فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به شما دوست عزیز
امروز در این بخش قرار است چند حرکت ظریف از نحوه اعمال پاداش و مرخصی را در حسابها را به شما آموزش دهیم .
پرداخت پاداش ممکن است بصورت مبلغی ثابت برای هر کارمند یا بر حسب گروه شغلی و یا بر مبنای درصدی از سود، نسبتی از حقوق ماهانه و یا سایر مبالغ محاسبه شده دیگر باشد. پاداش ممکن است برای هر یک از کارکنان مبلغی ثابت باشد یا اینکه از سالی به سال دیگر تغییر کند. پرداخت پاداش ممکن است بر حسب مورد به عنوان هزینه تولید، توزیع و فروش یا اداری و تشکیلاتی تلقی شود.

زمان و چگونگی منظور نمودن پاداش در حسابها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر متوسط دستمزد هفتگی یک کارگر بالغ بر 26000 ریال باشد و واحد تجارذی تصمیم بگیرد که دستمزد دو هفته وی را به عنوان پاداش در پایان سال پرداخت نماید، در این صورت دستمزد واقعی کارگر مزبور بالغ بر 27000 ریال ( 26000*2=52000/52=1000) می باشد که مبلغ 26000ريال بطور هفتگی به عنوان دستمزد و مابه التفاوت (1000ريال) به مبلغ 52000 ريال ( 52هفته *1000ريال = 52000) در پایان سال به عنوان پاداش پرداخت می گردد.

به منظور سرشکن کردن هزینه پاداش به تولید سال، از طریق نرخ از پیش تعیین شده سربار کارخانه ، ثبت زیر به صورت هفتگی در دفتر روزنامه به عمل می آید.
کالای در جریان ساخت 26000 بد
کنترل سربار کارخانه هزینه پاداش 1000 بد
حقوق و دستمزد پرداختنی 26000 بس
پاداش پرداختنی 1000 بس
هنگام پرداخت پاداش در پایان سال، حساب پاداش پرداختنی بدهکار و حساب صندوق و کسور مربوطه بستانکار می شود.
در تئوری اینگونه هزینه های مربوط به دستمزد یا حق بیمه های تامین اجتماعی سهم کارفرما به عنوان هزینه های اضافی دستمزد تلقی شده و مشابه با دستمزد ناخالص کارکنان به حساب کالای در جریان ساخت منظور می گردد. در عمل چنین روشی امکان پذیر نبوده و این گونه هزینه ها هنگام تعیین نرخ از پیش تعیین شده سربار کارخانه، در نظر گرفته می شوند.
مرخصی استحقاقی
احتساب هزینه مرخصی استحقاقی نیز مشکلاتی مشابه با آنچه که در مورد هزینه پاداش ذکر گردید، به همراه دارد. در مواردی که یکی از کارکنان یک واحد تولیدی محق به استفاده از دو هفته مرخصی با حقوق است، جمع دستمزدهای مربوط به 50 هفته کار تولیدی، طی 52 هفته پرداخت خواهد شد. برای مثال فرض نمایید که دستمزد پایه یکی از کارکنان تولیدی فوق 20000 ریال در هفته بوده و شخص مزبور می تواند از 2 هفته مرخصی استحقاقی طی سال استفاده کند. در واقع هزینه دستمزد هر هفته وی برابر با 20000 ریال به علاوه 800 ریال ( 20000*2=40000/50=800) می باشد که جمع این مبلغ ( 20800*50=104000) طی 2 هفته به شخص مزبور پرداخت می شود. به عبارت دیگر مبلغی که هرهفته به عنوان دستمزد به وی پرداخت می شود، 20000ريال ( 104000/52=20000) خواهند بود.

جمع هزینه مورد انتظار مرخصی که بالغ بر 40000 ریال است ناشی از حاصلضرب 50 هفته در 800ريال می باشد. ثبت مربوط به هزینه دستمزد هفتگی ، شامل هزینه مرخصی استحقاقی، در دفتر روزنامه به شرح زیر است .
کالای در جریان ساخت 20000 بد
کنترل سربار کارخانه هزینه مرخصی استحقاقی 800 بد
حقوق ودستمزد پرداختنی 20000بس
هزینه دستمزد پرداختنی مرخصی استحقاقی 800 بس
هنگام استفاده از مرخصی یا بازخرید آن ، حساب هزینه دستمزد پرداختنی و مرخصی استحقاقی بدهکار و حساب صندوق و کسور مربوطه بستانکار می گردد. نحوه عمل حسابداری مربوط به بدهی های واحد تجاری بابت دستمزد تعطیلات رسمی دوران خدمت نظام وظیفه و غیره مشابه با آنچه که در فوق الذکر گردید خواهد بود.
کارکنانی که حقوق خود را بطور ماهانه دریافت می دارند معمولا از دو هفته مرخصی استحقاقی یا بیشتر استفاده می کنند. حقوق ایام مرخصی استحقاقی این گونه کارکنان به عنوان هزینه دوره ای که درآن از مرخصی استفاده شده است، تلقی می شود. استدلال این نحوه عمل آن است که وظایف این گونه کارکنان طی ایامی که در مرخصی بسر می برند توسط سایر همکاران یا توسط شخص مزبور بعد از مراجعت از مرخصی انجام خواهد شد.
هزینه های اضافی ناشی از استخدام موقتی افراد جهت اجرا وظایف کارکنانی که در مرخصی بسر می برند یا بدلیل دیگری غیبت نموده اند بگونه ای مناسب در حسابهای حقوق و دستمزد دایره مربوطه منظور می گردد.

راستی اگر هنوز احساس می کنید خیلی در ارائه لیست حقوق و دستمزد مسلط نیستید پیشنهاد می کنیم حتما در کارگاه روز جمعه بعد از ظهرشرکت کنید جزئیات بیشتر این کارگاه را می توانید در لینک زیز مشاهده کنید :

کارگاه آموزش حسابداری حقوق و دستمزد و بیمه 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :