فهرست مطالب

ترافیک-کرج1

به نام خدا و سلام به همه کاربران خوب پرشین حساب ، در این بخش سعی میکنم یکی از نهادهای مهم سازمان امور مالیاتی را برای شما توضیح بدم . کتاب قانون مالیاتهای مستقیم بخوبی این نهاد را معرفی کرده و وظایف و اختیارات آن را بطور کامل تشریح می کند .

ماده 252 – شوراي عالي مالياتي مرکب است از بيست و پنج ‌نفر عضو که از بين اشخاص صاحب نظر، مطلع و مجرب در امورحقوقي‌، اقتصادي‌، مالي‌، حسابداري و حسابرسي که داراي حداقل ‌مدرک تحصيلي کارشناسي يا معادل در رشته‌هاي مذکور مي‌ باشند به پيشنهاد رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور و حکم وزير امور اقتصادي و دارايي منصوب مي‌شوند.
تبصرة1ـ حداقل پانزده نفر از اعضاء شوراي عالي مالياتي ‌بايد از کارکنان وزارت امور اقتصادي و دارايي و يا سازمانها و واحدهاي تابعه آن که داراي حداقل شش سال سابقه کار در مشاغل‌ مالياتي باشند انتخاب شوند.
تبصره 2 ـ جلسات شوراي عالي مالياتي با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمي است و تصميمات آن با رأي حداقل نصف ‌به ‌علاوه يک حاضرين معتبر خواهد بود.

مادة 253 ـ دورة عضويت اعضاي شوراي عالي مالياتي سه‌ سال از تاريخ انتصاب است و در اين مدت قابل تغيير نيستند مگر به‌تقاضاي خودشان يا به موجب حکم قطعي دادگاه اختصاصي اداري ‌موضوع مادة (267) اين قانون‌. انتصاب مجدد اعضا پس از انقضاي ‌سه سال مذکور بلامانع است‌. رئيس شوراي عالي مالياتي از بين ‌اعضا شورا که کارمند وزارت امور اقتصادي و دارايي باشد، به ‌پيشنهاد رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور و حکم وزير اموراقتصادي و دارايي منصوب مي‌شود.

مادة 254 ـ شوراي عالي مالياتي داراي هشت شعبه و هر شعبه ‌مرکب از سه نفر عضو خواهد بود.رئيس و اعضاي شعب از طرف رئيس شوراي عالي مالياتي‌ منصوب مي‌شوند.

مادة 255 ـ وظايف و اختيارات شوراي عالي مالياتي به شرح ‌زير است‌:
1 ـ تهيه آيين‌نامه‌ها و بخشنامه ‌هاي مربوط به اجراي اين قانون‌ در مواردي که از طرف وزير امور اقتصادي و دارايي يا رئيس کل ‌سازمان امور مالياتي کشور ارجاع مي‌گردد و يا در مواردي که شوراي ‌عالي مالياتي تهية آن را ضروري مي‌داند پس از تهيه به رئيس کل ‌سازمان امور مالياتي کشور پيشنهاد کند.
2 ـ بررسي و مطالعه به منظور پيشنهاد و اعلام نظر در مورد شيوة اجراي قوانين و مقررات مالياتي و همچنين پيشنهاد اصلاح و تغيير قوانين و مقررات مالياتي و يا حذف بعضي از آنها به وزير اموراقتصادي و دارايي يا رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور.
3 ـ اظهارنظر در مورد موضوعات و مسايل مالياتي که وزير امور اقتصادي و دارايي يا رئيس کل سازمان امور مالياتي کشورحسب اقتضا براي مشورت و اظهارنظر به شوراي عالي مالياتي ‌ارجاع مي‌نمايد.
4 ـ رسيدگي به آراي قطعي هيأت‌هاي حل اختلاف مالياتي که از لحاظ عدم رعايت قوانين و مقررات موضوعه يا نقص رسيدگي‌ مورد شکايت مؤدي يا ادارة امور مالياتي واقع شده باشد.

امیدوارم برای رسیدن به موفقیت هیچگاه در کار و شغل خود از کتاب قانون مالیاتهای مستقیم دست نکشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

11 پاسخ

  1. آقای پورعسگری عزیز،
    خیلی ممنونم از پاسخ کامل و دقیق شما. پاسخ سوالم رو گرفتم.
    در مورد این قسمت فرمایش شما، “در این مورد در گزارش حسابرسی بدهی احتمالی اعلام نمیگردد فقط بندی با این مضمون نوشته میشود:
    الزامات بند قانون مالیات بر ارزش افزوده رعایت نشده است و به علت رسیدگی نشدن توسط اداره دارایی مبلغ بدهی احتمالی آن مشخص نیست.”
    کاملا با شما موافقم. بنده نحوه محاسبه رو برای درج رقم در گزارش نمی خواستم. تنها برای محاسبات برآوردی خودم می خواستم تا متوجه شم از نظر اهمیت این مبلغ در چه سطحی هستش.
    باز هم ممنونم.

  2. در این مورد در گزارش حسابرسی بدهی احتمالی اعلام نمیگردد فقط بندی با این مضمون نوشته میشود:
    الزامات بند قانون مالیات بر ارزش افزوده رعایت نشده است و به علت رسیدگی نشدن توسط اداره دارایی مبلغ بدهی احتمالی آن مشخص نیست.
    پیشنهاد ما :
    1-اگر شرکت شما شرکتی است که با دارایی طرف هست و واقعی عمل میکنید و ذخیره رو میخواهید اعمال کنید به هیچ عنوان این کار پیشنهاد نمیشود. زیرا ذخیره هزینه مورد نظر از طرف دارایی غیر قابل قبول و به در آمد ابرازی اضافه و مالیات آن دریافت میشود.
    2- به علت عدم ارائه اظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر در حسابرسی دارایی و اعلام جرائم مقدار طلبکاری شما ( یا همون مبلغ دریافتی ) ملاک نیست ملاک مبلغ مالیات فروش شما میباشد. وپس از اعلام مبلغ به همراه جرائم توسط دارایی لایحه ای تهیه و به دارایی مبالغ دریافتی خود را اعلام میکنید که در کمیسیونی که با حضور شما و افراد معلوم توسط دارایی مقداری از مبلغ دریافتی شما قابل قبول میشود و مازاد آن را از شما مطالبه میکنن .
    3- پس از اعلام مبلغ پرداختی باز هم طبق بخشنامه اداره دارایی حداکثر تا 65 % جرائم قابل بخشش است که این خود شامل مواردی میباشد.
    به علت اینکه مبلغ مورد نظر و درصد بخشودگی و موارد قبولی خرید شما توسط دارایی نامعلوم است پس شما نمیتوانید مبلغی رو به عنوان بدهی احتمالی اعلام کنید.
    موفق باشید

  3. بلی، تنها اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه نگردیده است.

  4. آیا همه وظایفی که طبق ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر گردیده و فقط اظهار نامه آن ثبت نگردیده است؟

  5. خیلی ممنون از لطف شما. فقط باز هم نکات مبهمی برای من باقیست. امکانش هست در مثالی که من عرض کردم، لطف کنید و جریمه رو محاسبه کنید و بفرمایید. مثلا بفرمایید 2*3=6، مثال عرض کردم ها. با تشکر فراوان از زمانی که صرف می کنید.

  6. آقای حاجی محمدی بزرگوار، همانطورکه مستحضرید، حسابرس بایستی بدهی های احتمالی شرکت را برآورد و در خصوص انها اظهارنظر کند. من حسابرس شرکتی هستم که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را در موعد مقرر قانونی تسلیم نکرده است. من میخواهم جریمه ناشی از این عدم اظهار را محاسبه کنم، فرض کنید در طول دوره مربوطه، شرکت بابت خرید های خود 100 ریال به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده است (که در واقع دریافتنی است)، و بابت فروش های خود 80 ریال به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت نموده است (که در واقع پرداختنی است)، بنابراین حساب مالیات بر ارزش افزوده این شرکت سرجمع 20 ریال دریافتنی است، حال فرض کنید این شرکت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را ارائه ننموده است. شما به عنوان حسابرس مالیات بر ارزش افزوده این شرکت، جریمه این عدم اظهار را چگونه محاسبه می کنید؟ لطفا با شرح ریز محاسبات و عطف به ماده قانونی توضیح بفرمایید. خیلی خیلی ممنونم از لطف شما.

    1. ابتدا تشکر می کنم از توضیح کاملی که ارائه نمودید ، بله دقیقاً همینطور است که در سوال قبلی مطرح کردید ، سوال بسیار مهم و خیلی پر محتوایی مطرح کردید و من هم پاسخ دقیق آن را نمی دانستم ، و سوال شما را به حسابرسان سازمان مالیات بر ارزش افزوده انتقال دادم . طبق گفته حسابرسان سازمان اعمال ماده 22 این قانون در هر شرایطی اجرا می شود ، پس از حسابرسی کامل اسناد و استعلامات خرید و فروش شما مالیات پرداختی شما تایید خواهد شد . ولی اعمال ماده 22 بر اساس مالیات فروش شما در نظر گرفته می شود و محاسبه می شود .
      پیشنهاد می کنم در صورت تمایل موضوع را در قالب ارسال مقاله در سایت پرشین حساب منتشر کنید تا کاربران هم با اهمیت و پاسخ آن آشنا شوند .

  7. ممنونم از شما.
    بنده در نقش حسابرس شرکت هستم و میخواهم کسری ذخیره ی شرکت از بابت ارائه ننمودن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده با مانده دریافتنی را محاسبه نموده و برخورد مناسب را با آن در گزارش حسابرسی انجام دهم. مبنای محاسبات من چه باید باشد؟

    1. سلام محمود عزیز ، من منظور شما را از کسری ذخیره شرکت متوجه نشدم ، منظورتان ذخیره ارزش داراییها و یا ذخیره شرکتهایی دولتی است ؟ به هر حال مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده میزان خرید ها و فروش و دستمزدها و خدمات ( قراردادهای پیمانکاری ) می باشد .
      اگر قصد توجیه از نظر حسابرسی در عدم ارائه اظهارنامه ارزش افزوده هم ایجاد کنید به هر حال مشمول جریمه عدم ارائه و تاخیر خواهید شد .

  8. سلام، آقای میثم حاجی محمدی، با تبریک عید سعید فطر، سوالی داشتم.
    در مورد جریمه عدم اظهار مالیات بر ارزش افزوده، گفته که جریمه عبارت است از فلان درصد ضربدر مالیات متعلق. خب حالا فرض کنیم که شرکت مالیات پرداختنی نداشته باشه و برآیند پرداختنی و دریافتنی، دریافتنی باشه. اونوقت ماخذ محاسبه جریمه چی میشه؟

    1. سلام کاربر گرامی ، طاعات و عبادات شما هم قبول باشه
      اگر اظهارنامه نداده باشید جریمه عدم ارائه اظهارنامه در اولویت است که خود سازمان امور مالیاتی نام شما را در لیست حسابرسان خود قرار خواهد داد و تمامی مالیاتها و جرائم را مشخص می کند . اگر هم فرض می کنید که بستانکار هستید چرا اظهارنامه ارائه نداده اید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :