فهرست مطالب

مالیات

 

به اعتقاد من بجای صحبتهای کلیشه ای و ترساندن فعالان تجاری و اقتصادی از مالیات باید سطح آگاهی را هر روز بالاتر برد.کاری که برخی از مشاور نماهای مالیاتی انجام می دهند اصلاً صحیح نیست، من بارها در مقالات و مصاحبه های رادیویی خدمت مخاطبان عرض کردم دیگر فنون محاسبه مالیات و حتی مشاوره و توافق ها دگرگون شده است. باز هم وقتی از این دگرگونی صحبت می شود همه هواسها به سمت اصلاحیه قانون مالیاتها معطوف می شود و انگار کل قانون تغییر کرده و قانون دیگری جایگزین شده است، در صورتی که اصلاً اینطور نیست! تغییر مهم و بزرگ در مبناقراردادن محاسبات مالیاتی است که بخشهایی از آن در قانون جدید گنجانده شده است و فقط چند ماده حذف گردیده است.

 

تا قبل از سال 1391 همه کسب و کارها و شرکت ها به نوعی مهمان مالیات بودند که با کمی چانه زنی پرونده آن سال را مختومه می کردند ولی در این چند سال بخصوص سال 1394 و 1395 به بعد همه میزبان مالیات هستند و باید سعی کنند میزبان خوبی باشند تا افکارشان درگیر حوادث ناگوار نشود.
اگر بخواهم موضوع را ساده تر توضیح دهم می توانم اینطور بیان کنم که قبلاً معیار محاسبه مالیات محل شرکت ، شخص و سازمان همراه با نوع فعالیت آنها بود ولی حالا دیگر صرفاً اینترنتی شدن روند مالیات مهم نیست. اشتباه اینجاست که افراد گمان میکنند نحوه محاسبه و رسیدگی بصورت اینترنتی شده است مثل ارائه لیست بیمه و سامانه های املاک و اسناد!!
در صورتی که روش و مبنای مالیات تغییر کرده است، این همان چیزی است که متاسفانه هنوز بسیاری از مدیران و دارندگان کسب و کار به آن توجه نمی کنند برای اثبات این جمله ام واژه حساب سازی یا دو دفتره بودن را بکار می برم. هنوز همچنان فاکتورسازی و هزینه سازی راه موفقیت آمیزی برای فرار مالیاتی محسوب می شود، باید عرض کنم کاملا منسوخ شده است.

 

 

مالیات

 

دو پارامتر مهمی که مبنای اخیر محاسبه مالیات می باشند و همه افراد باید آگاهی خود را در این خصوص بالا ببرند، تراکنش ها و محتوی معاملات است.الان دیگر مهم نیست محل فعالیت داشته باشید و یا منزل خود را به عنوان محل فعالیت معرفی کرده باشید، دیگر مهم نیست شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید و یا معاف هستید! حتی اصلا مهم نیست که صاحب تجارتخانه باشید و یا نباشید، چیزی که الان برای حوزه مالیاتی مهم است و مبنای شکل گیری مالیات خواهد بود تراکنش های بانکی افراد و گردش نام آنها در معاملات یا خرید و فروش هاست.

 

تراکنش منظور گردش حسابهای بانکی است و منظور از خرید و فروش هرنوع خرید و فروش می باشد که از هر سامانه ای امکان دریافت آن می باشد : شهرداری ، املاک ، گمرک ، وزارت صنایع ، بازرگانی ، اتحادیه وسندیکا، بانکها و شرکتهای سرمایه گذاری، بازار سرمایه و دفترخانه اسناد رسمی می توانند گزارش دهنده نام شما باشند ودیگر برای محاسبه مالیات فرقی نمی کند شما دارنده شرکت هستید یا نه!

 

مالیات

کسب و کارجدیدی است که چندی پیش در رسانه ها هم مطرح شد. کاری غیر قانونی که سوءاستفاده برخی افراد از همین روند جدید محاسبات مالیاتی است، در حالی که فقط مدل و نگرش تغییر پیدا می کند و اعمال قانون بجای خود خواهد بود. اشخاصی بازاری سیاه راه اندازی کرد و از عدم آگاهی دیگران سوء استفاده می کنند، به نوعی کاغذ فروشی و فاکتور سازی جای خودش را به اجاره حساب کرایه ای داده است، در صورتی که همین غفلت فرصت خوبی برای ماموران مالیاتی خواهد بود تا با شناسایی اینگونه حسابها مکانیزم درآمد اتفاقی را بخوبی پیاده سازی کنند.

 

مالیات

 

با توجه به تغییر مدل محاسبه مالیات برمبنای تراکنش و نام اشخاص ،تاکید میکنم فعالان دنیای مجازی بخصوص فروشگاه های اینرنتی و یا شرکتهایی که از طریق اینترنت اقدام به ارائه کالا یا خدمات می کنند باید مراقب صحت اجرای تکالیف مالیاتی و حتی بیمه ای باشند، چون هرگونه بی توجهی نسبت به موارد خیلی سریع منجر به تحمیل یک هزینه سنگین از انباشت مالیات و جرائم خواهد شد. سوال بیشتر مدیران این است که سردرگم هستند و نمی دانند چه اقدامی انجام دهند؟ پیشنهاد میکنم نکات زیر را بصورت اورژانسی در اولین فرصت در دستور کارخود قرار دهید :

 

  • فهرستی از افراد و شرکتهایی که با انها مراوده اقتصادی در قالب خرید و فروش داشته اید به تفکیک سال آماده کنید
  • میزان فروش های خود را محاسبه کنید وببینید در کدام فصل از سال از مرز 100 میلیون تومان عبور می کند
  • پرونده مالیاتی خود را آپدیت کنید که مهمترین آن کنترل حساب بانکی معرفی شده می باشد و اگر هم تشکیل پرونده تا کنون نداده اید به نزدیکترین حوزه مالیاتی مراجعه کنید تا ماموران مالیاتی شما را راهنمایی کنند
  • اگر احیاناً در سنوات قبل اظهارنامه ارائه می داده اید و با علی الراس و توافق، مالیات را پرداخت می نمودید سریعاً علت علی الراس شدن سال قبل را جویا شوید و در دفاتر سال جدید اصلاحات لازم را انجام دهید
  • فهرستی از وام ها و مبالغ سرمایه گذاری و میزان سودهای دیگران را تهیه کنید و ورود و خروج ان را در جدولی اماده کنید
  • اگر کارت بازرگانی دارید گزارش کارکرد آن را اتاق های بازرگانی تهیه کنید و تحویل کارشناس مالی خود دهید
  • خیلی سریع از صادرکنندگان مجوز فعالیت خود، مجوز کسب و کار تهیه کنید واگر داشته اید نسبت به بزرورسانی آن اقدام کنید.

 

مالیات

 

بعد از  نوشتن کتاب صفر تا صد مالیاتی و برگزاری دوره حضوری و غیر حضوری  صفرتا صد مالیات،تصمیم گرفتم فعالیت در حوزه اطلاع رسانی و آموزش از طریق سایت پرشین حساب ،شبکه های اجتماعی و سخنرانی در همایش های مختلف را گسترش دهم ولی بازهم کافی نبود تا اینکه به فکر راه اندازی دوره ای اختصاصی برای حل مشکلات مدیران افتادم، که یکی از انگیزه های اصلی من عدم زمان کافی برای ارائه مشاوره به همه مدیران کشور بود، در این چند سال سعی کردم مشکلات اساسی که قالب جرائم مالیاتی بوده است را طبقه بندی کنم و بصورت یک دوره آموزشی به نام TIM (مدیریت مالیات و بیمه در کسب و کار) درآورم.یعنی بجای اینکه یک مدیر منتظر ورود جرائم به کسب و کار خود باشد و هم پرداخت مالیات سنگین و هم حق الزحمه زیاد مشاوره را متحمل شود با سرمایه گذاری یک مبلغ مشخص در هرماه، به افزایش آگاهی خود و سلامت کسب و کارش کمک کند.

 

میثم حاجی محمدی

مالیات
اطلاعات بیشتر درباره موضوعات این دوره و زمان برگزاری را می توانید در لینک زیر دنبال کنید:

مالیات

شرایط پذیرش در دوره مدیریت مالیات و بیمه در کسب و کار

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

    1. سلام جناب آقای تاشکه عزیز
      در قسمت ارتباط با ما آدرس و شماره های تماس پرشین حساب قید شده است

  1. تشکر از جناب آقای مهندس حاجی محمدی بابت اطلاعات و علمی که در اختیار جامع حسابداران گذاشتند. خداوند منان به جناب عالی رزق و عنایت بفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :