فهرست مطالب

trading-currency

به نام خدا و سلام به همه کاربران عزیز ، در این بخش ادامه مبحث قبلی را باهم دنبال می کنیم . در بخش اول ، مطالبی در مورد مراحل انجام یک معامله از ابتدا تا ترخیص کالا ، ارائه شد . همچنین اعتبار اسنادی را توضیح دادیم و نحوه کاربرد و عملکرد پیش فاکتور و فاکتور توضیحاتی نوشته شد. در ادامه حالت های مختلف فاکتور که در قرارداد منعقده بین خریدار و فروشنده انجام می شود ، به فوب می رسیم .

  • فوب ( FOB ) چیست ؟

چنانچه قیمت پرفرما بر اساس فوب ( FOB ) تنظیم شده باشد ، قیمت فاکتور شامل بهای کالا و هزینه بارگیری روی کشتی در بندر مبدا می باشد . بدیهی است هزینه حمل و بیمه تا  مقصد توسط خریدار پرداخت می شود .

  • اف آ اس  FAS              .   Free Along side ship

بر این اساس قیمت تنظیم شده در فاکتور عبارتست از بهای کالا و هزینه حمل مربوط تا کنار وسیله نقلیه . بنابراین در این حالت ، هزینه بارگیری به کشتی و حمل و بیمه و سایر هزینه ها تا مقصد به عهده خریدار است .

  • Ex- works  – Ex Factory

بر این اساس مبلغ فاکتور شامل بهای کالا بر اساس تحویل در خارج محوطه کارخانه یا انبار فروشنده است ، بنابر این هزینه حمل کالا از کارخانه تا بندر و هزینه بارگیری و حمل و بیمه تا بندر مقصد به عهده فروشنده است .

نحوه پرداخت وجه کالای خریداری از خارج از چند طریق ممکن خواهد بود ، ارز دولتی – ارز صادراتی – ارز بازار آزاد

ارز دولتی

در مورد ارز دولتی موافقت دولت با ورد کالا و پرداخت وجه کالا  به ارز دولتی بایستی توسط خریدار گرفته شود و ارز تخصیص داده شده از طریق سیستم بانکی و بر اساس سهمیه ارزی توسط بانک مرکزی به فروشنده پرداخت می شود . قیمت تمام شده کالا در این روش شامل وجه پرداختی به دولت بابت خریدار ارز مورد نیاز و سایر هزینه های ورود کالا تا انبار با توجه به روش های فوق الذکر می باشد .

persianhesab2

 ارز صادراتی ( واریز نامه )

در این حالت خریدار پس از موافقت دولت با ورود کالا ارز مورد نیاز خود را کسانی که کالای خود را در خارج به فروش رسانده است تامین می نماید . پس از ارائه واریزنامه های خریداری شده از صادر کنندگان به بانک ، مابه التفاوت قیمت ارز را به بانک پرداخت و اقدام به گشایش اعتبار جهت ورود کالا می نماید . در این روش قیمت تمام شده کالا شامل مبلغ پرداختی بابت خرید واریز نامه و مابه التفاوت پرداختی به بانک و هزینه های لازم جهت ورود کالا تا انبار با توجه به روش هایی که قبلا” ارائه شد می باشد.

ارز بازار آزاد

در این حالت کالای مجاز از طریق ارز آزاد وارد کشور می شود و بانک هیچگونه دخالتی در مرود پرداخت وجه کالا ندارد و قیمت تمام شده کالا دراین روش شامل وجه پرداختی بابت خرید ارز آزاد و سایر هزینه های لازم تا ورد کالا بر اساس روش های توضیح داده شده  باشد.

یکی از مواردی که در حال حاضر خیلی رایج شده و اکثر سرمایه گذاران در این مورد فعالیت زیادی دارند ، وارد کردن کالا از خارج برای دیگران است . خرید کالا از خارج گاهی توسط خود خریدار و با کارت بازرگانی او انجام می شود و گاهی توسط اشخاصی که دارای کارت بازرگانی  یا مجوز ورود کالای مورد نظر خریدار دارند ، برای دیگران وارد می شود . در حالت دوم وارد کننده به نام خود و پس از گشایش اعتبار کالای سفارش خریدار را برای او وارد کرده و ارز مورد نیاز را از طرف خریدار تامین و در اختیار وارد کننده قرار می گیرد .

قرارداد منعقده بین طرفین برای ورود کالا به دو روش انجام می شود :

  • وارد کننده تقبل می نماید در ازاء وارد کردن کالا مبلغی بعنوان حق العمل از خریدار دریافت نماید .
  • وارد کننده موافقت می نماید در مقابل دریافت مبلغی ارز از خریدار مقدار معین از کالای مورد تقاضا را پس از ورود به او تحویل نماید.

امیدوارم در مجموع این دو بخش  ، بتوانید بصورت خلاصه از روند انجام معاملات و واردات کالا از خارج کشور آشنا شده باشید .

در صورت تمایل نظرات خود را برای ما ارسال کنید .

موفق و سربلند و بهترین باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :