فهرست مطالب

منظور از فسخ قرارداد کار چیست؟

فسخ در قراردادهای کار دائم در واقع بر هم زدن یا به پایان رساندن یک طرفه قرارداد است و به آن به اصطلاح خیار فسخ می‌گویند.

نحوه فسخ قرارداد کار موقت چگونه است؟

در قرارداد کار موقت امکان فسخ یک طرفه برای هیچ یک از طرفین وجود ندارد؛ بلکه باید منتظر پایان مهلت قرارداد بمانند.

چگونه یک قرارداد به صورت خودکار فسخ می‌شود؟

در صورت بروز یکی از شرایط زیر، قرارداد به صورت خودکار فسخ می‌شود:
1- فوت کارگر 2- استعفای کارگر 3- از کارافتادگی کلی کارگر 4- بازنشستگی کارگر 5- اتمام موضوع قرارداد کار 6- اتمام زمان قرارداد کار

امروزه قراردادهای حوزه کسب و کار از رایج ترین قراردادها در رابطه با استخدام افراد است. بنابراین چگونگی تنظیم قرارداد کار و بندهای آن برای کارگر و کارفرمایان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بندهای مهم هر قرارداد استخدامی شامل دستمزد کارگر، تعهدات کارگر و کارفرما، ساعات کاری، میزان مرخصی، اتمام کار و شاید مهم‌ترین آنها شرایط فسخ قرارداد کار است. در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان حسابداری، قصد داریم در زمینه فسخ قرارداد کار و نکات مهم پیرامون آن با شما گفتگو کنیم.

منظور از فسخ قرارداد کار چیست؟

“فسخ” در لغت به معنای انحلال و خاتمه دادن یک موضوع است. فسخ قرارداد به معنای پایان دادن یا انحلال یک قرارداد به صورت ارادی است. در نتیجه فسخ قرارداد کار به معنای قطع همکاری در یک قرارداد کارگر و کارفرمایی است.

هر قرارداد خارج از تمامی جنبه‌های مختلف آن ممکن است با اراده طرفین یا خارج از اراده طرفین فسخ شود. اما تنها در صورتی که فسخ قرارداد کار با رعایت شرایط قانون کار انجام شود، حقوق مذکور طرفین در قرارداد، محفوظ می‌ماند.

حق فسخ یک طرفه قرارداد

قراردادهای موقت: بر اساس ماده 25 قانون کار هر گاه قرارداد کار به صورت موقت یا مدت محدود تنظیم شده باشد، هیچ یک از طرفین به تنهایی امکان فسخ آن را ندارد.

قراردادهای دائم: فسخ در قراردادهای کار دائم در واقع بر هم زدن یا به پایان رساندن یک طرفه قرارداد از سوی کارفرما است؛ این امکان با جلب نظر مثبت شورای اسلامی کار، برای کارفرما در نظر گرفته شده است؛ که به آن به اصطلاح “خیار فسخ” می‌گویند.

فسخ قرارداد کار
بر هم زدن شرایط قرارداد کار به صورت یک طرفه فسخ قرارداد کار است

اهمیت پیش‌ بینی فسخ قرارداد در تنظیم قرارداد چیست؟

قانون گذار در کلیه قراردادهای بین کارفرما و کارگر فسخ یک طرفه قرارداد را برای کارگر ممنوع اعلام کرده است. کارگر می‌تواند از کار استعفا دهد اما نمی‌تواند قرارداد را فسخ نماید؛ اما کارفرما در موارد خاص می‌تواند قرارداد را فسخ نماید. از این‌رو پیش بینی شرایط فسخ قرارداد برای کارگر مهم‌تر به نظر می‌رسد.

از آنجا که با فسخ یک طرفه قرارداد از سوی هر یک از طرفین، طرف دوم متوجه ضرر و زیان خواهد شد، پیش‌بینی شرایط فسخ قرارداد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نظر گرفتن شرایط فسخ قرارداد به عنوان یک ضمانت اجرایی، از سویی مانعی برای فسخ بی‌دلیل قرارداد برای هر دو طرف می‌شود؛ از سوی دیگر، بخشی از ضرر و زیان طرف آسیب‌دیده را جبران می‌کند.

🔻نکته

توجه به این نکته ضروری است که قرارداد کار چه به صورت شفاهی باشد یا کتبی، امکان فسخ به صورت یک طرفه وجود ندارد.

انواع قرارداد کار

قانون کار در ماده 7، قراردادهای کار را بر اساس مدت زمان قرارداد به دو نوع دائم و موقت تقسیم می‌کند:

قرارداد کار دائم: کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدت زمانی در قرارداد قید نشود، قرارداد کار دائم نامیده می‌شود.

قرارداد کار موقت: قرارداد کاری که زمان آغاز و پایان کار در آن ذکر شود، قرارداد کار موقت یا قرارداد کار معین نامیده می‌شود. این قراردادها باید تابع شرایط قانون کار باشند.

لازم به ذکر است که قرارداد کار انواع مختلف دیگری نیز دارد که خارج از بحث این مقاله است.

چرا قرارداد‌ کار موقت به وجود می‌ آید؟

از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن قرارداد کار به صورت موقت، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

♦ وجود نیروی‌ کار بیشتر نسبت به کار موجود

♦ عدم شناخت کارفرما از توانایی‌های فنی و شخصیتی کارگر برای انجام امور محوله

♦ بی‌اطلاعی کارگر از شرایط محل کار (که در قرارداد مطرح نشده‌اند)

همه این عوامل موجب می‌شوند که کارگر و کارفرما نسبت به انعقاد قرارداد کاری دائمی تردید داشته باشند. به این ترتیب کارفرما با انعقاد قرارداد کار موقت، امکان عدم تمدید قرارداد پس از پایان مدت مذکور و استخدام نیروی جدید را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. همچنین کارگر ریسک دریافت امتیازات کمتر را می‌پذیرد؛ تا هر زمان نتوانست با شرایط قرارداد به کار خود ادامه دهد، قرارداد خود را تمدید ننماید.

شرایط فسخ خودکار قرارداد کار
در قرارداد کاری موقت، هیچ یک از طرفین قرارداد امکان فسخ یک طرفه قرارداد را ندارند

منظور از فسخ قرارداد خودکار چیست؟

در صورت وقوع شرایط خاصی، قرارداد کار بدون اینکه هریک از طرفین موظف به انجام یا اتمام تعهدات خاص خود باشند، به صورت خودکار بین کارگر و کارفرما قطع می‌شود؛ این شرایط عبارتند از:

1- اتمام موضوع قرارداد کار

در قراردادهای معین در کارهای پروژه‌ای، با پایان یافتن موضوع قرارداد، قرارداد نیز به صورت خودکار به اتمام خواهد رسید. مانند اتمام پروژه‌های عمرانی

2- اتمام مدت قراردادکار

در قراردادهای موقت و مدت محدود، در صورتی که زمان قرارداد به اتمام برسد و اقدامی برای تمدید آن انجام نشود، قرارداد به طور خودکار فسخ خواهد شد.

3- بازنشستگی کارگران

سازمان تامین اجتماعی بر اساس مواد 76 و 78 قانون تامین اجتماعی، جزئیات بازنشستگی مشمولان این قانون را اعلام نموده است. به این ترتیب در صورت احراز شرایط بازنشستگی برای کارگران، قرارداد کار خود به خود فسخ خواهد شد.

4- از کارافتادگی کارگران

طبق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در پی از کارافتادگی کارگر، استفاده از مزایای تامین اجتماعی حق کارگران است. بنابراین در شرایط از کار افتادگی کارگر، قرارداد کاری به طور خودکار فسخ خواهد شد.

نکته: این مورد تنها در زمان از کارافتادگی کلی کارگر مصداق دارد. از کارافتادگی کلی به معنای از دست رفتن 66% (دو سوم) از توان جسمی فرد است.

5- فوت کارگر

در صورتی که کارگر در حین قرارداد با کارفرما به هر دلیلی فوت کند، قرارداد کار او فسخ و از درجه اعتبار ساقط است.

6- استعفای کارگر

تنها راهکار قانونی کارگر برای فسخ قرارداد کار، استعفا است. کارگر در هر مرحله از پیشرفت کار می‌تواند، با تنظیم و ارائه نامه‌ استعفا نسبت به فسخ قرارداد کار اقدام نماید. شرط قانونی بودن فسخ قرارداد در این مورد، تایید استعفای کارگر از سوی کارفرما است. در غیر این صورت عدم حضور کارگر در محل کار ترک کار تلقی شده مشمول جرائم و قانون ترک کار خواهد شد.

فسخ قرارداد کار در قرارداد های موقت چگونه است؟

از آنجایی که وجود مسائل مختلفی باعث اختلاف بین کارگر و کارفرما می‌شود، اطلاع از شرایط فسخ قرارداد برای طرفین قرارداد ضروری است.

طبق ماده 27 قانون کار، اگر کارگر در انجام وظایف خود کوتاهی کند و کارفرما ناراضی باشد، کارفرما می‌تواند به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ نماید. به عبارت دیگر کارگر را اخراج نماید. البته باید کلیه شرایط اخراج کارگر محیا و محرز باشد.

در این صورت اگر هر یک از طرفین شکایت کند، قرارداد کاری به صورت تعلیق در می‌آید. سپس بسته به شرایط و ضوابط کارگاه، شورای اسلامی کار اولین مرجع رسیدگی به اختلاف بین دو طرف است. در صورت نبودن شورای اسلامی کار، انجمن صنفی و یا هیئت تشخیص و در نهایت شورای حل اختلاف به مسئله رسیدگی خواهند کرد.

فسخ قرارداد کار
در فسخ قراردادهای موقت، اولین قدم برای رسیدگی اختلاف ایجاد صلح بین دو طرف کارگر و کارفرما است

شرایط فسخ قرارداد کار به دست کارفرما

از آنجا که در صورت بروز مشکل از سوی کارگر، کارفرما و فعالیت اقتصادی او بیشتر در معرض خطر قرار دارد، قانون به کارفرما در شرایط خاصی اجازه فسخ قرارداد کار را داده است. شرط فسخ یک طرفه قرارداد کار از سوی کارفرما، قصور در انجام وظایف محوله و یا تخطی کارگر از آیین‌نامه انضباطی است. این مسئله حتی ممکن است منجر به اخراج کارگر نیز بشود.

شیوه کار به این صورت است که کارفرما در ابتدا به کارگر در خصوص مشکل ایجاد شده در چندین نوبت اخطار می‌دهد؛ همچنین می‌تواند از نظر شورای اسلامی کار نیز استفاده کند. چنانچه کارگر به این موضوع توجهی نداشته باشد و رفتار خود را اصلاح نکند، به صورتی که کارفرما بیم آن داشته باشد که

♦️ کارگر با ایجاد تنش مانع از انجام کار سایر همکاران خود شود

♦️ یا کوتاهی او در انجام امور محوله مجموعه را در معرض آسیب‌های شغلی قرار می‌دهد

در صورتی که این آسیب‌ها به تایید مراجع ذی‌صلاح رسیده باشد، کارفرما می‌تواند اقدام به اخراج کارگر کرده و قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ نماید.

🔻نکته

دقت کنید که این شرایط تنها برای قراردادهای دائم است. به این ترتیب، حتی با وجود دلایل موجه اخراج کارگر، امکان فسخ یک طرفه قرارداد موقت برای کارفرما وجود ندارد؛ بلکه او باید پس از پایان مدت قرارداد کار از تمدید قرارداد با کارگر خودداری نماید.

شرایط فسخ قرارداد کار به دست کارگر

اما فسخ قرارداد از سوی کارگر دارای شرایط خاصی است. تنها دلیل کارگر در جهت فسخ قرارداد، نارضایتی از شرایط و محیط کاری و بدقولی‌های کارفرما در انجام تعهداتش است. برای انجام فسخ قرارداد کار از سوی کارگر، یک ماه قبل از ترک کار، موضوع را با کارفرما خود مطرح کنید. سپس نسبت به انجام مراحل استعفا به صورت قانونی اقدام نمایید.

بر اساس قانون، کارگران نمی‌توانند به طور ناگهانی محل کار خود را به واسطه فسخ قرارداد و بدون دریافت تاییده از کارفرما ترک کنند. قانون کار (تبصره ماده 21) به شما  15 روز فرصت می‌دهد که به محل کار خود بازگردید که در این صورت با نوشتن انصراف‌نامه و تحویل به کارفرما به محل کار خود بازمی‌گردید.

فسخ قراردادکار به دست کارگر
تنها شیوه فسخ قانونی کار توسط کارگر استعفا است

🔻نکته

چنانچه کارگر مراحل استعفا و فسخ قرارداد را به طور اصولی رعایت کند، در پایان کار می‌تواند حق سنوات خود را از کارفرما دریافت کند.

شرایط استفاده از بیمه بیکاری بعد از فسخ قرارداد کار

پس از فسخ قرارداد کار، کارگر باید ظرف 30 روز از بیکاری خود، مراتب را به واحد کار و امور اجتماعی سازمان تامین اجتماعی اطلاع داده آمادگی خود را برای پذیرش شغل مشابه اعلام کند. این سازمان در صورتی که شغل مشابهی برای وی ایجاد نشود، همچنین او شرایط استفاده از بیمه بیکاری را داشته باشد، مقرری بیکاری برای وی در نظر می‌گیرد.

🔻نکته

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال ماده 58 بخشنامه 20 امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، تمام کارگران را مستحق دریافت بیمه بیکاری دانسته است. بر طبق این بخشنامه کارگرانی که به دلیل اشتباه خود از محل کار اخراج شده‌اند نیز مستحق دریافت بیمه بیکاری هستند. به بیان دیگر، دریافت بیمه بیکاری به موجه یا غیرموجه بودن دلیل اخراج کارگر، بستگی ندارد.

چالش‌ های فسخ قرارداد کار

قراردادهای موقت قابل فسخ یک طرفه نیست؛ در این صورت اگر هر یک از طرفین از شرایط ناراضی باشند، باید منتظر زمان پایان قرارداد مانده و قرارداد را تمدید ننمایند. در این شرایط حتی در صورت استعفای کارگر، استعفای او قانونی نیست و در صورت وارد شدن خسارت به کارفرما، کارگر موظف به جبران خسارت خواهد بود.

چالش های فسخ قرارداد برای کارفرما

در قراردادهای دائم، اگر فسخ قرارداد از سوی کارفرما باشد، اثبات دلایل آن در شورای اسلامی کار، هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف از چالش‌های کارفرمایان است. زیرا اخراج کارگران بدون دلایل موجه مشکلاتی برای کارفرما به دنبال دارد؛ از جمله مهم‌ترین این مشکلات، پرداخت جریمه به کارگر و همچنین ایجاد تنش در محل کار است؛ که ممکن است کارفرما را با بحران عدم انجام کار سایر نیروها در کارگاه خود و کمبود نیروی کار ماهر مواجه کند.

چالش های فسخ قرارداد برای کارگر

از آنجا که شرایط فسخ قرارداد کار برای کارگر پیچیده‌تر است، او باید کلیه مراحل استعفای قانونی خود را بادقت طی کند؛ غیبت یا ترک کار در این شرایط نه تنها روش اخلاقی و انسانی نیست؛ بلکه ممکن است با زیر پا گذاشتن قوانین از دریافت حقوق و مزایای قانونی خود نیز محروم شوید.

نکته قابل توجه دیگر این است که شما با چالش پیدا کردن کار مناسب و جدیدی نیز روبه‌رو هستید؛ که در صورت عدم انجام تعهدات و یا بی‌مسئولیتی تا قبل از جدا شدن از محل قبلی، ممکن است بر به دست آوردن شغل جدید تاثیرگذار باشد.

سخن آخر

فراموش نکنید کلیه افراد برای انعقاد قراردادکاری نیازمند آموزش قانون کار و تامین اجتماعی هستند؛ اطلاع از حقوق و امتیازات خود، به ویژه در مواردی مانند انعقاد قرارداد کاری که بر کلیه بخش‌های زندگی شما تاثیرگذار است، می‌تواند شما را در موقعیت‌های بهتری قرار دهد. همین الان شروع کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

14 پاسخ

  1. سلام با شرکتی قرارداد ۳ ساله بسته ام الان شرایط جسمی ام اجازه کار با این شرکت رو نمیده و میخاهم قراردادم رو فسخ کنم و استعفا بدم ،باید چکار کنم،چطوری میشه بی دردسر تسویه کرد و اومد بیرون.شغل بهتر با مزایای بهتر پیدا کردم.

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 25 قانون کار، فسخ یک طرفه قرارداد کار امکان پذیر نیست. بهترین راهکار در این خصوص ثبت درخواست کتبی استعفا برای کارفرما است. در صورت موافقت ایشان می‌توانید نسبت به فسخ قرارداد کار اقدام نمایید.

  2. سلام وقت بخیر
    با یک شرکت خصوصی قرارداد موقت ۶ماه دارم و تا پایان سال تمدید شده، حالا به دلیل عدم رضایت شغلی استعفا دادم ولی موافقت نشد ایا بعد از ۶ ماه که در قرارداداصلی ذکرشده میتوان تمدید را فسخ کرد؟

    1. سلام
      به مفاد قراردادتان بستگی دارد. به طور کلی طبق ماده 25 قانون کار، اگر قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند. رسیدگی به این اختلافات در صلاحیت هیاتهای تشخیص و حل اختلاف است.

  3. سلام و خسته نباشید.
    بنده یک کارگر با 16 سال سابقه مرتبط هستم. تا کنون قراداد کار بنده به صورت پیمانی بوده است. امسال با بنده قرداد کاری دائم امضا شده و برای من بیمه و حکم هم صادر شده است. متاسفانه بعد از گذشت 4 ماه قراداد دائم را به صورت یکطرفه فسخ کردن و دوباره من را به صورت پیمانی تغییر داده اند.
    آیا من طبق قانون می توانم از حقم دفاع کنم و تبصره و بند قانونی وجود دارد که بتوانم قراداد کار را به دائم باز گردانم.
    چون شرکت بدون هماهنگی اینکار را انجام داده و از تمامی مدارک و مستندات من استعلام گرفته و آگاهانه تصمیم و اقدام به بستن قرارداد گرفته است.
    ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 27 قانون کار، هر گاه کارگر در انجام وظائف محوله قصور ورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید کارفرما حق دارد در‌ صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار قرارداد کار را فسخ نماید.
      در صورتی که کارفرما بدون هیچ دلیل محکمی اقدام به فسخ یک طرفه قرارداد کار نموده است، می‌توانید به اداره کار شکایت نمایید.
      برای اطلاع از حقوق خود به عنوان کارگر، استفاده از آموزش قانون کار و تامین اجتماعی را به شما توصیه می‌کنیم.

  4. سلام وقتتون بخیر
    من یک قرارداد کاری نوشتم و الان ماه پنجم هست که کارفرما حقوق را پرداخت نکرده و بیمه هم نکرده
    چطور میتوانم استعفاء بدهم که به حقوقم برسم

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 25 قانون کار، فسخ یک طرفه قرارداد امکان پذیر نیست. اما در صورتی که شما با ارائه مدارک و مستندات قانونی از کارفرما به دلیل عدم انجام تعهداتش شکایت نمایید، می‌توانید نسبت به دریافت مطالبات خود اقدام نمایید. همچنین با استناد به عدم انجام تعهدات، می‌توانید تقاضای عدم تمایل به همکاری با ایشان نمایید.
      در این خصوص استفاده از آموزش قانون کار و تامین اجتماعی پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  5. سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب مفیدتون، با توجه به اینکه گرفتن بیمه بیکاری حق تمام کارگران است در قبال کارفرماهایی که از دادن نامه عدم نیاز به کارگر خودداری می کنند تکلیف کارگر چیه با توجه به اینکه اکنون نیز تمام این اسناد برای درخواست باید در سایت بارگزاری شود تا به جریان بیافتد کارگر چه کاری می تواند انجام دهد؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بیمه بیکاری به همه افراد تعلق نمیگیرد و شرایط خاصی دارد یکی از شرایط دریافت بیمه بیکاری، بیکار شدن به صورت غیر ارادی است. (اخراج یا اتمام قرارداد)
      در صورتی که شرایط لازم را دارید اما کارفرما از دادن نامه خودداری کند به هیات تشخیص اداره کار شکایت کنید.
      30 روز فرصت دارید بیمه بیکاری خود را به اداره کار و تامین اجتماعی اعلام کنید.

  6. با سلام
    با توجه به مقاله شما به نظر میرسه در قرارداد کار موقت امکان فسخ یا استعفا وجود ندارد. درسته؟
    یعنی کارگر و کارفرما موظف هستند تا موعد اتمام قرارداد همکاری کنند؟
    و اگر در قرارداد موقت، بندی برای فسخ قرارداد وجود داشته باشد و کارگر موظف به پرداخت خسارت باشد آیا این بند قانونی هست و کارگر در صورت استعفا زودتر از موعد قرارداد باید خسارت پرداخت نماید؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق ماده 25 قانون کار، هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند. و دو طرف قرارداد موظف هستند تا تاریخ اتمام قرارداد همکاری کنند.
      کارفرما در صورت قصور کارگر و یا تخلف او از آیین نامه های انضباطی کارگاه حق فسخ قرارداد را دارد اما در قرارداد موقت بازهم به تنهایی حق فسخ وجود نداشته و همچنین کارگر در این قراردادها نمیتواند استعفا دهد. و رسیدگی به اختلاف بین کارگر و کارفرما در این قراردادها، در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف است.

  7. سلام وقت بخیر
    قبل از هر چیز باید از زحماتتون برای آگاهی مردم تشکر کنم
    من مدیرعامل یک شرکت هستم یکی از نیروهای ما خیلی داره اذیت میکنه بی نظم هست و جو رو متشنج میکنه از طرفی نمیخام اخراجش کنم آیا من میتونم قرارداد رو بدون اطلاع اون فسخ کنم؟ و دیگه اجازه ندم وارد شرکت بشه؟
    قراردادمون هم موقت هست و 6 ماه دیگه تموم میشه

    1. سلام کاربر گرامی،
      خوشحالیم که آموزش های سایت پرشین حساب برای شما مفید واقع شده است.
      شرط فسخ یک طرفه قرارداد کار از سوی کارفرما، قصور در انجام وظایف محوله و یا تخطی کارگر از آیین‌نامه انضباطی است. اگر کارگر در انجام وظایف خود کوتاهی کرده یا از آیین نامه انضباطی تخطی کند، کارفرما میتواند به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کند
      به این صورت است که کارفرما در ابتدا به کارگر در چندین نوبت اخطار می‌دهد؛ اگر کارگر توجه نکند و با ایجاد تنش مانع از انجام کار سایر همکاران خود شود یا کوتاهی او در انجام وظایف باعث آسیب به مجموعه شود و در صورتی که این آسیب‌ها به تایید مراجع ذی‌صلاح رسیده باشد، کارفرما می‌تواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :