فهرست مطالب

مالیات در آلمان نیز همانند سایر کشورها اصلی‌ترین منبع تامین درآمد دولت محسوب می‌شود. دولت آلمان برای ساخت زیرساخت‌های ملی و ارائه خدمات عمومی اقدام به دریافت انواع مختلفی از مالیات در موقعیت‌های متفاوت می‌نماید. از آنجا که سیستم مالیات ستانی، نرخ مالیات و نحوه محاسبه مالیات در آلمان با ایران تفاوت‌های زیادی دارد، در این مقاله در زمینه آموزش مالیات بر آن شدیم تا شما را با انواع مالیات در کشور آلمان آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

مالیات در آلمان از چه کسانی دریافت می شود؟

مالیات‌های قابل پرداخت جهت زندگی در آلمان موضوعی است که در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان مالیات، به آن پرداخته‌ایم. پرداخت مالیات در آلمان یکی از وظایف جدایی ناپذیر شهروندی در این کشور است که برای مهاجران نیز اعمال می‌شود. در واقع تمامی افرادی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند مشروط بر اینکه به هر دلیل مطابق مقررات مشمول معافیت مالیاتی نشوند، موظف به پرداخت مالیات در آلمان هستند:

  • افرادی که به هر نحو به کسب درآمد در آلمان مشغول هستند
  • افرادی که مقیم آلمان نیستند، اما در آلمان سرمایه‌گذاری نموده و یا از آلمان درآمد کسب می‌کنند
  • افرادی مقیم آلمان برای درآمدهایی که از خارج از آلمان کسب می‌کنند

اما درآمد شهروندان آلمانی تنها ماخذ پرداخت مالیات نیست؛ بلکه شهروندان آلمانی باید برای بسیاری از جنبه‌های زندگی در آلمان مالیات بپردازند؛ که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مالیات در آلمان توسط چه سازمانی دریافت می‌شود؟

وظیفه دریافت مالیات در آلمان بر اساس نوع مالیات قابل پرداخت بر عهده دولت فدرال، ایالت‌ها و یا شهرداری است.

اما وظیفه مدیریت دریافت مالیات در سطح کشور بر عهده اداره مرکزی مالیات آلمان است؛ در انتهای هر سال، این اداره موظف است میزان پرداخت مالیات را بررسی و در صورت نیاز مقادیر پرداخت نشده را از شهروندان طلب کند. همچنین ادارات مالیاتی منطقه‌ای، اداره امور مالیاتی در سطح هر منطقه را عهده‌دار هستند.

اداره مرکزی مالیات در آلمان
اداره مرکزی مالیات وظیفه رسیدگی به پرداخت مالیات در این کشور را بر عهده دارد

طبقه بندی انواع مالیات در آلمان

زندگی در آلمان مستلزم پرداخت نزدیک به 40 نوع مختلف مالیات است؛ که به شیوه‌های متفاوتی محاسبه و وصول می‌شوند. مهم‌ترین انواع مالیات در آلمان عبارتند از:

  • مالیات بر درآمد؛ شامل مالیات بر حقوق، مالیات بر عایدی سرمایه یا اجاره املاک، مالیات شرکتها و مالیات تجارت
  • مالیات بر فروش یا مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر املاک؛ مالیات قابل پرداخت برای نقل و انتقال املاک
  • مالیات بر ارث؛ مالیات قابل پرداخت برای ارث و یا هدیه دریافتی از دیگران
  • مالیات خودرو
  • مالیات کلیسا

مالیات بر درآمد در آلمان

مالیات بر درآمد، مهم‌ترین نوع مالیات در آلمان برای کلیه افراد شاغل در این کشور است. مالیات بر درآمد بر اساس نحوه کسب درآمد به شیوه‌های متفاوتی محاسبه و وصول می‌شود.

  • مالیات بر درآمد کارمندان: این نوع از مالیات که مالیات حقوق نیز نامیده می‌شود، توسط کارفرما و بر اساس میزان حقوق و دستمزد کارمندان از حقوق آنها کسر و به حساب اداره امور مالیاتی واریز می‌شود
  • مالیات بر درآمد شرکتی: این نوع از مالیات در حقیقت همان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی است
  • مالیات بر تجارت: مالیات بر تجارت برای درآمد حاصل از یک تجارت در آلمان پرداخت می‌شود؛ شاید بتوان این نوع مالیات را همان مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل دانست

نرخ مالیات بر درآمد در آلمان

مالیات بر درآمد به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود؛ به بیان دیگر، افرادی که درآمد بیشتری دارند، موظف به پرداخت مالیات بیشتری هستند.

برای نرخ مالیات بر درآمد در سال 2022 در آلمان مقادیر متفاوتی ذکر شده است؛ جدولی از متداول‌ترین ارقام ذکر شده به شرح زیر است:

میزان درآمد سالیانه (یورو)مالیات قابل پرداخت
کمتر از 9,984معاف از مالیات
از 9,984 تا 58,596بین 14% تا 42%
از 58,596 تا 277,82542%
بیش از 277,82645%
جدول نرخ مالیات بر درآمد حقوق در آلمان

کلاس های مالیاتی در آلمان

مالیات بر حقوق در آلمان بر اساس کلاس مالیاتی افراد تعیین می‌شود. در واقع کارفرما بر اساس کلاس مالیاتی کارمندان مبلغ مالیات بر درآمد حقوق آنان را محاسبه و از درآمد آنها کسر و به دولت پرداخت می‌نماید. کلاس‌های مالیاتی شش گانه در آلمان به شرح زیر هستند:

کلاس مالیاتیشرایط مشمولین کلاس مالیاتی
1مجردها، مطلقه‌ها یا بیوه‌ها که به تنهایی زندگی می‌کنند
2والدین مجرد دارای فرزند که کمک هزینه فرزند دریافت می‌کنند
3افراد متاهلی که همسرشان به تازگی فوت شده و یا درآمد بسیار کمی دارد و یا بیکار است
4افراد متاهل که حقوق تقریبا مشابهی دارند
5افرادی که همسرشان در کلاس مالیاتی 3 طبقه‌بندی شده است
6افرادی که از چندین منبع درآمدی کسب درآمد می‌کنند
طبقه بندی کلاسهای مالیاتی در آلمان

مالیات بر فروش یا مالیات بر ارزش افزوده در آلمان

این نوع از مالیات، مبلغی است که در زمان خرید کالا و یا دریافت خدمات به مبلغ آن کالا یا خدمت افزوده شده و از مشتری دریافت می‌شود. نرخ مالیات بر فروش (ارزش افزوده) در آلمان معادل 19% (در مورد برخی موارد خاص 7%) است که فروشنده از خریدار دریافت و به حساب اداره امور مالیات واریز می‌نماید.

اظهارنامه مالیاتی در آلمان

یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی برای اشخاص حقوقی (شرکتها) و اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل (شاغلان در بخش تجارت) در آلمان تکمیل و ارسال فرم اظهارنامه مالیاتی است. اظهارنامه مالیاتی در پایان سال تقویمی بر اساس درآمدهای کسب شده طی یک سال و هزینه‌های پرداخت شده تکمیل و ارسال شده و مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد.

خوب است بدانید:

حقوق بگیران نیز می‌توانند در صورت تمایل نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند؛ در برخی موارد با ارائه اسناد و مدارک معتبر برای برخی هزینه‌ها نظیر هزینه جابه‌جایی منزل به دلایل شغلی یا هزینه ایاب و ذهاب به محل کار، اداره مالیات بخشی از مالیات پرداخت شده را به حساب آنها باز می‌گرداند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی در آلمان

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی در آلمان حداکثر 7 ماه پس از پایان سال تقویمی است؛ همچنین اداره مالیات 2 الی 6 ماه پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی، نسبت به ارزیابی آن اقدام خواهد نمود. بدین ترتیب میزان بدهی مالیاتی و یا اضافه پرداختی تعیین می‌شود. مهلت پرداخت بدهی مالیاتی 4 هفته پس از دریافت نامه ارزیابی مالیاتی است. در صورتی که اظهارنامه مالیاتی توسط وکلای مالیاتی تهیه شود، مهلت تسویه بدهی تا انتهای ماه دسامبر خواهد بود.

خوب است بدانید:

در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی مشمول جریمه‌ای معادل 25% مالیات قابل پرداخت خواهید شد. همچنین عدم پرداخت بدهی مالیاتی در مهلت مقرر مشمول جریمه است.

نحوه محاسبه مالیات در کشور آلمان

به طور کلی به جز مواردی که مالیات به صورت اختصاصی محاسبه و دریافت می‌شود، نظیر مالیات املاک و خودرو یا مالیات بر فروش، محاسبه مالیات بر درآمد شهروندان آلمانی طی مراحل زیر محاسبه می‌شود:

  • کسر هزینه‌های پرداخت شده از درآمدهای کسب شده طی سال
  • تعیین مالیات با در نظر گرفتن ضرایب مالیاتی مربوطه بر اساس نحوه کسب درآمد (اشخاص حقیقی یا حقوقی و یا حقوق بگیران)

شماره شناسایی مالیاتی در آلمان

به هر شهروند آلمانی (اعم از متولد آلمان و یا مهاجر) برای ارتباط با اداره مالیاتی، یک شماره شناسه مالیاتی 11 رقمی یکتا اختصاص می‌یابد؛ این شناسه معرف هر یک از شهروندان در نظام مالیاتی بوده و برای انجام تکالیف مالیاتی و پرداخت مالیات شهروندان استفاده خواهد شد. شناسه مالیاتی برای هر فرد تا پایان عمر او معتبر خواهد بود.

معافیت مالیاتی در آلمان

مطابق قوانین مالیاتی آلمان، در صورتی که درآمد شهروندان از مبلغ خاصی کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند؛ مبلغ معافیت مالیاتی در آلمان بر اساس عوامل مختلفی نظیر سن اشخاص و مجرد یا متاهل بودن آنان تعیین می‌شود.

علاوه‌بر وجود سقف معافیت مالیات بر درآمد، در مواردی نیز شهروندان می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک برای برخی هزینه‌کردها از تخفیفات مالیاتی استفاده نمایند. از جمله این موارد عبارتند از:

  • هزینه‌های نگهداری از کودک
  • هزینه تحصیل
  • هزینه‌های استخدام
  • نفقه پرداختی به همسران مطلقه
  • مبالغ پرداختی به موسسات خیریه

! نکته

برای استفاده از تسهیلات جهت کاهش مالیات باید اسناد و مدارک کلیه هزینه‌های پرداختی خود طی سال عملکرد ( از 1 ژانویه تا 31 دسامبر هر سال) را نگهداری نمایید.

معافیت از پرداخت مالیات در آلمان
در صورتی که درآمد اشخاص از سقف معینی کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند

جرایم عدم پرداخت مالیات در آلمان

همانند سایر کشورها، فرار از پرداخت مالیات در آلمان نیز جرم تلقی شده و مشمول جرایم مالیاتی خواهد شد. این جرایم بر اساس مبلغ مالیات پرداخت نشده تعیین می‌شود. از جمله این جرایم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توقیف حسابهای بانکی
  • ضبط حق بازنشستگی
  • جرایم نقدی
  • حبس

بیمه تامین اجتماعی در آلمان

کلیه حقوق بگیران در آلمان مشمول پرداخت کمک‌های اجباری به تامین اجتماعی است. این کمک‌ها عبارتند از:

  • بیمه درمانی
  • بیمه بازنشستگی
  • بیمه مراقبت بلند مدت (نظیر پرستاری برای معلولیت و پیری)
  • بیمه بیکاری
  • بیمه حوادث شغلی

هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی بر اساس میزان درآمد اشخاص تعیین شده و معمولا به صورت مساوی توسط کارمند و کارفرما پرداخت می‌شود؛ در واقع کارفرما سهم کارمند را از حقوقش کسر و همراه با سهم خود به حساب اداره بیمه واریز می‌نماید.

تنها استثنا در این مورد هزینه بیمه حوادث شغلی است که کاملا بر عهده کارفرما قرار دارد.

کلام آخر

مالیات در آلمان یکی از مهم‌ترین تکالیف شهروندی است و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد تاثیرگذار است. این مسئله به ویژه برای مهاجرین به این کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از این رو در این نوشته سعی کردیم شما را با مهم‌ترین قوانین و تکالیف مالیاتی در آلمان آشنا نماییم. بررسی نحوه محاسبه مالیات در آلمان نشان می‌دهد ساختار محاسبه مالیات در این کشور شباهت‌هایی با نحوه مالیات ستانی در ایران دارد. به این ترتیب آموزش اصول و قواعد مالیاتی می‌تواند در کشورهای اروپایی نیز شما را یاری نماید.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :