397) لازم‌الاجرا می‌باشد.

دانلود بخشنامه قانون جدید چک ۹۹ pdf

بخشنامه 99-298196

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :