فهرست مطالب


سلام به شما کاربران گرامی سایت پرشین حساب. همانطور که مطلع هستید، یکی از راههای پیشرفت در حسابداری، داشتن رفتار حرفه‌ای در حسابداری است. رفتار حرفه‌ای فقط به رعایت اصول و استانداردهای حسابداری منتهی نمی‌شود و هنوز ترفندهایی هست که شما با اطلاع از آنها می‌توانید یک حسابدار حرفه‌ای در بازار کار حسابداری باشید. بازاری که حساسیت‌های آن به روزهای اوج خودش رسیده و کارفرما و صاحب کسب و کار، خیلی خوب حسابدار خوب و بد را از منظر نیازمندی خود تشخیص می‌دهد.

در این نوشته تصمیم دارم شما را با یکی از رفتارهای مهم در شغل حسابداری آشنا کنم و اگر حسابدار هستید حتما با این فرایند و رفتار به‌خوبی آشنایی دارید؛ من هم نکاتی که تجربه کردم را در اختیار شما قرار می‌دهم تا به‌خوبی بتوانید در بازار کار حسابداری بدرخشید!

اما نظرتون چی هست قبل از این‌که به سراغ این موضوع برویم، دو سوال بپرسیم و شما پاسخ بدهید؟

 

بهترین زمان تحویل گرفتن کار از حسابدار قبلی

به نظر شما در چه شرایطی تحویل گرفتن و قبول این شغل برای شما مناسب‌تر است؟ البته، منظور این نیست که شما چه‌موقعی آمادگی دارید و یا چه شرکت و یا موسسه‌ای بهتر است و … . منظور، زمان جایگزین شدن شما در سال و نحوه تحویل گرفتن حساب‌ها از حسابدار قبلی است، در واقع همین موضوع می‌تواند شروع برخی از مشکلات در ارائه یک رفتار حرفه‌ای حسابداری باشد!

بهترین حالت ممکن، جایگزینی بعد از رسیدگی سال مالی

همانطور که می‌دانید ارائه گزارش عملکرد سال مالی به اداره امور مالیاتی، 4 ماه پس از پایان سال مالی می‌باشد. یعنی برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند است، مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد تیرماه سال بعد می‌باشد. و کارنامه قبولی آن پس از رسیدگی کارشناس ارشد واحد مالیاتی طی برگ تشخیص حوزه صادر می‌شود، پس در بهترین حالت ممکن، جایگزینی بعد از رسیدگی سال مالی است. شاید همیشه این‌طور نباشد، آن وقت تکلیف چیست؟ جواب رد بدهیم و یا در مقابل پیشنهاد کار، لحظه‌ای معطل نکنیم؟زمان تحویل مدارک

با شرط احتیاط مدارک را تحویل بگیرید

شما باید قابلیت انعطاف داشته و با شرط احتیاط وارد میدان شوید، چرا؟ چون احتیاط شرط عقل است و ترس از انجام یک کار نیست. اگر به مشکلاتی که ممکن است حین کار پیش‌بیاید فکر کنید، متوجه صحبتهای من خواهید‌شد. حسابداران زیادی را دیده‌ام که با ذوق و انرژی و اعتماد به‌نفس بسیار بالا وارد تصدی شغل حسابداری می‌شوند و بدون اینکه توجهی به تحویل گرفتن حسابها و دیگر مسائل حرفه ای حسابداری داشته‌باشند، خود را به راحتی در عمل انجام‌شده قرار می‌دهند.

حالت های مختلف تحویل مدارک حسابداری

در هنگام گرفتن این سمت چند حالت ممکن است به‌وجود بیاید:

🔻 شرکت قبل از شما دارای حسابدار و سیستم حسابداری بوده که ممکن است رویه منظم و یا نامنظمی داشته است. شما حسابرس نیستید و نیازی به حسابرسی عملکرد حسابدار قبلی نیست و انتظاری هم از شما نمی‌رود!

در این حالت فقط باید اسناد و مدارک را از حسابدار با هر حالت و وضعیتی که اتفاق افتاده تحویل بگیرید و بلافاصله صورت‌جلسه‌ای حاوی چک لیست ایرادات و نواقص آماده کنید و تحویل مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره دهید!

🔻 یا این طور است که شرکت چه تازه تاسیس و چه با سابقه هیچ‌گونه نیروی حسابداری و یا سیستم حسابداری منظم و نامنظمی نداشته‌است. در اینجا شاید به ظاهر کار دست اول باشد ولی چون فردی گرداننده امور مالی نبوده و یا خیلی تخصصی کارحسابداری انجام نشده، ممکن است چالش های مالیاتی بیشتری همراه با نواقصی مدارک نسبت به حالت اول داشته باشد.

حسابدار حرفه ای

گام های تحویل و تحول چیست؟

  • تا حد ممکن سعی کنید مانده حسابها و اسناد و مدارک پیوست را طبق اظهارنامه مالیاتی و گزارش حسابرسی تحویل بگیرید.
  • وسواس زیادی بر شفافیت حسابهای بانکی داشته باشید و بی توجه نباشید، چون ممکن است مجموعه آلوده به پولشویی باشد.
  • پاسخ همه سوالاتی که در مورد فعالیت شرکت به ذهنتان می‌رسد را از همان ابتدا دریافت کنید، وبه بعد موکول نکنید.
  • آخرین وضعیت پرونده مالیاتی و بیمه ای شرکت مورد نظر را جویا شوید.
  • حتما قرارداد همکاری را از همان ابتدا مشخص کرده و بند حضور آزمایشی را الحاقیه قرارداد کنید.
  • تمامی مسئولیتهای بخش مالی از لحظه ورود شما بر عهده شماست پس فقط دریافت اطلاعات حسابها کافی نیست؛ صورت‌جلسه فعل و انفعالات قبلی را مطابق مستندات دریافتی فراموش نکنید.

در واقع اخلاق و رفتار حرفه‌ای در حسابداری حاکی از انجام درست کارهای محوله و به دور از خیانت در امانت است.

کنجکاوی زیرکانه به راه بیاندازید!

توجه داشته باشید تاکید و پافشاری شما بر مسائل این چنینی می‌تواند تمامی تلاشهای شما را به‌خوبی برای مدیران به معرض نمایش بگذارد. خلاصه این‌که یک کنجکاوی زیرکانه در بدو ورود باید راه بیندازید! نیازی به گرد و خاک نیست؛ صبور، آرام و بدون هیاهو مشغول تحویل و تحول شوید. حسابدار قبلی و فردی که قبلا به‌جای شما بوده و به هر دلیلی قصد رفتن از آنجا را دارد خیلی می‌تواند به شما کمک کند؛ سعی کنید با شما همراه شود و حتی ممکن است نوید یک همکاری تنگاتنگ را رقم بزند.

فراتر از انتظار باشید تا پایدار بمانید!

Search for documents

اسیر موقعیت نباشید، جستجوگر باشید!

خیلی اسیر زرق و برق و موقعیت استخدامی نباشید تا بتوانید خیلی خوب تمرکز کنید. با بررسی مشکلات و اوضاع و احوال شرکتی که قرار است در آن‌جا مشغول به‌کار شوید، اتفاق خوبی برای شما رقم بخورد. پس جستجو در روند سیستم اعم از موضوع فعالیت شرکت، نرم‌افزار حسابداری و مسائل مربوط به انبار نکاتی از این مسئله می‌باشد.

دوستان عزیز متن فوق مثالی از رفتار حرفه ای حسابداری بود که با توجه به تجربیات در این زمینه کاری در اختیار شما گذاشته شد. شما میتوانید جهت مطالعه متن کامل رفتار حرفه ای حسابداری، بر روی آيين اخلاق و رفتار حرفه حسابداری، کلیک نمایید.

 

اگر می‌خواهید نمونه صورتجلسه تحویل مدارک حسابداری را مشاهده کنید، فرم زیر را تکمیل نمائید تا برایتان ایمیل شود.

امیدوارم با سیاست کاری، رفتار حرفه ای و اطلاعات ناب وارد بازار کار حسابداری و مالیات شوید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

    1. سلام

      فایل بررسی شد مشکلی نداره احتمالا اشکال از نرم افزار مرورگر شما هست لطفا از مرورگر دیگری استفاده کنید

  1. بسیار سپاسگذار هستم که تجربیات بی بدیل خود را در اختیار جامعه حسابداران قرار میدهید… موفق و سرافراز باشید.

  2. با تشکر از ارسال این مطلب مفید. اتفاقا برای من هم موقعیت شغلی جور شده و قرار هست حسابدار قبلی تا تیر ماه بره و قرار هست من توی این یه ماه کنارش باشم. اگر من سوالاتی دارم چطور مطرح کنم که زودتر به جواب برسم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :