فهرست مطالب

مالیات در کانادا اصلی‌ترین منبع درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. این مبنع به قدری پربازده است که آن را با درآمد حاصل از فروش نفت کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه می‌کنند. مالیات دریافتی از شهروندان کانادایی که برای ارائه خدمات عمومی و بهبود سطح زندگی آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط یک سیستم مالیاتی پیچیده و منظم دریافت می‌شود. در این مقاله آموزش مالیات قصد داریم با شما از تکالیف مالیاتی شهروندان کانادایی سخن بگوییم. همراه ما بمانید.

انواع مالیات در کانادا

کلیه شهروندان کانادایی و افرادی که مقیم کانادا هستند، مشمول پرداخت انواع مختلف مالیات در این کشور هستند. مالیات در کانادا که توسط سازمان مالیاتی کانادا (CRA) از ساکنین کانادا دریافت می‌شود، به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شود:  

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر کالا و خدمات
  • مالیات بر دارایی
  • مالیات بر ارث و درآمدهای اتفاقی

مالیات بر درآمد در کانادا

اصلی‌ترین نوع مالیات در کانادا، مالیات بر درآمد است. در واقع هر گونه درآمدی که اشخاص در مقابل اشتغال به کار اعم از راه‌اندازی کسب و کار مستقل (شرکت) و یا دریافت حقوق بابت اشتغال برای افراد دیگر کسب نمایند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد است.

همچنین افراد مقیم کانادا برای درآمدهایی که از سایر کشورها کسب می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند. دولت کانادا برای پیشگیری از پرداخت مالیات مضاعف در این زمینه، با بسیاری از دولتها معاهداتی امضا نموده است.

نرخ مالیات بر درآمد در کانادا

نرخ مالیات بر درآمد در کانادا در استان‌های مختلف، متفاوت است. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که مالیات بر درآمد در کانادا به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود. به بیان دیگر، اشخاص و یا شرکتهایی که درآمد بیشتری دارند، موظف به پرداخت مالیات بیشتری نیز هستند.

خوب است بدانید:

نحوه پرداخت مالیات بر درآمد در کانادا به دو صورت زیر است:

  • مالیات بر حقوق در کانادا توسط کافرما از حقوق و دستمزد اشخاص کسر و به حساب سازمان مالیاتی کانادا واریز می‌شود؛ اما این اشخاص نیز از تکمیل اظهارنامه مالیاتی معاف نیستند.  
  • مالیات بر شرکت در کانادا به صورت خوداظهاری و با تکمیل اظهارنامه مالیاتی محاسبه و پرداخت می‌شود.

مالیات بر کالا و خدمات در کانادا

مالیات بر کالا و خدمات در کانادا که با عنوان مالیات بر مصرف در کانادا شناخته می‌شود، در واقع همانند مالیات بر ارزش افزوده دریافتی در ایران است. این نوع از مالیات در زمان خرید کالا و خدمات از خریداران دریافت و توسط فروشنده به سازمان مالیاتی پرداخت می‌شود. بنابراین می‌توان این نوع از مالیات نوعی مالیات غیرمستقیم در نظر گرفت.

مالیات بر مصرف در کانادا به دو دسته مالیات GST و مالیات PST تقسیم می‌شود. مالیات GST توسط دولت فدرال و مالیات PST توسط هر استان تعیین می‌شوند. همچنین برخی ایالات در کانادا مالیات‌های  GSTو PST را با هم جمع نموده و تحت عنوان مالیات HST در فاکتور خرید نشان می‌دهند.

خوب است بدانید:

برخی از کالاها و خدمات در کانادا از پرداخت مالیات بر مصرف معاف هستند. برخی از این کالا و خدمات عبارتند از:

  • برخی از اقلام مصرفی نظیر نان و شیر و سبزیجات و برخی از گوشت‌ها مانند مرغ و ماهی
  • خدمات بهداشتی، درمانی
  • خدمات مراقبت از کودکان

مالیات بر دارایی در کانادا

یکی دیگر از انواع مالیات در کانادا، مالیات بر دارایی است. مالیات بر دارایی در کانادا به اموالی نظیر خودرو و املاک تعلق می‌گیرد. مالیات بر دارایی در کانادا به دو صورت زیر از مالکان دریافت می‌شود:

  • مالیات بر دارایی: این نوع از مالیات همانند عوارض شهرداری است که به صورت سالیانه پرداخت می‌شود
  • مالیات بر نقل و انتقال: این نوع از مالیات در زمان خرید و فروش دارایی‌ها پرداخت می‌شود

مالیات بر ارث و درآمدهای اتفاقی در کانادا

در کانادا برای درآمدهای اتفاقی نظیر دریافت هدیه یا ارثیه، برنده شدن در لاتاری یا شرط بندی، دریافت مزایای بیمه عمر و مواردی از این قبیل مالیات دریافت نمی‌شود. تنها مورد استثنا در این خصوص مالیات بر املاک متوفی است؛ این مالیات در زمان انتقال املاک به وراث از آنان دریافت می‌شود.

مالیات در کانادا
مودیان باید اطلاعات درآمد و هزینه های خود را به سازمان مالیاتی گزارش دهند

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات در کانادا هستند؟

بر اساس آنچه تا کنون گفته شد، کلیه اشخاصی که به هر نحو در کانادا سکونت دارند (شهروندان و مهاجران) موظف به پرداخت مالیات هستند. این اشخاص را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم نمود:

  • کلیه شهروندان و مهاجران بابت هزینه خرید و فروش کالاها و خدمات و یا دارایی‌ها
  • کلیه اشخاص مقیم بابت درآمدهای خود اعم از درآمد شغلی، سرمایه گذاری و مواردی از این قبیل در کانادا و سایر درآمدهای جهانی
  • کلیه اشخاص غیرمقیم بابت درآمدهایی که از کانادا کسب می‌کنند؛ نظیر سرمایه گذاری

چه کسانی از پرداخت مالیات در کانادا معاف هستند؟

برخی از مشاغل نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشاغل پاره وقت و یا مشاغلی که درآمد آنها کمتر از سقف معینی باشد
  • مشاغل مربوط به خدمات پزشکی، درمانی و مراقبت از کودکان
  • مشاغل مربوط به نگهداری حیوانات
  • اشتغال در بخش تاکسی‌های اینترنتی

افراد برای برخورداری از معافیت مالیاتی باید، اسناد و مدارک معتبری ارائه نمایند.

نحوه محاسبه مالیات در کانادا

محاسبه مالیات بر درآمد در کانادا همانند مالیات در آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر، بر پایه خوداظهاری انجام می‌شود. بدین ترتیب که مودیان اطلاعات زیر را در اظهارنامه مالیاتی درج می‌کنند:

  • درآمدهای کسب شده طی دوره مالیاتی
  • هزینه‌های پرداختی طی دوره مالیاتی
  • مالیات‌های پرداختی طی دوره مالیاتی
  • کلیه مواردی که ممکن است به کسر مالیات کمک نماید

سپس سازمان مالیاتی بر اساس این اطلاعات، مالیات اشخاص را محاسبه و مطالبه می‌نماید. همچنین در صورتی که پس از محاسبه مالیات، مودی مالیاتی مبالغی بیشتر از مالیات قابل پرداخت، به سازمان پرداخته باشد، مازاد مالیات به حساب وی واریز می‌شود.

سایر انواع مالیات در زمان خرید و فروش محصولات یا دارایی‌ها به صورت موردی محاسبه و دریافت می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی در کانادا

مطابق قوانین مالیات در کانادا، هر شخصی که در این کشور درآمدی کسب می‌کند، باید یک پرونده مالیاتی داشته باشد. به این ترتیب ممکن است در یک خانواده پدر، مادر و هر یک از فرزندان به واسطه درآمدی که کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات باشند.

در هر حال هر شخص مشمول پرداخت مالیات، موظف است اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس درآمدها و هزینه‌هایی که در یک سال داشته است، تکمیل نموده و تا پایان ماه آوریل به سازمان مالیاتی ارسال و مالیات خود را پرداخت نماید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی در کانادا

مهلت ارسال فرم‌های اظهارنامه مالیاتی در کانادا حداکثر 4 ماه پس از پایان سال میلادی است. به بیان دیگر، کلیه مودیان موظفند تا پایان ماه آوریل، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال و مالیات خود را پرداخت نمایند.

در صورتی که 30 آوریل مصادف با تعطیلات آخر هفته باشد، سازمان مالیاتی مهلت پرداخت مالیات را تا روز کاری بعدی تمدید می‌کند.

نحوه محاسبه مالیات در کانادا
مالیات در کانادا بر اساس اظهارنامه ارسالی مودیان محاسبه و دریافت میشود

جرایم عدم پرداخت مالیات در کانادا

عدم پرداخت مالیات در کانادا همانند سایر کشورها، جرایمی را به دنبال دارد. این جرایم بر اساس نوع مالیات پرداخت نشده می‌تواند به صورت نقدی و یا شکایت و مصادره اموال مودیان باشد.

کلام آخر

مالیات در کانادا همانند سایر کشورها اصلی‌ترین مبنع درآمدزایی دولت محسوب می‌شود. از این رو قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این خصوص در کانادا وجود دارد. مالیات دریافتی صرف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان می‌شود. نحوه محاسبه مالیات در کانادا شباهت‌هایی با قوانین محاسبه مالیات در ایران دارد. از این رو آموزش اصول و قواعد مالیاتی و همچنین اطلاع از موارد معافیت مالیاتی می‌تواند شما را با مسیرهای محاسبه و پرداخت مالیات در کانادا یاری نماید.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :