فهرست مطالب

مالیات نقل و انتقال خودرو، هزینه‌ای است که در زمان خرید یا فروش خودرو به دولت پرداخت می‌شود. اما این مالیات چیست؟ و پرداخت آن بر عهده کیست؟ در این مطلب  آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با مالیات نقل و انتقال خودرو و نحوه محاسبه آن در سال 1402 بر اساس جدیدترین اطلاعیه‌های سازمان مالیاتی آشنا نماییم.

برای اینکه بدونی مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 1402 چطوری حساب میشه، بخش “نحوه محاسبه مالیات خودرو در سال 1402” رو ببین.

انواع مالیات بر خودرو

کلیه مالکان خودروهای سبک و سنگین برای تملک و یا کسب درآمد از خودروهای خود موظف به پرداخت مالیات هستند. انواع مالیات خودرو به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • مالیات سالانه خودرو (مالیات بر دارایی)
  • مالیات مشاغل خودرویی
  • مالیات بر نقل و انتقال خودرو

مالیات سالانه خودرو (مالیات بر دارایی)

مالیاتی است که همه ساله بر اساس ارزش خودرو از مالک خودرو دریافت می‌شود. از آنجا که این مالیات از مالکان خودروهای با ارزش منصفانه میلیاردی دریافت می‌شود، با عنوان مالیات خودروهای میلیاردی شناخته می‌شود.

! نکته

دقت کنید که ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب بند س تبصره 6 قانون بودجه کل کشور سال 1402 مشمول پرداخت مالیات و عوارض سالانه هستند، پیش از پرداخت بدهی مالیاتی ممنوع است. مراکز متخلف از این قانون، با فروشنده در پرداخت مالیات مسئولیت تضامنی دارند.

مالیات بر مشاغل خودرویی

مالیات مشاغل خودرویی یکی از انواع مالیات بر درآمد است که به درآمد حاصل از اشتغال با خودرو تعلق می‌گیرد.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از انواع مالیات‌های قابل پرداخت برای فروش انواع وسایل نقلیه شخصی (اعم از خودرو و یا موتور سیکلت) است؛ این مالیات بر اساس ماده 30 قانون دائمی ارزش افزوده مصوب تیر 1400، در زمان فروش خودرو بر عهده فروشنده قرار می‌گیرد.

بر این اساس مالیات خودروهای صفر کیلومتر، بر عهده شرکت تولید یا مونتاژ کننده و یا شرکت واردکننده است؛ به همین ترتیب هر فروشنده برای انتقال مالکیت خودرو موظف به پرداخت مالیات است؛ حتی اگر هیچ استفاده‌ای از خودرو نکرده باشد.

! نکات مهم

1- مطابق تبصره 2 ماده 30 قانون دائمی ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیشساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.

2- همچنین بر اساس تبصره 3 همین ماده قانونی، نقل و انتقال خودروها و موتورسیکلت‌های با پلاک انتظامی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

مالیات خودرو 1402
برای انتقال مالکیت (تعویض پلاک) خودرو باید مالیات بپردازید

عوامل موثر بر تعیین و محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات پرداختی برای خرید و فروش همه خودروها با هم برابر نیست. این مالیات تابعی از فاکتورهای زیر است:

  • مدل خودرو (سال تولید)
  • کشور تولیدکننده (ایران یا خارج از ایران)
  • میزان آلایندگی خودرو

خوب است بدانید:

مالیات نقل و انتقال خودروهای خشک (صفر کیلومتر) از مالیات خرید و فروش ماشین های کارکرده بیشتر است.

مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه میشود؟

سازمان مالیاتی همه ساله طی جدولی ارزش خودروها را بر اساس عواملی نظیر سال تولید و داخلی یا وارداتی بودن آنها، جهت محاسبه مالیات تعیین و ارائه می‌نماید. بر این اساس مالیات نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، به شرح زیر محاسبه می‌شود:

  • مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی: خودروهای تولید داخل برای سال تولید به میزان 1% ارزش تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی در جداول مربوطه
  • مالیات نقل و انتقال خودروهای لوکس (خارجی): خودروهای وارداتی برای سال تولید به میزان 2% ارزش تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی در جداول مربوطه
  • مالیات نقل و انتقال خودروها در سالهای بعد: برای سال‌های بعد تا 6 سال پس از سال تولید، سالانه 10% از ماخذ دریافت مالیات کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، 40% ماخذ مذکور مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است.

بر این اساس در صورت اطلاع از ارزش تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی برای خودروها، می‌توان میزان مالیات بر نقل و انتقال خودروها را بر اساس جدول زیر محاسبه نمود:

سالخودروهای تولید داخلخودروهای تولید خارج
سال تولید1% ارزش تعیین شده توسط سازمان مالیاتی2% ارزش تعیین شده توسط سازمان مالیاتی
تا شش سال پس از سال تولیدکاهش سالانه 10% از ماخذ مذکورکاهش سالانه 10% از ماخذ مذکور
سالهای ششم به بعد40% ماخذ یاد شده40%  ماخذ یاد شده
جدول تعیین مالیات خودرو بر اساس سال کارکرد

نحوه محاسبه مالیات خودرو در سال 1402

سازمان مالیاتی طی بخشنامه شماره 200/1401/51 مورخ 1401/10/28، ماخذ محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری، عوارض سالانه و مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌های تولید داخل یا وارداتی موضوع مواد 28، 29 و 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 و ماده 17 ق.م.م را ابلاغ نمود. این ماخذ از ابتدای سال 1402 و به مدت 1 سال قابل اجرا است.

برای اطلاع از مالیات نقل و انتقال خودروی خود برای سال 1402 روی دکمه زیر کلیک نمایید.

ویدیوی آقای حاجی محمدی در مورد مالیات نقل و انتقال خودروی تصادفی

شاید برای بسیاری از شما این سوال وجود داشته باشد که مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای تصادفی چگونه محاسبه می‌شود. ابتدا باید بدانید که ارزش منصفانه خودروی تصادفی با در نظر گرفتن افت قیمت خودرو پس از تصادف (حتی در صورت تعمیر خودرو) محاسبه می‌شود. توصیه آقای حاجی محمدی را در مورد تعیین ارزش خودروی تصادفی از زبان ایشان بشنوید.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی در اطلاعیه مورخ 1401/1/10، از ابتدای سال 1401 هر گونه شماره گذاری خودرو در مراکز تعویض پلاک منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از طریق آدرس اینترنتی my.tax.gov.ir است.

به عبارت دیگر قبل از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو، امکان تغییر مالکیت خودرو و تعویض پلاک امکان پذیر نیست.

خوب است بدانید:

مطابق بخشنامه سازمان مالیاتی، انواع خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت‌های تولید داخل و وارداتی برقی از نوع هیبریدی و هیبرید پلاگین و تمام برقی مشمول تبصره 2 ماده 28 قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند. به بیان دیگر این خودروها مشمول پرداخت مالیات و عوارض سبز نیستند.

مهلت پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو

از آنجا که پیش از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو امکان تعویض پلاک و انتقال سند قطعی خودرو ممکن نیست، می‌توان چنین در نظر گرفت که مهلت پرداخت این مالیات فوری است. به عبارت دیگر، پرداخت این مالیات، آخرین اقدام پیش از تعویض پلاک خودرو است.

مراحل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در سامانه

برای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو باید مراحل زیر را اجرا نمایید:

  • مراجعه به درگاه مایتکس؛ اگر قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، موظفید برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به عنوان مودی مالیاتی در آن ثبت نام نمایید
  • درج پلاک ثبتی خودرو
  • استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

به این ترتیب پس از پرداخت مالیات تعویض پلاک خودرو، بخش دریافت نوبت تعویض پلاک برای شما فعال می‌شود. در واقع پرداخت مالیات و دریافت نوبت تعویض پلاک از یک درگاه (مایتکس) انجام می‌گیرد.

خوب است بدانید:

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، می‌توانید به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو به آدرس cartransfer.tax.gov.ir نیز مراجعه نمایید؛ اما با انتخاب گزینه “مودی مالیاتی (فروشنده)” مجددا به سامانه مایتکس هدایت می‌شوید.

استعلام پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

برای استعلام وضعیت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو می‌توانید به سامانه cartransfer.tax.gov.ir مراجعه و با درج کد ملی مالک و پلاک خودرو در بخش “استعلام پرداخت مالیات”، وضعیت پرداخت مالیات خودروی خود را بررسی نمایید.

جرایم عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

جرایم عدم پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو برای 2 گروه اعمال می‌شود:

  • مودی مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو (فروشنده)
  • مراکز ثبت اسناد متخلف
جرایم عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو
جرایم عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو علاوه بر فروشنده بر عهده مراجع متخلف نیز هست

جرایم مالیات بر نقل و انتقال خودرو برای مودی مالیاتی

جرایم مالیات بر نقل و انتقال خودرو برای فروشنده (مودی مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) عبارتند از:

  • عدم امکان تعویض پلاک و انتقال مالکیت خودرو
  • عدم برخورداری از بعضی مزایا نظیر عدم امکان خروج از کشور متخلفین به دلیل بدهی مالیاتی

جرایم مالیات بر نقل و انتقال خودرو برای مراکز ثبت اسناد متخلف

بر اساس ماده 30 قانون دائمی ارزش افزوده، ثبت سند انتقال وسایل نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است. به این ترتیب مراکزی که از این حکم تخلف نمایند، در قبال مالیات پرداخت نشده مسئولیت تضامنی داشته و مطابق تبصره 1 این ماده قانونی موظف به پرداخت 2 برابر مالیات پرداخت نشده هستند.

سوالات متداول در مورد مالیات نقل و انتقال خودرو → کلیک کنید

1) پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده کیست؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال بر عهده فروشنده خودرو است؛ در صورتی که فروشنده مالیات نقل و انتقال را در زمان فروش خودرو نپردازد، مبلغ مذکور به عنوان بدهی مالیاتی بر عهده او باقی می‌ماند.

2) مالیات نقل و انتقال خودرو چند درصد است؟

مالیات بر نقل و انتقال خودرو بر اساس عوامل مختلفی از جمله مدل خودرو، میزان آلایندگی و کشور تولید کننده تعیین می‌شود. به عنوان مثال این مالیات برای خودروهای داخلی در سال تولید معادل 1% ارزش تعیین شده خودرو توسط سازمان مالیاتی و برای خودروهای وارداتی معادل 2% ارزش تعیین شده این خودروها از سوی سازمان مالیاتی است. برای سالهای بعد داخل مقاله با جزئیات توضیح داده شده است.

3) مسئولیت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای خشک خریداری شده از کارخانه یا نمایندگی بر عهده کیست؟

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر در صورت خریداری از شرکت تولید یا مونتاژ و یا وارد کننده بر عهده شرکت مزبور است. اما اگر خریدار خودروی صفر کیلومتر قصد فروش آن را (حتی بدون هیچ گونه کارکردی) داشته باشد، فروشنده موظف به پرداخت مالیات بر نقل و انتقال خودرو به صورت مجزا است.

4) کدام خودروها باید مالیات نقل و انتقال پرداخت کنند؟

مطابق ماده 30 قانون دائمی ارزش افزوده، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشینهای راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال است.

4) شرط انتقال مالکیت خودرو و تعویض پلاک چیست؟

بر اساس اعلام رئیس سازمان مالیاتی هم‌زمان با راه‌اندازی سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو، شرط انتقال مالکیت خودرو و تعویض پلاک، ارائه گواهی وصول مالیات نقل و انتقال خودرو است.

کلام آخر

مالیات نقل و انتقال خودرو یکی از انواع مالیاتهای مستقیم است که فروشنده مسئولیت پرداخت آن را در زمان انتقال مالکیت خودرو بر عهده دارد. بر اساس اطلاعیه سازمان مالیاتی از ابتدای سال 1401، پیش از پرداخت مالیات نقل و انتقال، حتی امکان تعویض پلاک خودرو نیز وجود ندارد.

همان گونه که مشاهده می‌کنید مالیات جزء جدانشدنی کسب و کار و زندگی کلیه اشخاص است؛ به صورتی که همه افراد هنگام کسب درآمد، نقل و انتقال اموال و املاک یا دریافت ارث موظف به پرداخت مالیات هستند. از این رو آموزش جامع مالیات و اطلاع از جدیدترین اخبار و قوانین مالیاتی برای همه ضروری است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

56 پاسخ

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید من توی یه مجله خونده بودم مالیات حمل و نقل خودرو خارجی 2 درصد قیمت خودروئه، مثلا اگه خودرویی 2 میلیارد باشه باید 40 میلیون فقط هزینه مالیات حمل و نقل بدیم؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق اعلام سازمان مالیاتی، مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی برای سال تولید به میزان 2% ارزش تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی در جداول مربوطه است. این جداول که در متن مقاله به آنها اشاره شده است، بر اساس عوامل مختلفی که یکی از آنها ارزش روز تعیین شده خودرو از سوی سازمان مالیاتی است، تهیه شده اند.

  2. سلام.من تهران خودرو دنا خریدارم ومیخام در تبریز. پلاک کنم . اما فروشنده از پرداخت مبلغ مالیت خودداری می‌کند .تکلیف چیست.سپاسگزام

    1. سلام دوست عزیز
      پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان فروش، بر عهده فروشنده است. لازم است بدانید مطابق اعلام سازمان مالیاتی کشور، تعویض پلاک خودرو پیش از پرداخت مالیات امکان پذیر نخواهد بود.

  3. سلام وقت بخیر
    اگر سال گذشته مبلغ مالیات نقل وانتقال سند پرداخت بشه ولی به هر دلیلی تعویض پلاک نکنی
    در سال بعد برای تعویض پلاک بازم باید مالیات نقل انتقال پرداخت بشه؟؟؟اگه لطف کنید جواب بدید ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      برای هر بار تعویض پلاک، یک بار موظف به پرداخت مالیات نقل و انتقال هستید.

  4. سلام شرکت ما سه دستگاه کمپرسی خریده که مالیات نقل و انتقال خودرو ا زشرکت ما که خریدار بوده دریافت کرده .الان که دارم مطالب رو میخونم و به استناد حرف شما برعهده فروشنده بوده .

    1. سلام دوست عزیز
      هدف ما در پرشین حساب، ارتقای سطح اطلاعات مالی و مالیاتی کلیه هموطنان است. لازم است بدانید مطابق ماده 30 قانون دائمی ارزش افزوده مصوب تیر 1400، مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان فروش خودرو بر عهده فروشنده است.
      توصیه میکنیم قبل از اقدام به هر گونه معامله با مشاوران مالی و مالیاتی به ویژه مشاوران خبره پرشین حساب مشورت نمایید.

    2. سلام ماشینی بایک نفر شراکتی خریدیم تنها یک روز یک دانگ با پلاک بنام من بود هزینه نقل وانتقال 92میلیون ریال شد ایا برای یک روز ویک دانگ هم باید هزینه مالیات را کامل بپردازیم

      1. سلام دوست عزیز
        مالیات نقل و انتقال خودرو به مدت زمان مالکیت و میزان مالکیت وابسته نیست و هر فروشنده هنگام هر گونه نقل و انتقال خودرو به نسبت سهم خود از مالکیت خودرو موظف به پرداخت مالیات است.

  5. سلام
    سال گذشته ماشینم که پژو 405 مدل 89 هست رو زدم به نام خانمم که بتونم تو قرعه کشی خودرو ثبت نام کنم.
    روی سایت سازمان مالیاتی tax gov مبلغ حدود 1.5میلیون مالیات نقل و انتقال رو پرداخت کردم و ماشین رو تعویض پلاک کردم.
    حالا امروز اس ام اس روی موبایل خانمم اومده که مبلغ 8 میلیون تومان مالیات نقل و انتقال باید پرداخت کنید.
    جریان چیه؟!

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که همسرتان خودرو را به شخص دیگری منتقل نکرده‌اند، برای پیگیری پیامک ابتدا به حساب کاربری مالک خودرو در سامانه مایتکس مراجعه و بدهی‌‌های مالیاتی را استعلام نمایید و در صورتی که نتیجه‌ای حاصل نشد، به اداره مالیاتی شعبه محل زندگی خود مراجعه نمایید.

  6. سلام بنده یه ماشین ثبت نام کردم به نام پدرم و می خوام وقتی ماشین اومد به نام خودم بزنم ایا من که فرزندش هستم بازم مالیات اید بر دامد تعلق میگیرید یا خیر

    1. سلام دوست عزیز
      نقل و انتقال خودرو تحت هر شرایطی مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است.

    2. سلام بنده به عنوان خریدار مالیات نقل و انتقال خودرو به میزان ۹میلوین تومان رو پرداخت گرده ام اما لحظه آخر پولم جور نشد و معامله بهم خورد حال فروشنده می‌گوید باید صبر کنی تا به شخص دیگری بفروشم و از اون شخص بگیرم بهت بدم و اگراین مالیات مدت دار باشه و تاریخ انقضا تعویض پلاک داتشه باشه از جیبت رفته راهکار چیست؟ مگر میشود بابت معامله ای که انجام نشده بنده مالیاتش بدم؟

      1. سلام دوست عزیز
        لازم است بدانید که مالیات نقل و انتقال خودرو در صورت تحقق معامله پرداخت میشود و در هر حالت به عهده فروشنده خواهد بود؛ پرداخت مالیات قبل از انجام معامله موضوعیتی ندارد.
        اما در خصوص مشکل حاضر شما می‌توانید به صورت حضوری به نزدیکترین شعبه اداره مالیاتی مراجعه نموده و از کارشناسان این اداره کسب تکلیف نمایید؛ همچنین می‌توانید با سامانه ارتباط مردمی سازمان مالیاتی با شماره 1526 تماس حاصل نموده و با کارشناسان مشورت نمایید.

  7. سلام من یه ماشین از نمایندگی خریدم صفر که بنام شخصی بود آلام میخوام تعویض پلاک کنم گفتن ۱۶۰۰ باید پرداخت کنم بمن نگفته بودن مالیات به عهده کی هست ولی تو قرارداد نوشته به عهده خریدار من الان چکار میتونم بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است مگر زمانی که توافقی مابین خریدار و فروشنده در این خصوص صورت گیرد. شما در قرارداد پرداخت مالیات را پذیرفته‌اید.

      1. سلام وقت شما بخیر
        من هم به همچین مشکلی خوردم تو قولنامه مالیات نقل و انتقال رو زده به عهده خریدار م اول قبول نکرده بودم گفتند که ماشینی که از کمپانی میخرید به عهده خریداره درحالی که بعد متوجه شدم این پلاک به نام شخص دیگریه من چه کار میتونم نمایندگی حقیقت رو نگفت گولم زد آیا قابل پیگیری هست هنوز ماشين به نام من منتقل نشده لطفا راهنمایی بفرمایید

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که بتوانید ثابت نمایید نمایندگی نسبت به فروش مال غیر اقدام نموده است، معامله فسخ شده و می‌توانید نسبت به انعقاد قرارداد با شخص فروشنده و توافق در خصوص پرداخت مالیات اقدام نمایید.

      2. سلام‌خسته‌نباشی‌.من‌یه‌حواله‌۲۰۷خریدم‌تحویلش ‌زمستانه۴۰۲هست‌مالیات‌عایدی برسرمایه‌داره‌ممنونم
        شهریار

        1. سلام دوست عزیز
          طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به صورت قانون ابلاغ و اجرایی نشده است.

  8. باسلام.مبلغ مالیات تغیر مالکیت خودرو پژو پارس صفردر سال۴۰۲چقدر میباشد.لطفا اگه امکانش هست محاسبه و اعلام کنید.ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات نقل و انتقال خودرو تابع عوامل مختلفی است. همچنین در همین مطلب ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 1402 قرار داده شده است. با مطالعه این ماخذ و جزئیات مربوط به خودروی خود نسبت به محاسبه مالیات مربوطه اقدام نمایید.

  9. سلام و عرض ادب. من در قرعه کشی ایران خودرو ماشینی برنده شدم که الان قصد فروش آن را دارم چون میخواهم ماشین دیگری بخرم. جایی خواندم که نوشته بود 30 یا حتی 50 درصد از سود حاصل از فروش را باید به عنوان مالیات پرداخت کنم آیا حقیقت دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز اجرایی نشده است؛ در حال حاضر در زمان نقل و انتقال خودرو تنها مالیات نقل و انتقال خودرو پرداخت می‌شود.

  10. سلام.
    مالیاتی که برای خودرو دریافت میشه اگر ارزش افزوده باشه یک بار توسط کمپانی از خریدار دریافت میشه. اگر عایدی سرمایه باشه افزایش قیمت به دلیل تورمه و یا در صورت کاهش قیمت نباید دریافت بشه.
    این مالیاتی که برا انتقال خودرو دریافت میشه ایا از نظر اصول دریافت مالیات صحیحه ؟چه تغییری روی کالا ایجاد میشه که در هر نقل و انتقالی مشمول مالیات میشه ؟

  11. سلام
    احتراما مالیات نقل و انتقال در مورد خودروهای صفر که به مجلس ارائه شد آیا تصویب شده یا نه چون اگر تصویب بشه بیچاره میشم لطفا جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      به استناد ماده 30 قانون دائمی ارزش افزوده، مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است. همچنین مطابق تبصره 2 این ماده قانونی، اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیشساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.

  12. سلام. تشکر می کنم از توضیحات ارزنده شما.
    بهمن 1401 خودرو از طریق بورس از یکی از شرکت های معروف خرید شده است. مالیات ها و سایر هزینه ها توسط مشتری پرداخت می شود که هیچ سه مبلغ تحت عنوان مالیات گرفته شده است. در ضمن در سال بعد که تحویل می باشد مجدد افزایش مالیات هم از مشتری اخذ می گردد. خب، قرارداد که تغییر نکرده، نه مبلغ آن نه درصد مالیات، مشتری هم که پرداخت خود را تکمیل کرده. چه طور افزایش مالیات به مشتری می رسد؟ عملا مالیات به خریدار تحمیل شده!! این موضوع با قسمتی از فرمایشات شما در بالا تناقض دارد که مالیات بر عهده فروشنده یا وارد کننده یا مونتاژ کننده است. درسته؟

    1. سلام کاربر گرامی
      مالیات نقل و انتقال خودرو هنگام انتقال مالکیت محاسبه و پرداخت میشود و مودی مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو شخص فروشنده یا مونتاژ کننده است.

  13. سلام ماشین صفرکیلومتر از بنگاه خریدم ولی قبل من ی سند خورده به اسم کسی که ماشین رو از نمایندگی گرفته.حالا مالیاتش رو من باید بدم که خریدارم یا ن بنگاهی که فروشنده بوده ماشین رو به من داده؟

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است. خواه فروشنده بنگاه و یا شخص حقیقی صاحب بنگاه باشد.

      1. سلام من الان قرعه کشی مادران ثبت نام کنم گفتن اگه مثلا ماشین ۲۰۷ بگیرم تقریبا ۱۵۰ میلیون مالیات باید بدم اگه خاستم بفروشم ایا این درست یا نه

    2. قانونا به عهده ی بنگاه‌یه.چون قبل از شما سند ب نام ایشونه.مگر اینکه خودتون توافق کرده باشین یا تو قولنامه نوشته باشین

  14. با سلام خسته نباشید!. قصد تعویض پلاک از نام خودم به فرزندم را دارم و سن قانونی نرسیده !!! آیا مشمول مالیات نقل و انتقال میشه ؟ چون قیم خود من هستم!

    1. سلام دوست عزیز
      شرط انتقال مالکیت خودرو، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو است. در این خصوص برای انتقال به یکی از افراد تحت تکفل، بند یا تبصره خاصی در نظر گرفته نشده است. اما قبل از هر چیز در خصوص امکان انتقال مالکیت خودرو به فرزند کمتر از سن قانونی خود، از سامانه ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور با شماره 1526 پرسش نمایید و یا به صورت حضوری به نزدیکترین اداره مالیاتی مراجعه نمایید.

  15. سلام
    از زمانی که مالیات نقل و انتقال پرداخت میشه تا زمان تعویض پلاک،زمان مشخصی تعیین شده؟
    واینکه اگه تو یه مدت خاص تعویض پلاک انجام نشه دوباره باید مالیات داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص از سامانه ارتباط مردمی سازمان مالیاتی با شماره 1526 کسب اطلاع نمایید.

  16. با سلام و درود
    لطفا در خصوص مالیات سالانه خودرو (نه مالیات عملکرد) مربوط به شرکت های حمل و نقل بار و مسافر که ممکن است خود مالک چندین خودرو سبک و سنگین گران قیمت باشند یا رانندگانی را با خودرو در اختیار داشته باشند توضیح بفرمایید. با تشکر فراوان از سرکار خانم مریم مصدقیان

    1. سلام دوست عزیز
      این اشخاص موظف به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد در موعد مقرر هستند. در این خصوص در مطلب مالیات مشاغل خودرویی توضیحات کاملی ارائه شده است.
      از لطف و محبت شما به پرشین حساب و کارشناسان این مجموعه سپاس گزارم.

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات نقل و انتقال خودرو تابع عوامل مختلفی است. مبلغ مالیات از سوی سازمان مالیاتی محاسبه و اعلام می‌شود. ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 1401 در قالب یک PDF در مطلب قرار داده شده است. به این ترتیب می‌توانید مبلغ حدودی مالیات خود را محاسبه نمایید.

  17. با سلام
    اگر خودرویی رو امسال خریده باشیم و کمتر از یکسال بفروشیم و خودرو افزایش قیمت هم داشته بوده باشد باید مالیات پرداخت کنیم ؟ اگر بله چند درصد ؟ تشکر میکنم

    1. سلام دوست عزیز
      هر گونه نقل و انتقال خودرو، مشمول پرداخت مالیات است؛ در این خصوص زمان خرید خودرو تاثیری ندارد.
      تعیین مبلغ مالیات خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد و از سوی سازمان مالیاتی تعیین می‌شود.

    2. باعرض سلام و خسته نباشید
      ببخشید هزینه مالیات نقل و انتقال خودروهای سنگین در سال 1402 با سال قبل تغییر کرده یا همون نرخ قبلی است ممنون میشم بفرمایید با تشکر

      1. سلام دوست عزیز
        ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو توسط سازمان مالیاتی برای هر سال تعیین و اعلام می‌شود. برای اطلاع از ماخذ محاسبه و نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در سال 1402 مقاله را به دقت مطالعه نمایید.

  18. با عرض سلام و خدا قوت بنده یک دستگاه خودروی سواری کوییک صفر از نمایشگاه خریداری کردم ولی هزینه مالیات رو فروشنده قبول نمیکنه پرداخت کنه باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است؛ در صورت عدم پرداخت مالیات متعلقه، شما می‌توانید با ایشان برای پرداخت مالیات توافق و یا در این خصوص به مراجع قانونی شکایت نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  19. سلام وقتتون بخير و شادی
    اگه خودرویی که امسال صفر تحویل گرفته باشیم و تا سال بعد قصد فروش ش رو نداشته باشیم و مالیات انتقال خودرو رو همین امسال پرداخت کنیم
    آیا سال بعد هم باید مالیت انتقال خودرو پرداخت کنیم؟؟؟
    میخواستم بدونم اینطوری به صرفه تر نیست!!! به خاطر افزایش مالیات عرض میکنم
    تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات نقل و انتقال خودرو برای هر بار خرید و فروش و بر اساس ارزش روز خودرو محاسبه و در زمان انتقال توسط فروشنده پرداخت می‌شود. بر این اساس امکان پرداخت مالیات زودتر از موعد وجود ندارد. همچنین باید بدانید مالیات خودروی صفر از مالیات خودروی کارکرده بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :