فهرست مطالب

بخش های اصلی سامانه جامع تجارت کدام است؟

بخش اصلی فرامرزی
بخش تجارت داخلی

زیر سامانه های سامانه جامع تجارت ایران کدام است؟

سامانه تجارت خارجی، سامانه تجارت داخلی، سامانه نیما، سامانه شناسه کالا، سامانه ضوابط تجاری، گواهی امضا الکترونیکی، سامانه انبارها، سامانه مجوزها، سامانه شناسه رهگیری سامانه همتا، گذرگاه سرویس های سامانه جامع تجارت، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری و سامانه تخصیص تایر.

فعالان در چه گروه هایی می توانند از سامانه جامع تجارت ایران استفاده کنند؟

گروهایی از قبیل: محصولات کشاورزی (برنج، چای، روغن، شکر، قند، حبوبات)، دخانیات، صنایع پایین‌دست پتروشیمی، تایر، لوازم‌خانگی، شویندهها، تلفن همراه و کاغذ.

نحوه کار با سامانه جامع تجارت به چه صورت است؟ در مقاله قبل به صورت کامل در ارتباط با سامانه جامع تجارت صحبت شد و هدف از ایجاد این سامانه و مزایای آن هم بیان شد. در این مطلب به راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت، بخش های مختلف سامانه جامع تجارت ایران، راهنمای تجارت داخلی و خارجی سامانه NTSW به همراه فایل PDF هر کدام به تفکیک، می‌پردازیم.

آموزش حسابداری

سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه جامع تجارت یک نظام تسهیل دهنده برای انجام امور تجارت و بازرگانی است. این سامانه تا حد زیادی در رفع پیچیدگی های مسائل قانونی و اداری تاثیر داشته و باعث تسریع در انجام امور تجاری شده است. سامانه جامع تجارت استفاده از فرصت ها را برای تجار آسان تر کرده است. برای آشنایی بیشتر مقاله معرفی سامانه جامع تجارت و مزایای آن را مطالعه کنید.

بخش های مختلف سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت ایران دارای دو بخش اصلی زیر است:

♦️ بخش اصلی فرامرزی

♦️ بخش تجارت داخلی

لازم به ذکر است فرآیند های مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت به بخش فرامرزی و اطلاعات مربوط به تجارت به بخش تجارت داخلی مربوط بوده و در این بخش پیگیری می‌شود.

در بخش اصلی فرامرزی در فرآیند واردات، 5 عملیات اصلی زیر انجام پذیر است:

♦️ عملیات تجاری که شامل اخد مجوز های ورود و ثبت سفارش است

♦️ عملیات ارزی که شامل اعلام منشا ارز و عملیات ارزی هستند

♦️ عملیات گمرکی که شامل اظهار کالا و ترخیص کالا از گمرکات است

♦️ عملیات لجستیک بین المللی که شامل حمل بین المللی کالا است

♦️ عملیات لجستیک داخلی که به حمل و نقل داخلی کالا در سطح کشور اشاره  دارد

زیر سامانه های سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت ایران شامل زیر سامانه های جداگانه ای است که هر کدام عملیات مختص به خود را برای سهولت در انجام امور تجاری، اجرا می‌کنند. این زیر سامانه ها شامل موارد زیر هستند:

♦️ سامانه تجارت خارجی

♦️ سامانه تجارت داخلی

♦️ سامانه نیما

♦️ سامانه شناسه کالا

♦️ سامانه ضوابط تجاری به آدرس crs.ntsw.ir

♦️ گواهی امضا الکترونیکی به آدرس gica.ir

♦️ سامانه انبارها به آدرس nwms.ir

♦️ سامانه مجوزها به آدرس ntcms.ir

♦️ سامانه شناسه رهگیری

♦️ سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir

♦️ گذرگاه سرویس های سامانه جامع تجارت به آدرس cix.ntsw.ir

♦️ سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری

♦️ سامانه تخصیص تایر به آدرس kala.ntsw.ir

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
زیر سامانه های سامانه جامع تجارت ایران

مراحل ثبت نام در سامانه جامع تجارت

جهت واردات و صادرات و در کل انجام هر گونه عمل تجاری در گام اول باید به سایت NTSW.IR مراجعه کنید. برای ورود به این سامانه بهتر است از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده کنید تا اطلاعات به درستی ثبت شود.

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
سامانه جامع تجارت ایران

حالا وارد سایت شده و در قسمت بالای صفحه سمت چپ بر روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و وارد یک صفحه دیگر می‌شوید.

سامانه جامع تجارت
ثبت نام در سامانه جامع تجارت

اگر قبلا در سامانه ثبت سفارش عضو شده بودید و اطلاعات هویتی شما در آن جا به ثبت رسیده است باید بخش اول را انتخاب کنید، در غیر این صورت باید بر روی گزینه عدم عضویت در سامانه ثبت سفارش کلیک کنید و با انتخاب گزینه “در سامانه ثبت سفارش عضویت ندارم” و بعد بر روی صفحه بعد کلیک کنید.

سامانه جامع تجارت
در سامانه ثبت سفارش عضویت ندارم

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی هم باید وارد شود که شامل: نام، نام خانوادگی متقاضی، کد ملی 10 رقمی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد پستی 10 رقمی، تاریخ تولد، تلفن همراه، پست الکترونیک و تعیین جنسیت است.

پس از ورود این اطلاعات شناسنامه ای، باید کد کاربری و رمز عبور را خودتان انتخاب و در بخش چپ، وارد کنید. تصویر پرسنلی شما هم باید از طریق بخش انتخاب تصویر، در سیستم بارگذاری شود. اندازه تصویر شما نباید کم تر از 200 کیلوبایت باشد تا وضوح تصویر حفظ شود. وقتی این اطلاعات را وارد کردید، روی بخش ذخیره اطلاعات کلیک کنید.

🔻نکته

نام کاربری شما در سامانه جامع تجارت ایران، کد ملی شما خواهد بود که با آن شناخته خواهید شد و همه  مسئولیت ها، بر عهده صاحب کد ملی است. کلمه عبور شما باید حداقل 8 کاراکتر نیز باشد. از این 8 کاراکتر، سه کاراکتر باید اعداد یا علائم یا حروف بزرگ باشد.

توجه کنید که حتما باید در ورود بخش اطلاعات مربوط به شماره تلفن و اعداد، دقت کنید و شماره موبایلی که در سامانه ثبت می‌کنید، متعلق به فردی باشد که کد ملی آن در سیستم درج شده است.

پس از ورود کامل اطلاعات، پیام تایید اطلاعات در صفحه ظاهر می‌شود. در ورود اطلاعات تاریخ  تولد دقت کنید که به صورت آنلاین با مرکز ثبت احوال، کنترل می‌شود.

سامانه جامع تجارت
مراحل احراز هویت در سامانه جامع تجارت

🔻نکته

اگر شماره موبایل وارد شده در سیستم متعلق به صاحب کد ملی نیست، در زمان ورود به سیستم “login” باید شماره تلفن شما اعتبار سنجی شود. شماره موبایل را وارد کرده و سپس یک کد اعتبارسنجی برای شما پیامک می‌شود که باید آن را وارد نمایید.

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
اعتبار سنجی در سامانه جامع تجارت

اگر شماره موبایل شما متعلق به کد ملی وارد شده باشد، کد اعتبار سنجی 4 رقمی از طریق سامانه ارسال می‌شود. اگر به هر دلیلی، کد اعتبار سنجی برای شما ارسال نشد، 3 دقیقه بعد دوباره سعی کنید و گزینه ارسال مجدد کد اعتبارسنجی را کلیک نمایید.

سامانه جامع تجارت
مرحله اعتبار سنجی در سامانه جامع تجارت

بعد از ذخیره اطلاعات، گزینه صفحه بعد را کلیک کنید تا وارد بخش بعدی شوید. در این صفحه نام و نام خانوادگی شما در پروفایل مربوط به شما در سامانه جامع تجارت نشان داده می‌شود. شما باید در این قسمت اطلاعات را وارد کنید.

از زمان ورود به پروفایل مربوط به خود، شما 30 دقیقه فرصت دارید تا کارهای مربوطه را انجام داده و در فایل بارگذاری نمایید. این عمل به دلیل حفاظت و امنیت هر چه بیشتر پروفایل شما انجام می‌شود.

سامانه جامع تجارت
بارگزاری صلاحیت ها در سامانه جامع تجارت

اگر به بخش عملیات پایه که در عکس نشان داده شده است مراجعه نمایید، بخش های زیر برای شما قابل رویت است که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند:

♦️ بارگذاری صلاحیت ها

♦️ معرفی شرکت

♦️ مدیریت پیشنهادهای نمایندگی

♦️ مدیریت کارتابل

♦️ عملیات ارزی

سامانه جامع تجارت
عملیات پایه در سامانه جامع تجارت

در بخش بارگذاری صلاحیت ها، باید اطلاعات مربوط به کارت بازرگانی و مجوزهای فعالیت در مناطق و مجوزهای موردی وارد و ثبت شود تا راستی آزمایی انجام شود.

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
مرحله راستی آزمایی در سامانه جامع تجارت

از کارت بازگانی شما باید استعلام گرفته شود. بنابراین وارد کردن اطلاعاتی را که در عکس بالا رویت می‌کنید به شرح زیر است:

♦️ نام اتاق صادر کننده

♦️ شماره کارت بازرگانی

♦️ تاریخ اعتبار کارت بازرگانی

♦️ تاریخ صدور

♦️ رشته فعالیت و کسب و کار

♦️ وضعیت

سامانه جامع تجارت
استعلام کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

اگر اطلاعات مربوط به مجوز فعالیت در مناطق آزاد ویژه را دارید می‌توانید وارد شوید. توجه داشته باشید که باید روی بخش آبی رنگ استعلام مجوز منطقه آزاد ویژه، کلیک شود.

سامانه جامع تجارت
استعلام مجوز منطقه آزاد ویژه در سامانه جامع تجارت

اگر مجوز موردی دارید، باید اطلاعات آن را در بخش استعلام مجوز موردی وارد نمایید. در این بخش، باید اطلاعات زیر وارد شود:

♦️ صادر کننده نامه مجوز

♦️ شماره مجوز

♦️ تاریخ اعتبار مجوز

♦️ تاریخ صدور مجوز

♦️ تعرفه های مجاز

♦️ وضعیت مجوز

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
استعلام مجوز موردی در سامانه جامع تجارت

یکی از قسمت هایی که پس از ورود به سامانه جامع تجارت ایران، حتما باید تکمیل شود، بخش معرفی شرکت است. دراین قسمت باید موارد زیر کامل وارد شود. شما باید اطلاعات شرکتی که با اطلاعات مدیرعامل آن، ثبت نام کردید وارد نمایید.

پس از تکمیلی اطلاعات، استعلام آنلاین از سازمان ثبت شرکت ها صورت می‌گیرد تا تطبیق یا عدم  تطبیق اطلاعات ورودی کنترل شود.

سامانه جامع تجارت
ثبت شرکت در سامانه جامع تجارت

در مرحله بعد به شناسه ملی شرکت وارد شوید. اگر ندارید، از این لینک ilenc.ssaa.ir اطلاعات آن را دریافت کنید.

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
ورود به شناسه ملی شرکت

♦️ شماره ثبت شرکت باید وارد شود. اگر ندارید، از سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه آن را دریافت نمایید

♦️ تلفن شرکت

♦️ کدپستی 10 رقمی محل شرکت که آنلاین با سامانه پست کنترل می‌شود

♦️ نام شرکت

♦️ تاریخ ثبت شرکت وارد شود. اگر ندارید از سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه دریافت نمایید

♦️ فکس و نشانی پست الکترونیک معتبر

توجه کنید که اگر نام مدیرعامل تغییر کرده است اما سامانه جامع تجارت ایران، هم چنان نام قبلی را به نمایش می‌دهد، اطلاعات کارت ملی مدیرعامل شرکت باید به پشتیبان ارسال شده و پس از تصحیح  پشتیبان، کاربر نسبت به بررسی و به روز رسانی اطلاعات هویتی اقدام نماید.

اگر پیغام به عدم تطابق نام مدیر عامل و کد ملی اشاره می‌کرد، مستنداتی باید در سیستم بارگذاری شود که به درستی، نام مدیرعامل و سمت این شخص را قید کند.

سامانه جامع تجارت
روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

اگر قصد فروش ارز حاصل از صادرات را دارید، باید اطلاعات عرضه را در زیر بخش قسمت مدیریت ارز حاصل از صادرات در سامانه، طبق اطلاعاتی که در عکس پایین معرفی شده است، وارد نمایید. در این قسمت باید اطلاعات زیر نیز ارائه شود:

♦️ کد عرضه

♦️ تاریخ ثبت

♦️ کورتاژه های صادراتی

♦️ مبلغ

♦️ ارز

♦️ نرخ فروش

♦️ مهلت ارسال تقاضا

♦️ زمان پایان عرضه

♦️ وضعیت

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
مدیریت ارز حاصل از صادرات در سامانه جامع تجارت

توجه داشته باشید که با کلیک روی بخش مدیریت حساب کاربری، اطلاعات استعلام گرفته از شما از سامانه ثبت احوال به نمایش در می‌آید که شامل محل زندگی، کدپستی و شماره ملی و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و مواردی شبیه به آنها است. اطلاعات جدول سمت راستی، غیر قابل تغییر و اطلاعات جدول سمت چپی، قابل تغییر است.

🔻نکته

به جهت سرعت بخشیدن به فرآیندهای ثبتی واردات و صادرات فعالان کسب و کار در کشور، این فرصت در سامانه جامع تجارت گذاشته شده است که تجار، بتوانند اگر تمایل دارند، در عرصه های مورد نظر خود، نمایندگی اعطا کنند.

اگر قصد اعطای نمایندگی به شخصیت حقیقی یا حقوقی در 31 استان کشور دارید، اطلاعات آن ها باید قبلا در سیستم، بارگذاری شود و شخص مربوطه، کاربر سامانه باشد.

راهنمای تصویری کار با سامانه جامع تجارت
اعطای نمایندگی به شخص دیگر در سامانه جامع تجارت

راهنمای تجارت داخلی و خارجی سامانه NTSW

شاید زمانی که درحال استفاده از سامانه جامع تجارت ایران هستید با سوالاتی رو برو شوید. به فرض سوالاتی که مربوط به سامانه نیما یا شناسه کالا و…باشد. به همین جهت می‌توانید به راهنما های زیر مراجعه کرده و از آن ها کمک بگیرید. همچنین می‌توانید برای آگاهی و راهنمایی بیشتر به صورت تفکیک شده از فایل های PDF زیر استفاده کنید:

♦️ آشنایی با نحوه ثبت سفارش واردات لاستیک با ارز رسمی pdf

♦️ آشنایی با تعهدنامه متقاضیان ثبت سفارش تعرفه های مشمول ارز رسمی

♦️ آشنایی با شیوه اخد شناسه کالاهای اخذ شده از وزارت جهاد کشاورزی

♦️ آشنایی با بخش خرید ارز مورد نیاز واردات کالا از نیما pdf

♦️ آشنایی با بخش انتقال مالکیت و فعال کردن تجهیزات مجهز به سیم کارت pdf

♦️ آشنایی با راهنمای ثبت سفارش موردی pdf

♦️ آشنایی با راهنمای ثبت منشا ارز و اظهارشناسه کالا pdf

♦️ راهنمای دریافت نقش تجاری و ثبت انبار pdf

♦️ راهنمای ثبت اظهار تولیدات pdf

♦️ راهنمای ثبت انتقال مالکیت و مکان کالا pdf

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

38 پاسخ

  1. ببخشید یه سوال دارم
    توی نقش تاجر حقوقی – وارد کننده یه مقدار چوب به اشتباه برای این نقش برامون اومده و هر چی میخوام اظهار خروج براش ثبت کنم خطا میده که “از فاکتور الکترونیک استفاده کنید”
    اما من جایی رو به عنوان فاکتور الکترونیک توی سامانه نتونستم پیدا کنم، امکانش هست راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      کلیه اسناد در سامانه تجارت داخلی، قابل ابطال است؛ که با توجه به شرایط ابطال آنان، به 3 دسته زیر تقسیم میشوند: 1- اسناد خرده فروشی، برگشت از فروش، اظهار خرید و کلیه اسناد اظهار خروج که توسط خود کاربر قابل ابطال هستند. 2- اسناد انتقال مالکیت که همان اسناد فروش به تاجر هستند؛ تا زمانی که توسط خریدار تأیید نشده‌اند، قابل ابطال به وسیله فروشنده هستند، اما به محض تأیید خریدار، صرفاً توسط او و به شکل «برگشت از خرید» امکان بازگرداند آنها به فروشنده وجود دارد. 3- کلیه اسناد اظهار ورود، فاکتور الکترونیکی فروش و خردهفروشی دارای شناسه رهگیری، تنها توسط پشتیبانی و با ذکر علت از سوی تاجر و ثبت تیکت، قابل ابطال هستند. در صورتی که سوالی در این خصوص دارید با پشتیبانی سامانه ارتباط بگیرید.

  2. با سلام
    اگر در سامانه جامع تجارت در قسمت بارگذاری صلاحیت ها اطلاعاتی وارد نگردد در آینده به مشکل خواهیم خورد یا خیر

    1. سلام کاربر گرامی
      جهت دریافت نقش جدید در سامانه جامع تجارت ایران لازم است مجوزهای خود را بارگذاری کنید که این از طریق بارگذاری صلاحیتها قابل انجام است.

      1. سلام
        برای خارج شدن کالا از موجودی انبار، بهتره از اظهار خروج کالا استفاده کنم یا فروش کالا؟؟

  3. سلام برای خروج بار سیمان به خرده فروش شماره صورت حساب میخاد مثلا یه تناژ ۱۲ تنی رو شما باید یه ده تن و یه ۲ تن خروج بزنی ولی شماره صورت حساب فقط یه عدده که بعداز ثبت بار اول ده تنی برای باقیمانده که باید ثبت بشه خطا میزنه

    1. سلام کاربر گرامی،
      در سامانه جامع تجارت شماره صورتحساب یکتاست. در صورتی که محموله در چند مرحله به مشتری تحویل میشود، شماره صورتحساب صادره با درج کاراکتر ” – ” و سریال سه رقمی برای هر محموله انجام میشود. فرض کنید شماره صورت حساب 215463 است و این صورتحساب طی دو محموله تحویل مشتری میشود، در این حالت شماره صورتحساب به صورت زیر ثبت میشود:
      215463-001
      215463-002

  4. سلام برای ثبت اطلاعات شرکت دارویی در سامانه جامع تجارت گروه کالایی برای قرص و شربت تعریف نشده و ما هیچگونه اطلاعاتی در این سامانه ثبت نکردیم آیا بعدا مشکلی پیش نمیاد؟ ثبت کدام قسمت در سامانه تجارت اجباری است

    1. سلام دوست عزیز
      برای رفع مشکل ثبت کالاهای خود در سامانه جامع تجارت، مراحل زیر را طی نمایید:
      1- مراجعه به پایگاه آموزش و اطلاع رسانی سامانه جامع تجارت
      2- انتخاب سربرگ “مستندات”
      3- انتخاب گزینه “فایلهای راهنمای عملیات پابه” از بخش “جستجوی مستندات”
      4- دانلود و مطالعه فایل “آموزش اخذ و استفاده از شناسه کالا عمومی و اختصاصی کالا و خدمت”
      همچنین ما در مطلب “راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمت” توضیحاتی در این زمینه مطرح نموده‌ایم.

  5. سلام
    یه سوال داشتم در خصوص خروج کالا از طریق استفاده در تولید آیا باید از فاکتورهایی که قبل از تاریخ فاکتوری که اظهار خروج میزنیم استفاده کنیم؟یا اینکه میشه از موجودی انبار استفاده کرد بدون توجه به تاریخ فاکتورهای ورودی؟

        1. سلام دوست عزیز
          در صورت نیاز به دریافت مشاوره در خصوص سامانه جامع تجارت با شماره 02128111228 تماس حاصل نموده و نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام نمایید.

  6. سلام من برای ثبت کالای تولیدی شرکت مون در سامانه نیاز به کمک دارم میتونید کمکم کنید
    برای صدور فاکتور در سامانه امور مالیاتی نیازمند کد اون هستم

  7. سلام وقت بخیر
    تمام اشخاص حقوقی باید در این سامانه اطلاعات خرید و فروش خود را وارد کنند ؟
    درصورت عدم درج اطلاعات چه عواقبی برای شرکتها میتونه داشته باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، کلیه واحدهای اقتصادی عرضه‌کننده کالا از جمله همه واحدهای تولیدی، اصناف و شرکت‌های پخش ملزم به ثبت اطلاعات توزیع و تجارت در سامانه‌های تجارت و انبارها هستند. به عبارت دیگر، عرضه کالا فقط در چارچوب ثبت در این سامانه‌ها و توسط اشخاص دارای کد نقش میسر است.
      در صورت انجام نشدن این تکلیف قانونی، علاوه‌ بر نبود امکان عرضه کالا، با متخلفان بر اساس نوع تخلف تحت عنوان عرضه خارج از شبکه و احتکار، در چارچوب قوانین تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد قانونی انجام می‌شود.

      1. سلام وقت بخیر و خسته نباشید
        ما بنکدار صنف باطری فروشی هستیم و بصورت مستقیم از چند کارخونه داخلی خرید میکنیم ، از کارخونه فاکتورهای مارو تو سامانع جامع ثبت می کنند و ما هم برخی فاکتورها رو تائیید میکنیم تو سامانه جامع انبارها ولی فاکتور خروج و فروش مون رو تو سامانه ثبت نمیکنیم آیا مشکلی در باره ی فاکتورهای فروش که ثبت نمیکنیم ایجاد میشود ؟

        1. سلام کاربر گرامی
          واحدهایی که کالاهای مشمول نگهداری می کنند، لازمه علاوه بر تایید اطلاعات واحد، اطلاعات ورود و خروج این کالاها به انبارهای خود را ثبت کنند.

  8. سلام وقت بخیر از کدامم قسمت تو سامانه میتونم خریدایی که به اسم شرکت ثبت شده رو برم تایید بزنم؟

    1. سلام کاربر گرامی
      وارد حساب کاربری خود در سامانه جامع تجارت شوید و نقش مربوطه را انتخاب کنید. سپس از منوی سمت راست، عملیات تجارت داخلی، مدیریت اسناد ورودی را انتخاب کنید
      در این قسمت فاکتورهای خریدی که به نام شماست و در انتظار تایید است را مشاهده میکنید. پس از بررسی و اطمینان از درستی اطلاعات، تایید خرید را کلیک کنید.

  9. سلام خسته نباشید
    لطفا در مورد محصولاتی که به صورت برون سپاری تولید میشن راهنمایی کنید مثلا تمام مواد اولیه و بطری یه نوع روغن موتور رو ما میخریم و تامین میکنیم و جهت تولید به یک شرکت دیگه میفرستیم لطفا راهنمای کنید تو انبارها چی ثبت کنیم

  10. با سلام .برای فروش داخلی الان به ما گفته شده باید مشتریان داخلی تایید خرید بزنند .اما مشتریان ام مغازه دارانی هستند که امکان استفاده از جامع تجارت را ندارند . راهکاری وجود دارد که دیگر نیاز به تایید مشتری نداشته باشیم

    1. سلام کاربر گرامی،
      تا یک ماه طرف مقابل (خریداران) باید تایید کنند اگر در این مدت از سمت آنها تاییدی صورت نگرفت به طور اتوماتیک خرید تایید میشود.

  11. سلام خسته نباشید
    سوال من در مورد انتخاب سرفصل برای دریافت شناسه کالا میباشد
    ماده معدنی ما سنگ لاشه ساختمانی از نوع آهکی میباشد
    حالا من در انتخاب سرفصل کدوم ها را باید انتخاب کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      قبل از هر کار بهتر است راهنمای اخذ شناسه کالا – تولیدی از منوی مستندات عمومی در انتهای صفحه سامانه جامع تجارت مطالعه نمایید. سنگ آهکی به احتمال قوی در دسته فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی طبقه بندی می‌شود. برای اطمینان از این مورد با پشتیبانی سامانه جامع تجارت 124 تماس حاصل نمایید.
      در صورت عدم مشاهده طبقه بندی متناسب با کالای موردنظر خود، میتوانید به دفاتر تخصصی مربوطه مراجعه و درخواست خود را جهت اضافه نمودن طبقه بندی جدید به هر سرفصل کالایی ارائه نمایید.

  12. باسلام من در قسمت شناسه کالا قسمت عملیات پایه ازمم کد های ISIC و HS رو میخواد .این کد ها رو از کجا باید بیارم ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در سامانه جامع تجارت منوی شناسه کالا پس از انتخاب سرفصل در قسمت کدهای بین المللی، طبقه بندی کالا و خدمات براساس HS و ISIC و CPC هستند.
      برای مشخص کردن جایگاه کالاها در طبقه بندی‌های ملی کالا و خدمات (ایران کد) از کد HS و ISIC استفاده میشود.
      ISIC طبقه بندی مرجع و استاندارد بین المللی برای طبقه بندی فعالیت های اقتصادی و HS برای ثبت سفارش واردات و ترخیص کالا از گمرک استفاده میشود.
      CPC برای طبقه بندی محصولات براساس خصوصیات فیزیکی و ماهیت ذاتی و با در نظرگرفتن اصل مبدا فعالیتی آنها.

  13. سلام من کالاهای که تو قسمت موجودی انبارم دارم با فایل اکسل بارگذاری ک میکنم تو فاکتور الکترونیک فروش میزنه عدم موجودی و به صورت تکی و دستی تو قسمت فاکتور الکترونیک فروش هم میزنم موجودی اون کالا نیس به اجبار میرم قسمت موجودی و فروش رو از طریق انتقال مالکیت میزنم خب اینکه دستی باشه تقریبا وحشتناکه چون فروش ماهانه تولیدی ما کمترینش 2000 فاکتور در طول ماهه میشه راهنمایی کنید یک دنیا سپاس🙏🙏🙏

    1. سلام کاربر گرامی،
      از قسمت انبار، مشاهده موجودی را انتخاب کرده و شناسه کالای انبار را با موارد بارگذاری شده تطبیق دهید. در واقع عدم نمایش موجودی معمولا به دلیل بروز اختلال در ثبت اظهار ورود کالا است؛ بهتر است مراحل ثبت ورود کالای خود را بر اساس استاندارد تعیین شده در «راهنمای ثبت اظهار ورود کالا» در سامانه جامع تجارت بررسی و با دقت اجرا نمایید. در صورت مرتفع نشدن مشکل، با مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت به شماره 92001321 – 021 تماس حاصل نمایید.

  14. با سلام ممنون به خاطر مقاله خوبتون. یه سوال داشتم الان فرق گزینه انتقال مالکیت با گزینه اظهار خروج کالا چی هست؟ برای اینکه بگیم محصول از انبار ما خارج شده، از کدوم باید استفاده کنیم؟ توی گزینه اظهار خروج کالا، یه بخشی هست به اسم «فروش خارج از ضابطه»، این یعنی چی؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز،
      بخش “موجودی کالا” کالاهای تحت مالکیت شما را در سطح شناسه کالا و شرح تجاری آن نمایش می دهد. شما با فیلتر کردن کالاهای تحت مالکیت خود بر اساس مکان انبارش و انتخاب کالای مورد نظر خود، میتوانید نسبت به ثبت انتقال مالکیت و یا فروش آن کالا در سامانه اقدام نمایید. در فرم انتقال مالکیت کالا کدملی یا شناسه ملی خریدار مورد نظر با توجه به شخصیت آن (حقیقی یا حقوقی) وارد کرده و ثبت میکنید.
      در بخش “اظهار خروج کالا” شما میتوانید اطلاعات کالاهای خارج شده از انبار خود (مانند انبار مبدا و تاریخ خروج کالا) را ثبت نمایید. بنابراین برای خارج شدن کالا از انبار باید به بخش “اظهار خروج کالا” مراجعه کنید.
      کلیه اسناد اظهار خروج توسط خود کاربر قابل‌ابطال هستند. اما اسناد انتقال مالکیت که همان اسناد فروش به تاجر هستند؛ تا زمانی که توسط خریدار تأیید نشده‌اند، قابل‌ابطال به‌وسیله فروشنده هستند، اما به‌محض تأیید خریدار، صرفاً توسط او و به شکل «برگشت از خرید» امکان بازگرداند آن‌ها به فروشنده وجود دارد.
      فروش خارج از ضابطه برای گروه کالایی محصولات کشاورزی، برای اصلاح موجودی کالا و رفع مشکل انباشته شدن سندهای سالهای گذشته است؛ هر فعال اقتصادی برای اسناد مربوط به قبل از سال 1400 میتواند تنها یک بار برای هر کالا سند فروش خارج از ضابطه ثبت کند.

      1. ممنون به خاطر پاسخ کامل و سریع تون. فقط یه سوال، من الان مغازه خواروبار فروشی دارم و صنف شهرمون گیر داده روغن و برنجایی که به نام شما وارد سامانه شدن رو خروج بزنین. من وقتی وارد بخش خروج کالا میشم، چند تا گزینه داره: «اسقاط کالا»، «فروش خارج از ضابطه» و «تجمیع،تفکیک، بسته بندی». الان من کدوم گزینه رو برای خروجم بزنم؟ همه محصولاتم رو هم به مصرف کننده نهایی دادم. به صورت تکی هم فروش رفتن.

        1. سلام کاربر گرامی،
          همانطور که گفته شد، فروش خارج از ضابطه برای گروه کالایی محصولات کشاورزی، برای اصلاح موجودی کالا و رفع مشکل انباشته شدن سندهای سالهای گذشته است.
          اسقاط کالا برای مواردی انتخاب میشود که کالا فاسد شده یا قابل استفاده نیست. تجمیع و تفکیک برای کالاهای آماده خروج از انبار انتخاب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :