فهرست مطالب

معافیت مالیات شرکتهای تعاونی یکی از بزرگ‌ترین مشوق‌ها جهت راه‌اندازی این شرکتها است. اما نکته مهمی که برخی از آن اطلاع ندارند، این است که همه شرکت های تعاونی از پرداخت مالیات معاف نیستند. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این مقاله آموزش مالیات، از مالیات شرکتهای تعاونی و معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی با شما سخن بگوییم. همراه ما بمانید.

! نکته

از اینکه محتوایی که در این مطلب مشاهده می‌کنید با سایر محتواهای این حوزه کمی متفاوت است، تعجب نکنید! این مقاله بر اساس جدیدترین اصلاحیه قانون شرکتهای تعاونی مصوب 1393/2/17 تهیه شده است.

شرکت تعاونی چیست؟

قبل از هر چیز خوب است مروری بر چیستی شرکتهای تعاونی و انواع آنها داشته باشیم. مطابق ماده 2 قانون شرکتهای تعاونی اصلاحی سال 1393، شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیردولتی که با اهداف مختلفی از جمله تامین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد از ‌طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان با رعایت مقررات این قانون تشکیل و به ثبت می‌رسند.

توصیه می‌کنیم بخوانید: ثبت شرکت تعاونی

شرکتهای تعاونی از نظر نوع فعالیت به گروه‌های مختلفی نظیر شرکتهای تعاونی روستایی، صیادان، تولیدی و صنعتی، خدماتی، مسکن، اعتبار، چندمنظوره و … تقسیم می‌شوند.

مالیات شرکت تعاونی
برخی از شرکتهای تعاونی مشمول پرداخت مالیات هستند

انواع مالیات شرکتهای تعاونی

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم کلیه اشخاص حقوقی موظفند برای درآمدها و دارایی‌های خود در ایران و از ایران، مالیات بپردازند. شرکتهای تعاونی نیز به عنوان عضوی از جامعه اشخاص حقوقی نیز از این قانون مستثنی نیستند. مالیاتهای قابل پرداخت شرکتهای تعاونی عبارتند از:

  • مالیات بر درآمد اعم از درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی و سایر درآمدها نظیر درآمد اجاره
  • مالیات بر دارایی نظیر مالیات خودروهای میلیاردی
  • مالیات‌های تکلیفی نظیر مالیات بر حقوق
  • سایر مالیات‌های تکلیفی قابل پرداخت بابت قراردادهای پیمانکاری یا مشاوره‌ای
  • مالیات بر ارزش افزوده به استثنای فعالان در حوزه تولید و توزیع کالاها و خدمات معاف از ارزش افزوده

نرخ مالیات شرکت های تعاونی

نرخ مالیات شرکت های تعاونی بر اساس نوع مالیات قابل پرداخت متفاوت است. در ادامه نرخ مالیات شرکت های تعاونی به تفکیک نوع مالیات قابل پرداخت را مشاهده می‌کنید:

شرح مالیات قابل پرداختنرخ مالیات قابل پرداختماده قانونی مربوطه
مالیات بر درآمد25%ماده 105 ق.م.م
مالیات بر دارایی (خودرو یا ملک)مطابق نرخ اعلامی قانون بودجه سالیانهبر اساس قانون بودجه سالیانه
مالیات بر حقوق10% الی 30%بر اساس قانون بودجه سالیانه
سایر مالیاتهای تکلیفی10%تبصره 1 ماده 86 ق.م.م
مالیات بر ارزش افزوده9% (به استثنای کالاهای خاص)قانون مالیات بر ارزش افزوده
جدول انواع مالیات شرکت های تعاونی

نرخ مالیات بر درآمد شرکتهای تعاونی

مهم‌ترین نوع از انواع مالیاتهای شرکتهای تعاونی، مالیات بر درآمد این شرکتها است. در قانون شرکتهای تعاونی اصلاحیه سال 1393 برخلاف اصلاحیه‌های قبلی، در خصوص نرخ مالیات بر درآمد این شرکتها اظهار نظری نشده است. به این ترتیب نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های تعاونی معادل نرخ ماده 105 ق.م.م است و مالیات این شرکت‌ها همانند محاسبه مالیات اشخاص حقوقی، در نظر گرفته می‌شود.

تخفیفات و معافیت مالیاتی شرکتهای تعاونی

از آنجا که شرکت‌های تعاونی با هدف بهبود اوضاع اقتصادی اعضا ایجاد شده است، قانون برای این شرکت‌ها در پرداخت مالیات، تخفیفات و در برخی موارد حتی معافیت‌هایی در نظر گرفته است.

معافیت مالیات شرکت های تعاونی

قانون مالیاتها برخی از شرکت‌های تعاونی را با توجه به نوع فعالیتشان، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف نموده است. این شرکتها عبارتند از:

عنوان شرکت تعاونیمیزان معافیت مالیاتیماده قانونی مربوط به معافیت مالیاتی
شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی از پرداخت حق تمبر سهام معافند100%ماده 48 ق.م.م
نقل و انتقال قطعی واحدهای ‌مسکونی از طرف شرکت‌های تعاونی مسکن به اعضای آنها مشمول ‌مالیات نیست100%ماده 65 ق.م.م
درآمد شرکتهای تعاونی زیر و اتحادیه‌های آنها از پرداخت مالیات معاف است:
1-روستایی 2-عشایری 3-کشاورزی 4-صیادان 5-کارگری 6-کارمندی 7-دانشجویان 8-دانش آموزان
  100%  ماده 133 ق.م.م
درآمد ابرازی ناشی از فعالیت­های ‌تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از طرف‌ وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10‌ سال، مشمول مالیات با نرخ صفر مالیاتی است.100% نرخ صفر تا 5 سال ماده 132 ق.م.م
درآمد کارگاه­های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکتهای تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است 100%  ماده 142 ق.م.م
جدول معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی

شرایط معافیت مالیاتی شرکت های تعاونی

شرط استفاده از معافیت از پرداخت مالیات شرکت های تعاونی، انجام تکالیف قانونی شرکت اعم از تشکیل پرونده مالیاتی و ارائه گزارشات و اظهارنامه‌های مالیاتی در مهلت مقرر است.

در واقع معافیت مالیات شرکت های تعاونی معافیت از پرداخت مالیات است نه معافیت از انجام تکالیف مالیاتی.

به عبارت دیگر، در صورتی که مودی تکالیف خود را انجام ندهد از تسهیلاتی که سازمان مالیاتی برای آن در نظر گرفته است، محروم خواهد شد.

تخفیف مالیاتی شرکتهای تعاونی

قانون گذار برای شرکت های تعاونی، تخفیفاتی در پرداخت مالیات نیز در نظر گرفته است. این تخفیفات عبارتند از:

عنوان شرکت تعاونیمیزان تخفیف مالیاتیماده قانونی مربوطه
درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی متعارف و شرکتهای تعاونی سهامی عام25% از نرخ ماده 105 ق.م.متبصره 6 ماده 105 ق.م.م
جدول تخفیفات مالیاتی شرکتهای تعاونی

کلام آخر

مالیات شرکتهای تعاونی با توجه به نوع فعالیت این شرکتها، شرایط مندرج در اساسنامه و اهداف تشکیل آنها تعریف می‌شود؛ بر این اساس برخی از شرکتهای تعاونی از مالیات معاف هستند. اما مسئله حائز اهمیت این است که معافیت مذکور در خصوص پرداخت مالیات است نه انجام تکالیف مالیاتی. اهمیت این موضوع تا اندازه‌ای است که عدم انجام تکالیف مالیاتی در موعد مقرر، شرکتهای تعاونی را از برخورداری از امتیازات معافیت محروم می‌کند.

پیشنهاد ما به کلیه شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی استفاده از یک آموزش جامع مالیاتی است. بدین ترتیب با انجام درست حسابداری شرکت های تعاونی و همچنین تکالیف مالیاتی این شرکتها در مهلت مقرر می‌توانند از امتیازاتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است، به نحو احسن استفاده نمایند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

42 پاسخ

  1. سلام،وقت شما بخیر
    در ماده 133 ق م م صراحتا اعلام شده که شرکتهای تعاونی روستایی معاف از مالیات می باشند اما ممیزین دارایی در رسیدگی ها عنوان می کنند که معاملات شرکت با غیر اعضا مشمول مالیات می باشد .آیا به نظر شما درست است و بخشنامه ای در این مورد وجود دارد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 133 ق.م.م، صد درصد (100%) درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکتهای تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آنها از مالیات معاف است.

  2. سلام وقت بخیر. سهام شرکت تعاونی خدماتی واقع در روستا را به سهامداران جدید واگذار کرده ایم . با همان نام وعنوان شرکت. آیا نقل وانتقال سهام معافیت از مالیات می باشد؟. اگر نیست چقدر باید مالیات محاسبه شود. ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره 1 ماده 143 ق.م.م، برای شرکتهای غیربورسی از جمله شرکتهای تعاونی، از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم‌الشرکه شرکا در سایر شرکت‌ها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (4%) ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌ عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال‌دهندگان سهام و ‌سهم‌‌الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

  3. سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم ایا شرکت تعاونی باغ های فلاحت در فراغت که فقط از اعضا پول میگیره و هزینه میشه آیا مشمول مالیات بردرآمد میشه؟؟ اخه یجا خوندم معاف از مالیات هست ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 133 ق.م.م، 100% درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکتهای تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آنها از مالیات ‌معاف است.

    2. سلام وقت بخیر،متاسفانه سال ۹۷ دفاتر پلمپ شرکت تعاونی مسکن مهر رو اشتباه تهیه کردیم و ثبت هم کردیم ،تعاونی مسکن‌مهر سه جانبه از مالیات معاف هست ولی با توجه به اینکه تاریخ دفاتر اشتباه هست برامون جریمه مالیات بریدن،چگونه میتونیم این مبلغ رو حذف کنیم آیا امکان پذیر هست

      1. سلام دوست عزیز
        ثبت نادرست تاریخ دفاتر قانونی، مشمول جریمه عدم ارسال دفاتر قانونی (موضوع ماده 193 ق.م.م) است. اما با دفاع صحیح این جریمه قابل بخشش است. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه خدمات ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  4. سلام
    ایا مورد 12 ماده 9 ارزش افزوده بیانگر معافیت تعاونی مسکن ار ارزش افزوده نیست؟
    ارزش افزوده ای که در زمان فروش خدمات و … از اعضا میگیریم
    ۱۲‌- هرگونه انتقال دارایی از/ به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص به اداره مالیاتی شعبه شرکت تعاونی مراجعه نموده و از کارشناسان سازمان مالیاتی کسب اطلاع نمایید.

  5. سلام تعاونی مسکن که اقدام به خرید و واگذاری زمین کند شامل معافیت میشود؟ و یا صرفا باید ساخت مسکن و واگذاری شامل معافیت است؟
    ممنون از پاسخ گویی شما

    1. سلام دوست عزیز
      ماده 65 ق.م.م تنها به نقل و انتقال املاکی که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به عمل آمده و یا خواهد آمد و واحدهای ‌مسکونی که از طرف شرکت‌های تعاونی مسکن به اعضای آنها داده می‌شود اشاره نموده و در خصوص زمین نکته‌ای اشاره نکرده است.

      1. شرکت تعاونی مسکن که اقدام به خرید زمین شخصی کرده و به دلیل عدم استقبال کلیه اعضا تعدادی از قطعات تفکیکی را به افراد غیر عضو با قیمت آزاد فروخته واز این محل تعداد قطعاتی باقیمانده که در صورت فروش ،بعنوان سود اعضای شرکت که اقدام به واریز وجه زمین کرده اند تلقی میشود آیا فروش قطعات تفکیکی فوق به صورت زمین به خریداران مشمول معافیت است یا مالیات؟ و مالیات آن چند درصد محاسبه میشود؟

        1. سلام دوست عزیز
          به استناد ماده 65 ق.م.م، تنها نقل و انتقال قطعی واحدهای ‌مسکونی از طرف شرکت‌های تعاونی مسکن به اعضای آنها، مشمول ‌مالیات نقل و انتقال املاک نخواهد بود. در صورتی که اقدام دیگری انجام شده است، وضعیت سود و مالیات نیازمند بررسی دقیق‌تری است. در صورت نیاز می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 اقدام نمایید.

  6. باسمه تعالی
    شرکت تعاونی ما ۱۲ عضو دارد با عنوان تولیدی -توزیعی می خواستم بدانم اگر ما ساختمان تعاونی خودمان را بفروشیم در بحث نقل وانتقال آیا به ما مالیات تعلق می گیرد یا خیر؟
    واگر تعلق میگیرد چند درصد ارزش ملک مورد معامله باید مالیات پرداخت شود؟
    سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز
      طبق ماده 59 ق.م.م، نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی ‌مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات هستند.
      تبصره ‌1- چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه مالیات خواهد‌بود.
      لازم است بدانید طبق ماده 65 ق م م، نقل و انتقال قطعی املاک که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به عمل آمده و یا خواهد آمد و واحدهای ‌مسکونی از طرف شرکت‌های تعاونی مسکن به اعضای آنها مشمول مالیات این فصل نیست.

      1. سلام شرکت تعاونی های جمع آوری شیر که کار خام فروشی شیر را انجام میدهند مشمول مالیات میشوند.
        و کار دیگ خریدخوراک از کارخانه و فروش به دامداران است

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که شما مشمول ماده 81 ق.م.م نباشید، موظف به پرداخت مالیات برای درآمدهای کسب شده خود از طریق توزیع شیر خام یا خوراک دام هستید.

    2. سلام. آیا حقوق اعضای شرکت تعاونی کشاورزی هم معاف از مالیات است ؟ چنانچه جواب منفی است ، اگر شرکتی سودی نداشته باشد و عملا فعالیت چندانی نداشته باشد ، باز هم مالیات تعلق می‌گیرد . خانم بنده جهت معافیت ماده ۵۷ به مشکل برخورده است .معافیت ناشی از درامد اجاره املاک .

      1. سلام دوست عزیز
        در صورتی که همسر شما در استخدام شرکت تعاونی مزبور هستند، مشمول کسر مالیات حقوق هستند. اما به طور کلی به دلیل اینکه به جز درآمد حاصل از اجاره املاک درآمد دیگری دارند، امکان استفاده از معافیت ماده 57 ق.م.م برای ایشان وجود ندارد.

  7. سلام
    وقت بخیر
    اگر شرکتی تعاونی که در سال 1389 صرفا ثبت شده و تاکنون هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، و مکان فیزیکی و یا هر چیز دیگری برای آن وجود نداشته باشد (صرفا فرایند ثبت طی شده باشد)، مستلزم مالیات یا محدودیت های خاصی برای اعضاء خواهد بود؟
    تشکر بابت راهنمایی شما

    1. سلام دوست عزیز
      ثبت شرکت در سازمان ثبت شرکتها، موجب تعلق تکالیف مالیاتی برای شما می‌شود. این مسئله حتی برای مواردی که شما هیچ فعالیتی نداشته‌اید و بانک شما هیچ تراکنشی نداشته است، نیز حکمفرما است. بر این اساس شما موظف به تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده با مبالغ صفر، پلمپ دفاتر و ارائه دفاتر سفید همراه با تکمیل اظهارنامه مالیات بر عملکرد بدون فعالیت و همچنین ارائه نامه عدم فعالیت در انتهای هر سال به سازمان مالیاتی بوده‌اید.
      به بیان دیگر، انجام تکالیف مالیاتی وابسته به درآمدزایی و کسب سود نیست و شما در مقابل شرکت ثبتی خود مسئولیتهایی دارید.
      در این خصوص استفاده از تجربیات یک مشاور مالیاتی خبره تاثیرگذار است. در صورت تمایل به رزرو وقت مشاوره با شماره 09207112980 ارتباط بگیرید.

  8. بسمه تعالی
    سلام علیکم
    با احترام ، بنده مسئول حسابداری یک شرکت تعاونی مسکن هستم که دارای شماره ثبت اداره شرکت ها می باشد. ( یک شرکت ثبتی ، با شناسه ملی و کد اقتصادی).
    توضیحات: با توجه به اینکه شرکت های تعاونی از مالیات عملکرد معاف هستند و فعالیت شان نیز مربوط به تامین مسکن اعضای تعاونی می باشد. و در عمل هیچگونه انتفاعی و یا درآمدی ( سود) ندارند و فقط مسکن را به قیمت تمام شده در اختیار اعضاء قرار می دهند.
    سوال : در خرید کالا و خدمات ( برای ساخت مسکن ) آیا الزامی به پرداخت ارزش افزوده به فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات دارد یا خیر؟ و یا به بیان دیگر فروشندگان می توانند به استناد شناسه ملی و کد اقتصادی شرکت تعاونی ، عدم دریافت مالیات ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی بقبولانند یا خیر . مستندات قانونی این معافیت چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      در خصوص معافیت مالیاتی، مطابق بند 6 ماده 105 ق.م.م شرکتهای تعاونی برای درآمدهای مشمول مالیات خود، تنها مشمول 25% تخفیف از نرخ مالیات اشخاص حقوقی هستند. همچنین مطابق ماده 65 ق.م.م از معافیت مالیات بر نقل و انتقال املاک مسکونی نیز برخوردار هستند.
      اما در خصوص مالیات بر ارزش افزوده معافیتی برای این موسسات در نظر گرفته نشده است. از این رو شما موظف به پرداخت ارزش افزوده برای خریدهای خود هستید.

  9. سلام مالیات انحلال شرکت تعاونی منحله به نرخ 25 درصد حساب میشه یا شامل تخفیف تبصره 6 ماده 105 می‌شود؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره ماده 116 ق.م.م، مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که منحل می‌شوند، پس از رعایت مفاد تبصره 2 ماده 115 ق.م.م، مطابق نرخ ماده 105 ق.م.م محاسبه می‌شود. بر این اساس مالیات آخرین دوره نیز مشمول تبصره 6 ماده 105 خواهد شد.

  10. سلام خسته نباشید شرکت که من مشغول به کار هست ام می خواهد تعاونی راه اندازی کنه برای پرسنل آیا مالیات معاف هست یا نه

    1. سلام کاربرگرامی،
      معافیتی ندارد اما طبق تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات مستقیم، درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیه های تعاونی متعارف و شرکتهای تعاونی سهامی عام مشمول بیست و پنج درصد (25%)تخفیف از نرخ موضوع این ماده می باشد.
      بهتر است برای این مورد (با توجه به نوع فعالیت) با حوزه مالیاتی خود مشورت کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 172 ق.م.م، در صورتی که موسسه خیریه مورد تایید سازمان مالیاتی باشد، کمک‌های پرداختی به این مرکز از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر خواهد بود.

    1. سلام دوست عزیز
      پرسش شما جهت پاسخ‌دهی نیاز به جزئیات بیشتری دارد. در صورت تمایل جزئیات فعالیت شرکت خود را به شماره 09207112980 ارسال نمایید.

  11. با سلام خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم
    لطفا بفرمایید ایا شرکت های تعاونی روستایی به طورکلی ازمالیات عملکرد معافند یا از پرداخت مالیات ارزش افزود معاف هستند ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      شرکتهای تعاونی روستایی طبق ماده 133 قانون مالیات مستقیم از مالیات بر عملکرد معاف هستند.
      این شرکتها مشمول مالیات بر ارزش افزوده بوده مگر اینکه فعالیتهای آن جز موارد ذکر شده در ماده 9 تا 12 قانون دائم ارزش افزوده باشد که در اینصورت معاف از ارزش افزوده هستند.

    1. با عرض سلام . آیا شرکت تعاونی خدمات بازرگانی معاف از مالیات میباشد ؟ اگر پاسخ خیر است توضیح،کامل بفرمائید ممنون میشم

      1. سلام کاربر گرامی،
        نوع فعالیت شما و تطبیق با اساسنامه در دریافت معافیت اثر دارد. سوال شما به جزئیات بیشتری نیاز دارد در صورت تمابل سوال خود را با جزئیات فعالیت در واتساپ شماره 09207112980 مطرح نمایید.

        1. سلام ایا برای اعضای شرکت که هفت نفر عضو هستن برای کارت بازرگانی تعاونی برای این عضو شرکت هم مالیات شامل میشود یا فقط برای دارنده کارت بازرگانی

          1. سلام دوست عزیز
            پاسخ به پرسش شما نیازمند بررسی پرونده مالیاتی و اسناد و مدارک شما است. در صورت تمایل نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :