فهرست مطالب

وکیل مالیاتی کیست؟

وکیل مالیاتی به نمایندگی از مودی (موکل خود) در جلسه‌های رسیدگی به پرونده مالیاتی شرکت کرده و از آن دفاع میکند.

حدود و اختیارات یک وکیل مالیاتی چیست؟

وکیل با حق توکیل به غیر در انجام امور مورد وکالت از طرف موکل دارای اختیارت تام و مطلقه بوده، امضا و اقدامات وکیل به منزله تایید و امضای موکل بوده و دارای اثرات قانونی است، به طوری که نیازی به حضور موکل نیست.

دو وظیفه مهم وکیل مالیاتی چیست؟

دو وظیفه مهم وکیل مالیاتی؛ پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی است.

شاید در ابتدا وظایف شغلی یک وکیل مالیاتی را تنها انجام امور مالیاتی یک شرکت و دریافت حق‌الوکاله بابت آن بدانید؛ اما واقعیت این است که کار یک وکیل مالیاتی کمی پیچیده‌تر از یک وکیل حقوقی است. زیرا برداشت‌ها و قضاوت‌ها از قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی متفاوت و مشکل‌تر است. برای آشنایی شما با روند اجرایی این شغل، در این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان مالیات تصمیم داریم شما را با وکیل مالیاتی و وظایف و اختیارات او آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

وکیل مالیاتی کیست؟

وکیل مالیاتی شخصی است که در امور حسابداری و مالیاتی به واسطه آموزش‌های لازم تبحر و تجربه کافی کسب نموده است. یک وکیل مالیاتی به نمایندگی از مودی (موکل خود) در جلسه‌های رسیدگی به پرونده مالیاتی شرکت کرده و از آن دفاع میکند. همچنین محاسبات انجام شده و اطلاعات افشا شده در اظهارنامه مالیاتی را پس از مطابقت با استانداردهای حسابداری و حسابرسی و قانون مالیات‌های مستقیم و با مستندات قانونی به ممیزان مالیاتی اثبات نماید. به این ترتیب مبالغ مالیات پرداختی مودی را تا حد امکان کاهش داده و از جریمه شدن او جلوگیری می‌کند. وکلای مالیاتی تا آخرین مرحله یعنی صدور برگ اجرای قطعی مالیات با مودی همراه هستند.

🔻 نکته

عنوان “وکیل مالیاتی” برای وکلای حقوقی استفاده می‌شود که در امور مالی و مالیاتی تبحر و تخصص دارند؛ اما در بیان عموم به کارشناسانی که وکالت انجام امور مالیاتی شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرند و در هیئت های رسیدگی مالیاتی شرکت دارند، وکیل مالیاتی می‌گویند. در این مقاله منظور از وکیل مالیاتی کارشناسان دسته دوم است.

انواع وکلای مالیاتی

کارشناسانی که وکالت انجام امور مالیاتی شرکت را به عهده می‌گیرند؛ وکیل مالیاتی هستند. بعضی از انواع وکلای مالیاتی عبارتند از

وکیل مالیات بر ارزش افزوده

وکیل مالیات بر ارزش افزوده؛ وکیلی هست که در زمینه امور مالیاتی فعالیت دارد. مانند یک وکیل مالیاتی که در شرکت های تولیدی و خدماتی فعالیت دارد و مشاوره های لازم را می‌دهد.

وکیل برای مالیات بر ارث

وکیل مالیات بر ارث؛ وظیفه مشاوره درباره مالیات بر ارث که مالیات مستقیم نیز محسوب می‌شود را دارد. مالیات بر ارث نوعی از مالیات هست که بعد از فوت شخص؛ بر اموال و دارایی های وی وارد می‌شود.

وکیل مالیاتی لایحه

وکیل مالیاتی لایحه؛ وکیلی هست که در زمینه لایحه و مکاتبات تخصص دارد.درصورتیکه خیلی از مدیران نقش این گونه از وکلا را کم اهمیت می‌دانند؛ ولی باید به این نکته اشاره کرد؛ که کار دفاع مالیاتی شرکت ها به شورای عالی مالیات و یا هیات 251 مکرر و دیوان عدالت ادرای ارجاع داده می‌شود. در این زمان هست که نیاز به وکیل مالیاتی لایحه بسیار محسوس هست.

وکیل دعاوی مالیاتی

وکیل دعاوی مالیاتی به همه قوانین مالیاتی، تصویب نامه ها و آیین نامه های مربوطه تسلط دارد. و بیان قوی داردتا بتواند با حضور در هیئت حل اختلاف از پرونده موکل مالیاتی خود به خوبی دفاع کند.

وکیل آنلاین مالیاتی

نوع دیگر از وکلای مالیاتی؛ وکیل آنلاین مالیاتی هستند که به صورت آنلاین در حل مشکلات مالیاتی به شرکت ها مشاوره و راه کار می‌دهند.

سوابق تحصیلی وکیل مالیاتی چیست؟

افرادی که دارای مدرک کارشناسی حسابداری باشند و در این زمینه فعالیت داشته و تجربه و تبحر در کار حسابداری و مالیاتی داشته باشند میتوانند در شغل وکیل مالیاتی فعالیت کنند. اما بهتر است که در کنار رشته حسابداری، با رشته مدیریت مالی، حسابرسی و حقوق هم آشنا باشمد.

ویژگی های اصلی وکیل مالیاتی حرفه ای

اشخاص، شرکت ها و موسسات حقوقی زیادی هستند که در زمینه مالیات؛ مشاوره مالیاتی ارایه می‌دهند؛ اما مهم این است که چه شیوه هایی از مشاوره های وکیل مالیاتی می‌تواند پرونده را به نتیجه مطلوب برساند. در اینجا ویژگی های اصلی یک وکیل مالیاتی حرفه ای قید شده است:

♦️ تسلط کامل بر قوانین و بخشنامه ها و آیین نامه های مالیاتی روز کشور

♦️ دارای قدرت برقراری ارتباط بالا با افراد

♦️ آشنایی کامل با روندهای مالی؛ مالیاتی و هیات های حل اختلاف

♦️ مهارت بالا در عملکرد جهت حل اختلاف های مالیاتی و دفاع از شرکت ها در حوزه های مالیاتی

♦️ حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های مالی و اقتصاد

♦️ تسلط بر کوتاه کردن مسیر پرونده مالیاتی با تشخیص و اقدام درست و به موقع

♦️ رعایت اخلاق حرفه ای و صداقت و سلامت کامل در کار

♦️ معرفی بهترین راهکارها به شرکت ها و کاهش هزینه شرکتها

♦️ دفاع از پرونده مالیاتی مودی با کمترین هزینه مالیاتی برای شرکت

♦️ برقراری ارتباط خوب با ادارات امور مالیاتی

وکیل مالیاتی
تسلط کامل بر قوانین و بخشنامه های مالیاتی و دفاع از پرونده مالیاتی مودی

شرح وظایف وکیل مالیات

وکیل مالیاتی با شناختی که از قوانین، بخشنامه ها و آیین نامه های مالیاتی دارد، به شرکت در پرداخت مالیات کمتر کمک می کند. وکیل مالیاتی به مدیران مالی جهت اخذ تصمیمات درست کمک می‌کند و وظیفه نظارت بر کارکنانی که گزارشات مالی را تهیه می‌کنند را دارد.

یک وکیل مالیاتی باید بتواند در امور زیر همراه مودی باشد:

✍🏻 اجرای توام با اختیار کارهای مالیاتی به همراه تصمیم گیری در مواردی مانند تمکین، اعتراض، توافق، تقسیط، درخواست احاله و طرح پرونده در هیئت های حل اختلاف بدوی و تجدید نظر، شورای عالی مالیاتی، ماده 251 مکرر و دیوان عدالت اداری در کلیه شهرهای کشور

✍🏻 طراحی انواع لایحه نسبت به آرا صادره، توضیح و دفاع در مورد پرونده های موکل خود

✍🏻 توافق با کلیه واحدهای اجرایی اداره دارایی به نفع شرکت در خصوص پرداخت و یا دریافت وجه بابت اصل بدهی و جرائم، موارد سپرده های موقت یا استرداد مالیاتی، ارائه انواع چک و یا ضمانت و…

✍🏻 تحویل و تحول انواع اوراق مالیاتی مانند برگ مطالبه یا تشخیص درآمد و اقدامات لازم در مورد پرونده ای که مودی درگیر آن باشد.

میتوان گفت از مهمترین وظایف وکیل مالیاتی پشتیبانی و دادرسی مالیاتی است:

پشتیبانی مالیاتی

مهم ترین وظیفه یک وکیل مالیاتی؛ پشتیبانی مالیاتی هست. او به مدیر مالی شرکت مشاوره و اطلاع رسانی در زمینه قوانین پیچیده مالیاتی را می‌دهد.

کارمندان قسمت مالی بعد از مشورت با وکیل مالیاتی؛ با تهیه صورت های مالی به شکل شفاف و دقیق باعث به حداقل رساندن مالیات می‌شوند.

دادرسی مالیاتی

وکیل مالیاتی بر روی قراردادهای تنظیم شد، شیوه دریافتی ها و پرداختی های شرکت و… نظارت دارد. او به شرکت مشاوره های لازم جهت برخورداری از معافیت های مالیاتی را می‌دهد.

به طور مثال اگر شرکت در تهیه اظهارنامه عملکرد با مشکلاتی مواجه شود در این زمان نیاز به حضور وکلای مالیاتی هست که با استفاده از تجارب و دانش دادرسی مالیاتی خود؛ از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کرده؛ تا شرکت مجبور به پرداخت مالیات اضافه نشود و یا از معافیت های مالیاتی نیز برخوردار شود.

وظایف دیگر وکیل مالیاتی

 ♦️ وکالت در دعاوی مالیات بر ارزش افزوده

 ♦️ وکالت مالیاتی در حوزه های مالیات بر درآمد؛ مالیات بر ارث؛ مالیات بر اجاره ؛ مالیات بر نقل و انتقال املاک و …

♦️ نظارت بر تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

♦️ اعتراض نسبت به برگ تشخیص مالیات

♦️ حل و فصل پرونده های مالیاتی و اظهارنامه های مالیاتی

♦️ تهیه و تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی و دفاع از مودی در هیات های مختلف حل اختلاف مالیاتی    

♦️اقدام مناسب و صحیح در مقابل تصمیمات هیات بدوی و تجدیدنظر

♦️دفاع از پرونده مالیاتی در مراجعه رسیدگی کننده به دعاوی مالیاتی  

♦️ بررسی دقیق صورت های مالی شرکت و ارائه راهکارهای کاهش درآمد مشمول مالیات

♦️ اقدامات لازم جهت بهره مندی از بخشودگی مالیاتی

♦️ مشاوره حقوقی درمورد جلوگیری از جرایم

وکیل مالیاتی
پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی از وظایف مهم وکیل مالیاتی است

حدود و اختیارات یک وکیل مالیاتی

وکیل با حق توکیل به غیر در انجام امور مورد وکالت از طرف موکل دارای اختیارت تام و مطلقه بوده، امضا و اقدامات وکیل به منزله تایید و امضای موکل بوده و دارای اثرات قانونی است، به طوری که نیازی به حضور موکل نیست.

وکیل مالیاتی میتواند در همه جلسات اداره دارایی، سازمان تامین اجتماعی، اداره ثبت شرکتها، اداره ارزش افزوده، جامعه حسابدارن رسمی و جلساتی که به مسائل مالی و مالیاتی مرتبط هستند حضور یابد.

پیشنهاد میشود بخوانید: مهارتهای مورد نیاز حرفه حسابداری

تفاوت بین مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی

وظایف وکیل مالیاتی و مشاور تقریبا مشابه است اما تفاوت اصلی وکیل مالیاتی با مشاور مالیاتی در این است که وکیل مالیاتی با دریافت وکالت محضری از مودی، از سوی مودی اصلی و به نمایندگی از او پرونده مودی را در ادارات مالیاتی دنبال می‌کند؛ وظیفه اصلی یک وکیل مالیاتی انتخاب بهترین روش دفاعی در هیئت‌های مالیاتی است نه صرفا توافق و اخذ تخفیف! بنابراین میتوان گفت وظایف وکیل مالیاتی تا حدودی سنگین‌تر از مشاور مالیاتی است.

مشاوران مالیاتی وظایف گوناگونی به عهده دارند؛ ولی بیشتر نقش ایده پرداز برای یک شرکت را دارند. و با توجه به نوع فعالیت شرکت، پیشنهادهای خود را برای انجام اموری مانند سرمایه گذاری و تغییرات در روند کلی شرکت می‌دهند.

ممکن است مشاور مالیاتی در جلسات حل اختلاف های مالیاتی و… شرکت نکرده و فقط راهکار پیش روی حسابدار و مدیر مجموعه گذارد اما وکیل مالیاتی جدای از ارائه راهکار صحیح، وظیفه شرکت در هیئت های حل اختلاف مالیاتی و دفاع از پرونده مودی را نیز به عهده دارد.

چه افرادی به وکیل مالیاتی نیاز دارند؟

به دلیل زیاد شدن پیچیدگی و اختلاف در هیات های حل اختلاف مالیاتی؛ استخدام یک وکیل مالیاتی جهت استنباط قوانین و ثابت کردن حق مودیان مالیاتی ضروری هست.

کسب و کارها و واحد های اقتصادی برای پیش بردن پرونده های مالیاتی خود معمولا به وکیل مالیاتی نیاز دارند. در بعضی از کسب و کارها حجم مالیات بالا هست و در بعضی دیگر حساسیت مالی بالا هست و تصمیم گیری به موقع و درست ضروری ست.

کسب و کارهای فعال که به وکیل مالیاتی نیاز دارند عبارتند از :

 ♦️ شرکت های تجاری

 ♦️ سازندگان حرفه ای ساختمان

 ♦️ افراد دارای کارت بازرگانی و وارد کنندگان

 ♦️ بیمارستان ها

 ♦️ صاحبان واحدهای تولیدی و کارخانه ها

 ♦️ پیمانکاران عمرانی و صنعتی

♦️ و بسیاری از حرفه های دیگر

گروه دوم که به وکیل مالیاتی نیاز دارند

♦️ ممکن است در امور مالیاتی با مشکل مواجه شده باشند.

♦️ در صورت فوت شخص؛ مشکلات مالیات بر ارث به وجود آمده باشد.

♦️ اشخاصی که قصد راه اندازی کسب و کار تازه تاسیس داشته باشند.

♦️ اشخاصی که هدف شروع تجارت بین المللی و استخدام نیروی انسانی داشته باشند.

چگونه از وکیل مالیاتی در کار خود بهره ببریم؟

امروزه مشاوران مالیاتی به شکل ها و انواع گوناگون مشغول ارایه خدمات مالیاتی به شرکت ها و موسسات هستند. برای بهره مند شدن از خدمات مشاوره مالیاتی و دادرسی مالیاتی وکلای مالیاتی؛ این موضوع به چند شکل انجام می‌شود.

بهره مند شدن از مشاوره مالیاتی جهت ثبت کلیه قراردادها و صورت هالی مالی

در این مورد؛ وکیل مالیاتی وظیفه ثبت و نظارت کامل بر روی کلیه قراردادها؛ و صورت های مالی و مسایل بیمه ای را به عهده دارد. وکیل مالیاتی موظف هست یا به صورت حضوری یا از راه دور،کلیه مسایل مالی شرکت را کنترل کند. تا از ایجاد مشکل مالیاتی جلوگیری نماید و با ارایه مشاوره های مالی مفید باعث صرفه جویی در منابع مالی شرکت شود.

بهره مند شدن از مشاوره های مالیاتی مدام و مستمر جهت پشتیبانی مالی

وکلای مالیاتی بعد از انعقاد قرارداد با شرکت ها؛ در ساعاتی تعیین شده در شرکت حضور پیدا می‌کنند و پاسخگوی مسایل مالیاتی و ارایه مشاوره های مالیاتی به مسئولین ذی ربط هستند. و اسناد و صورت های مالی را بررسی و کنترل می‌نمایند.

بهره مند شدن از وکیل مالیاتی برای حل موردی یک پرونده مالیاتی

در زمانی که پرونده مالیاتی شرکت در اداره مالیات با مشکل مواجه شده باشد؛ با مراجعه و بستن قرارداد با وکیل مالیاتی وظیفه رسیدگی به پرونده و رفع نواقص و دفاع از آن؛ در اداره مالیات به عهده وکیل مالیاتی هست.

در این حالت قرارداد تنها مربوط به یک پرونده مالیاتی مشخص هست و بعد از به نتیجه رسیدن پرونده؛ قرارداد نیز با وکیل مالیاتی اتمام می‌یابد.

وکیل مالیاتی

چگونه بهترین وکیل مالیاتی را انتخاب کنیم؟

در میان وکلای مالیاتی که خدمات و مشاوره مالیاتی به اشخاص و شرکت ها و موسسات ارایه می‌دهند؛ کسانی که دارای خصوصیات زیر هستند؛ می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشند:

 ♦️ دارای اخلاق خوب کاری و منصف باشند.

 ♦️ تسلط کامل بر قوانین مالیاتی کشور داشته باشند.

 ♦️ با تمام بخشنامه ها و تبصره های مالیاتی آشنایی کامل داشته باشند.

 ♦️ از نظر فن بیان قوی بوده و به فنون مذاکره نیز تسلط داشته باشند.

 ♦️ وقت شناس باشند.

 ♦️ پرونده های مالیاتی را تا رسیدن به نتیجه مد نظر پی‌ گیری کنند.

♦️ از قوانین جدید مالیاتی که وضع می‌شود؛ مطلع باشد و به آنها تسلط داشته باشند

♦️ با روشهای رایج ادارات مالیاتی و نحوه عملکرد هیات های حل اختلاف مالیاتی آشنایی کامل را داشته باشند.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که وکیل مالیاتی کیست و چه وظایف؛ ویژگی و اختیاراتی را دارد. همچنین به این نکته نیز اشاره کردیم از وظایف مهم یک وکیل مالیاتی پشتیانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی است. حال برای اینکه بخواهید به عنوان یک وکیل مالیاتی پا به عرصه فعالیت بگذارید؛ باید از قبل آموزش مالیات و آموزش حسابداری را به درستی آموخته باشید؛ تا در این زمینه موفق و خبره شوید. و قادر باشید با ارایه مشاوره و خدمات مالیاتی مفید خود؛ اشخاص و شرکت ها را در زمینه مالیات یاری دهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    خیلی از مطالب خوبتون متشکرم
    آیا مرجعی برای انتخاب وکیل مالیاتی معتبر و کاربلد وجود داره؟
    چطوری باید متوجه تبحر وکیل مالیاتی بشیم مخصوصا که این شغل تازه هست

    1. سلام کاربر گرامی،
      وکیل مالیاتی خبره خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر وکلای مالیاتی متمایز میکند از جمله این که فن بیان قوی دارند به قوانین مالیاتی تسلط کامل دارند از قوانین جدید مطلع هستند و… . شما با راه های مختلفی میتوانید بهترین وکیل مالیاتی را انتخاب کنید مثلا با بررسی سوابق کاری و نظرات مودیان مالیاتی در خصوص وکیل مد نظر که قبلا پرونده مالیاتی آنها را در دست داشته میتوانید از تبحر وکیل مالیاتی اطمینان یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :