فهرست مطالب

ورزش های مناسب برای حسابداران کدام اند؟

ورزش‌های شانه و بازو یکی از مهم ترین حرکات در حین انجام کار برای حسابداران است.

بهترین روش برای استراحت چشم حسابداران در حین کار چیست؟

بهترین روش برای استراحت چشم‌ها نگاه کردن به دوردست‌ها و بستن چشم‌ها برای رفع خستگی است.

موارد مهم در تغذیه حسابداران که باید رعایت شود چیست؟

خوردن انواع میوه‌ها، آجیل، سبزیجات و عسل در وعده غذایی صبحانه و رژیم غذایی مناسب توصیه می‌شود.

در جوامع امروزی، حسابداری یک شغل کلیدی محسوب می‌شود. افراد بسیاری بر این باور هستند که حسابداری شغلی پردرآمد است اگر همین طور هم باشد، آسیب‌های ناشی از این شغل را نباید نادیده گرفت. یکی از مهمترین مشکلات حسابداران نشستن‌های طولانی مدت پشت میز کامپیوتر است. پس اگر حسابدار هستید در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری همراه ما باشید تا ورزش مناسب حسابداران، تغذیه مناسب و… را در این مقاله آموزش ببینید.

نکاتی برای حفظ سلامتی حسابداران

برای این‌ که یک حسابدار حرفه‌ای و کارآمد باشیم باید از لحاظ جسمی و روحی نیز به موارد زیر توجه کنیم:

♦️ تغذیه مناسب

♦️ خواب مناسب

♦️ دوری از استرس

♦️ ورزش مناسب

♦️ ارگونومی مناسب (وضعیت بدنی مناسب)

تغذیه مناسب

یکی از موارد مهمی که برای بهبود کارکرد مغز و کارایی بالا باید در نظر گرفت رژیم غذایی مناسب است. خوردن انواع میوه‌ها، مغزیجات مانند فندق،بادام، گردو و پسته، سبزیجاتی مانند خرفه، ریحان و … مناسب است. همچنین خوردن عسل در وعده غذایی صبحانه توصیه می‌شود.

خواب مناسب

عدم رعایت خواب مناسب می‌تواند آثار بلند مدت منفی در جسم و روح افراد باقی بگذارد، بنابراین حسابداران که از فکر و حافظه خود به عنوان یک ابزار مهم در شغل خود استفاده می‌کنند باید به این مورد توجه کنند. خواب کافی و کیفیت آن بر عملکرد زمان بیداری تاثیر دارد.

🔻نکته

طبق نظر پزشکان ساعت خواب مناسب 8 ساعت است و از ساعت 11 شب شروع میشود کیفیت خواب اول شب زیاد است و خستگی کار روزانه را ازبین می‌برد.

حدود ساعت ۱۱ شب تا چهار صبح برخی هورمون‌هایی که برای سلامت بدن ضروری هستند در خواب ترشح می‌شوند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، قطعا این هورمون‌ها نمی‌توانند به طور مناسب در بدنش ترشح شوند.

دوری از استرس

استرس یک پاسخ مضر روحی و جسمی است و علاوه بر اینکه بر روح و جسم افراد تاثیر دارد، باعث پایین آمدن بازدهی و راندمان کار افراد می‌شود. در بررسی که در بین کارکنان مالی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شده، شدت استرس در بین حسابداران بسیار زیاد (حدود 25%) است.

طبق تحقیقات رابطه بین سن، جنسیت و سابقه کار ارتباط مستقیم با میزان استرس بین کارکنان داشته که زنان شاغل در این بین بیشترین استرس و کسانی که دارای سابقه کار بیشتری بودند کمترین استرس را داشتند. استرس خطراتی همچون ناراحتی‌های روحی و روانی، خطر ابتلا به فشارخون و سکته‌های قبلی را به همراه دارد. پس برای اینکه بدانیم چگونه استرس موجود در محل کار را کنترل کنیم پیشنهاد می‌کنیم مطلب، نحوه کنترل استرس در شغل حسابداری را مطالعه نمایید.

🔻نکته

یکی از دلایل استرس کارکنان مالی، درک نکردن ارزش کاری حسابداران توسط مدیران و عدم حمایت و پشتیبانی آنهاست. 5 راهکار طلایی برای دوری از استرس در حسابداران شامل موارد زیر است:

♦️ ایجاد نظم در کار

♦️ فعال ماندن (بی تحرک نبودن)

♦️ مثبت اندیش و مهربان بودن (رفتار صمیمانه با همکاران)

♦️ قدر موقعیت خود را دانستن

خوب است به عنوان یک حسابدار حرفه ای ضمن توجه به سلامت بدن و جسم در زمینه مهارت های یک حسابدار موفق هم مواردی را دانسته و اجرا کنیم پس در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم به مقاله مهارت های ارتباطی برای حسابداران موفق سری بزنید.

ورزش مناسب

همه حسابداران به خاطر نشستن‌‌های طولانی پشت میز یا کامپیوتر در معرض آسیب‌های گردن، کمر، ستون فقرات هستند. به طور مثال هر حسابدار باید یک زیر پایی داشته باشد تا بدن خود را به روی میز خم نکند. حسابداران در هنگامی که نشسته اند باید آرنج در حالت 90 درجه و موازی با سطح قرار بگیرد.

همچنین برای جلوگیری از آرتروز گردن باید ارتفاع میز طوری باشد که لبه بالایی مانیتور موازی با چشم ها باشد. در محل کار و حین انجام کار اولین قدم برای حفظ سلامت اندام در زمان کار با کامپیوتر نشستن صحیح است. حتماً کمر باید در وضعیت صاف قرار بگیرد و به هیچ وجه قوز نشود. در هنگام کار ورزش‌های شانه و بازو را انجام دهید. این ورزش ها شامل موارد زیر است:

♦️ شانه‌ها را به آرامی به طرف بالا حرکت دهید و این کار را تا ۵ دفعه تکرار کنید

♦️ با حرکات چرخشی آرام،  شانه‌های‌تان را سمت عقب ببرید و این کار را در جهت مخالف هم نیز تکرار کنید

♦️ انگشتان خویش را به‌ ‌همراه شانه‌ها به طرف بالا بکشید و آن‌ها را ۵ تا ۱2 ثانیه نگه دارید

♦️ دست‌ها را از پشت کمر حلقه کنید و کمی به طرف عقب بکشید

♦️ همین حرکت را در جهت مخالف و با بازو های کاملا کشیده انجام دهید

♦️ برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار چرخانده و ورزش دهید. اینکار باعث جلوگیری از ابتلا به سندرم تونلی مچ دست می شود.

♦️ کار با موس و صفحه کلید باعث خستگی دست‌ها مخصوصا مچ دست می‌شود. برای رفع این خستگی انگشت‌ها را در هم فرو برید و پشت دست‌ها را به سمت خود نگه‌دارید. سپس دست‌ها را به سمت جلو دراز کرده و در حد امکان بکشید. ۵ ثانیه به این حالت باشید و سپس آنها را به سمت خود بکشید. این کار را بین ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید.

♦️ برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید

♦️ لبه میز را نگه دارید و مانند زمانی که می‌خواهید میز را از زمین بلند کنید به دست‌تان کشش بدهید. اگر که خسته شدید با دست دیگر این حرکت را تکرار کنید

♦️ دستان خود را بر روی میز بگذارید و با تمام نیروی خود دست را به سمت پایین فشار دهید. تا زمانی که خسته نشدید در این حالت کشش بمانید و بعد با دست دیگر این تمرین را تکرار کنید

♦️ دستان خود را بر روی میز بگذارید و با تمام نیروی خود دست را به سمت پایین فشار دهید. تا زمانی که خسته نشدید در این حالت کشش بمانید و بعد با دست دیگر این تمرین را تکرار کنید

♦️ دستان خود را بر روی میز بگذارید و با تمام نیروی خود دست را به سمت پایین فشار دهید. تا زمانی که خسته نشدید در این حالت کشش بمانید و بعد با دست دیگر این تمرین را تکرار کنید

♦️ دست راست را روی میز و دست چپ را نیز زیر میز بگذارید و دست راست را با قدرت تمام و به سمت پایین فشار دهید. همزمان با آن  دست چپ را به سمت بالا فشار دهید. وقتی خسته شدید جای دست‌ها را عوض و تمرین را تکرار کنید

♦️ روی لبه‌ی صندلی بنشینید و پاهای‌تان را به نوبت کاملا صاف کرده، چند سانت از سطح زمین بلند کنید و برای چند دقیقه نگهدارید. اگر می‌توانید پایتان را بالاتر ببرید

ورزش مناسب حسابداران
ورزش مناسب حسابداران

♦️ همان طور که بر روی صندلی نشسته‌اید دست راست را بر روی قسمت بیرونی زانوی سمت راست گذاشته و با تمام  نیرو زانو را فشار دهید مثل این که می‌خواهید زانو را به سمت پای چپ هل دهید. در همان زمان با پای راست فشاری در خلاف جهت دست و برای مقابله با آن وارد کنید. این کار را با دست و پای چپ تکرار کنید

♦️ دست راست را بر روی قسمت داخلی زانوی راست قرار داده  و  فشار دهید مثل این که بخواهید آن را از پای چپ دور کنید و در همان زمان با پای راست با   این فشار مقابله کنید. این حرکت را روی پای دیگر تکرار کنید

♦️ دست راست را بر روی زانوی راست قرار داده و تا جایی که می‌توانید زانو را به سمت پایین فشار دهید و کششی در زانو ایجاد کنید. این حرکت را هم روی پای دیگر و یا هم‌زمان روی هر دو پا تکرار کنید

♦️ با دست چپ، مچ دست راست را گرفته و در جهت مخالف بکشید. روال را تغییر داده و دوباره تکرار کنید

♦️ در حالی که بر روی صندلی نشسته‌اید، لبه آن را با دست گرفته و با تمام قدرت مثل زمانی که می‌خواهید صندلی را بلند کنید به آن نیرو وارد کنید

♦️ هر دو دست را بر روی میز قرار دهید، دست چپ را مشت کرده و آن را بر کف دست راست عمود کنید و محکم به هم فشار دهید

♦️ همان طور که بر روی صندلی نشسته‌اید، دستها را پایین بیاورید و کف دست‌ها را به هم بچسبانید و آن‌ها را محکم به هم فشار دهید. این تمرین را در حالتی که انگشتان به سمت بالا هستند تکرار کنید

♦️ پاها را از زمین بلند کنید و به هم گره بزنید و آنها را در جهت مخالف بکشید تا عضلات‌تان خسته شود

♦️ پاها را کاملا صاف و از زمین بلند کنید و روی هم بگذارید و با پای بالایی پای پایینی فشار بیاورید. جای پاها را عوض کنید

🔻نکته

پیاده روی و کوهنوردی از جمله ورزش‌های مناسب حسابداران است.

ارگونومی مناسب بدن

حسابداران با توجه به حرفه خود نزدیک به 8 ساعت به طور مداوم پشت میز نشسته، بنابراین حالت مناسب وضعیت بدنی آنها در هنگام نشستن از آسیب به کمر و گردن و ستون فقرات جلوگیری خواهد کرد.

ورزش مناسب حسابداران
ارگونومی مناسب بدن

نکات مهم در هنگام نشستن پشت میز

حسابداران هنگام نشستن پشت میز به نکات زیر توجه کنند:

♦️ مچ دست‌ها و ران پاها موازی با سطح باشد

♦️ زاویه آرنج دست باید 90درجه باشد

♦️ زانوها باید 2 تا 3 سانتیمتر از لبه صندلی‌ جلوتر باشد

♦️ مانیتور باید 55 سانتیمتر از پیشانی فاصله داشته و صفحه کلید باید 2 سانتیمتر بالاتر از ساعد قرار بگیرد

♦️ هر 45 دقیقه از پشت کامپیوتر بلند شده و چند قدم بزنید

ورزش مناسب حسابداران چیست؟
نکات مهم در هنگام نشستن پشت میز

به عنوان یک حسابدار از چشم‌ هایتان مراقبت کنید!

همه حسابداران در طول روز با اعداد و ارقام سرو کار دارند و معمولا مشغول نوشتن بر روی کاغذ هستند و به طور پی در پی به مانتیور خیره می‌شوند. بنابراین ممکن است دچار قرمزی چشم، خشکی و آبریزش چشم شوند که در اثر خستگی چشم به وجود می‌آید. پس برای اینکه به این عارضه مبتلا نشوید هر 30 دقیقه یکبار به چشم هایتان استراحت بدهید.

🔻نکته

بهترین کار برای استراحت چشم‌ها نگاه کردن به دوردست‌ها و بستن چشم‌ها برای رفع خستگی است.

استفاده از ضدآفتاب برای حسابداران

شاید خنده دار باشد، افراد نه تنها برای در معرض آفتاب بودن از ضد آفتاب استفاده می‌کنند بلکه حسابدارانی که به طور مداوم ساعتها در معرض نور مهتابی و یا نور مانیتور هستند، نیز باید از ضد آفتاب استفاده کنند تا از بروز آسیب های جدی پوستی جلوگیری شود.

استاندارد های خشک و سخت‌ گیرانه

یکی از عوامل تنش زا برای حسابداران محیط کاری خشک و وجود استانداردهای سخت گیرانه برای آنهاست. حسابداران همواره نیاز به به روزرسانی سطح دانش خود دارند تا مرتکب خطا نشوند، زیرا نتیجه این خطاها، بوجود آمدن جرائم نقدی و غیر نقدی برای کارفرماست.

🔻نکته

به این نکته توجه داشته باشید که همیشه امکان دارد حسابداران نیز در کار خود دچار اشتباهاتی شوند و این موضوع استرس زیادی را به حسابداران تحمیل می‌کند، بنابراین استفاده از مرخصی‌های سالانه و مسافرت برای رفع این خستگی‌ها توصیه می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم پرشین حساب برای افرادی که مایل هستند حسابداری را به طور حرفه ای یاد گرفته و به شکل کارا زمان کمتری را در پشت میز بگذرانند، آموزش حسابداری را تهیه نموده است تا به شکل کاملا کاربردی و اجرایی حسابداری را بیاموزند و کسب و کار خود را از طریق شغل حسابداری به صورت مستقل با درآمدی در سطح بالا راه اندازی نمایند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. من به عنوان یک حسابدار روزانه 7 ساعت پشت میز کار میکنم بعد از اتمام کارم در نواحی گردن و مچ دستم درد زیادی رو حس میکنم به نظر شما چه حرکتی رو میتونم حین کارم انجام بدم که وقت زیادی هم از من نگیره؟

    1. برای جلوگیری از آرتروز گردن باید ارتفاع میز طوری باشد که لبه بالایی مانیتور موازی با چشم ها باشد. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید

      برای رفع خستگی مچ دستها، انگشت‌ها را در هم فرو برید و پشت دست‌ها را به سمت خود نگه‌دارید. سپس دست‌ها را به سمت جلو دراز کرده و در حد امکان بکشید. ۵ ثانیه به این حالت باشید و سپس آنها را به سمت خود بکشید. این کار را بین ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :