فهرست مطالب

ابلاغ الکترونیکی مالیاتی یکی از جدیدترین اقدامات سازمان مالیاتی است که در راستای تسریع و تسهیل انجام امور مالیاتی ایجاد شده است. ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی که جایگزین سایر انواع ابلاغ شده است، به دنبال تشکیل پرونده الکترونیکی مالیاتی انجام می‌شود. برای آشنایی با نحوه فعال سازی و دریافت الکترونیکی اوراق مالیاتی در این مقاله آموزش مالیات همراه ما باشید.

سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی چیست؟

سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیات یک زیر شاخه از سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی بوده که به منظور کاهش ترددهای غیرضروری خصوصا در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین به منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی و کسب رضایت هموطنان، راه اندازی شده است.

سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی
مایتکس: سامانه فعال سازی و مشاهده اوراق الکترونیکی مالیاتی

نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیکی مالیات از طریق سامانه

مودیان مالیاتی با فعال کردن ابلاغ الکترونیک قادرند، کلیه اوراق مالیاتی نظیر برگه تشخیص مالیات خود را با مراجعه به حساب و پنل کاربری خود در سامانه امور مالیاتی مشاهده کنند. برای این کار ابتدا باید نسبت به ثبت نام الکترونیکی در سامانه سازمان مالیاتی و مایتکس اقدام نمایید. به این ترتیب پس از فعالسازی حساب کاربری خود و ثبت درخواست ابلاغ الکترونیکی، میتوانند اوراق مربوطه را مشاهده نمایند.

نحوه فعال سازی ابلاغ الکترونیکی مالیاتی

برای مشاهده و فعالسازی ابلاغ الکترونیکی مالیاتی دو روش وجود دارد:

  • ثبت نام، فعال سازی و دریافت ابلاغ الکترونیکی مالیاتی از طریق سامانه مایتکس
  • ثبت نام و مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیات از طریق سامانه سازمان مالیاتی

مراحل فعال سازی و نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیکی مالیاتی از طریق سامانه مایتکس

1- ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی (مایتکس)

ابتدا با کمک نام کاربری و رمز عبور به سامانه مایتکس به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید.

فعالسازی ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی
دریافت و مشاهده ابلاغ الکترونیکی مالیاتی از طریق سامانه مایتکس امکان پذیر است

! نکته

در صورتی که در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، قبل از هر کار باید نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام نمایید.

2- ثبت درخواست دریافت الکترونیکی اوراق مالیاتی

در صورت تایید نهایی درخواست فرم درخواست ابلاغ الکترونیکی مالیاتی، ابلاغ الکترونیک مالیات برای شما فعال می‌شود.

ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی
تکمیل و ثبت درخواست دریافت الکترونیکی اوراق مالیاتی

به این ترتیب شما می‌توانید اوراق مالیاتی ابلاغی خود را به محض صدور در “کارتابل ابلاغ الکترونیکی” خود مشاهده نمایید.

کارتابل ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی
نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیک مالیاتی در کارتابل ابلاغ الکترونیکی

مراحل ثبت نام و مشاهده اوراق الکترونیکی مالیاتی از طریق سامانه سازمان مالیاتی

1- انتخاب گزینه فعالسازی فرم درخواست استفاده از خدمات ابلاغ الکترونیکی

مودیان باید با مراجعه به سامانه tax.gov.ir گزینه “درخواست ابلاغ الکترونیک و رویت برگه ها” را انتخاب نمایند.

درخواست ثبت نام ابلاغ الکترونیک
به سایت سازمان مالیاتی مراجعه نموده و گزینه درخواست ابلاغ را انتخاب نمایید

2- ثبت نام در سامانه

قبل از هر کار مودیان مالیاتی باید اطلاعات خود را ثبت و ثبت نام خود را در سامانه تکمیل نمایند.

ثبت نام در سامانه مالیاتی
در اولین قدم باید نسبت به ثبت نام در سامانه مالیاتی اقدام نمایید

! نکته

دقت داشته باشید تنها مودیانی قادر به دریافت ابلاغ الکترونیکی هستند که پرونده مالیاتی داشته باشند. در صورتی که مودی پرونده نداشته باشد و یا پرونده او ناقص باشد، باید ابتدا ثبت نام خود را در سامانه ثبت نام الکترونیکی تکمیل کنند.

3- فعالسازی ابلاغ الکترونیک

پس از ثبت نام و تایید شماره تلفن، امکان مشاهده و فعال‌سازی فرم ابلاغ الکترونیک برای شما وجود دارد.

فعالسازی ابلاغ الکترونیک
مشاهده و درخواست ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی

در صورت تایید فرم ابلاغ، درخواست ابلاغ الکترونیکی برای شما فعال می‌شود.

فعالسازی ابلاغ الکترونیکی
تایید نهایی و فعالسازی ابلاغ الکترونیکی

به این ترتیب ابلاغ الکترونیک برای شما فعال شده و کلیه اوراق مالیاتی صادره در آن بارگذاری می‌شود.

مراحل ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی

پس از فعال شدن خدمت ابلاغ الکترونیک، تمامی اوراق مالیاتی مودی پس از صدور به صورت خودکار بر روی حساب کاربری مودیان بارگذاری خواهد شد. به این ترتیب مراحل ابلاغ اوراق مالیاتی به شرح زیر خواهد بود:

  • بارگذاری خودکار برگه ابلاغ الکترونیکی به محض صدور
  • ارسال پیامک مالیاتی هم‌زمان با بارگذاری اوراق به صورت الکترونیکی
ابلاغ الکترونیکی مالیاتی
پس از مشاهده اطلاعات هر برگه، وضعیت آن از “ابلاغ نشده” به “ابلاغ شده” تغییر می‌کند

کدام اوراق از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قابل دسترسی است؟

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی مورخ 1401/6/9، کلیه اوراق مالیاتی که در سامانه‌های الکترونیکی سازمان صادر می‌شود، به صورت خودکار بر روی حساب کاربری مودیان در مایتکس (به نشانی my.tax.gov.ir) بارگذاری شده و همزمان پیامک اطلاع رسانی برای آنان ارسال می‌شود.

ترتیبات ابلاغ اوراق مالیاتی

سازمان مالیاتی بر اساس دستورالعمل شماره 200/1402/1 مورخ 1402/1/7 (اصلاح دستورالعمل ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی مورخ 1401/4/25) ترتیبات ابلاغ اوراق مالیاتی را به شرح زیر اعلام نموده است:

تاریخ رویت اوراق مالیاتی توسط مودی طی 20 روز از زمان بارگذاری در حساب کاربری، تاریخ ابلاغ به مودی محسوب می‌شود. تاریخ و زمان رویت اوراق مالیاتی و سایر جزئیات در سیستم ذخیره شده و کلیه آثار «ابلاغ واقعی» به آن مترتب است. ورود به حساب کاربری و رویت اوراق مالیاتی، به منزله رسید ابلاغ الکترونیکی است. به بیان دیگر، تاریخ مشاهده اوراق به عنوان تاریخ ابلاغ واقعی در سامانه ثبت شده و این تاریخ ملاک محاسبه مواعد قانونی دیگر خواهد بود.

خودداری از مراجعه به حساب کاربری ظرف مدت 20 روز از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی، در حکم استنکاف از گرفتن اوراق مالیاتی بوده و روز 21 به عنوان تاریخ «ابلاغ قانونی» محسوب می‌شود. چنانچه روز 21 با تعطیل/تعطیلات رسمی یا عمومی مصادف شود، اولین روز بعد از تعطیل/ تعطیلات مزبور به عنوان روز ابلاغ در نظر گرفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم بخوانید: تفاوت ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

نحوه اعتراض مودی به صحت ابلاغ الکترونیکی مالیاتی

مودی تنها در موارد زیر می‌تواند نسبت به صحت ابلاغ الکترونیکی مالیاتی اعتراض نماید:

  • با دلایل و اسناد و مدارک معتبر اثبات نماید، به دلیل عدم دسترسی به سامانه های رایانه‌ای/ مخابراتی یا نقص در این سامانه‌ها از بارگذاری اوراق یا مفاد ابلاغ مطلع نشده است
  • ابلاغ الکترونیکی مالیاتی در موارد غیرفعال بودن حساب کاربری مودی (شرایطی که حساب کاربری باید غیرفعال باشد) و یا موارد خروج از شمول ابلاغ الکترونیکی انجام شده باشد

در چنین مواردی، اعتراض مودی در خصوص ابلاغ الکترونیکی تبصره 1 ماده 219 ق.م.م، از طریق هیئت موضوع ماده 216 ق.م.م قابل رسیدگی خواهد بود.

اعتراض به ابلاغ الکترونیکی
اعتراض به ابلاغ الکترونیکی در شرایط خاصی امکان پذیر است

موارد استثنا از دریافت ابلاغ الکترونیکی مالیاتی

در موارد زیر مودی از شمول ابلاغ الکترونیکی خارج و حساب کاربری وی غیر فعال می‌شود. در نتیجه اوراق مالیاتی این گروه از مودیان بر اساس مفاد مواد 203 الی 209 ق.م.م به صورت فیزیکی ابلاغ می‌شود:

فوت اشخاص حقیقی و یا انحلال اشخاص حقوقی

در صورت فوت اشخاص حقیقی و یا انحلال اشخاص حقوقی(در مرجع ثبت شرکت‌ها)، مودی از شمول ابلاغ الکترونیکی خارج می‌شود. به این ترتیب حساب کاربری این اشخاص به صورت خودکار توسط سیستم و بر مبنای اطلاعات روزانه دریافتی از سرویس متوفیان ثبت احوال و سرویس آگهی تغییرات ثبت شرکت‌ها، غیر فعال می‌‌شود.

! نکته

در صورت عدم امکان دریافت اطلاعات از ثبت احوال و یا سامانه ثبت شرکتها، غیر فعال سازی حساب کاربری بر مبنای مدارک دریافتی از وراث متوفی یا مدیر تصفیه شرکت منحله، انجام می‌شود.

ورشکستگی مودی

اشخاص ورشکسته مشروط بر وصول رای قطعی دادگاه مبنی بر ورشکستگی، از شمول ابلاغ الکترونیکی خارج شده حساب کاربری آنها غیرفعال خواهد شد.

وجود مشکلات ذهنی و جسمی برای مودی

در صورتی که بر اساس وصول آرای قطعی مراجع قضایی، تاییدیه سازمان پزشکی قانونی یا تاییدیه رسمی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتبر برای اداره مالیاتی محرز شود که مودی به دلیل مشکلات ذهنی یا جسمی قادر به استفاده از حساب کاربری خود نیست، اداره مالیاتی باید  نسبت به غیر فعال‌سازی حساب کاربری مودی اقدام نماید.

سخن پایانی

ابلاغ الکترونیکی مالیاتی جایگزین ابلاغ حضوری یا فیزیکی اوراق مالیاتی شده است؛ بدین ترتیب با راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی، ابلاغ اوراق مالیاتی و کلیه فرآیندهای مربوط به پذیرش یا اعتراض نسبت به اوراق از این طریق انجام می‌شود. پس بهتر است هر چه سریع‌تر ثبت نام خود را در سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی تکمیل نمایید تا از خدمات این سامانه بهره‌مند شوید.

پیشنهاد ما به شما برای اجرای اقدامات لازم در خصوص اوراق ابلاغی و اعتراض به آنها، استفاده از آموزش‌ جامع مالیاتی است که به صورت عملی و بر اساس تجارب خبرگان این حوزه تهیه شده است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

12 پاسخ

    1. سلام کاربر گرامی
      ابتدا از سایت مای تکس وارد پرونده مالیاتی مربوطه شده سپس از قسمت بروز رسانی و تکمیل اطلاعات ثبت نام وارد سایت tax.gov.ir شده و از منوی ویرایش اطلاعات ثبت نام بخش اطلاعات پایه نسبت به تغییر آدرس شرکت اقدام کنید.

  1. با سلام و خسته نباشید
    آیا با توجه به مشکلاتی که فعالسازی ابلاغ الکترونیکی در سامانه امور مالیاتی برای بنده ایجاد کرده سازوکای برای غیر فعالسازی ابلاغ الکترونیک نیز برای مودی در نظر گرفته شده؟

    1. سلام دوست عزیز
      فعالسازی ابلاغ الکترونیکی یکی از وظایف مودیان مالیاتی است؛ زیرا مطابق اعلام سازمان مالیاتی ابلاغ کاغذی اوراق مالیاتی به زودی لغو می‌شود. در صورتی که فعال سازی ابلاغ الکترونیکی مشکلاتی برای شما ایجاد نموده است، به واحد فنی اداره مالیاتی محل زندگی یا فعالیت خود مراجعه نموده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

  2. سلام برای پرکردن پرونده مالیاتی به سامانه مراجعه کردم وباپیام (فعال سازی ابلاغ الکترونیک انجام نشده است)آیانیازی نیست اظهارنامه مالیاتی پرکنم

    1. سلام دوست عزیز
      کلیه مودیان اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند پرونده مالیات بر درآمد تشکیل داده و برای درآمدهای خود مالیات پرداخت نمایند. فعال سازی ابلاغ الکترونیک ابزاری است که امکان ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی را فراهم می‌کند و در راستای تکمیل پرونده مالیاتی موظف به انجام آن هستید. این تکلیف شما را از تکمیل اظهارنامه معاف نمی‌کند.

  3. سلام من میخواستم پرونده الکترونیک مالیاتم غیرفعال یا فعال کنم ؟ باید چجوری این کارو انجام بدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      غیرفعالسازی پرونده مالیاتی با مراجعه به سازمان مالیاتی و استعلام و پرداخت بدهی‌های مالیاتی انجام می‌شود. اما از آنجا که غیرفعالسازی پرونده مالیاتی و تشکیل پرونده جدید نکات ظریف زیادی دارد، توصیه می‌کنیم از مشاوره مالیاتی پرشین حساب استفاده نمایید.

  4. سلام من یک ماه قبل جهت عمل پا به یک پزشک متخصص…….. مراجعه نمودم وی گفت ۴میلیون به کارتم بزنید تا عمل انجام شود و به معنی زیر میزی می باشد و این باز درحال جان گرفتن هستش استدعا دارم رسیدگی گردد فرارمالیاتی در میان پزشکان شهر ما زیاده جالب تراین که در درمانگاه وابسته به بخش دولتی مشغول بود و در کنار قانون و حافظین قانون زیرمیزی می گیرند

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب تنها در زمینه آموزش و اجرای خدمات مالی و مالیاتی در چهارچوب استانداردهای سازمان مالیاتی فعالیت می‌کند. در صورتی که اطلاعاتی در زمینه فرار مالیاتی دارید می‌توانید با مراجعه به بخش “سوت زنی” در سامانه سازمان مالیاتی، اطلاعات خود را ارائه نمایید.

    1. خیر تفاوتی نداره اما در سامانه مای تکس تمام موارد به صورت دسته بندی و واضح قابل نمایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :