فهرست مطالب

آیا قرارداد مشاوره مشمول کسورات قانونی است؟

بله قرارداد مشاوره مشمول پرداخت بیمه و مالیات است.

مالیات قرارداد مشاوره چقدر است؟

10% مبلغ کل قرارداد به عنوان مالیات به حساب سازمان واریز میشود.

حق بیمه قرارداد های مشاوره چگونه محاسبه می‌شود؟

1- برای قرارداد ساعتی 30% مبلغ قرارداد
2- برای قرارداد پیمانکاری مطابق بخشنامه های سازمان تامین اجتماعی

در دنیای امروز هر کسب و کار برای ادامه فعالیت و بهبود عملکرد، نیازمند استفاده از خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های گوناگون است. دریافت مشاوره مستلزم تنظیم قرارداد مشاوره با مشاور مربوطه است. اما آیا این قرارداد نیز مانند سایر قراردادها مشمول پرداخت حق بیمه و مالیات است؟ در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان مالیات، شما را با حق بیمه و مالیات قراردادهای مشاوره ای آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

قرارداد مشاوره کسب و کار چیست؟

با پیشرفت علم، صاحبان کسب و کارها به این نتیجه رسیدند که برای رشد و بهبود فعالیت خود، به جای آزمون و خطا از مشورت افرادی که در این زمینه مهارت و تخصص دارند، استفاده نمایند. از این رو در بازه‌های زمانی مختلف از رهنمودهای مشاوران حرفه‌ای جهت بهبود عملکرد شرکت در زمینه‌های فنی، بازاریابی و فروش و حتی روابط داخلی استفاده می‌کنند. استفاده از این مشاوره‌ها در قالب انعقاد قرارداد مشاوره امکان پذیر خواهد بود.

قرارداد مشاوره‌ای، قراردادی است که بر اساس آن یک کسب ‌و کار در مدت زمان تعیین شده از تخصص و تجربه یک فرد حقیقی یا حقوقی استفاده می‌کند و در مقابل به آن شخص دستمزد مشخصی پرداخت می‌کند.

مزایا و معایب انعقاد قرارداد مشاوره

انعقاد قرارداد مشاوره مابین شرکت و مشاور کسب و کار موجب شرح دقیق نیازها و انتظارات هر یک از طرفین است؛ همین مسئله از خسارات و نارضایتی‌های احتمالی پیشگیری می‌کند. در واقع انعقاد قرارداد مشاوره باعث حفظ حقوق دو طرف خواهد شد.

از سویی انعقاد قرارداد، موجب تعلق حق بیمه و مالیات خواهد بود؛ این مسئله گاهی چالش‌هایی برای طرفین ایجاد خواهد نمود. در ادامه بیمه و مالیات قراردادهای مشاوره ای را در حالات مختلف آن برای شما توضیح می‌دهیم.

مزایا و معایب انعقاد قرارداد مشاوره
انعقاد قرارداد، چالش‌های درگیری با بیمه و مالیات را به دنبال دارد

شرایط عمومی قرارداد خدمات مشاوره

قرارداد خدمات مشاوره همانند کلیه قراردادها، شرایطی دارد؛ در ادامه این شرایط را با هم بررسی می‌کنیم.

معرفی و ثبت اطلاعات طرفین قرارداد

هنگام تنظیم قرارداد، کلیه اطلاعات فردی و هویتی طرفین قرارداد به علاوه اطلاعات محل اقامت آنها در قرارداد درج می‌شود. عدم درج اطلاعات و یا درج ناقص اطلاعات اعتبار قرارداد را خدشه‌دار می‌کند. نشانی دقیق محل اقامت جهت ارسال اسناد قضایی نیاز است.

ثبت تعهدات و انتظارات

مهم‌ترین بخش در قرارداد مشاوره، تعیین وظایف و حقوق طرفین قرارداد است. به این دلیل و به منظور اجرای دقیق و کامل تعهدات، تعیین ضمانت اجرایی برای هر دو طرف الزامی است.

ثبت حق الزحمه و نحوه پرداخت آن

میزان دستمزد مورد توافق برای انجام خدمات مشاوره، همچنین نحوه پرداخت آن باید به صورت کامل در قرارداد ثبت شود. دقت کنید که حق‌الزحمه می‌تواند مبلغی ثابت و یا به صورت درصدی از فروش مجموعه باشد.

تعیین مدت زمان قرارداد

یکی از اطلاعات مهم در قرارداد خدمات مشاوره، تعیین زمان دقیق آغاز و پایان ارائه خدمات است.

ثبت حفظ حقوق معنوی و عدم افشای اطلاعات

گاهی مشاور برای ارائه خدمات دقیق‌تر، نیازمند آگاهی از اطلاعات محرمانه شرکت است؛ به این ترتیب کارفرما طی بندی، حفظ مالکیت معنوی و مدت زمان غیرقابل افشا بودن اطلاعات را ثبت می‌نماید.

انواع قرارداد مشاوره

قراردادهای مشاوره بین کارفرما و مشاور بر اساس نوع و مدت زمان نیاز مجموعه به مشاور به دو صورت منعقد می‌شود:

قرارداد مشاوره ساعتی

یکی از معمول‌ترین شیوه‌های انعقاد قراردادهای مشاوره به صورت ساعتی است. بر این اساس، مشاور متعهد می‌شود، خدمات خود را در تعداد ساعات مشخصی به مجموعه ارائه نماید؛ در این ساعات مشاور می‌تواند بر اساس توافق انجام شده در قرارداد، در محل حضور داشته باشد، یا به صورت تلفنی خدمات خود را ارائه کند.

! نکته:

این قرارداد که از نوع قراردادهای پاره وقت است، بر اساس ماده 35 قانون کار مشمول کلیه مزایای قراردادهای پاره وقت قانون کار خواهد بود. برخی از این مزایا عبارتند از: حق بیمه، حق مسکن، خوار و بار و عائله‌مندی.

قرارداد مشاوره پیمانکاری

نوع دیگری از قرارداد مشاوره به صورت پیمانکاری است. در این نوع قرارداد، مشاور در زمینه تعداد ساعات انجام کار، تعهدی ندارد؛ بلکه موظف است خدمات خود را طی مهلت معین و مراحل تعیین شده به مجموعه ارائه دهد. قرارداد مشاوره پیمانکاری معمولا برای تعهدات بلندمدت منعقد می‌شود.

! نکته:

قرارداد مشاوره پیمانکاری مشمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی است. ماده 38 تامین اجتماعی چگونگی شمول قرارداد مشاوره ای پیمانکاری را توضیح داده است. اما لازم است بخشنامه 12 و 14 سازمان تامین را هم مدنظر قرار دهید.

انواع قرارداد مشاوره
قراردادهای مشاوره به صورت ساعتی و پیمانکاری و با شرایط متفاوت تنظیم می‌شوند

مالیات قرارداد مشاوره

نحوه محاسبه مالیات قرارداد مشاوره بر اساس نوع قرارداد به روش‌های زیر انجام می‌شود:

مالیات قرارداد مشاوره ساعتی

از آنجا که این نوع قراردادها مشمول قانون کار هستند، مالیات آنها همانند مالیات حقوق، بر اساس ماده 84 ق.م.م، به صورت پلکانی محاسبه و پرداخت می‌شود.

مالیات قرارداد مشاوره پیمانکاری

بر اساس تبصره 1 ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، مالیات حق مشاوره برابر با 10% از مبلغ قرارداد مشاوره خواهد بود. شیوه کار به این صورت است که کارفرما 10 درصد از مبلغ کل قرارداد را کسر و به اداره مالیات پرداخت می‌کند؛ سپس رسید پرداخت مالیات را در اختیار مشاور قرار می‌دهد. به این ترتیب کارفرما تعهد خود را درباره مالیات قرارداد مشاوره انجام داده است.

🔻 نکته

مهلت پرداخت مالیات قرارداد مشاوره، پایان ماه بعد از تاریخ انعقاد قرارداد مشاوره است.

مالیات قرارداد مشاوره در سال 1402

مالیات قراردادهای مشاوره‌ای مطابق تبصره 1 ماده 86 ق.م.م و به نرخ 10 درصد است. اما طبق بند و تبصره 12 قانون بودجه 1402، سقف معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی که تحت عناوین حق مشاوره، حق التدریس، حق التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی‏، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیر دولتی تحصیل می‌نمایند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره 1ماده 86 ق.م.م) باشد، مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون (1,200,000,000) ریال تعیین می‌شود. بر این اساس نرخ مالیات نیز به صورت پلکانی و مشابه نرخ مالیات بر درآمد حقوق محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای مشاوره ای

حق بیمه قراردادهای مشاوره ای بر اساس شخصیت طرف قرارداد (حقیقی یا حقوقی) و مدت زمان قرارداد محاسبه و مطالبه می‌شود. در ادامه بیمه قرارداد مشاوره را بر اساس نوع شخصیت طرف قرارداد بیان می‌کنیم.

حق بیمه قراردادهای مشاوره اشخاص حقیقی

هرگاه طرف قرارداد شخصیت حقیقی باشد دو حالت ممکن است رخ دهد:

قرارداد مشاوره به صورت ساعتی منعقد شود

در این حالت همان گونه که پیشتر گفته شد، این قرارداد، مشمول قانون کار خواهد بود. مشاور به ازای هر 7 ساعت و 20 دقیقه کارکرد، یک روز حق بیمه دریافت خواهد نمود.

نحوه محاسبه حق بیمه قرارداد مشاوره ساعتی اشخاص حقیقی

حق بیمه قرارداد مشاوره برای اشخاص حقیقی به صورت ساعتی برابر با 30% دستمزد مشمول حق بیمه فرد خواهد بود. از این مبلغ 7% توسط مشاور و 23% توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

🔻 نکته

گاهی هنگام تنظیم قرارداد مشخص می‌شود که مشاور تحت پوشش بیمه‌ای شرکت دیگری قرار داد. در این صورت او باید مفاصا حساب بیمه خود را دریافت و به شرکت دوم ارائه نماید.

قرارداد مشاوره به صورت پیمانکاری منعقد شود

قراردادهای پیمانکاری به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

♦️ قراردادهای عمرانی (مشاوره‌ای یا اجرایی)

♦️ قراردادهای غیرعمرانی (مکانیکی یا مکانیکی و دستی)

♦️ موارد خاص قراردادهای غیرعمرانی

برای اطلاع از نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای غیرعمرانی کلیک کنید.

نحوه محاسبه حق بیمه قرارداد مشاوره پیمانکاری اشخاص حقیقی

بر اساس ماده 38 قانون تامین اجتماعی، در صورتی که قرارداد مشاوره زیرمجموعه قراردادهای عمرانی قرار گیرد، حق بیمه قرارداد مشاوره پیمانکاری بر اساس بخشنامه تنقیح و تلخیص به شماره 1000/99/12101 مورخ 1399/12/20 محاسبه می‌شود.

قرارداد مشاوره‌ ای پیمانکاری را بر اساس شرایط کارفرما، می‌توان در حالت‌ها و انواع مختلفی در نظر گرفت؛ به این ترتیب نحوه محاسبه بیمه سهم کارگر و کارفرما برای این قراردادهای مشاوره با اندکی اختلاف انجام خواهد شد.

حق بیمه قراردادهای مشاوره اشخاص حقوقی

در حالتی که مشاور شخصیت حقوقی باشد، قرارداد مشاوره به صورت پیمانکاری با وی منعقد می‌شود. به این ترتیب میزان حق بیمه برای مشاور تابع مقررات قراردادهای پیمانکاری است؛ میزان دقیق حق بیمه برای چنین قراردادهایی توسط واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی و با بررسی قرارداد تعیین می‌شود.

کسورات قانونی قراردادهای مشاوره

هنگام انعقاد هر قرارداد، مبالغی تحت عنوان کسورات قانونی تعیین و در قرارداد درج می‌شود. این مبالغ توسط کارفرما از حق‌الزحمه طرف مقابل کسر و به حساب سازمان مربوطه واریز می‌شود. مهم‌ترین کسورات قانونی در هر قرارداد، مبالغ مربوط به بیمه تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی است.

به این ترتیب، کسورات قانونی قرارداد مشاوره شامل بیمه مشاور (در صورت نیاز) و پرداخت مالیات خواهد بود.

برای دریافت فایل تنظیم قرارداد مشاوره کلیک نمایید.

⬇️ دانلود نمونه قرارداد مشاوره

پیشنهاد ما

همکاران ما در تیم پرشین حساب مطالب مفیدی در زمینه ارسال لیست بیمه، اصلاح لیست بیمه تامین اجتماعی تایید شده و همچنین جریمه عدم ارسال لیست بیمه تهیه نموده‌اند. با کلیک بر روی هر عبارت به مطلب مورد نظر راهنمایی خواهید شد. ما را دنبال کنید.

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین وظایف یک حسابدار، آشنایی با نکات و ریزه‌کاری‌های قانون کار و تامین اجتماعی است. زیرا کوچک‌ترین بی‌دقتی در جزئیات می‌تواند مجموعه را با چالش‌های بزرگی مواجه نماید. از این رو اساتید ما در تیم پرشین‌حساب بسته آموزش قانون کار و تامین اجتماعی را برای شما آماده نموده‌اند؛ تا علاوه‌بر آشنایی با جزئیات قانون کار و تامین اجتماعی، آمادگی جهت حضور در انواع هیئت‌های اداره کار را نیز در خود ایجاد نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    یک بانک دولتی اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره ساعتی با فردی میکنه
    آیا الزام برای بیمه تامین اجتماعی اون داره ؟ در حالی که دولتی هست ؟ اگر نه اساسا الزام به بیمه داره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      قرارداد مشاوره در 2 حالت ممکن است تنظیم شود:
      1- قرارداد پاره وقت ساعتی
      به استناد ماده 35 قانون کار، این قرارداد از نوع قراردادهای پاره وقت است و مشمول کلیه مزایای قراردادهای پاره وقت قانون کار خواهد بود. در نتیجه مشاور به ازای هر 7 ساعت و 20 دقیقه کارکرد، یک روز حق بیمه دریافت خواهد نمود.
      2- قرارداد پیمانکاری
      در این نوع قرارداد، مشاور در زمینه تعداد ساعات انجام کار، تعهدی ندارد؛ بلکه موظف است خدمات خود را طی مهلت معین و مراحل تعیین شده طبق قرارداد به مجموعه ارائه دهد. این قراردادها مشمول ماده 38 قانون تامین اجتماعی است. یعنی کارفرما قبل از پرداخت مبلغ نهایی موظف به دریافت مفاصاحساب بیمه از پیمانکار است.

  2. سلام و احترام من بازنشسته کشوری هستم با تخصص مالی لطفا بفرمایید نوع قرار مشاوره مالی و مستندات آن چگونه باید تنظیم شود که مشمول حق بیمه نشود. سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص مطالعه بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران (به شماره 1000/99/12101 مصوب 1399/12/20) را به شما توصیه می‌کنیم. همچنین می‌توانید با مراجعه به واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی در این زمینه کسب تکلیف نمایید. زیرا مرجع قانونی تعیین ضرایب حق بیمه، واحد درآمدهای سازمان است.

  3. با سلام و احترام:
    به نظر من باید رابطه کارگری و کارمندی وجود داشته باشد تا بتوان از تبصره ماده 86 استفاده کرد و 10 درصد به عنوان مالیات کسر نمود در غیر این صورت باید در معاملات فصلی گزارش کرد
    البته متاسفانه سازمان امور مالیاتی این مورد رو قبول نمیکنه.

    1. سلام کاربر گرامی،
      تبصره 1 ماده 86 ق م م به عبارت «غیر از پرداخت کنننده اصلی حقوق» اشاره دارد. به این معنی که شرکت برای افرادی حقوق پرداخت میکند که اسامی آنها در لیست بیمه و لیست مالیات حقوق هر ماه شرکت ارائه نمیشود به عبارتی کسانی به غیر از پرسنل شرکت می شود به غیر از پرداخت کننده حقوق …. . پس نیازی به رابطه کارگری و کارفرمایی نیست.
      و در موارد عدم شمول معاملات فصلی ، صرفا حقوق و دستمزد پرداختی بابت پرسنلی که در فهرست حقوق بگیران قرار دارند عنوان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :