فهرست مطالب

جرایم سامانه مودیان با چه هدفی در نظر گرفته شده است؟

جرایم سامانه مودیان، ضمانت اجرای تکالیف مودیان مشمول ثبت نام در سامانه مودیان است

انواع جرایم سامانه مودیان به چه صورت است؟

طبقه بندی انواع جرایم سامانه مودیان را در متن مقاله ببینید

آیا جرایم سامانه مودیان قابل بخشودگی است؟

بله شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی سامانه مودیان در مطلب مورد بررسی قرار گرفته است

جرایم سامانه مودیان به عنوان ضمانت اجرای قوانین مربوط به پایانه‌های فروشگاهی و ثبت نام و انجام تکالیف سامانه مودیان از سوی سازمان مالیاتی در نظر گرفته شده است. از آنجا که این جرایم بر اساس حجم فروش مشمولین محاسبه می‌شود، می‌تواند کاهش بسیار زیادی در سود مجموعه ایجاد نماید. در این مطلب آموزش رایگان مالیات قصد داریم در مورد جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی و شرایط بخشودگی جرایم سامانه مودیان در سال 1402 بر اساس مستندات قانونی با شما سخن بگوییم.

اگر شما هم مطابق فراخوانهای ثبت نام در سامانه مودیان، مشمول ثبت نام در این سامانه هستید، نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شده است را از دست ندهید.

طبقه بندی انواع جرایم سامانه مودیان مالیاتی

قانون گذار در مواد قانونی 22 تا 25 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به معرفی جرایم سامانه مودیان پرداخته است. بر این اساس جرایم این سامانه به شرح زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • جریمه عدم عضویت در سامانه مودیان
  • جریمه عدم صدور صورتحساب الکترونیکی
  • جریمه عدم ارائه صورتحساب چاپی به خریدار
  • جریمه عدم اعلام شماره حسابهای بانکی فعالیت اقتصادی
  • جریمه عدم اعلام تعطیلی واحد کسبی و یا تغییر ماهیت یا محل فعالیت
  • جریمه ایجاد اختلال و یا تقلب در نظام مالیاتی

قبل از ذکر جرایم سامانه مودیان لازم است بدانید مطابق تبصره 1 ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مبلغ جریمه‌های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم سالانه بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، هر سال توسط سازمان اعلام می‌‌شود.

جریمه عدم عضویت در سامانه مودیان

بر اساس بند ب ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورتی که مشمولین سامانه مودیان از عضویت در این سامانه خودداری نمایند مشمول جرایم زیر خواهند شد:

  • معادل 10% مجموع مبلغ فروش انجام‌ شده یا بیست میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد
  • محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع ق.م.م (از جمله معافیت ماده 101) در همان سال مالی

همچنین بر اساس این ماده قانونی، تخلفاتی نظیر

  • عدم استفاده از پایانه فروشگاهی
  • عدم استفاده از حافظه مالیاتی
  • استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان
  • واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران

نیز مشمول جرایم فوق خواهند بود.

جریمه عدم صدور صورتحساب الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین تکالیف مشمولین سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی است. بر این اساس در صورتی که مشمولین از صدور صورتحساب خودداری نمایند، به استناد بند الف ماده 22 جریمه سامانه مودیان برای متخلفان عبارت است از 10% مجموع مبلغ فروش انجام‌ شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال، هر کدام که بیشتر باشد.

جریمه عدم ارائه صورتحساب چاپی به خریدار

در صورتی که مودیان مشمول سامانه مودیان، از تحویل صورتحساب چاپی به خریدار خودداری نمایند و یا صورتحساب را حذف یا مخدوش نمایند، مشمول جریمه‌ای معادل 2% مبلغ صورتحساب‌های مذکور یا معادل بیست میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد) خواهند شد. (بند ت ماده 22 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان)

جریمه عدم اعلام شماره حسابهای بانکی فعالیت اقتصادی

یکی از تخلفات مربوط به سامانه مودیان (بند پ ماده 22)، عدم اعلام شماره حساب (حسابهای) بانکی واحد اقتصادی است که گردش مالی فعالیت اقتصادی از طریق آن (آنها) انجام می‌‌شود؛ در این صورت، مودی مشمول جرایم زیر خواهد شد:

  • معادل 10% مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب (حسابها) یا بیست میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد
  • محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات مستقیم در همان سال مالی

جریمه عدم اعلام تعطیلی واحد کسبی و یا تغییر ماهیت یا محل فعالیت

بر اساس بند ث ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیانی که یکی از تخلفات زیر را انجام دهند:

  • مودیانی که نسبت به اطلاع رسانی در خصوص عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی (به دلیل نقص فنی یا حادثه) به سازمان مالیاتی و یا شرکت معتمد، در مهلت مقرر (پایان روز اداری بعد) اقدام ننمایند (ماده 12 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان)
  • مودیانی که نسبت به درج متوقف شدن بهره‌برداری از پایانه فروشگاهی به طور موقت یا دائم (به دلیل توقف فعالیت و یا انحلال کسب و کار) در سامانه مودیان ظرف مدت 10 روز اقدام ننمایند (ماده 13 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان)
  • مودیانی که نسبت به اطلاع رسانی در خصوص تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار خود در سامانه مودیان ظرف 10 روز اقدام ننمایند (ماده 14 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان)

مشمول جریمه‌ای معادل 1% مبلغ فروش‌ گزارش ‌نشده یا معادل ده میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد، خواهند شد.

خوب است بدانید:

در صورت اعمال جریمه‌های موضوع بند های «الف» و «ث» این ماده، جریمه موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم اعمال نمی‌شود. در صورت اعمال جریمه‌‌های مذکور در بند «ب»، جریمه‌‌های مذکور در بندهای «الف» و «ت» اعمال نمی‌‌شود.

همچنین مطابق قانون تسهیل سامانه مودیان، سازمان مالیاتی می‌‌تواند تا پایان سال 1403 تا  صد در صد جریمه‌های موضوع ماده 22 قانون پایانه‌‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را مورد بخشودگی قرار دهد.

جریمه ایجاد اختلال و یا تقلب در نظام مالیاتی

گاهی برخی سودجویان با هدف تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور، اقدام به تولید، عرضه یا استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه‌های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب کننده می‌کنند، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب می‌نمایند، جرایم متعلق به این افراد مطابق ماده 23 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان عبارتند از:

  • جبران ضرر و زیان
  • اعمال یک یا چند مورد از مجازاتهای تعزیری درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس حسب مورد

قانون گذار در تبصره‌های این ماده قانونی برای متخلفانی که بیش از 3 بار این جرم را تکرار نمایند، مجازات‌های تعزیری درجه پنج قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس را در نظر گرفته است؛ همچنین در صورتی که جرم به صورت گروهی و سازمان‌یافته انجام شده باشد، موجب مجازات‌های تعزیری درجه چهار قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، حسب مورد می‌شود.

در PDF زیر می‌توانید مجازاتهای درجه یک تا درجه هشت قانون مجازاتهای اسلامی را مشاهده نمایید.

بخشودگی جرایم سامانه مودیان

تبصره‌ 2 ماده 22 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به شرایط بخشودگی جرایم سامانه مودیان اشاره می‌کند. بر این اساس سازمان نمی‌تواند بیشتر از 50% جریمه‌‌های موضوع این ماده را مطابق ماده 191 ق.م.م مورد بخشودگی قرار دهد.

اما به موجب ماده 9 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1402/08/23، عبارت زیر به انتهای این تبصره اضافه شد:

چنانچه عدم انجام تکالیف موضوع این قانون، خارج از اختیار مودی باشد، سازمان مکلف است جرایم موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد.

بخشنامه بخشودگی جرایم سامانه مودیان

سازمان مالیاتی مطابق بند ب بخشنامه تفويض اختيار بخشودگی جرايم و تقسيط بدهی مالياتی به شماره 200/56944/د مورخ 1402/8/21، مدت اعتبار تفويض اختيار بخشودگی جرايم و تقسيط بدهی مالياتی موضوع بند (2) نامه شماره 200/11842/د مورخ 1402/2/27 و اصلاحيه شماره 200/23325/د مورخ 1402/4/12 و نامه 200/43524/د مورخ 1402/7/1 با رعايت مقررات مربوط تا پايان اسفند ماه سال 1402 تمديد نمود.

بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی سامانه مودیان
صفحه اول بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی سامانه مودیان
بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی سامانه مودیان
صفحه اول بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی سامانه مودیان

کلام آخر

آشنایی با جرایم سامانه مودیان هشداری برای مشمولین سامانه مودیان است تا با اجرای صحیح و به موقع تکالیف خود، در جهت محافظت از درآمدهای خود بیش از پیش بکوشند. اجرای تکالیف مربوط به سامانه مودیان، در سایه آموزش پیاده سازی و اجرای سامانه مودیان امکان پذیر است. با آموزش قوانین مالیاتی می‌توانید از پرداخت مالیات منصفانه بهره‌مند شوید.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :