فهرست مطالب

انحلال شرکت به چه معناست؟

انحلال شرکت پایان عمر اشخاص حقوقی است. شرکت‌ها پس از انجام عملیات تصفیه، منحل شده و به فعالیتشان پایان می‌دهند.

انواع انحلال کدام است؟

انحلال قهری
انحلال با توجه به تصمیم مجمع عمومی
انحلال با حکم قضایی

دلایل اصلی انحلال شرکتها چیست؟

انجام موضوع فعالیت شرکت
انقضاء مدت
موافقت همه شرکا
فوت یکی از شرکا
درشکستگی

شرکت ها ممکن است به دلایل اختیاری و یا اجباری به فعالیت خود پایان داده و منحل شوند. این اتفاقی‌ست که برای شرکت‌های زیادی ممکن است رخ دهد. در زمان انحلال شرکت باید مراحلی طی شده و اظهارنامه انحلال به موقع ارسال شود هم‌چنین مالیات شرکت منحل شده به موقع پرداخت شود تا شرکت مشمول جریمه نشود.

در این سری از مقالات آموزش رایگان مالیات درباره انواع انحلال، دلایل انحلال شرکت، مدارک ثبت انحلال، مهلت ثبت صورتجلسه انحلال و اقدامات پس از انحلال صحبت می‌کنیم.

انحلال شرکت به چه معناست؟

ایجاد فعالیت اشخاص حقوقی همان تاسیس‌ شرکت است، انحلال شرکت نیز پایان عمر اشخاص حقوقی است. شرکت‌ها پس از انجام عملیات تصفیه، منحل شده و به فعالیتشان پایان می‌دهند. شرکت ها به دلایل مختلفی ممکن است فعالیت خود را تمام و منحل شوند. در عرصه اقتصادی گاهی متاثر از بحران های مالی که این سالها بیشتر با آن مواجه بوده ایم، شرکت ها به دلایل متعدد تصمیم به انحلال شرکت میگیرند و بدون اینکه از  قوانین مالیاتی آن باخبر باشند، برای خود جریمه مالیاتی میخرند.

در پاسخ به سوال زیر پاسخی کلی ارائه میدهیم:

چگونه یک شرکت را منحل کنیم؟

در صورتی که تمایل به ادامه فعالیت ندارید ابتدا با توافق شرکایتان یک صورتجلسه در خصوص انحلال تنظیم کنید که همه اعضا آن را امضا کرده سپس در سامانه اداره ثبت، ثبت و در روزنامه رسمی آگهی انحلال را منتشر کنید.

جهت آشنایی با انحلال شرکت سهامی کلیک کنید.

انواع انحلال شرکت

انحلال قهری

انحلال قهری یک شرکت اجباری است و زمانی است که شرکت دچار ورشکستگی شود، لازم به ذکر است که برای انحلال قهری و ورشکستی نیاز به حکم دادگاه نبوده و بدون نیاز به این حکم می توان شرکت را منحل کرد.

انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی

در صورت موافقت مجمع عمومی، شرکت می تواند منحل شود، که در این حالت انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

انحلال شرکت با حکم قضایی

گاهی دادگاه می تواند حکمی برای منحل کردن یک شرکت صادر کند که در این حالت انحلال شرکت به صورت اجباری است. دادگاه مهلتی ۶ ماهه به شرکت داده و در صورتی که در این مدت ایرادات آن بر طرف نشود، حکم انحلال شرکت را صادر خواهد کرد.

انواع انحلال شرکت
گاهی انحلال شرکت به دلیل ورشکستگی بوده، گاه با توجه به تصمیم مجمع عمومی و گاهی بر اساس دستور دادگاه و مراجع قضایی منحل می‌شود

انحلال شرکت بدون تصفیه

انحلال شرکت بدون تصفیه برای زمانی است که یک شرکت بخواهد تجزیه شود و دو یا چند شرکت بخواهند با هم ادغام شوند. در ادغام یا تجزیه، بدهی‌ها و تعهدات شرکت‌های ادغام شده به شرکت و شخصیت حقوقی جدید منتقل میشود و شرکت جدید باید به تعهدات مربوط عمل کند. در این حالت تصفیه شرکت انجام نمی‌شود. و این روش انحلال شرکت بدون تصفیه نام دارد.

دلایل اصلی منحل شدن شرکت

برای آن که یک شرکت به فعالیت خود ادامه ندهد و دارایی آن بین اعضاء تقسیم شود، علت های بسیاری وجود دارد که در ادامه تعدادی از آن ها را بیان خواهیم کرد.

۱- انجام موضوع فعالیت شرکت:

گاهی انجام موضوعی که شرکت برای آن تشکیل شده غیر ممکن میشود و یا موضوعی که شرکت برای آن تشکیل شده پایان می یابد. در این حالت شرکت منحل میشود. برای مثال درصورتی که موضوع فعالیت شرکتی استخراج معدن معینی باشد و کالای معدن به طور کامل استخراج شود، موضوع فعالیت این شرکت به اتمام رسیده و باید منحل شود.

۲- انقضاء مدت:

اگر شرکتی برای مدت معینی تشکیل شود در صورت انقضا مدت عمر شرکت به اتمام میرسد.

۳- تصمیم همه شرکا:

اگر تمامی شرکا تصمیم به انحلال گرفته و همگی از این امر رضایت داشته باشند میتوان شرکت را منحل نمود.

۴- منتفی شدن تعدد شرکا:

اگر به دلایلی تنها یک شریک در شرکت باقی بماند، شرکت به طور طبیعی منحل خواهد شد. به طور مثال اگر در اساسنامه ذکر شده باشد که فوت یکی از شرکا باعث منحل شدن شرکت میشود، با فوت یکی از آن ها شرکت منحل میشود.

۵- درصورت ورشکستگی:

ورشکستگی زمانی بوجود می آید که شرکت از تامین وجوهی که بر عهده دارد بر نیاید و با توجه به قابل اجرا شدن حکم موقت ورشکستگی، انحلال شرکت از زمانی تحقق پیدا می کند که حکم دادگاه اول صادر شده است.

6- انحلال مبتنی بر دلایل موجه:

این موردی است که به خواست یکی از شرکاء انجام می شود و در واقع یک نوع حق فسخ است از جانب شریک. از عوامل موثر بر این دلایل موجه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

شرایط انحلال

تشخیص دلایل موجه

اخراج شریک

در این موارد تکلیف شرکا به همکاری برای رسیدن به هدف مشخص شده است، اگر به دلایلی ادامه این همکاری میسر نباشد دیگر شرکتی وجود نخواهد داشت.

دلیل موجه دیگر اخراج شریک است،  رفتار نادرست شریک یا شرکای معین است که دیگر شرکا انحلال شرکت را تقاضا بکنند. البته دادگاه می تواند به جای صدور حکم انحلال،  حکم به اخراج شریک مزبور بدهد .

دلایل انحلال شرکت
برای آن که یک شرکت به فعالیت خود ادامه ندهد و دارایی آن بین اعضاء تقسیم شود، علت های بسیاری وجود دارد

مراحل ثبت انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت ها با توجه به نوع شرکت تفاوت دارد. اما مراحل انحلال شرکت ها شباهتهای زیادی دارد. به طور نمونه در این مطلب مراحل انحلال شرکت سهامی را بیان میکنیم:

♦️ راضی بودن تمام اعضا شرکت از انحلال

♦️ تشکیل مجمع عمومی بطور فوق العاده،

♦️ تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت و امضا کلیه اعضا و سهامداران

♦️ اگر حتی یکی از اعضا در جلسه حضور نداشت باید آگهی دعوت به مجمع در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ شده باشد

♦️ انتخاب یکی از اعضاء به عنوان مدیر تصفیه شرکت و درج در صورتجلسه و امضا صورتجلسه توسط مدیر تصفیه

♦️ تعیین محل تصفیه شرکت

♦️ مراجعه به سامانه اداره ثبت، قسمت ثبت صورتجلسه و طی مراحل لازم در سامانه

♦️ بارگذاری و ثبت نهایی صورتجلسه در سامانه

♦️ ارسال صورتجلسه انحلال شرکت به اداره ثبت شرکتها

♦️ مراجعه مدیر تصفیه به اداره ثبت شرکتها براب امضا اوراق و دریافت آگهی انحلال

♦️ ثبت آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار

مدارک ثبت انحلال شرکت

در پاسخ کلی به این سوال که برای ثبت انحلال چه مدارکی نیاز است؟ میتوان گفت مدارک شناسایی اعضا برای ثبت در سامانه و آخرین آگهی تغییرات شرکت و معرفی یک مدیر تصفیه برای پیگیری امور بعد از ثبت انحلال.

در انحلال شرکت، همه اعضا باید صورتجلسه را امضا کنند. اگر حتی یک عضو از شرکت رضایت به انحلال نداشته باشد سایر اعضا نمی توانند شرکت را منحل کنند.

اگر شخصی غایب باشد، در صورتی که اعضا از شخص غایب وکالتنامه تام داشته باشند میتوانند شرکت را بدون حضور او منحل کنند در غیر این صورت راهی جز حضور آن شخص نیست.

مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت بسته به نوع شرکتها و موسسات متفاوت است اما به طور کلی مدارک مورد نیاز جهت انحلال به صورت زیر است:

♦️ آخرین روزنامه رسمی شرکت

♦️ مدارک شناسایی شرکا یا سهامداران

♦️ تمام مدارک ثبتی شرکت

♦️ فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه هر گاه مدیر تصفیه خارج از سهامداران یا شرکا انتخاب شده باشد.

♦️ اصل صورت جلسه انحلال شرکت که به تایید همه شرکا و مدیر تصفیه رسیده باشد.

پیشنهاد میشود بخوانید: آموزش تصویری ثبت تغییرات شرکت در سامانه را اینجا بخوانید

مهلت ثبت صورتجلسه انحلال

انحلال شرکت قبل از موعد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است و می تواند در مورد آن در هر زمانی تصمیم بگیرد و با اکثریت دو سوم آرا حاضر در جلسه این تصمیم اخذ میشود.

سهامداران باید با توجه به مقررات قانونی، صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم نموده و به همراه مدارک دیگر،به اداره ثبت شر کت ها ارائه دهند تا آ اداره ی محترم، اقدامات لازم جهت ثبت انحلال انجام شود و مراتب از طریق آگهی در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر میشود به اطلاع صاحبان سهام برسد.

صورت جلسه انحلال شرکت با دیگر مدارک باید ظرف 5 روز از تاریخ تشکیل جلسه به اداره ثبت شرکت ها ارائه شده و پس از ثبت در دفاتر ثبت شرکت ها و امضا آن توسط نماینده آن شرکت منحل شود.

مهلت ثبت صورتجلسه انحلال

اقدامات بعد از انحلال شرکت

طبق ماده ۲۱۱ قانون تجارت، از تاریخ تعیین مدیر یا مدیران تصفیه اختیارات مدیران شرکت خاتمه یافته و تصفیه شرکت شروع می‌شود. مدیران تصفیه باید کلیه اموال و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را تحویل گرفته بلافاصله امر تصفیه شرکت را عهده‌دار شوند.

بعد از انحلال شرکت، اموال و دارایی های آن بین افراد طلبکار و بعد از آن بین سهامدارن (شرکا) و افراد ذی النفع تقسیم میشود.
کلمه در حال تصفیه، در کنار نام مدیران و برگه های شرکت الزمی ست.

برای پرداخت مالیات شرکت منحل شده باید اقداماتی انجام شود، به دلیل اینکه معمولا انحلال یک شرکت با ورشکستگی آن شرکت همراه است، باید ابتدا بدهی هایی شرکت را تصفیه کرد.

در هنگام پرداخت دیون و بدهی شرکت باید از میزان اموال منقول و غیر منقول اطلاع داشت.

پس از پرداخت بدهی ها، اموال باقی مانده بین سهامداران یا شرکا تقسیم میشود.

فیلم آموزشی تصمیم گیری مودیان در انحلال

موارد مربوط به مالیات و اظهارنامه پس از انحلال

در مورد مالیاتی که به شرکت منحل شده تعلق میگیرد و همچنین تهیه و تکمیل اظهارنامه انحلال شرکت روی لینک کلیک کرده و به طور مفصل بخوانید. چنانچه در شرکت خود برای رفع مشکلات انحلال شرکت به مشاور مالیاتی نیاز داشتید از خدمات شرکت پرشین حساب بهره بگیرید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :