فهرست مطالب

نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی چقدر است؟

بر اساس ماده 105 ق.م.م نرخ مالیات اشخاص حقوقی 25% است.

چه مواردی در تعیین میزان مالیات شرکت‌ها موثر است؟

1- مجموع درآمد فروش 2- درآمد حاصل از فعالیت های انتفاعی 3- زیان حاصل از منابع غیرمعاف 4- معافیت های مقرر 5- اینتاکد فعالیت اقتصادی

اینتاکد مالیاتی چگونه در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موثر است؟

اینتاکد مالیاتی به صورت ضریبی بر سود ابرازی مودی اعمال میشود تا سود مشمول مالیات او مشخص شود

محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مالیات بر درآمد شرکتها) به دلیل مبالغ بالای درآمدها و هزینه‌های این شرکتها از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجا که بخش بزرگی از مودیان مالیاتی را شرکت‌ها تشکیل می‌دهند، در این مطلب آموزش مالیات بر آن شدیم تا شما را با نحوه محاسبه مالیات بر درآمد شرکت ها آشنا نماییم. برای آگاهی از نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی همراه با ذکر چند مثال همراه ما بمانید.

هر چیزی که باید در مورد مسائل مالی و مالیاتی اشخاص حقوقی یاد بگیری رو یک جا در آموزش حسابداران ثروت آفرین برات جمع کردیم. روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش حسابداران ثروت آفرین

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی چیست؟

بر اساس قانون مالیاتها، کلیه اشخاص حقوقی و شرکت‌هایی که به هر نحو به کسب درآمد مشغول هستند، موظف به پرداخت مالیات هستند؛ این مالیات، معادل درصدی از درآمد خالص صاحبان کسب و کارهاست. بر این اساس هر چه صاحبان کسب و کارها درآمد بیشتری کسب نموده باشند، باید مالیات بیشتری پرداخت نمایند.

اشخاص حقوقی چه کسانی هستند؟

اشخاص حقوقی به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • کلیه شرکت‌هایی که در اداره ثبت شرکتها ثبت و احراز هویت شده‌اند؛ نظیر کلیه شرکت‌ها، موسسات و شعب فعال شرکت‌های خارجی در ایران
  • کلیه شرکت‌ها و ارگان‌های وابسته به دولت، که از مراجع قانونی دارای مصوبه و مجوز فعالیت هستند؛ مانند شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، نهادهای عمومی، اتحادیه‌ها و مجامع صنفی، انجمن‌های حرفه‌ای و احزاب

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

بر اساس ماده 105 ق.م.م، درآمد اشخاص حقوقی، مشمول مالیات بر درآمد به نرخ 25% است (به استثنای مواردی که دارای نرخ جداگانه‌ای هستند). درآمد مشمول مالیات این اشخاص به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقیجمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل میشود، پس از وضع زیانهای حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر
محاسبه درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

تبصره1: اشخاص حقوقی غیرتجاری ایرانی که با هدف تقسیم سود تاسیس نشده‌ و دارای فعالیت‌های انتفاعی هستند؛ موظف به پرداخت مالیات از ماخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی کسب شده، با نرخ 25% هستند.

تبصره2: اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مشمولان تبصره 5 ماده 109 و ماده 113، برای درآمد حاصل از

  • بهره‌برداری از سرمایه در ایران
  • فعالیت شعب یا نمایندگان آنها، واگذاری امتیاز، انتقال دانش فنی، دادن تعلیمات و کمک‌های فنی و واگذاری فیلم‌های سینمایی

با نرخ مذکور مشمول مالیات هستند.

همچنین نمایندگان اشخاص و موسسات مذکور در ایران نسبت به درآمدهایی که به هر عنوان به حساب خود تحصیل نمایند، مشمول مالیات هستند.

فرمول محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

در صورتی که مودی در مهلت مقرر اظهارنامه مالیات بر عملکرد خود را ارائه نماید و اظهارنامه وی بدون مشکل پذیرفته شود؛ نحوه محاسبه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی بر اساس درآمدهای این اشخاص از منابع مختلف به صورت زیر است:

مالیات بر درآمد شرکتها25% × (معافیتهای مقرر – زیان حاصل از منابع غیرمعاف + درآمد فعالیتهای انتفاعی + درآمد فروش کالا و خدمات)
نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی تولیدی در سال 1402

مطابق بند م تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور، در راستای سیاستهای حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده 105 ق.م.م اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذیربط در فعالیت‌های تولیدی در سال 1401 معادل هفت واحد درصد کاهش می‌یابد. این بخشودگی علاوه‌بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور است.

مثال محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

در ادامه برای آشنایی با اینکه درآمد مشمول مالیات چگونه محاسبه میشود؟ با ذکر چند مثال به بیان نحوه محاسبه مالیات بر درآمد شرکتها و همچنین جرایم متعلق به آنها می‌پردازیم.

مثال 1

شرکت تولیدی فیروز، اظهارنامه، ترازنامه و صورت سود و زیان خود را با ابراز مبلغ 59,000,000,000 ریال سود در موعد مقرر قانونی تسلیم نموده است. اداره مالیاتی با قبول دفاتر، مبلغ 24,000,000,000 ریال از هزینه‌های شرکت را برگشت داده است. در صورتی که این شرکت دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط باشد، مطلوبست: محاسبه مالیات این شرکت برای عملکرد سال 1401.

شرحمحاسبات (ریال)
مجموع کل درآمد مشمول مالیات73,000,000,000 = 24,000,000,000 + 59,000,000,000
مثال محاسبه سود ابرازی در مثال

مالیات قابل پرداخت شرکت فیروز برابر است با:

شرحمحاسبات (ريال)
محاسبه مالیات با احتساب معافیت قانون بودجه سال 140213,140,000,000 = 18% × 73,000,000,000
محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مثال 2

اطلاعات مالی هتل مریم (با شخصیت حقوقی) برای عملکرد سال 1401 عبارت است از:

  • درآمد حاصل از ارائه خدمات: 75,000,000,000 ریال
  • مجموع هزینه‌ها طی دوره مالی: 15,000,000,000 ریال
  • سود ابرازی هتل برای عملکرد 1401: 60,000,000,000 ریال

در صورتی که این هتل با دارای مجوزهای لازم در سومین سال فعالیت خود باشد، مالیات آن را محاسبه نمایید.

بر اساس ماده 132 ق.م.م، درآمدهای خدماتی بیمارستان­ها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص حقوقی غیردولتی که از تاریخ اجرای این ماده قانونی از طرف مراجع قانونی ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره­ برداری یا مجوز صادر می‌شود، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمترتوسعه‌یافته به مدت ده‌ سال با نرخ صفر مشمول مالیات خواهد بود.

از آنجا که این هتل در سال سوم فعالیت خود است، مشمول نرخ صفر بوده، نباید مالیاتی پرداخت نماید.

کلام آخر

یکی از اساسی‌ترین منابع تامین درآمد دولت‌ها، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی است، از این رو محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی هم برای مودیان و هم برای سازمان مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسئله در گرو آموزش مهارتهای حسابداری و مالیاتی به صورت حرفه‌ای و بر اساس رویدادهای واقعی شرکتها است.

توصیه ما به شما استفاده از آموزش حسابداران ثروت آفرین پرشین حساب است که در آن علاوه‌بر آموزش مباحث حسابداری از پایه تا تکمیلی، به آموزش مهارتهای مالیاتی از تشکیل پرونده تا دفاع در هیئت‌های مالیاتی آموزش داده شده است.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

26 پاسخ

  1. سلام دوستان
    لطفا یک منبع آگاه پاسخ بده ممنون میشم

    آیا یک فرد دو پروانه کسب داشته باشد ( یکی صنفی و دیگری مجازی برای سایت ) باید برای هر دو پروانه مالیات بدهد؟
    چون شنیدم که فقط یکی از پروانه ها مالیات دارد و دیگری معاف است. چقدر درسته این نظر نمیدونم ممنون راهنمایی می کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که سایت شما در راستای فعالیت اقتصادی شما است، کلیه اطلاعات مربوط به مجوزها به پرونده مالیاتی اصلی شما متصل شده و برای فعالیت اصلی خود موظف به انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات هستید؛ اما در صورتی که سایت و فعالیت اقتصادی در دو حوزه فعالیتی مختلف هستند، موظف به تشکیل پرونده مجزا برای هر یک و انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات مربوطه به صورت مجزا هستید.
      لازم است بدانید عبارت “فقط یکی از پروانه ها مالیات دارد و دیگری معاف است” کاملا نادرست است. زیرا کلیه مجوزهای مربوط به یک پرونده اقتصادی در همان پرونده درج شده و برای محاسبه مالیات مدنظر قرار می‌گیرند و در این خصوص معافیتی در نظر گرفته نشده است.

  2. سلام ببخشید منظور از زیان حاصل از منابع غیر معاف موضوع ماده 105 ق م م چی هستش ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر درآمدی دارید که مشمول مالیات است پس هزینه‌ها و زیانهای حاصل از آن هم قابل‌قبول است ( البته با درنظر گرفتن ماده 147 و 148 قانون مالیاتهای مستقیم).
      یشنهاد ما به شما استفاده از بسته آموزش صفر تا صد مالیات پرشین حساب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آموزشی میتوانید با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  3. باسلام

    اگر سهامدار یک شرکت بورسی باشیم وسود مجمع سالیانه بهمون تعلق بگیره وپرونده مالیاتی هم داشته باشیم .آیا سودی که بحسابمون میاد مشمول مالیات هست و جزء درامدمون حساب میشه یا نه؟

    سپاس…

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره 4 ماده 105 ق.م.م، پس از پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی نسبت به سود سهام یا سهام الشرکه دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشمول‌ مالیات دیگری نخواهند بود.

      1. سلام وقت بخیر
        اگه شرکت من ۱۲۰ میلیون تومان فاکتور صادر کن و فاکتور خرید نداشته باشیم چقدر باید مالیات بدیم ؟

        1. سلام دوست عزیز
          پاسخ به پرسش شما نیازمند بررسی اسناد و مدارک شما است. در صورت تمایل نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  4. سلام. روزبخیر
    یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدید.
    اکثر شرکتها زمانی قانونمند ثبت هاشون رو میزنن وسود ابرزای مثلاهمونطور که توی مثالتون گفتید 58میلیارد ریال میشه ولی با اعمال اینتا کد 20 میلیارد میشه. خب این یعنی اینکه ما علی الراس بشیم مالیات خیلی خیلی کمتری پرداخت میکنیم تا اینکه قانونی ابراز کنیم. چرا؟

    1. سلام دوست عزیز
      قطعا سازمان مالیاتی از کلیه مراودات مالی و تراکنشهای بانکی مودیان مطلع است؛ اما گزارش مراودات مالی و پولی مزایایی برای مودیان به همراه دارد:
      • استفاده از تسهیلات و امتیازاتی که سازمان مالیاتی برای مودیان تابع قانون در نظر گرفته است
      • پرهیز از تعلق جرایم مالی و مالیاتی
      • شناخته شدن به عنوان مودی خوش حساب و افزایش اعتبار نزد سایر هم صنفان جهت انجام معاملات
      پس در اینکه بار مالی ابراز اطلاعات از محاسبه علی‌الراس کمتر است، تردید نداشته باشید.
      همچنین تنها کسب و کار شما مد نظر نیست؛ بلکه نسبت سود عملکرد، سودی که برای یک فعالیت اقتصادی بر اساس درآمد هم‌صنفان مورد انتظار است، نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  5. سلام وقت بخیر،من اظهارنامه پر نکردم یک کاسب کار محلی هستم تا ۳۱ تیر فرصت اظهارنامه دارم اگر انجام بدم این چند سال قبل که مغازه پوشاک داشتم شامل جریمه میشم و به چه صورته …؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است به موقع اظهارنامه مالیات بر درآمد مربوط به شغل خود را ارسال نمایید تا مشمول جرائم مالیاتی غیر قابل بخشش عدم تسلیم اظهارنامه نشوید.
      از زمان واقعی شروع به فعالیت، برای مالیات سالهای قبل طبق ماده 157 قانون مالیات مستقیم مشمول مرور زمان مالیاتی خواهید شد.
      طبق ماده 157 قانون مالیات مستقیم، نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده‌اند یا اصولا طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سر رسید پرداخت‌ مالیات نیستند مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات است و پس از گذشتن پنج سال مالیات‌ متعلق قابل مطالبه نخواهد بود، مگر این که ظرف این مدت درآمد مودی تعیین و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه ‌پس از انقضای پنج سال مذکور برگ تشخیص صادره به مودی ابلاغ ‌شود.

  6. سلام وقت بخیر
    من یه شرکتی دارم که تو دیجیکالا جنس میفروشم . متاسفانه هیچ شرکتی هنگام خرید کالا به من فاکتور رسمی نمیده اما دیجیکالا تمام فاکتور های فروش رو به مالیات ارائه میده .
    میخواستم ببینم اگه مثلا من 100 میلیون تومن فاکتور فروش داشته باشم ولی 0 تومن فاکتور خرید ، برای من 25 میلیون تومن مالیات میاد ؟ در حالی که سود واقعی من شاید فقط 10 تومن باشه

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است شما از شرکتها و اشخاصی خرید نمایید که اطلاعات خود را ارائه دهند. برای خرید از شرکتها شناسه ملی و برای خرید از اشخاص حقیقی کد ملی فروشنده را در اختیار داشته باشید. هزینه های شما درصورتی که شرایط هزینه های قابل قبول مالیاتی را دارد (ماده 147 و 148 قانون مالیات مستقیم) قابل کسر از درآمد شما است.
      طبق ماده 105 قانون مالیات مستقیم مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی 25درصد سود می باشد. فاکتورهای خرید غیر رسمی و بدون اطلاعات از نظر سازمان مالیاتی فاقد اعتبار است و قابل کسر از درآمد نیست.

  7. سلام . خسته نباشید
    مالیات بر درامد توضیح میدهید .
    مثال شرکتی که امده در امد حاصل 3000000 : یعنی سود ان محصول هست یا مبلغ قرار داد

    1. سلام کاربر گرامی،
      درآمد های شرکت از هزینه های آن کسر شده تا سود به دست آید سپس 25% از این سود به عنوات مالیات به اداره مالیاتی پرداخت میشود.
      در این مثال 3,000,000,000 ریال کل درامد حاصل از ارائه خدمات (مبلغ قرارداد) و قسمتی از درآمد محسوب میشود.

    1. با سلام
      خیر ، مالیات بر ارث جزو دسته مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد های اتفاقی جزو دسته مالیات بر درآمد ها قرار میگیرد .

  8. سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    اگه شرکت سال سوم تاسیسش باشه و اولین سالی که فروش داره و زیان ده باشه، مالیاتی براساس فروشش باید پرداخت کنه؟ یا باز هم از همون میزان سود محاسبه میشه؟

    1. با سلام
      با توجه به بند 12 ماده 148 قانون مالیات های مستقیم ” زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها و با توجه به مقررات احراز گردد، از درآمد سال یا سال­های بعد استهلاک‌ پذیر است.”

  9. سلام و احترام بسیار عالی
    بنده یک پیشنهاد دارم و خیلی هم کمک به شاخت بیشتر شرکت می نمای.
    یک نمونه کار شرکت بازرگانی فروش با یک مثال ساده از صفر تا صد یعنی خرید و تا مرحله فروش فروش و تکمیل اطهارنامه و یک نمونه یک قلم از شرکت تولید تا مرحله تکمیل اطهار نامه برامان اریال کنید ممنونم می شم

    1. سلام
      دراین رابطه فیلم های اموزشی تهیه شده که جهت اطلاع از محصولات میتوانید با شماره 09217112980 پیگیری نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :