فهرست مطالب

در این پست آموزشی برآن شدیم که به بررسی موارد پنهان در ماده 192 مالیات مستقیم بپردازیم…
در ابتدا ماده 192 مالیات مستقیم (اصلاحی1394) را بررسی می کنیم:

ماده ۱۹۲ (اصلاحي ١٣٩٤):

در کلیه مواردي که مؤدي يا نماينده او به كه موجب مقررات اين قانون از بابت پرداخت ماليات مكلف به تسليم اظهارنامه مالياتي است چنانچه نسبت به تسليم آن در موعد مقرر اقدام نكند، مشمول جریمه غيرقابل بخـشودگي معـادل سـي درصـد (۳۰%) مالیات متعلق براي ساير مؤديان است حكم اين ماده در مورد درآمدهاي كتمان شده در اظهارنامه هاي تسليمي و يـا هزينه هاي غيرواقعي نيز جاري است.

تبصره – سازمان امور مالياتي كشور مكلف است تكاليف و وظايف مؤديـان در مورد نحوه تنظيم و مواعد زماني تسليم اظهارنامه ماليـاتي را از طريـق رسـانه ملـي، روزنامه هاي كثيرالانتشار و ساير وسايل ارتباط جمعي به اطلاع عموم برساند.

حال به دو نکته مهم میرسیم که در این ماده قانونی به آن اشاره شده است یکی درآمدهاي كتمان شده و دیگری هزينه هاي غيرواقعي می باشد که به توضیح این دو مبحث می پردازیم…

درآمدهای کتمان شده:

درآمدی است که مؤدی مالیاتی در طول یک سال مالی از فعالیت های اقتصادی کسب میکند ولی در دفاتر قانونی (کل و روزنامه) و همچنین در زمان تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد سالانه ابراز نمی کند، لذا چنین درآمدهای مخفی می ماند تا زمانیکه اسناد و مدارک قابل قبول و اعتماد از طریق دفاتر اطلاعات مالیاتی و سایر مراجع و منابع بدست ممیزهای مالیاتی برسد و با تطبیق آنها با مندرجات دفاتر قانونی و صورتهای مالی ابرازی در مهلت مقرر و احراز و اثبات عدم ثبت اطلاعات مربوطه توسط مؤدی در دفاتر قانونی، در نهایت ممیز مالیاتی می تواند نسبت به تعیین و محاسبه درآمدهای کتمان شده و مطالبه مالیات متعلقه طبق مقررات قوانین مالیاتی فوق الذکر اقدام نماید.

شایان ذکرست که بگویم در صورتی که برای ممیز مالیاتی محرز شود که شما درآمد های کتمان شده دارید دفاتر شما رد شده و مالیات شما به صورت علی الرأس محاسبه می شود.

هزینه های غیر واقعی:

هزینه های هستند که مؤدی مالیاتی در دفاتر قانونی خود ثبت کرده است و شاید این هزینه ها متکی بر مدارکی هم باشد ولی ممیز مالیاتی پس از انجام تحقیقات و بررسی مدارک و همچنین بدست آوردن قرائن و مدارک قابل اعتماد به این نتیجه می رسد که هزینه های ابرازی توسط مؤدی مالیاتی صوری و یا تحقیق نیافته بوده است و یا حتی مدارک مربوطه غیرواقعی و ساختگی است.

در اینصورت این گونه هزینه ها غیر قابل قبول محسوب میشوند و مشمول جریمه خواهند گردید.

شایات ذکر است که می توان از ماده های 147 و 148 مالیات های مستقیم برای توجیح کامل هزینه های قابل قبول برای واحد مالیاتی استفاده نمود.

امیدوارم که تونسته باشم توضیح مفصلی در مورد این ماده قانونی عنوان کرده باشم…

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :