فهرست مطالب

شیوه های مهم انبارگردانی چیست؟

انبارگردانی به دو شیوه سنتی و مدرن انجام میشود. امروزه با هدف افزایش دقت و کاهش هزینه و صرف زمان و به حداقل رساندن نیروی انسانی، استفاده از روش مدرن رو به افزایش است.

روش انبارگردانی مدرن چگونه اجرا میشود؟

این روش با استفاده از سیستم مدیریت انبار به ردیابی یک کالا از زمان ورود به انبار تا زمان خروج از انبار میپردازد.

مزایای روش انبارگردانی مدرن چیست؟

کاهش زمان و هزینه انبارگردانی و انجام فرآیند با خطای بسیار کمتر از مزایای روش انبارگردانی مدرن است.

امروزه با پیشرفت‌های الکترونیکی شیوه های مهم انبارگردانی مدرن جایگزین سیستم‌های سنتی و دستی در انبارگردانی سالیانه شرکت‌ها شده است. با استفاده از فناوری‌های مدرن و سیستم مدیریت انبار می‌توان اطلاعات دقیق‌تری از موجودی کالا به دست آورد. به کارگیری این شیوه گرچه نیاز به بازسازی مجدد سیستم مدیریت انبار داشته و هزینه‌ای به مجموعه تحمیل می‌کند، ولی در طولانی مدت بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود. از آنجا که انبارگردانی یکی از مهم‌ترین مباحث حسابداری صنعتی است، در این مقاله شما را با انبارگردانی مدرن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شیوه های مهم انبارگردانی چیست؟

یکی از سوالات پرتکرار این است که انبارگردانی چیست؟ در پاسخ باید گفت به نوعی کنترل کردن فضای فیزیکی انبار و شمارش کالاهای موجود در آن، انبارگردانی گفته می‌شود. شرکت‌های دارای انبار در بازه‌های زمانی مشخص مثلا به صورت سالانه کالاهای موجود در انبار را با استفاده از شیوه‌های انبارگردانی شمارش کرده و آن‌ها را با دفاتر حسابداری مطابقت می‌دهند.

انبارگردانی به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • روش سنتی
  • روش مدرن

در ادامه به معرفی این روش‌ها به اختصار و بیان مزایای انبارگردانی مدرن می‌پردازیم:

روش سنتی انبارگردانی

در این روش شمارش کالاها به صورت دستی و با کمک تگ گذاری کالاها انجام می‌شود. در روش سنتی، حضور سرپرست انبار و گروه‌هایی متشکل از یک نفر شمارشگر و یک نفر ثبت کننده الزامی است. از این رو این روش مستلزم صرف زمان زیاد و امکان بروز خطا در شمارش کالا می‌شود.

روش مدرن انبارگردانی

این روش با استفاده از سیستم مدیریت انبار صورت می‌گیرد. سیستم مدیریت انبار (warehouse management system)، مجموعه‌ای از نرم افزارها و ربات‌های هوشمند و فرآیندها است که امکان ردیابی یک کالا از زمان ورود به انبار تا زمان انتقال از انبار را فراهم می‌کند. به این ترتیب در صرف زمان و نیروی انسانی صرفه‌جویی شده و انبارگردانی با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود.

انبارگردانی مدرن
انبارگردانی به دو شیوه سنتی و مدرن انجام میشود

مزایای شیوه های انبارگردانی مدرن چیست؟

مزایای مهم شیوه های انبارگردانی مدرن عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های جاری
  • کاهش زمان انبار‌گردانی و جلوگیری از اتلاف وقت
  • کاهش خطا در شمارش و ثبت کالا
  • افزایش کیفیت انبار‌داری
  • مدیریت بهتر موجودی کالا در انبار و در حداقل‌ زمان ممکن
  • انجام عملیات انبارگردانی با حداقل نیروی انسانی
  • دسترسى آسان به اطلاعات واقعى در جریان روند توزیع و استفاده یک کالا
  • گزارش‌گیری‌های هوشمند از اطلاعات ثبت شده در سیستم
  • تحلیل‌های هوشمند با استفاده از سیستم هوشمند تجاری​

انبارداری مدرن با فناوری بلاک چین

یکی از مهم‌ترین امتیازات سیستم WMS، امکان هماهنگی و انطباق آن با فن‌آوری بلاک چین است. شیوه کار به این صورت است که پس از اجرای کلیه فرآیندهای بررسی ورود و خروج کالاها توسط سیستم WMS، اطلاعات با کمک فن‌آوری بلاک چین در اختیار ربات‌های AMR مستقر در انبار قرار می‌گیرد. این ربات‌های متحرک که قابلیت حرکت سریع دارند، به سرعت فرآیند شمارش کالاها را در حداقل زمان و با کمترین خطای ممکن انجام می‌دهند.

انبارگردانی مدرن
WMS، کلیه اطلاعات انبار را با کمک فناوری بلاک‌ چین در اختیار رباتهای هوشمند جهت شمارش کالا قرار میدهد

هزینه شیوه های مدرن انبارگردانی

هزینه تهیه فناوری بلاک چین و ربات‌های AMR بالا است. برای نصب این فناوری‌ها نیاز به بازسازی مجدد سیستم مدیریت انبار خواهد بود. در ضمن برای بازدهی مثبت شاید حداقل پنج سال زمان نیاز داشته باشید. ولی بعد از این مدت طولانی با بهینه‌سازی که در فرآیند انبارگردانی ایجاد می‌گردد، هزینه‌های انبارگردانی کاهش می‌یابد.

حال این وظیفه تصمیم‌گیرندگان است که بر اساس نیاز و اهمیت موجودی مواد و کالا در انبار خود و همچنین مدت مورد انتظار جهت بازدهی، به مدرن سازی سیستم خود بپردازند یا نه.

عملکرد شیوه های مدرن انبارگردانی چگونه است؟

سیستم مدیریت انبار (WMS)، روش‌های بهینه‌سازی فرآیندهای انبارداری را شناسایی کرده و خطاهای خروج از انبار و یا نقل و انتقال کالاها را کاهش می‌دهد. انجام این موارد نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین مانند نمونه‌های زیر است:

  • استفاده از اینترنت اشیا
  • استفاده از تبلت هوشمند
  •  فناوری صوتی WMS
  • امکان اسکن بارکد
  • یادگیری ماشینی

به جهت اهمیت استفاده از فن‌آوری‌های مدرن در ادامه به معرفی این فن‌آوری‌ها می‌پردازیم:

🔸 اینترنت اشیا

وسایلی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و داده‌ها را بلافاصله در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این اطلاعات برای مدیریت دقیق موجودی کالا، تجزیه و تحلیل و بررسی فضاهای خالی انبار و مواردی از این دست استفاده می‌شود. نمونه‌ای از اینترنت اشیا، عینک‌های هوشمند و ربات‌های متحرک AMR هستند.

🔸 فناوری صوتی WMS

این سیستم در پیدا کردن کالا در انبار به کارکنان کمک می‌کند؛ همچنین موجودی را ارزیابی و محموله‌ها را پردازش می‌کند. این فناوری قادر به ارسال تاییدیه‌های تحویل در برابر دستورالعمل‌های شفاهی است؛ در نتیجه احتمال سوءتفسیر اطلاعات از سوی کارمندان کاهش می‌یابد.

🔸 تبلتهای هوشمند

تبلت‌های هوشمند، اطلاعات را بین رایانه‌ها و سیستم WMS انتقال می‌دهند. این امر در جمع‌‌آوری و مدیریت اطلاعات از ماشین‌های انبار به WMS کمک می‌کند.

🔸 اسکن بارکد WMS

اسکنر بارکد اطلاعات ورود و خروج کالاها به انبار و حتی موقعیت فیزیکی قرارگیری آنها را در انبار به کمک فرکانس رادیویی (RFID) گرد‌‌آوری می‌کند. به این ترتیب، اطلاع از موقعیت کالاها در هر لحظه امکان پذیر خواهد بود.

🔸 یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی یک فناوری جدید برای سیستم مدیریت انبار WMS است. هنگام ورود محموله‌ها به انبار، نرم‌افزار یادگیری ماشینی کالا‌های جدید را اسکن می‌کند و از طریق هوش مصنوعی مکان مناسب را برای آن‌ها معین می‌کند و ماشین‌ها به آن سمت هدایت می‌شوند. یادگیری ماشینی به منظور پیشگیری از خطا، سفارشات تاریخ‌های مختلف را از یکدیگر جداسازی می‌کند و در مورد محصولاتی که به زودی منقضی می‌شوند، هشدار می‌دهد؛ این فناوری همچنین پیش‌بینی می‌کند که تاخیر ممکن است در چه مواردی اتفاق بیفتد تا اقدامات لازم در این مورد انجام شود.

انبارگردانی مدرن
یکی از فناوری‌های مدرن انبارداری تبلت هوشمند است که اطلاعات را بین رایانه‌ها و WMS انتقال می‌دهد

کلام آخر

انبارگردانی مدرن امروزه در بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان جهت افزایش دقت در شمارش کالا و کاهش هزینه و زمان و نیروی انسانی، جایگزین روش سنتی و دستی شده است. ادغام فناوری بلاک چین در سیستم‌های انبارداری از پیشرفت‌های مهم و اخیر در مدیریت انبارداری است. شایان ذکر است پیاده‌سازی این فناوری حداقل پنج سال به زمان نیاز دارد تا بهره‌برداری برسد ولی در نهایت باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود. برای داشتن یک سیستم انبارگردانی بر پایه شیوه‌های مدرن و هماهنگی نیروی انسانی با سیستم مدیریت انبار باید از آموزش حسابداری کامل و درست جهت استفاده از این فناوری مدرن برخوردار بود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    در مورد این روشهای انبارگردانی میخاستم بدونم داخل ایران هم این روشها استفاده میشن؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بله در حال حاضر تبلتهای هوشمند با قابلیت کنتورخوانی و نرم افزارهای مدیریت انبار برای تبلت در ایران هست و استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :