فهرست مطالب

76143777552796240315

به نام خدا و عرض سلام خدمت همه دوستان عزیز ، در این بخش قصد دارم چند نکته کاربردی درمورد حقوق مدنی را برای شما ارئه کنم. کاربرد این قوانین در حوزه مالی و حسابداری بسیار زیاد است . از این رو فعالان بخش مالی و نیز مدیران محترم باید نیم نگاهی به حقوق مدنی داشته باشند تا در مسائل پیش آمده مانند عقد قرارداد و درصد سهم و تعهدات قانونی و محضری با مشکل روبرو مواجه نشوند . به عنوان مثال من در بسیاری از شرکتها فایل های آماده ای را دیده ام که به عنوان قرارداد ذخیره کرده اند و برای انعقاد قرارداد با افراد مختلف و یا دیگر پیمانکاران با تغییرات مشخصات ، از آن استفاده می کنند .

[box type=”warning” align=”aligncenter” ]حالت بدتر این قضیه نوشتن تفاهم نامه های غیر اصولی بین شرکاء است که گاهاً بین یکدیگر ثبت کرده و بدون مشاوره حقوقی و یا استناد به حقوق مدنی انجام می شود . پس لازم است مروری بر حقوق مدنی داشته باشیم تا یادمان نرود اگر قرار باشد تعهد و یا قراردادی بین یکدیگر بنویسیم با قوانین حقوقی تا حدودی آشنا شده باشیم .[/box]

عقود معینه و عقود غیر معینه چیست ؟

عقد معینه عقدی است که از زمانهای قدیم بین مردم متداول بوده و احکام و اصول ان مشخص و دارای عنوان خاصی می باشد و تحت همین عناوین در قوانین ذکر شده است . مانند بیع ، اجاره ، رهن و …

عقد غیر معینه عقدی است که در قالب هیچیک از عقود معین درنیاید و حسب مورد و توافق طرفین شرایط و احکام آن با رعایت مقررات موضوعه تعیین می شود و غالباض به عنوان قرارداد نامیده می شود .

[highlight]نکته مهم : در صورتیکه بر نوعی از قراردادها ( عقود غیر معینه ) به موجب قانون عنوان عقد داده شود بایستی آنرا عقود معینه تلقی نمود مانند عقد بیمه .[/highlight]

download

ارکان قرارداد و یا عقد عبارتست از :

1. طرفین قرارداد
2. مضمون قرارداد که انجام یک فعل باشد .
3. رابطه حقوقی میان طرفین

با توجه به مجموعه مقررات حقوق مدنی تقسیم بندی زیر را نیز می توان از عقود داشته باشیم :

• عقد تشریفاتی و یا رسمی و عقد غیر تشریفاتی
عقد تشریفاتی عقدی است که علاوه بر شرایط اساسی صحت معامله برای ایجاد آن پاره ای تشریفات از نظر قانونگذار ضروری است مانند تکلیف به ثبت انتقالات .

• عقد مطلق یا ساده و عقد مشروط
عقد مطلق یا ساده عقدی است که عاری از هرگونه قید و شرطی باشد . عقد مشروط عقدی است ضمن آن شرط و قید باشد مانند بیع .

• عقد معوض و عقد غیر معوض
در عقد معوض هریک از طرفین مکلف به دادن عوض یا مالی به یکدیگر می باشند ، در عقد غیر معوض فقط یکی از طرفین مالی به دیگری را می دهد مانند هبه .

• عقد عهدی و عقد تملیکی
در عقد عهدی هر یک از طرفین تعهد بر امری می نمایند و عقد تملیکی عقدی است که موضوع آن تملیک یا منفعت مال معین باشد .

• عقد صحیح و عقد باطل
عقد صحیح عقدی است واجد تمامی شرایط اساسی صحت معاملات باشد . عقد باطل عقدی است که در آن شرایط اساسی صحت معاملات لحاظ نشده باشد مانند جنون یکی از طرفین .

• عقد نافذ و عقد غیر نافذ
عقد نافذ عقدی است که منشا آثار قانونی باشد . وعقد غیر نافذ عقدی است که عدم رعایت شرایط قانونی بحدی است که موجب بطلان گردد و به لحاظ وجود نقص نیاز به تکمیل دارد .

• عقد معمولی و عقد الحاقی
عقدی که شرایط آن بین طرفین مذاکره می شود عقد معمولی نامیده می شود . عقد الحاقی عقدی است که شرایط یکی از طرفین از قبل معلوم و مشخص شده باشد مانند قراردادهای استخدامی

• عقد انفرادی و عقد دسته جمعی
عقد انفرادی قراردادی است که هر طرف یک نفر می باشد . عقد دسته جمعی عقدی است که یکی از طرفین یا هر دو طرف مجموعه ای متشکل از افراد می باشند . مانند قراردادهایدسته جمعی قانون کار .

امیدوارم بتوانید شما کاربران علی الخصوص مشاورین عزیز از نکات مهم حقوق مدنی در اجرای کارها بخوبی بهره ببرید .

موفق باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :