فهرست مطالب

تست MBTI چیست؟

تست mbti، نوعی پرسش نامه روان سنجی فردی است. این تست برای آشنایی و شناسایی نوع شخصیت، الویت های فردی و حتی نقاط قوت فرد طراحی شده است.

تیپ های شخصیتی مناسب برای حسابداران طبق تست MBTI چیست؟

معمولا تیپ شخصیتی ESTJ و تیپ شخصیتی ISTJ مناسب شغل حسابداری ست.

ویژگی های تیپ شخصیتی ISTJ برای حسابداران چیست؟

حسابداران در این تیپ معمولا به شرایط کاری با ثبات علاقه مند است. در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر داشته و نهایت سعی خود به کار می‌گیرند تا اشتباهی صورت نگیرد.

تیپ شخصیتی مجموعه ای از ویژگی منحصر بفرد و بادوام است که امکان دارد در پاسخ به موقعیت تغییر کند، حتی برای حسابداران! شاید داشتن تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری برای ورود به این بازار کار الزامی و مهم به نظر نیاید، ولی در صورت دارا بودن شخصیت مناسب، احتمال رضایت شغلی و موفقیت در حرفه حسابداری به شکل باور نکردنی افزایش می‌یابد. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به بررسی تیپ شخصیتی حسابداران براساس تست MBTI پرداخته ایم، همراه ما باشید.

تست MBTI چیست؟

تست mbti، نوعی پرسش نامه روان سنجی فردی است. این تست برای آشنایی و شناسایی نوع شخصیت، الویت های فردی و حتی نقاط قوت فرد طراحی شده است. تست MBTI توسط فردی به نام ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز بر اساس اعمالشان بر روی تئوری کارل یونگ در ارتباط با انواع شخصیت تهیه و نتظیم شده است.

تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری بر اساس MBTI
تست mbti، نوعی پرسش نامه روان سنجی فردی است.

اهمیت تست MBTI در چیست؟

به طور کلی تست شخصیت شناسی این امکان را به فرد می‌دهد تا شناخت بهتری از دیگران و صد البته از خودش داشته باشد. این شناخت میتواند یکی از با ارزش ترین خصیصه های افراد در سازمان ها، شرکت ها و در کل مجموعه ای که با آن ها کار می‌کنند باشد. اهمیت شناخت درست از شخصیت فردی هم برای محل کار و هم برای خود فرد به قدری از اهمیت بالایی برخوردار است که نباید آن را دست کم گرفت.

معیار های اصلی تست شخصیتی MBTI

در تست شخصیتی MBTI چهار معیار اصلی و اساسی وجود دارد که شخصیت فرد بر اساس آنها بازگو می‌شود. این چهار معیار شامل موارد زیر است:

🔷 قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

اینکه ما ترجیح می‌دهیم در شرایط سازمان یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.

🔷 حسی (S) یا شهودی (N)

اینکه اغلب به چه نوع اطلاعاتی توجه می‌کنیم و چگونه آنها را بدست می‌آوریم، این بعد را مشخص می‌کند.

🔷 برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

این بعد بر مبنای چگونگی برخورد و تعامل ما با دنیا و اینکه انرژی مان را متوجه کجا می‌کنیم و از کجا انرژی می‌گیریم، تعریف شده است.

🔷 منطقی (T) یا احساسی (F)

بر اینکه چگونه اطلاعات خود را پردازش می‌کنیم و چگونه تصمیم می‌گیریم، دلالت دارد.

تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری بر اساس MBTI
در تست شخصیتی MBTI چهار معیار اصلی و اساسی وجود دارد که شخصیت فرد بر اساس آنها بازگو می‌شود

تفاوت تست MBTI با تست های شخصیت شناسی دیگر چیست؟

MBTI در اصل یک تست نیست چراکه در آن پاسخ صحیح و یا غلط وجود ندارد و یک شخص بهتر از شخص دیگر نیست. هدف MBTI ارزیابی سلامت روان و یا جا انداختن تشخیص های دیگر به مخاطب نیست. در این تست بر خلاف تست های دیگر نتایج مخاطب با هیچ شخص دیگری مقایسه نمی‌شود. بلکه هدف تست MBTI این است که به جای مقایسه نتایج، اطلاعات بیشتری در ارتباط با شخصیتش در اختیار خود فرد قرار دهد.

عوامل موثر در انتخاب شغل

برای انتخاب یک شغل صحیح، عوامل زیادی مانند: ویژگی های شخصیتی، مهارت ها، ارزش ها، علاقه مندی فرد، شرایط خانواده، جامعه و… تاثیر گذار است.

یکی از مهم ترین عوامل گفته شده ویژگی های شخصیتی فرد است. شناخت درست هر فرد نیازمند زمان، تخصص و مهارت کافی است. البته ناگفته نماند که هر فردی ویژگی منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی هم که تیپ شخصیتی مشابهی دارند باز هم در بیشتر موارد با هم متفاوت هستند. در اصل افراد موفق از تیپ های شخصیتی متفاوت هستند و نمی‌توان به طور دقیق گفت که افراد موفق تیپ های شخصیتی خاصی دارند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ورزش مناسب حسابداران

تیپ های شخصیتی مختلف براساس MBTI

در این قسمت به بررسی تیپ های شخصیتی تست MBTI می‌پردازیم:

تیپ شخصیتی ENFJ

این افراد برون گرا، شهودی، احساسی و قضاوتی هستند. این تیپ از افراد می‌تواند با اشخاص مختلفی در ارتباط باشد. تیپ ENFJ ارتباط برقرار کننده‌ای عالی، رهبری طبیعی و در انگیزه دادن و متقاعده کردن دیگران از مهارت فراوان برخوردار هستند.

تیپ شخصیتی ENFP

این افراد خلاق بودن و باخود صادق بودن بسیار برایشان مهم است. این تیپ، معاشرتی، پویا و شاداب است و اغلب از خلق و خوی خوبی بر خوردار هستند. اشتیاق او به زندگی می‌تواند مسری باشد. این تیپ از قوه تصور و تخیل فراوان برخوردار بوده و ذهنی فعال دارد.

تیپ شخصیتی ESFJ

این افراد کمک به اطرافيان برای اينکه در شرايط دشوار آرام باشند را در پیش میگیرند. تیپ ESFJ شخصی خون گرم، معاشرتی و دوستانه است. به شدت اجتماعی بوده و وقتی از دیگران فاصله می‌گیرد بی‌قرار می‌شود. دوست دارند که مورد نیاز باشند و از کارشان تشکر و قدردانی شود. آنها به نیازهای دیگران بیش از نیازهای خود بها می‌دهند.

تیپ شخصیتی ESFP

این افراد رفتار های دوستانه، با نمک، جذاب دارند و اهل صحبت هستند و به روابط خود بها و اهمیت می‌دهند. دست و دلباز هستند بدون اینکه انتظار متقابل داشته باشند. با نشاط است و از هر کاری که می‌کنند و از هرچه می‌بینند لذت می‌برند.

تیپ شخصیتی INFJ

تیپ INFJ ساکت، مهربان، متوجه هستند و قلبی رقیق دارند. شخصیت پیچیده آنها اغلب اسباب حیرت دیگران را فراهم می‌سازد. این تیپ شخصیتی از تصور و تخیل غنی برخوردار هستند و به احساسات و انگیزه‌های دیگران بها می دهند. آنها به الهامات و ایده‌آل‌های خود وابسته هستند و به دیگران نیز رشد و فراست می‌بخشند.

تیپ شخصیتی INFP

این تیپ آرام، راحت و تأییدکننده هستند. او مطابق ارزش‌های درونی خود کار می‌کنند، به روی ایده‌های نو گشوده هستند اما اگر یکی از ارزش‌های اصلی آنها رعایت نشود ناراحت می‌شوند. داشتن تعصب و تعهد نسبت به آنچه به آن اعتقاد دارند بسیار ضروری است.

تیپ شخصیتی INTJ

این دسته از افراد دارای الگوی ذهنی هستند که تعیین می‌کنند در شرایط گوناگون چگونه باید باشند. آنها پیوسته برای بهبود خود، دیگران و هر چیزی که در پیرامون آنها قرار دارد تلاش می‌کنند. نیاز فراوانی به استقلال دارند و افرادی به شدت مستقل هستند. آنها دوست دارند کارها را به روش خود انجام دهند.

تیپ شخصیتی INTP

تیپ INTP ساکت، محتاط، متکی به خود و به شدت مستقل هستند. برای آنها دقیق بودن، مهم است. این تیپ شخصیتی از کنجکاوی فراوانی بهره مند است. 

تیپ شخصیتی ISFJ

این تیپ اشخاصی متعهد، قابل اتکاء و صمیمی هستند. آنها معمولاً ساکت، محتاط و فروتن هستند. این تیپ دوست دارند که به دیگران خدمت کنند. سعی می‌کنند که مفید واقع شوند. آنها به شکلی که قرار است رفتار می‌کنند و روال‌ها و رویه‌های کاری را مورد سؤال قرار نمی‌دهند. تیپ ISFJ واقع‌گرا، علمیاتی و آگاه هستند. 

تیپ شخصیتی ISFP

این افراد راحت و دوست داشتنی هستند. آنها معتقد اند که زندگی کن بگذار که دیگران هم زندگی کنند. آنها اغلب ساکت، محطاط، محافظه کار و فروتن هستند. این تیپ ها در لحظه اکنون زندگی می کنند و زندگی را به صورت ساده دوست دارند.

تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ ISTJ به شدت با ثبات، مسئول و قابل اتکا هستند. به واقعیت‌ها و حقایق بها زیاد می‌دهند. این تیپ کم‌حرف بوده و بیشتر در خودشان هستند. وقت‌شناس، دقیق و منظم هستند. می‌توانند به خوبی تمرکز کنند و پرت کردن حواس این تیپ دشوار است. 

تیپ شخصیتی ISTP

این تیپ افرادی ساکت و کنجکاو هستند که عقب می‌ایستند و تماشا می‌کنند. این اشخاص برای همه اسرارآمیز هستند. آنها افرادی مستقل هستند که بر اساس انتظارات دیگران رفتار نمی‌کنند.

تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ ESTJ از اینکه مسئولیتی داشته باشند و همه چیز را در کنترل خود داشته باشند لذت می‌برند. آنها دوست دارند که مسئول باشند و در گرفتن تصمیمات عینی خوب عمل می‌کنند. این تیپ ها می‌دانند که چگونه کارها را انجام دهند. آنها درباره هر موضوعی عقیده‌ای دارد و همیشه از کلمات مناسب استفاده می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENTJ

این تیپ اشخاصی فعال، پر انرژی، مطمئن و با صلاحیت هستند. آنها طبیعتاً به جاهایی می‌روند که بتوانند در آن مسئولیت داشته باشند و با استفاده از منابع به هدف‌های بلند مدت خود برسند. آنها اشخاصی با علم و اطلاع هستند. از مواجهه استقبال می‌کنند. دوست دارند در بحث‌های روشنفکرانه شرکت کنند.

تیپ شخصیتی ENTP

تیپ ENTP افرادی پر انرژی، با پشتکار و مطمئن هستند. به کار کردن علاقه زیاد دارند. نوآور بوده و می‌توانند راه‌های جدیدی برای انجام دادن کارها پیدا کنند. این تیپ ها از توانمندی تحلیلی فراوانی برخوردار هستند و می‌توانند مسائل مختلف را حل و فصل کنند.

تیپ شخصیتی ESTP

این تیپ اشخاصی مطمئن و جالب هستند. دوست دارند با کسانی باشند که علایق و ماجراهای لذت‌بخش خود را با او در میان بگذارند. رفتاری جذاب و همه‌گیر دارند اما در ضمن می‌توانند صریح، مستقیم و قاطع باشند.

تیپ های شخصیتی مناسب برای حسابداران طبق آزمون MBTI

حال که با تست شخصیت شناسی MBTI آشنا شدیم، بر اساس این تست می‌توان گفت که یک حسابدار موفق در واحد مالی و حسابداری از چه تیپ شخصیتی پیشنهادی برخوردار است. تیپ شخصیتی یک حسابدار بر اساس تست MBTI به شرح زیر است:

🔷 تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ در گرد آوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات توانمند بوده و به سبک کاری سازمان یافته علاقه مند هستند.

🔷 تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ معمولا به شرایط کاری با ثبات علاقه مند است. این شخص معمولا در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر زیادی داشته و با دقت کار را انجام داده و نهایت سعی خود به کار می‌گیرد تا اشتباهی صورت نگیرد.

تیپ شخصیتی مناسب شغل حسابداری بر اساس MBTI
شناخت شخصیت افراد تاثیر بسزایی در انتخاب حسابدار مناسب برای مجموعه دارد

با بررسی نحوه تعامل و قالب کلی شخصیتی گروهای گفته شده می‌توان درک کرد که دلیل پیشنهاد این تیپ برای حسابداران چه بوده است. یک حسابدار حافظه به خاطر آوردن وقایع عالی دارد چراکه می‌تواند وقایع را با دقت و جزییات تعریف کند. او به تنهایی از پس تمامی کارها بر می‌آید چراکه وجود چند نفر هم زمان کنارش حواس وی را پرت می‌کند. یک حسابدار بر اساس این تست به راحتی با مقررات کنار می‌آید. در کار کردن سخت گیر و بدون انعطاف است. محل کارش همیشه تمیز و مرتب است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: چگونه یک حسابدار دورکار حرفه ای باشیم

دانلود نمونه آزمون تیپ شخصیتی یک حسابدار بر اساس تست MBTI

بر اساس آزمون انجام شده از یک فرد حسابدار متوجه شدیم که او تیپ شخصیتی ISTJ را دارد. فایل زیر نتیجه آزمون از یک حسابدار بر اساس تست MBTI است:

کلام آخر

تیپ شخصیتی یکی از مواردی است که معمولا صاحبان موسسات حسابداری در هنگام استخدام نیرو به آن توجه ویژه می‌کنند. مدیران موسسات حسابداری و در کل مشاغل مالی اکثر اوقات به دنبال نیروهایی هستند که تیپ شخصیتی خاص و متناسبی با کار دارند. این افراد به دنبال حسابدارانی هستند که بتوانند با محیط، همکاران و…ارتباط مناسب و به جایی بر قرار کنند. دقت داشته باشید در کنار تیپ شخصیتی مناسب برای یک حسابدار، در جهت پیدا کردن شغل مناسب باید از دانش کافی و آموزش حسابداری برخوردار بود، این یک نکته کلیدی است و نباید نادیده گرفته شود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام ، من حسابدارم اما تیپ شخصیتیم entp هست ، من تست و صادقانه دادم و میتونم بگم بیشتر از 75 درصد درست بود ، واسه همینه که حسابداریو به راحتی میفهمم ولی تو اجراش اذیت میشم.پر از جزئیات تکراریه.دستای فرزی میخواد به نظرم بیشتر به درد بچه های فنی میخوره. بچه ها باید تو انتخاب رشته دقت کنن درسته که بازار کار مهمه ولی ویژگی های شخصیتی هم در موفقیت اثر بسزایی دارند و نباید نادیدیه گرفته بشن.

    1. سلام من entjهستم و درحال حاضر نزدیک به ۳ماهه که در یک شرکت خصوصی و معتبر حسابدارم اما اصلا راضی نیستم و حس میکنم نمیتونم انجامش بدم. نمیتونم دقیق توضیح بدم که حسم چیه اما نمیخوام ادامه بدم.

      1. سلام دوست عزیز
        سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. توصیه می‌کنیم برای ریشه یابی و رفع مشکل خود با یک روانشناس مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :