فهرست مطالب

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی، گزارش عملکرد مالی افراد و یا فعالیتهای اقتصادی، طی یک دوره مالی مشخص است.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

نحوه ارسال اظهارنامه به صورت آنلاین (غیرحضوری) و از طریق ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه مالیاتی است.

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند؟

کلیه فعالان اقتصادی و افرادی که از طریق اجاره املاک یا خودرو درآمد کسب مینمایند؛ کلیه اشخاصی که به نقل و انتقال املاک اقدام میکنند؛ کلیه افرادی که درآمد یا هدیه گرانبهایی دریافت میکنند.

صاحبان کسب و کارها در مقابل استفاده از امکانات مملکتی و امنیتی، موظف به پرداخت مالیات و انجام تکالیف مالیاتی هستند. از مهم‌ترین این تکالیف، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی به عنوان وضعیت عملکرد طی دوره مالی است. بسیاری از صاحبان کسب و کارها همچنان در برابر انجام تکالیف مالیاتی خود مقاومت می‌کنند! که شاید اگر بدانند عدم انجام تکالیف مالیاتی در زمان مقرر چه عواقب سنگینی برای کسب و کار آنها دارد، اندکی بیشتر تامل نمایند. در این مطلب قصد داریم شما را با اظهارنامه مالیاتی، انواع آن و نحوه تکمیل اظهارنامه آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی، گزارش عملکرد مالی اشخاص و یا فعالیتهای اقتصادی، طی یک دوره مالی مشخص است. به بیان ساده‌تر، کلیه اشخاصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که به نوعی به فعالیت اقتصادی مشغولند، یا ثروت و درآمد غیرمنتظره‌ای کسب نموده‌اند، موظفند شرح دقیقی از کلیه درآمدها و هزینه‌های خود در طول یک دوره مالی را به صورت کتبی و بر اساس ساختار استاندارد سازمان مالیاتی، درج نموده، به سازمان تحویل دهند.

سازمان مالیاتی بر اساس اطلاعات گزارش شده از سوی مودیان در اظهارنامه مالیاتی و همچنین استعلام از سامانه‌های مربوطه جهت بررسی صحت اطلاعات درج شده، مالیات قابل پرداخت مودی را تعیین و اعلام می‌نماید.

💡 خوب است بدانید: از آنجا که مودی با اختیار و به خواست خود، اطلاعات مالی کسب و کار خود را به سازمان مالیاتی گزارش می‌کند، اطلاعات ارائه شده، اظهارنامه، یعنی گزارشی از اظهارات مودی، نامیده می‌شود.

ویژگی های اظهارنامه مالیاتی

🔹 رویدادهای مالی به ترتیب وقوع گزارش می‌شوند

🔹 ارائه اسناد و مدارک معتبر قانونی برای کلیه رویدادها ضروری است

🔹 اظهارنامه باید در زمان تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی تکمیل و ارسال شود

کاربرد اظهارنامه مالیاتی چیست؟

با راه‌اندازی سامانه جامع مالیاتی و اتصال سامانه سازمان مالیاتی به سامانه‌های مرتبط نظیر سامانه‌های املاک، خودرو و انبارها، دریافت اطلاعات مالی و رسیدگی به نحوه عملکرد مالی مودیان مالیاتی، برای سازمان مالیاتی کار ساده‌ای است. اما سازمان مالیاتی در راستای ترویج فرهنگ خوداظهاری مالیاتی و شفافیت فضای مالی و مالیاتی کشور اقدام به جمع آوری اظهارات مودیان در خصوص درآمدها، هزینه‌ها، دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه‌ها، درآمد مشمول مالیات و معافیت‌ها می‌نماید.

انواع اظهارنامه در چه مواردی ارسال می شود؟

اشخاص برای کلیه آنچه منبع کسب درآمد یا از دست دادن درآمد آنها است، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. به این ترتیب در پاسخ به این سوال که “ مواردی که باید در اظهارنامه باید ثبت شود؟” باید گفت: بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، اشخاص برای کلیه موارد زیر ملزم به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند:

  • کلیه اموال و املاک و خودروهای خود و منافع حاصل از آنها
  • نقل و انتقالات اموال، املاک و خودروها
  • اشخاص حقیقی و حقوقی برای درآمدهای کسب شده حاصل کسب و کار
  • انحلال اشخاص حقوقی
  • درآمدهای اتفاقی
  • اصلاح اظهارنامه‌های قبلی
  • مالیات بر ارزش افزوده

چه کسانی موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند؟

به طور کلی مشمولین پرداخت مالیات را می‌توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

🔹 اشخاص حقیقی یا حقوقی صاحبان کسب و کار که به صورت مداوم درآمدهایی کسب می‌کنند

🔹 خریداران و فروشندگان دارایی‌های گران قیمت، نظیر املاک یا خودرو

🔹 اشخاصی که از طریق اموال یا املاک خود کسب درآمد دارند

🔹 اشخاصی که هدیه‌های گرانبها و یا ارثیه سنگینی دریافت می‌کنند

انواع اظهارنامه مالیاتی چیست؟
پرداخت مالیات برای کلیه درآمدها، داراییها، نقل و انتقالات ضروری است

انواع اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه‌های مالیاتی بر اساس فعالیت‌های گوناگون اشخاص، انواع متفاوتی دارد؛ در نتیجه اطلاعات مورد نیاز و مهلت ارسال آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. انواع اظهارنامه‌های مالیاتی عبارتند از:

  • اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی
  • اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • اظهارنامه مالیات بر ارث
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اتفاقی
  • اظهارنامه املاک و مستغلات
  • اظهارنامه مشاغل خودرویی
  • اظهارنامه عملکرد دریافت کنندگان سکه
  • اظهارنامه انحلال شرکت
  • اظهارنامه عدم فعالیت شرکت
  • اظهارنامه حبس و نذر و وقف

در ادامه برای آشنایی شما عزیزان با انواع اظهارنامه، به معرفی تک تک آنها می‌پردازیم.

🔸 اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی گزارشی است که اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل طی یک سال مالی از وضعیت عملکرد و درآمدها و هزینه‌های خود به سازمان مالیاتی ارائه می‌نمایند. این گزارش که جزئیات آن بر اساس گروه بندی مودیان صاحبان مشاغل متفاوت است، ملاک ارزیابی وضعیت مالی اشخاص قرار می‌گیرد.

🔸 اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی (شرکتها و موسسات) موظفند گزارش عملکرد درآمدی و هزینه‌ای خود را طی یک سال مالی در قالب اظهارنامه اشخاص حقوقی به سازمان مالیاتی تحویل دهند. این گزارش مخصوص شخصیت حقوقی است؛ اما در صورتی که تک تک اعضای تشکیل دهنده آن صاحب کسب و کاری باشند، باید به صورت مجزا برای کسب و کار خود نیز اظهارنامه مالیاتی تکمیل و ارسال نمایند.

🔸 اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

کلیه صاحبان کسب و کارها موظف به اعلام درصدی از مبلغ خرید و فروش‌های‌ اقلام مربوط به کسب و کار، بر اساس نرخ ارزش افزوده سالیانه و برای دوره‌های سه ماهه هستند؛ از این رو مودیان مشمول باید نسبت به تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده به سازمان مالیاتی و ارسال آن اقدام نمایند.

🔸 اظهارنامه مالیات بر ارث

وارثان اموال و املاک متوفایان موظفند پیش از تقسیم ارث نسبت به اعلام ارث مورد نظر به سازمان مالیاتی و پرداخت مبلغی از آن به عنوان مالیات اقدام نمایند. در غیر این صورت اجازه تملک و نقل و انتقال اموال را نخواهند داشت.

🔸 اظهارنامه مالیات بر درآمد اتفاقی

اعلام هر گونه درآمدی که به صورت غیرمنتظره به دست اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان مشاغل برسد به سازمان مالیاتی ضروری است. به عنوان مثال دریافت هدیه‌های گران قیمت نظیر اتومبیل یا آپارتمان. در مورد ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد اتفاقی، افراد معمولی وظیفه‌ای ندارند.

🔸 اظهارنامه املاک و مستغلات

کلیه اشخاص باید گزارش نقل و انتقال املاک و مستغلات خود و یا منافع و درآمدهای حاصل از اجاره آنها را به سازمان مالیاتی اعلام نمایند. برای هر یک از این موارد اظهارنامه مالیاتی مجزایی تهیه و ارائه می‌شود؛ به عنوان مثال مودیان برای درآمد اجاره موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک هستند.

🔸 اظهارنامه مشاغل خودرویی

کلیه دارندگان خودروهایی که به کسب درآمد از طریق خودرو مشغول هستند، مانند مالکان خودروهای حمل و نقل عمومی، باری و راهسازی، موظف به گزارش عملکرد درآمد و هزینه‌های خود هستند. مالیات این گروه معمولا به صورت مقطوع محاسبه و دریافت می‌شود اما ارائه اظهارنامه مالیاتی ضروری است.

🔸 اظهارنامه عملکرد دریافت کنندگان سکه

بر اساس بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۰۴ مورخ۱۴۰۰/۲/۸ (مالیات عملکرد ۱۳۹۹ دریافت کنندگان سکه ازبانک مرکزی) کلیه اشخاص حقیقی که بیشتر از 5 سکه بهار آزادی خریداری نموده‌اند، موظف به اعلام به سازمان مالیاتی و پرداخت مالیات قابل پرداخت هستند.

حداقل تعداد سکه دریافتیحداکثر تعداد سکه دریافتیمالیات مقطوع قابل پرداخت به ازای هر سکه
05معاف از پرداخت مالیات
5159,600,000
152512,800,000
2510516,000,000
جدول مالیات سکه

نکته: اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ بیش از (۱۰۵) قطعه سکه از بانک مرکزی دریافت نموده‌اند و همچنین مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نخواهند بود؛ این اشخاص مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر (پایان خرداد ماه ۱۴۰۰) هستند.

🔸 اظهارنامه انحلال شرکت

در صورت انحلال شخصیت حقوقی و پایان فعالیت اقتصادی آن، مدیران مربوطه موظفند انحلال شخصیت حقوقی را با تسلیم اظهارنامه انحلال شرکت به سازمان مالیاتی اعلام نمایند.

🔸 اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

اشخاصی که موظف به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند، در صورتی که طی سال مالی قبل هیچ گونه فعالیتی نداشته‌اند و یا اشخاص حقوقی پس از ثبت که هنوز فعالیت اقتصادی خود را آغاز نکرده‌اند، در سال اول تاسیس، موظف به گزارش عدم فعالیت خود به سازمان هستند.

🔸 اظهارنامه حبس و نذر و وقف 

در صورتی که شخصی، اموال یا املاک خود را برای حبس یا نذر در نظر بگیرد و یا به صورت وقف یا وصیت به دیگری واگذار نماید، در مورد اول خود شخص و در مورد دوم متولی و یا موصی موظف به گزارش ارزش اموال یا املاک مورد نظر به سازمان مالیاتی هستند.

مهلت زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی

از آنجا که اظهارنامه در موارد مختلفی ارسال می‌شود به صورتی که گاهی این زمان حتی قابل پیش بینی نیست، مانند اظهارنامه مالیات بر ارث، زمان ارسال هر اظهارنامه مالیاتی، بر اساس رویداد مورد نظر تعیین می‌شود. در جدول زیر زمان ارسال انواع اظهارنامه مالیاتی را بر اساس ماده‌های قانونی درج نموده‌ایم:

نوع اظهارنامهمهلت ارسالماده قانونی مالیات مستقیم
مالیات بر ارثیک سال از تاریخ فوت متوفی26
حبس و نذر و وقفسه ماه از تاریخ وقوع فوت یا عقد موصی38 و 39
منافع حاصل از املاک31 تیر ماه سال بعد80
نقل و انتقالات املاکظرف 1 ماه از انجام معامله80
حقوق بگیران از اشخاص مقیم خارج31 تیر سال بعد88
عملکرد اشخاص حقیقی31 خرداد سال بعد97 و 100
اشخاص حقوقیچهار ماه پس از پایان سال مالی (معمولا 31 تیر سال بعد)110
اظهارنامه عدم فعالیتچهار ماه پس از پایان سال مالی (معمولا 31 تیر سال بعد)110
شخص حقوقی در حال انحلالقبل از تشکیل مجمع عمومی (سایر ارکان صلاحیت دار)114
شخص حقوقی منحل شده6 ماه از تاریخ ثبت انحلال در اداه ثبت شرکتها116
درآمد انتقال منافع اموال31 اردیبهشت سال بعد123
درآمد اتفاقیپایان ماه بعد از تحصیل درآمد یا تعلق منافع126
اظهارنامه اصلاحییک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه اصلی226
دریافت کنندگان سکه31 خرداد سال بعد 
مالیات بر ارزش افزوده15 روز از تاریخ انقضای هر دوره 
معاملات فصلی45 روز از تاریخ انقضای هر دوره 
جدول مهلت ارسال انواع اظهارنامه مالیاتی

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

سازمان مالیاتی در سال‌های اخیر برای رفاه حال مودیان، امکان تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی را از طریق اینترنت و به صورت غیرحضوری فراهم نموده است. اما قبل از هر چیز اشخاص مشمول پرداخت مالیات موظف به ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی هستند. به این ترتیب افراد برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود باید مراحل زیر را طی نمایند:

  • ثبت نام در نظام مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir
  • تشکیل پرونده مالیاتی
  • مراجعه به حساب کاربری با کمک نام کاربری و رمز عبور
  • انتخاب اظهارنامه مورد نظر
  • آماده سازی اسناد و مدارک مستند
  • تکمیل و ثبت اطلاعات
  • بررسی و رفع نواقص
  • تایید نهایی اطلاعات
  • ارسال اظهارنامه
  • دریافت کد رهگیری
  • صدور قبض پرداخت الکترونیکی و پرداخت مالیات

🔻 نکته

در تکمیل و ارسال انواع اظهارنامه دقت نمایید؛ زیرا گاهی امکان اصلاح اطلاعات وجود ندارد و یا اصلاحات با اعمال جرائمی همراه خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی

برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی باید اسناد و مدارک خود را جهت درج اطلاعات دقیق و صحیح آماده نمایید. همچنین لازم است پس از ارسال اظهارنامه کلیه اسناد و مدارک را در محل امنی بایگانی نمایید تا در صورت نیاز به سازمان مالیاتی تحویل دهید.

این اسناد و مدارک به شرح جدول زیر هستند:

مدارک مورد نیاز جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتیمدارک مورد نیاز جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی
1- کلیه مجوزهای دریافتی برای فعالیت اقتصادی2- اسناد مربوط به مالکیت یا اجاره محل فعالیت
3- کلیه اسناد و مدارک مربوط به تاسیس یا تغییرات برای اشخاص حقوقی مانند اساسنامه و یا آگهی‌های مندرج در روزنامه رسمی4- کپی مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) اشخاص حقیقی و صاحبان امضا اشخاص حقوقی
5- اسناد و مدارک کلیه قراردادهای منعقد شده با کلیه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی6- ترازنامه و صورت سود و زیان (برای اظهارنامه عملکرد)
7- صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و کالای فروش رفته (برای اظهارنامه عملکرد)8- مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی (برای اظهارنامه عملکرد)
9- گواهی مهر و امضا شده گردش حساب‌های مربوط به فعالیت اقتصادی10- فاکتورهای خرید و فروش (برای اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و معاملات فصلی)
11- اطلاعات مربوط به دفاتر قانونی مانند کد رهگیری12- قبوض مالیاتی پرداخت شده قبلی
13- کارت بازرگانی14- اطلاعات رسیدگی‌های مالیاتی قبلی
15- اطلاعات مورد نیاز برای ورود به سامانه (نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری)16- کلیه اسناد و مدارکی که به هر نحو در تایید درآمد یا هزینه موثر است؛ نظیر فیش واریز حقوق کارمندان یا حق بیمه‌های پرداختی
جدول مدارک مورد نیاز جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی
مدارک مورد نیاز جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی
مهمترین مدارک برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی مدارک مربوط به درآمدها و هزینه هاست

جرائم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

سازمان مالیاتی با هدف ایجاد ضمانت اجرایی برای انجام تکالیف و تعهدات قانونی، جرائم مختلفی برای بی‌توجهی در انجام هر یک از تکالیف مالیاتی در نظر گرفته است. این جرایم شامل عدم ارسال انواع اظهارنامه مالیاتی و یا دیرکرد در پرداخت مالیات است. جرایم عدم تسلیم اظهارنامه به شرح جدول زیر هستند:

ماده قانونیشرحمیزان جریمهوضعیت بخشودگی
192 ق م معدم تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر (اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل)30% مالیات متعلقغیرقابل بخشش
192 ق م معدم تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر (سایر مودیان)10%غیرقابل بخشش
190 ق م متاخیر در پرداخت مالیات متعلق2.5% به ازای هر ماهقابل بخشش 
193 ق م معدم ارائه دفاتر و اسناد و مدارک به سازمان20% مبلغ مالیاتقابل بخشش 
35 ق دائم ارزش افزودهعدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده2 برابر مالیات و عوارض متعلققابل بخشش 
37 ق دائم ارزش افزودهتاخیر در پرداخت مالیات و عوارض2% نسبت به مالیات و عوارض متعلق به ازای هر ماهقابل بخشش 
جدول جرایم عدم ارسال اظهارنامه یا عدم پرداخت مالیات

🔻 نکته

در پاسخ به این سوال که “مهم‌ترین جریمه اظهارنامه مالیاتی چیست؟” باید گفت: مهم‌ترین جریمه‌ای که برای بی‌توجهی و یا عدم انجام تکالیف قانونی در نظر گرفته شده است، محرومیت از معافیت‌ها و بخشودگی‌هایی است که سازمان مالیاتی برای مودیان در نظر گرفته است. برخی از این امتیازات عبارتند از:

  • محرومیت از معافیت مالیاتی سالیانه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل موضوع ماده 101 ق.م.م
  • محرومیت از معافیت مالیاتی سالیانه اشخاص حقوقی در طول برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی
  • محرومیت از معافیت نرخ صفر مالیاتی برای اشخاص مشمول

کلام آخر

اظهارنامه مالیاتی، یکی از مهم‌ترین تکالیف اشخاص حقوقی و حقیقی صاحبان کسب و کارها و برای سایر مودیان، مجوز استفاده از منافع و یا اموال و املاک کسب شده است. اظهارنامه انواع مختلفی دارد که متناسب با موضوع مورد نظر نیاز به تکمیل و ارسال آنها از طریق سامانه سازمان مالیاتی است. اما مهم‌ترین اظهارنامه‌ها مربوط به عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی است. از این رو اشخاص حقیقی که به هر نحو به کسب درآمد و یا تهیه و تملک اموال یا املاکی اقدام می‌نمایند، نیازمند به آموزش اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی هستند؛ همچنین آموزش نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی نیز از مهم‌ترین اقدامات است؛ زیرا در غیر این صورت درگیر چالش‌های زیادی خواهند شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :