فهرست مطالب

چرا باید با سایتهای مورد نیاز حسابداران آشنا شوید؟

حسابداران برای اطلاع از جدیدترین تغییرات در اصول و قوانین و همچنین اجرای برخی تکالیف مالیاتی نیازمند ارتباط با برخی سامانه ها هستند

سایتهای مورد نیاز حسابداران چیست؟

حسابداران به ارتباط با سایتهای مختلف حسابداری، مالیاتی، خبری، بیمه ای و انواع سامانه ها نیازمند هستند که در مطلب به مهمترین آنها اشاره شده است

آشنایی با سایتهای مورد نیاز حسابداران و نحوه کار با این سامانه‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای هر حسابدار است. با راه اندازی سامانه جامع مالیاتی و الکترونیکی شدن ارسال گزارشات مالی و مالیاتی، بی‌اطلاعی حسابداران از سامانه‌های مالی و مالیاتی، تاثیرات منفی بسیاری در عملکرد آنان خواهد داشت. از این رو با هدف ارتقای دانش حسابداری و مالیاتی حسابداران، در این مطلب آموزش رایگان حسابداری قصد داریم شما را با مهمترین سایتهای مورد نیاز حسابداران، اعم از سایتهای حسابداری، مالیاتی و سایر سایتها نظیر سایت سازمان تامین اجتماعی آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

حسابدارای عزیز، ما توی پرشین حساب براتون یه آموزش فوق العاده داریم که میتونین همه مطالب حسابداری و مالیاتی مورد نیازتون رو یکجا یاد بگیرین.

آموزش حسابداری

سایتهای مورد نیاز حسابداران

حسابداران برای انجام صحیح امور حسابداری و اجرای تکالیف قانونی به اطلاعات متفاوتی نیاز دارند. از این رو مهم‌ترین سایتهای مورد نیاز حسابداران، به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • سایت های مالیاتی مورد نیاز حسابداران
  • سایت های حسابداری مورد نیاز حسابداران
  • سایر سایت های جانبی مورد نیاز حسابداران

مهم ترین سایت های مورد نیاز حسابداران: سایتهای مالیاتی

حسابداران به دلایل مختلفی به سایتهای مالیاتی نیازمند هستند. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • اطلاع از اخبار مالیاتی نظیر مهلت انجام تکالیف قانونی
  • اجرای تکالیف قانونی نظیر تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی و سایر گزارشات مالی و مالیاتی
  • برخورداری از فرصتهای قانونی نظیر ابلاغ اوراق مالیاتی و یا اعتراض به آنها

در ادامه شما را با مهم‌ترین سایتهای مالیاتی مورد نیاز حسابداران و کاربرد هر یک آشنا می‌کنیم.

سایت سازمان امور مالیاتی کشور

آدرس: www.intamedia.ir

سایت سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه کاملی برای انجام کلیه تکالیف مالیاتی مودیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی است. مهم‌ترین ویژگی این سامانه این است که به بسیاری از سامانه‌‌های مالیاتی متصل است.

در این سامانه می‌توانید کلیه قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی، اطلاعیه‌ها و اخبار مالیاتی را مشاهده نمایید. همچنین امکان استعلام بدهی یا اعتراض به اوراق مالیاتی در این سامانه وجود دارد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی کشور

آدرس: http://tax.gov.ir/

این سامانه میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی است. در واقع این سامانه نسخه قدیمی‌تر از سامانه سازمان امور مالیاتی است که بیشتر برای ارائه خدمات الکترونیک مورد استفاده است و بخش اخبار و اطلاعات در آن کم‌رنگتر است.

سایت ارزش افزوده

آدرس: https://evat.ir/

سامانه ارزش افزوده برای انجام خدمات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده از قبیل ارائه گزارشات سه ماهه، استعلام اعتبار مالیاتی مودیان، استرداد و یا اعتراض به ارزش افزوده کاربرد دارد.

سامانه معاملات فصلی

آدرس: http://ttms22.tax.gov.ir/

مودیان می‌توانند در این سامانه اطلاعات مربوط به گزارشات فصلی خود را به سازمان ارسال یا تصحیح نمایند.

سامانه مایتکس

آدرس: https://my.tax.gov.ir/

سازمان مالیاتی با هدف تسهیل در اجرای امور مودیان نسبت به راه اندازی درگاه ملی خدمات مالیاتی با عنوان مایتکس اقدام نموده است. بدین ترتیب مودیان با ثبت نام در این سامانه می‌توانند بسیاری از تکالیف مالیاتی خود را انجام داده و همچنین نسبت به اعتراض به اوراق مالیاتی یا استعلام بدهی‌ها اقدام نمایند.

سامانه مودیان

آدرس: https://tp.tax.gov.ir/

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که به منظور صدور صورتحساب الکترونیکی و برای پیشگیری از فرار مالیاتی مودیان راه اندازی شده است. بدین ترتیب کلیه خرید و فروشهای مودیان با نظارت سازمان مالیاتی انجام می‌شود.

نکته: برای ورود به سامانه مودیان ابتدا باید به سامانه مایتکس وارد شوید.

سامانه مالیات حقوق

آدرس: https://salary.tax.gov.ir/

مودیانی که در ازای دریافت خدمات به نیروهای خود (اعم از افراد استخدام شده یا استخدام نشده) حقوق یا حق مشاوره و… می‌پردازند، موظفند لیست مالیات حقوق این اشخاص را به صورت ماهیانه به سازمان مالیاتی ارسال نمایند. سامانه مالیات حقوق سامانه‌ای است که جهت تسهیل در ارسال لیست مالیات حقوق طراحی شده است.

سامانه جامع تجارت

آدرس: https://www.ntsw.ir/

سامانه جامع تجارت با هدف مدیریت خرید و فروش کالا و خدمات در کشور اعم از تولیدات داخلی و یا محصولات وارداتی ایجاد شده است. این سامانه همچنین در دریافت و استعلام شناسه کالا و خدمت کاربرد بسیاری دارد.

سایتهای مالیاتی مورد نیاز حسابداران
سایتهای مالیاتی مورد نیاز حسابداران

مهم ترین سایتهای مورد نیاز حسابداران: سایتهای حسابداری

حسابداران برای ارتقای دانش خود و همچنین اطلاع از جدیدترین تغییرات در استانداردهای حسابداری ایران و جهان موظف به رصد سایتهای حسابداری هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این سایتها اشاره می‌کنیم:

سایت جامعه حسابداران رسمی ایران

آدرس: https://www.iacpa.ir/

مهم‌ترین اخبار مربوط به حسابداری و آزمونهای رسمی حسابداران مانند آزمون حسابدار رسمی را می‌توانید در این سایت مشاهده نمایید.

سازمان حسابرسی کشور

آدرس: https://audit.org.ir/

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حسابداران برای انجام تکالیف خود باید به آن دقت کنند، رعایت اصول حسابداری به نحوی است که در صورت حسابرسی مجموعه اقتصادی، مشکلی برای مجموعه پیش نیاید. به این منظور و همچنین برای کسب جدیدترین اخبار، رصد مداوم سایت سازمان حسابرسی را به حسابداران توصیه می‌کنیم.

در این سایت همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به استانداردهای حسابداری ایران و جهان، استانداردهای حسابرسی را نیز مشاهده نمایید.

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

آدرس: https://www.mbri.ac.ir/

در این سامانه می‌توانید جدیدترین اطلاعات و قوانین مالی و پولی و همچنین اطلاعات مربوط به پولشویی را جستجو نمایید.

سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آدرس: https://www.mcls.gov.ir/

هر حسابدار برای اطلاع از وظایف خود و سایر کارکنان و همچنین پیشگیری از تضییع حقوق خود و سایر کارکنان باید با قانون کار جمهوری اسلامی ایران و همچنین اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به کارگران آشنا باشد. به این ترتیب یکی از سایتهای پربازدید برای حسابداران این سایت به ویژه بخش “پرسش‌های متداول مربوط به قانون کار” است.

سایتهای حسابداری مورد نیاز حسابداران
سایت های مورد نیاز یک حسابدار

مهم ترین سایتهای مورد نیاز حسابداران: سایر سایتهای مورد نیاز یک حسابدار

در کنار اطلاعات حسابداری و مالیاتی، هر حسابدار نیازمند اطلاعات دیگری در خصوص نحوه محاسبه و ارسال لیست بیمه کارکنان در سامانه و یا جستجوی برخی مستندات قانونی است. برخی از سایتهایی که در این حوزه به حسابداران کمک می‌کند به شرح زیر هستند:

سایت تامین اجتماعی

آدرس: https://www.tamin.ir/

در این سایت می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد انواع بیمه تامین اجتماعی، مناسبات کارفرمایان، مستمری بگیران و کارگزاری‌های بیمه کسب نمایید. اما برای انجام عملیات اجرایی مربوط به بیمه و بیمه‌شدگان نظیر انجام تکالیف بیمه‌ای، باید به سامانه https://eservices.tamin.ir/ مراجعه نمایید. در سامانه ای سرویس سازمان تامین اجتماعی، می‌توانید عملیات اجرایی را به تفکیک کارگر و کارفرما اجرا نمایید.

سایت حسابرسی تامین اجتماعی

آدرس: https://hesabresitamin.ir/

موسسه حسابرسی تامین اجتماعی تنها مرجع قانونی جهت انجام امور حسابرسی اعم از حسابرسی داخلی، حسابرسی عملیاتی، بازرسی دفاتر قانونی مربوط به سازمان تامین اجتماعی است. این موسسه وظیفه رسیدگی به حسن اجرای قوانین در کارگاههای زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی را بر عهده دارد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران

آدرس: https://rc.majlis.ir/fa

یکی از مراجع رسمی جستجوی مستندات، سامانه مرکز پژوهش‌های مجلس است. در این سامانه می‌توانید اطلاعات و قوانین حسابداری و مالیاتی را از ابتدایی‌ترین موارد مصوب جستجو نمایید.

سایت روزنامه رسمی

آدرس: https://www.rrk.ir/

روزنامه رسمی کشور، مرجع رسمی انتشار آگهی‌ها برای اشخاص حقوقی است. از این رو حسابداران اشخاص حقوقی موظف به آشنایی با این سامانه هستند. همچنین در این سامانه می‌توانید به جستجو در آگهی‌های قانونی و برخی از اخبار و قوانین مصوب نیز بپردازید.  

پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور

آدرس: https://dotic.ir/

این سامانه نیز برای جستجوی مستندات قانونی مربوط به قوانین و مقررات ابلاغی کشور کاربرد دارد.

سایر سایتهای مورد نیاز حسابداران
سایر سایتهای مورد نیاز حسابداران

کلام آخر

سایتهای مورد نیاز حسابداران بسته به محل فعالیت اقتصادی آنان متفاوت است. به عنوان مثال سایتهای مورد نیاز حسابداری که در یک مجموعه در حوزه صادرات و یا واردات کالا فعالیت می‌کند با مواردی که حسابداری که در بخش تولید و صنعت فعالیت می‌کند، متفاوت است. در این مطلب به مهم‌ترین سایتهای مورد نیاز حسابداران پرداختیم.

اما آنچه مسلم است یک حسابدار برای موفقیت در حرفه خود، موظف به کسب مهارت و دانش در حوزه حسابداری و مالیات است. از این رو توصیه ما به شما حسابداران عزیز، آموزش حسابداری پرشین حساب است. در این آموزش جامع با کلیه مطالب مربوط به حسابداری و مالیات به صورت دقیق و جزئی آشنا می‌شوید.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :