فهرست مطالب

وظیفه تدوین استانداردهای حسابداری در ایران بر عهده چه سازمانی است؟

تدوین استانداردهای حسابداری توسط سازمان حسابرسی ایران انجام میشود

در فرآیند تدوین استانداردها، چه منابعی مورد استفاده قرار میگیرد؟

استانداردهای سایر کشورها و استانداردهای بین‌المللی، تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع، روشهای متداول در ایران و قوانین مرتبط با موضوع شناسایی

فرایند تدوین استانداردهای حسابداری چگونه انجام میشود؟

این فرآِند طی 7 مرحله انجام میشود که در مطلب به صورت کامل مشخص شده اند

تدوین استانداردهای حسابداری یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین وظایف سازمان حسابرسی ایران است؛ زیرا این استانداردها از سویی بر فرآیندهای مالی کسب و کارها تاثیرگذار است و از سوی دیگر برای درآمد عمومی کشور. شاید نحوه تصمیم گیری برای تعیین و تدوین استانداردها برای شما هم جالب باشد. در این مطلب آموزش رایگان حسابداری همراه ما باشید تا شما را با فرایند تدوین استانداردهای حسابداری آشنا نماییم.

دوست خوبم اگه به رشته حسابداری علاقمند هستی ولی هیچ اطلاعی ازش نداری، نگران نباش. بسته آموزش جامع حسابداری پرشین حساب بدون هیچ پیش نیازی از تو یک حسابدار حرفه‌ای می‌سازه. روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش حسابداری

هفت مرحله تدوین استانداردهای حسابداری در ایران

بر اساس اعلام سازمان حسابرسی ایران، در حال حاضر فرآیند تدوین استانداردهای حسابداری به شرح زیر است:

تشخیص موضوع جهت انجام تحقیقات

کمیته تدوین استانداردهای حسابداری برمبنای مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی مدیریت تدوین استانداردها، اعضای کمیته و کمیته فنی، استانداردهای مورد نیاز جهت تدوین یا تجدید نظر در آنها را مشخص و به مدیریت تدوین استانداردهای حسابداری اعلام می‌نماید.

بررسی های مقدماتی

پس از تشخیص موضوع، کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی لازم از طریق کارشناسان مدیریت تدوین استانداردها صورت می‌گیرد. در این مرحله، استانداردهای سایر کشورها نظیر آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا و استانداردهای بین‌المللی، تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع، روشهای متداول در ایران و مسائل قانون مرتبط با موضوع شناسایی، جمع‌آوری و بررسی می‌شود. نتیجه این مرحله ارائه گزارشهای مطالعاتی می‌باشد.

تصمیم گیری در مورد لزوم تدوین استاندارد

پس از مشخص شدن موضوع با توجه به ارزیابی مقدماتی، کمیته تدوین استانداردها در خصوص لزوم تدوین استاندارد در رابطه با موضوع مطرح شده تصمیم‌گیری می‌نماید.

تهیه پیش‌نویس مقدماتی

چنانچه تدوین استاندارد توسط کمیته تدوین استانداردهای حسابداری لازم تشخیص داده شود، گروههای کارشناسی با توجه به گزارشهای مطالعاتی تهیه شده و مطالعات میدانی و تشکیل جلسات با صاحب نظران مرتبط با موضوع، اقدام به تهیه پیش‌نویس مقدماتی می‌نماید.

یکی از سیاستهای اصلی تدوین استاندارد هماهنگی با استانداردهای بین‌المللی حسابداری است. بنابراین در رابطه با موضوعاتی که استاندارد بین‌المللی وجود دارد، این استانداردها به عنوان پایه اصلی تدوین استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتیجه کار این مرحله پیش‌نویس مقدماتی استاندارد خواهد بود.

تدوین پیش‌نویس استاندارد

در این مرحله کمیته تدوین استانداردهای حسابداری با توجه به ”پیش‌نویس مقدماتی استاندارد“ ارائه شده توسط گروههای کارشناسی بررسی های گسترده و عمیق خود را انجام می‌دهد و پس از انجام اصلاحات ”پیش‌نویس استاندارد“ را نهایی می‌کند. برآیند این مرحله پیش‌نویس استاندارد می‌باشد.

نظر خواهی عمومی

برای نظر خواهی عمومی، پیش‌نویس هر استاندارد از طریق کانالهای مختلف نظیر چاپ در مجلات تخصصی، اینترنت (سایت سازمان) و نظایر آن در دسترس عموم قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به ماهیت موضوع پیش‌نویس استاندارد برای بعضی از اشخاص صاحب نظر به صورت مجزا فرستاده می‌شود.

نظرات دریافتی در خصوص پیش‌نویس استاندارد توسط مدیریت تدوین استانداردها جمع بندی و به کمیته تدوین استانداردهای حسابداری ارائه می‌شود. این کمیته در صورت لزوم پیش‌نویس استاندارد را اصلاح می‌کند و پیش‌نویس تجدید نظر شده پس از تصویب کمیته فنی به هیئت عامل سازمان ارائه می‌گردد.

تصویب نهایی

بیانیه نهایی زمانی منتشر می‌شود که متن نهایی استاندارد به تصویب هیئت عامل و مجمع عمومی سازمان رسیده باشد. پس از دریافت متن استاندارد هیئت عامل استانداردهای حسابداری را بررسی و پس از انجام اصلاحات احتمالی آنها را تصویب و به مجمع عمومی سازمان جهت تصویب نهایی ارسال می‌نماید. پس از تصویب مجمع عمومی سازمان، متن نهایی استاندارد حسابداری منتشر و لازم‌الاجرا می‌گردد.

اینفوگرافیک فرآیند تدوین استانداردهای حسابداری
اینفوگرافیک فرآیند تدوین استانداردهای حسابداری

برای آشنایی با جدیدترین استانداردهای حسابداری روی دکمه زیر کلیک نمایید.

کلام آخر

فرآیند تدوین استانداردهای حسابداری مستلزم بررسی‌ها و مطالعات فراوان ملی و بین المللی است؛ زیرا این استانداردها بر کلیه عملیات مالی کشور تاثیرگذار است. از آنجا که این استانداردها با در نظر گرفتن شرایط کلیه فعالان اقتصادی تدوین می‌شود، کلیه صاحبان کسب و کارها موظف به اجرای صحیح آنها هستند. به کارگیری صحیح استانداردهای حسابداری مستلزم کسب آموزش حسابداری به صورت حرفه‌ای و اطلاع از کلیه مفاهیم به صورت علمی و عملی است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :