فهرست مطالب

انواع فیلدها در صورتحساب الکترونیکی چیست؟

فیلد اجباری، فیلد اختیاری، فیلد در شرایط خاص اجباری و فیلد خارج از الگو یا ignore

فیلد خارج از الگو چیست؟

فیلد خارج از الگو یا ignore اطلاعی است که درج آن در صورتحساب ضروری نیست

تکمیل فیلد خارج از الگو در صورتحساب الکترونیکی چگونه است؟

برای تکمیل فیلد خارج از الگو در صورتحساب الکترونیکی، نکاتی در دستورالعمل سازمان ارائه شده است

تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب الکترونیکی چگونه است؟ فیلدهای اختیاری را چگونه تکمیل نماییم؟ صدور صحیح صورتحساب الکترونیکی و درج دقیق اطلاعات در آن، به عنوان یکی از تکالیف مهم در سامانه مودیان مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب آموزش مالیات شما عزیزان را با نحوه‌ی تکمیل صحیح فیلدهای اختیاری یا خارج از الگو در صورتحساب های الکترونیکی بر اساس اطلاعیه سازمان مالیاتی آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

یه خبر خوب: همه اطلاعات مهم در مورد ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی رو میتونین با کلیک روی لینک زیر یک جا داشته باشین.

آموزش پیاده سازی و اجرای سامانه مودیان

الگوها در صورتحساب الکترونیکی

سازمان مالیاتی طی دستورالعملی، انواع صورتحساب (اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی) مورد تایید سازمان مالیاتی و همچنین الگوهای قانونی صدور صورتحساب الکترونیکی را ارائه نمود. هر الگوی صورتحساب الکترونیکی دارای برخی اقلام اختصاصی و برخی اقلام مشترک با سایر الگوها است.

در کنار این الگوها، اقلام قابل درج در صورتحساب الکترونیکی و قواعد مربوط به نحوه درج این اقلام ارائه شده است. در این دستورالعمل همچنین می‌توانید جزئیات مربوط به موارد زیر را بررسی نمایید:

  • صدور صورتحساب الکترونیکی فروش
  • صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی
  • صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی
  • صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش

در این خصوص مطالعه مطلب “مراحل صدور صورتحساب الکترونیکی” را به شما توصیه می‌کنیم. همچنین برای اطلاع از قوانین صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، در ادامه می‌توانید جدیدترین دستورالعمل نحوه صدور و الگوها در صورتحساب الکترونیکی را دانلود نمایید.

نحوه تکمیل فیلدهای صورتحساب الکترونیکی

بر اساس الگوهای ارائه شده در دستورالعمل سازمان مالیاتی، وضعیت تکمیل فیلدها در صورتحساب الکترونیکی به شرح زیر است:

  • فیلد اجباری: وجود مقدار برای این فیلد در الگو الزامی است
  • فیلد اختیاری: وجود یا عدم وجود مقدار برای این فیلد مانعی برای صدور صورتحساب ایجاد نمی‌کند
  • فیلد در شرایط خاص اجباری: بر اساس قواعد و شرایط حاکم، وجود مقدار برای این فیلد الزامی می‌شود
  • فیلد Ignore: وجود یا عدم وجود مقدار برای این فیلد تفاوتی ایجاد نمی‌کند و ثبت آن الزامی نیست و مقدار ثبت شده برای این فیلد توسط سامانه دریافت نمی‌شود

فیلد خارج از الگو چیست؟

فیلد خارج از الگو همان فیلد Ignore است که ثبت یا عدم ثبت آن بلامانع است و مقادیر آن مورد استفاده سازمان مالیاتی نیست.

لازم است بدانید، تکمیل فیلدهای “اختیاری” و “ Ignore یا (خارج از الگو)” ضروری نیست؛ اما در صورتی که این فیلدها با مقادیر نامناسب تکمیل شوند، پیغام خطا و هشدار برای مودی نمایش داده می‌شود و صورتحساب الکترونیکی ثبت نمی‌شود.

از این رو سازمان مالیاتی طی اطلاعیه‌ای نحوه تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب الکترونیکی اعم از فیلدهای اجباری، اختیاری و یا خارج از الگو در صورتحساب‏‌های الکترونیکی را جهت عدم مواجهه با خطا و هشدار اعلام کرد.

تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب الکترونیکی
تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب الکترونیکی

نحوه تکمیل فیلد اختیاری و فیلد خارج از الگو در صورتحساب الکترونیکی

مطابق اطلاعیه سازمان مالیاتی، به منظور ارسال صحیح صورتحساب ‏‌ها و عدم دریافت پیام‌های خطا و هشدار و به تبع آن عدم پذیرش صورت‏حساب‏ ها، ضروری است مودیان محترم مالیاتی هنگام تکمیل فیلدهای اختیاری و یا خارج از الگو (Ignore) در صورت‏حساب‏ ها به این نکته مهم توجه نمایند که امکان عدم درج این گونه فیلدها در صورت‏حساب‏ ها وجود دارد.

لیکن اگر به هر دلیل مودی تمایل به ورود اطلاعات فوق الذکر را دارد، باید قواعد مندرج در آخرین ویرایش سند دستورالعمل صدور صورت‏حساب‏ های الکترونیکی را به دقت و به طور کامل مطالعه نموده و قواعد مطرح شده را در مقداردهی فیلدها و محاسبات مربوطه رعایت نمایند.

در این زمینه یک نمونه جدول تکمیلی هم به شکل زیر ارسال شده است:

ردیفنام الگونام فیلدنوع فیلدنمونه قواعد ضروریتوضیحات
1اول (فروش)نوع پروازخارج از الگو (Ignore)نوع پرواز شامل: پروازهای داخلی 1 و پروازهای خارجی 2 استبا وجود خارج از الگو بودن این فیلد، در صورتی که برای این فیلد مقداری غیر از 1 و 2 وارد شود، صورتحساب در سامانه مودیان پذیرفته نخواهد شد.
2اول (فروش)نرخ برابری ارز با ریالاختیارینرخ برابری ارز با ریال باید بزرگتر از صفر باشد exr>0با وجود اختیاری بودن این فیلد اگر مقدار وارد شده برای آن برابر یا کوچکتر از صفر باشد، صورتحساب در سامانه مودیان پذیرفته نخواهد شد.
3اول (فروش)میزان ارزاختیاریمیزان ارز باید بزرگتر از صفر باشد cfee>0با وجود اختیاری بودن این فیلد اگر مقدار وارد شده برای آن برابر یا کوچکتر از صفر باشد، صورتحساب در سامانه مودیان پذیرفته نخواهد شد.
4اول (فروش)مبلغ پرداختیاختیاری1- حداکثر تعداد 18 رقم صحیح و تعداد صفر رقم اعشار 2- مبلغ پرداختی می‌تواند صفر یا بزرگتر از صفر باشدبا وجود اختیاری بودن این فیلد اگر برای این فیلد مقدار منفی یا اعشاری وارد شود، صورتحساب در سامانه مودیان پذیرفته نخواهد شد.
جدول نمونه تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب الکترونیکی

کلام آخر

با راه اندازی سامانه مودیان، یکی از بزرگترین تکالیف مودیان مالیاتی، تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب بر اساس الگوهای ارائه شده سازمان مالیاتی جهت پذیرش در این سامانه است. در این مطلب به توضیح نحوه تکمیل صحیح فیلدهای صورتحساب الکترونیکی از جمله تکمیل فیلد خارج از الگو در صورتحساب الکترونیکی پرداختیم.

اما باید بدانید ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی نیازمند تکنیکهایی است که مستلزم آموزش پیاده سازی و اجرای سامانه مودیان است.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :