فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به همه کاربران محترم ، امیدوارم خوب و خوش باشید . اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید و یا اطلاعات کمی در مورد آنها دارید ، می توانید در این بخش آنها را بررسی کنید و آرشیو اطلاعات خود را بارور کنید . سوالاتی که شاید خیلی بین حسابداران رایج نباشد ولی می تواند بسیار کاربردی و مهم تلقی گردد. باهم این سوالات و پاسخ آنها را مطالعه می کنیم.

سوال 1 : بدهی واحد تجاری بابت اعتبار اسنادی اعم از یوزانس، فاینانس، ریفینانس و نظایر آن در کدام سرفصل صورتهای مالی طبقه بندی می شود ؟

تا زمانی که بدهی واحد تجاری بابت اعتبار اسنادی یادشده در وجه فروشنده پرداخت نشده باشد، تحت سرفصل حسابهای پرداختنی ( تجاری یا غیر تجاری ) ثبت می شود ، لیکن در صورت پرداخت به فروشنده توسط بانک مربوط ، این بدهی به عنوان طلب بانک محسوب و در سرفصل تسهیلات مالی طبقه بندی می شود ، تا زمانیکه قرارداد تسهیلات با بانک منعقد نشده و نحوه بازپرداخت مشخص نگردیده است بدهی مزبور به عنوان بدهی جاری محسوب می شود.

سوال 2 : نحوه برخورد حسابداری با مخارج اورهال در شرکتهایی نظیر هواپیمایی ، کشتیرانی ، پتروشیمی و نیروگاهها که با توجه به نوع فعالیت ، انجام این مخارج در دوره های با تناوب چند ساله اجتناب ناپذیر می شود ، چگونه است ؟

طبق بند 14 استانداردهای حسابداری شماره 11 به شرط احراز معیارهای شناخت در زمان وقوع به عنوان مخارج سرمایه ای محسوب و به گونه ای مناسب طی دوره ای مناسب طی دوره منتهی به انجام اورهال بعدی به هزینه منظور می شود ، معیارهای شناخت به شرح زیر است :

استفاده موثر و کار از دارائیهای مربوط مستلزم انجام بازرسی عمده ( اورهال ) باشد .

جریان منافع اقتصادی آتی مرتبط با مخارج سرمایه ای به درون واحد تجاری مربوط شود .

بهای تمام شده مخارج انجام شده به گونه ای اتکاپذیر قابل اندازه گیری باشد.

سوال 3 : نرخ ارز مورد عمل در مورد فروشهای صادراتی نرخ چه زمانی است ؟

طبق استاندارد شماره 16 با عنوان نرخ تسعیر ارز ، معاملات ارزی باید به نرخ تسعیر ارز در زمان انجام معامله در حسابها ثبت گردد. در شرایط تک نرخی نبودن نرخ ارز ، برای تسعیر باید از نرخی استفاده شود که برای واحد تجاری قابل دسترسی و تحقق بوده و انتظار می رود مبنای تسویه مطالبات یا بدهیهای مربوط قرار گیرد . تفاوت ناشی از تغییرات نرخ ارز در فاصله زمانی انجام معامله تا تاریخ تسویه یا تاریخ ترازنامه باید به عنوان تسعیر ارز شناسایی گردد.

سوال 4 : در شرکت های لیزینگ ، هزینه های مالی در  کدام سرفصل سود و زیان طبقه بندی می شود ؟

با توجه به تشابه ماهیت فعالیت شرکتهای لیزینگ با فعالیت بانکها و موسسات اعتباری ، هزینه تامین مالی در اینگونه شرکتها ، عموماً ماهیت عملیاتی داشته و لذا می بایستی به عنوان هزینه عملیاتی در صورت سود وزیان طبقه بندی شود ، مگراینکه تسهیلات مالی دریافتنی در غیر فعالیتهای عملیاتی استفاده شده باشد .

در بخش های بعدی می توانید پاسخ به دیگر سوالات تخصصی مهم حسابداری را که توسط جامعه حسابداران رسمی تنظیم شده است را مطالعه کرده و به آرشیو اطلاعات خود اضافه کنید.

شاید خواندن این مطلب برای شما جالب باشد: آیا بحران کرونا مالیات بر ثروت را اجباری خواهد کرد؟

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :