فهرست مطالب

دوستان خوبم سلام. همان‌طور که می‌دانید خدمات حسابداری یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ امور اقتصادی برای یک کسب و کار است. هر مجموعه برای قدم برداشتن در مسیر رشد و پیشرفت نیازمند یک حسابدار کارآزموده است. این حسابدار ممکن است یک حسابدار مقیم در مجموعه و یا یک حسابدار دورکار اما حرفه‌ای باشد. برای بسیاری از حسابدارها، دورکاری یک رویای شیرین و دست نیافتنی است.

  • ساعات کار، محل کار و پوشش دلخواه
  • جابه‌جایی آسان و بدون حمل هر روزه وسایل کاری
  • کم شدن هزینه‌ها

همه از مزایای دورکاری برای حسابداران به شمار می‌آیند. با این وجود، حتی در سال‌های اخیر و علیرغم وجود انواع نرم‌افزارها و ابزارهای آنلاین، شرایط مناسب برای حسابداری فریلنس، کاملا فراهم نشده است.

ویژگی‌های شخصیتی یک حسابدار دورکار‌ حرفه‌ای

پیش از هرکار، باید بدانید آیا ویژگی‌های شخصیتی شما برای حسابداری دورکاری مناسب است؟ بسیاری از حسابداران، از آزادی عمل یک حسابدار دورکار لذت می‌برند؛ در حالی که برخی دیگر نگران آینده شغلی آن هستند. اگر ذهن‌تان همچنان در فضای کارمندی سیر می‌کند، این مسیر برای شما ایده‌آل نیست. اما اگر از کار کردن به صورت مستقل لذت می‌برید، از اینکه خودتان کارفرمایان خود را انتخاب کنید، این راه، راه شماست.

شما می‌توانید با انجام پروژه‌های دورکاری در زمان تحصیل یا در صورت اشتغال به کار دیگر، علاقه‌ی خود را در این زمینه بسنجید. کار ‌آموزی ‌نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد.

چگونه یک حسابدار دورکار حرفه‌ای باشیم؟

در این مقاله قصد داریم با ارائه راهکارهایی شما را برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی‌تان، به عنوان یک حسابدار دورکار حرفه‌ای یاری کنیم. با ما همراه باشید.

1- نیازمندی‌ها را فراهم آورید

برای راه‌اندازی کسب و کار به عنوان یک حسابدار دورکار حرفه‌ای، نیاز به صرف هزینه خیلی زیادی ندارید. شما تنها با داشتن:

  • گوشی تلفن همراه
  • سیستم کامپیوتر (اگر لپ تاپ در اختیار دارید، فوق‌العاده است)
  • ماشین حساب حسابداری
  • اینترنت پرسرعت

می‌توانید کار خود را آغاز کنید.

2- مهارت‌های لازم برای حسابدار دورکار حرفه‌ای کسب کنید

مطابق قانون شما برای ارائه خدمات حسابداری، نیاز به داشتن مدرک مرتبط ندارید. اما می‌توانید با حضور در دوره‌های حسابداری و مالیاتی، علاوه‌بر آموزش مهارت‌های مورد نیاز، گواهینامه مرتبط نیز دریافت کنید. این گواهینامه نشان می‌دهد شما با اصول و قوانین حسابداری و مالیات آشنا هستید. آموزش نحوه کار با نرم‌افزارهای حسابداری و نرم‌افزارهای سازمان امور مالیاتی و بیمه، نیز از دیگر مهارت‌هایی است که دانستن آن برای یک حسابدار ضروری است. بدین ترتیب کارفرماها راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند.

3- برندسازی کنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از آغاز به کار، تعیین حوزه کاری شما به عنوان یک حسابدار است. بر اساس علاقه‌ خود یکی از دسته‌های حسابداری از قبیل حسابداری صنعتی یا آموزش حسابداری پیمانکاری  یا انواع دیگر را انتخاب کنید؛ سعی کنید مهارت خود را در این زمینه تقویت کنید. با تمرکز بر یک حوزه خاص شما خود را از رقبایتان متمایز می‌کنید. انتخاب یک زمینه تخصصی، در کنار انجام پروژه‌های حسابداری عمومی، بازدهی خوبی برای شما خواهد داشت.

4- با اینترنت دوست باشید

این روزها تقریبا همه درخواست‌های دورکاری از جمله درخواست برای حسابدار دورکار، به صورت آنلاین ارائه می‌شوند. پس همین الان دست به کار شوید و رزومه قدرتمند خود در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. یکی از روش‌های دیده شدن در اینترنت، ایجاد صفحه‌هایی در فضای مجازی است. این صفحات ممکن است به صورت وب‌سایت، وبلاگ یا صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام باشد. در این صفحات می‌توانید:

  • خدمات خود را تبلیغ کنید
  • با عضویت در انجمن‌ها و دورهمی‌های شغلی، مخاطب جمع کنید
  • نرم‌افزاری که با آن کار می‌کنید معرفی کنید

5- حساب کاربری شغلی ایجاد کنید

استفاده از اینترنت برای موفقیت در زمینه مشاغل دورکاری بسیار تاثیرگذار است. شما می‌توانید در سایت‌های پربازدید کاریابی ثبت نام کنید؛ بدین ترتیب اطلاعات خود را به عنوان حسابدار دورکار، در معرض دید کارفرمایان قرار دهید. ایجاد حساب کاربری تجاری در سرویس‌های تجاری بین‌المللی نظیر لینک‌دین (LinkdIn) و جاب‌کیس (Jobcase) نیز، برای ارتباط با کارفرمایان مفید است.

از آنجا که تقریبا تمامی مشاغل در لینک‌دین حضور دارند، این نرم‌افزار برای بازاریابی مناسب است. شما با به اشتراک گذاری تاریخچه شغلی خود، پست‌ها و مقاله‌های شغلی، توجه مشاغل را به خود جلب کنید. جاب کیس، مجهز به مرورگری است که کارفرمایان از سراسر جهان می‌توانند شما را بیابند. با جستجوی بیشتر به سایت‌های داخلی و خارجی زیادی برای معرفی خودتان و کسب و کارتان جهت جذب پروژه، دسترسی خواهید یافت.

پیشنهاد میشود بخوانید: تیپ شخصیتی مناسب حسابداران

6- به عنوان یک حسابدار دورکار حرفه‌ای تبلیغ کنید

چگونه حسابدار دورکار باشیمدر دنیای دورکاری، موفقیت شما به میزان حضور آنلاین‌تان بستگی دارد. در صفحه‌ی خود در فضای مجازی، پست‌های کوتاه و گویا منتشر کنید. همچنین می‌توانید برخی نکات ریز حسابداری و مالیاتی مانند تبصره‌های تغییریافته قوانین مالیاتی یا نکات مالیات بر درآمد را مطرح کنید. به این ترتیب:

  • شما دانش تخصصی خود را به صورت جزئی‌تر و ملموس‌تر به مشتریان خود نشان می‌دهید
  • با ارائه مشاوره‌های مالی، صاحبان کسب و کارها دیدگاه مثبتی نسبت به شما پیدا می‌کنند
  • به‌روز بودن اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی، انگیزه شما را برای مطالعه و به‌روز کردن اطلاعاتتان افزایش می‌دهد

البته فضای مجازی با اینکه یکی از تاثیرگذارترین مراجع تبلیغات است، تنها مرجع موجود نیست. شاید بتوانید به روش‌های زیر هم خود را معرفی و پروژه جذب کنید:

  • درج آگهی در روزنامه‌ها
  • تهیه و پخش کارت ویزیت و تراکت با نکات و جملات تاثیرگذار
  • درخواست از دوستان و آشنایان
  • شرکت در نمایشگاه‌های شغلی و همایش‌های دورکاری

7- به عنوان یک حسابدار دورکار حرفه‌ای، کسب و کار خود را بسازید

هر کسب و کار برای رشد و پیشرفت باید به برخی اصول و قوانین پایبند باشد؛ حتی کسب و کارهای دورکار. در غیر این صورت به سرعت و به شدت شکست خواهد خورد. در ادامه به کلیدی‌ترین نکاتی که برای پیشرفت کسب وکارتان به آن نیاز دارید، اشاره می‌کنیم.

7-1- برنامه‌ریزی

شما رئیس خودتان هستید. پس باید برنامه‌ریزی دقیقی برای خود داشته باشید؛ تا از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنید. به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بالاترین حجم کار در زمان‌هایی انجام شود که:

  • انرژی کافی دارید
  • اتفاقات جانبی تمرکزتان را مختل نمی‌کنند

7-2- دستمزد

دستمزد پیشنهادی شما، باید منطقی و متناسب با حجم پروژه باشد. سابقه کاری و کیفیت کارتان هم در تهیین دستمزد تاثیرگذارند. شاید بخواهید در ابتدا با کم‌ترین مبالغ هم پروژه را جذب کنید؛ اما این کار اشتباه محض است.

  • گاهی شما بیش از زمان برآورد شده برای کاری وقت می‌گذارید و متضرر می‌شوید
  • کارفرمایان قیمت پایین را دلیل بی‌کیفیتی کار شما می‌دانند
  • از همه مهم‌تر، مبلغ کم انگیزه شما را از بین می‌برد

7-3- بازاریابی

به جای اینکه دائما به دنبال مشتریان جدید باشید، سعی کنید خدمات تازه‌ای برای مشتریان قدیمی خود در نظر بگیرید. از آنجا که آنها با کیفیت کار شما آشنا هستند، از سایر خدمات شما نیز بهتر استقبال خواهند کرد. گاهی ممکن است برای خدمات جدید تخفیفاتی نیز در نظر بگیرید؛ درآمد کم‌تر اگر در جهت پیشرفت کسب و کارتان باشد، ارزشمند است.

7-4- به‌روز بودن

برای ساختن یک کسب و کار موفق، باید مهارت‌های فنی و تخصصی و همچنین مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی علاوه‌بر افزایش اطلاعات فنی، موجب آشنایی شما با هم‌صنفان‌تان می‌شود؛ در نتیجه شانس جذب پروژه را برای شما افزایش می‌دهد.

تا اینجا با بخشی از فرآیند راه‌اندازی کسب و کار به عنوان یک حسابدار دورکار آشنا شدید. اما این تمام ماجرا نیست. برای تبدیل شدن به یک حسابدار دورکار حرفه‌ای، دانستن نکات دیگری نیز لازم است. این نکات را در مطلب بعدی برای شما همراهان گرامی آماده کرده‌ایم. منتظر پست بعدی ما با عنوان “چگونه کسب و کار خود را به عنوان یک حسابدار دورکار راه اندازی کنیم؟” باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام، ممنون از لطفتون.

    ما در کسب و کارمون به دنبال یک کمک حسابدار هستیم، به نظرتون واقعا حسابدار دورکار میتونه کار ما رو جلو ببره؟

    مرسی

    1. سلام

      باید بررسی کرد که ایا اطلاعات کامل توسط مدیریت و عوامل شرکت به حسابدار به درستی و به موقع ارجاع داده میشود و حسابدار امکانات لازم را برای دور کاری دارد یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :