فهرست مطالب

ماموریت به چه مواردی اطلاق میشود؟  

در صورتی که یکی از شرایط زیر محقق شود، به کارگر فوق العاده ماموریت تعلق میگیرد: 1- کارگر برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود 2- کارگر ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید

آیا حق ماموریت مشمول کسر بیمه و مالیات است؟

بیمه و مالیات حق ماموریت به تفصیل در مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر فوق العاده ماموریت چه پرداختهای دیگری در حین ماموریت به مامور تعلق میگیرد؟

به غیر از مبلغ فوق العاده ماموریت که نباید از دستمزد روزانه فرد کمتر باشد، هزینه ایاب و ذهاب کارگران به فوق العاده ماموریت اضافه می‌شود.

حق ماموریت یا فوق العاده ماموریت پاداشی است که به کارگران یا کارمندانی که تحت شرایط خاصی از سوی شرکت یا موسسه متبوع خود و برای انجام امور مربوط به مجموعه، به محلی خارج از محل شغلی خود اعزام می‌شوند، تعلق می‌گیرد. تفاوتهای فوق العاده ماموریت با سایر فوق العاده‌ها از جمله تفاوت در محاسبه آن در حسابداری حقوق و دستمزد ما را بر آن داشت تا در این نوشته با شما از شرایط تعلق حق ماموریت و سایر نکات مرتبط با آن سخن بگوییم. با ما همراه باشید.

حق ماموریت در قانون کار چیست؟

بر اساس ماده 46 قانون کار، در صورتی که کارگر به موجب قرارداد کار یا موافقت بعدی به ماموریتهای خارج از محل خدمت اعزام شود، به او فوق العاده ماموریت تعلق می‌گیرد.

! نکته

‌فوق‌العاده ماموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد؛ همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تامین نماید.

تفاوت حق ماموریت و فوق العاده ماموریت

در قانون کار از عبارت فوق العاده ماموریت استفاده شده است. اما در بین مردم پاداش ماموریت با عنوان حق ماموریت شناخته می‌شود. به طور کلی باید گفت حق ماموریت و فوق العاده ماموریت در فیش حقوقی هیچ تفاوتی با هم ندارند.

ماموریت به چه مواردی اطلاق میشود؟  “حق ماموریت اداره کار”

آیا هر گونه هزینه پرداختی به کارگران جهت کار خارج از محل خدمت، فوق العاده ماموریت است؟ بر اساس تبصره ماده 46 قانون کار در صورتی که یکی از شرایط زیر محقق شود، ماموریت انجام شده و به کارگر حق ماموریت تعلق می‌گیرد:

  • کارگر برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود
  • ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید

! نکته

برای تعلق فوق العاده ماموریت به کارگر، برقراری هر یک از شرایط فوق به تنهایی کفایت می‌کند.

شرایط تعلق حق ماموریت
کارگر حداقل 50 کیلومتر از محل اصلی کارگاه دور شود و یا مجبور شود شب در محل ماموریت بماند

حق ماموریت چگونه محاسبه میشود؟

فوق العاده ماموریت بر اساس حقوق ماهیانه کارکنان و توافقات انجام شده میان کارگر و کارفرما محاسبه و پرداخت می‌شود. اما فرمول محاسبه حق ماموریت برای حداقل مبلغ فوق العاده ماموریت به شرح زیر است:

حداقل فوق العاده ماموریتتعداد روزهای ماموریت × (30 ÷ حقوق ثابت ماهانه)
فرمول محاسبه حق ماموریت

! نکته

در حقیقت در صورتی که توافقی میان کارگر و کارفرما در زمینه حق الزحمه ماموریتها انجام نشده باشد، میزان فوق العاده ماموریت معادل یک روز حقوق ثابت فرد (متناسب با قرارداد کار او) در نظر گرفته می‌شود.

دقت کنید که مبلغ فوق، علاوه‌بر حقوق و مزایای دریافتی کارگران برای کار در ساعات کار موظفی ایشان است. به بیان دیگر، کارگرانی که از سوی کارفرما به ماموریت اعزام می‌شوند، برای یک روز کاری، معادل دو روز حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

خوب است بدانید:

طبق ماده 12 ضوابط اجرایی بودجه سال 1401، فوق العاده ماموریت روزانه داخل کشور به کارمندان دستگاه‌های اجرایی که به عنوان مامور برای انجام وظیفه موقت به خارج از حوزه شهرستان محل خدمت خود اعزام شده و ناچار به توقف شبانه هستند تا میزان حداقل حقوق و مزایا به ماخذ یک بیست و پنجم و نسبت به مازاد به ماخذ یک پنجاهم در سقف اعتبار مصوب دستگاه قابل پرداخت است. همچنین در صورتی که کارمند در محل ماموریت خود توقف شبانه نداشته باشد، تنها 50 درصد از سقف تعیین شده قابل پرداخت است.

نکات مهم حق ماموریت در لیست حقوق

مطابق قوانین، فوق العاده ماموریت باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • ‌فوق‌العاده ماموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد
  • هزینه ایاب و ذهاب کارگران به فوق العاده ماموریت اضافه می‌شود
  • کلیه اقلام مربوط به ماهیت شغل و محیط کار و پایه سنوات که جزئی از مزد محسوب می‌شوند، به مبلغ اضافه می‌شود

! نکته

مطابق ماده 46 قانون کار، کارفرما در قبال پرداخت هزینه غذا و اقامت به کارگران مامور، مسئولیتی ندارد. پرداخت این هزینه‌ها منوط به وجود عرف و روال در کارگاه و یا توافق طرفین نسبت به پرداخت هزینه‌ها است.

ساعات کارکرد در زمان ماموریت چگونه محاسبه می شود؟

ساعات کارکرد در زمان ماموریت همانند ساعات کار عادی کارگاه است؛ در حقیقت کلیه قوانین حاکم بر قرارداد کار در زمان ماموریت نیز حاکم است. به این ترتیب رعایت موارد زیر مطابق قانون کار الزامی است:

  • پرداخت اضافه کار در برابر انجام کار اضافی بر مبنای ساعات کارکرد
  • پرداخت فوق العاده شب کاری و یا نوبت کاری (در صورت برقراری شرایط لازم)
  • جمعه کاری یا تعطیل کاری در صورت کار در روزهای جمعه و یا تعطیل

قانون کار محدودیتی برای طول مدت زمان و یا تعداد دفعات ماموریت (محدودیت سقف حق ماموریت) در نظر نگرفته است. در این خصوص کلیه موارد وابسته به توافق میان کارگر و کارفرما است.

خوب است بدانید:

در صورتی که انجام ماموریت در قرارداد کار اولیه ذکر نشده یا کارگر پس از انعقاد قرارداد در این خصوص موافقت ننموده و یا در شرح شغل او ذکر نشده باشد، کارگر تکلیفی نسبت به انجام ماموریت موضوع ماده 46 قانون کار نداشته و عدم انجام آن نیز نمی‌تواند از مصادیق قصور در انجام وظیفه مندرج در ماده 27 قانون کار شناخته شود.

بیمه و مالیات فوق العاده ماموریت

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد فوق العاده‌ها تعلق بیمه و مالیات برای این موارد است. در ادامه به بررسی این مسئله می‌پردازیم:

آیا حق ماموریت مشمول بیمه است؟

خیر – بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، هزینه سفر و فوق العاده ماموریت مشمول کسر حق بیمه نیست.

آیا حق ماموریت مشمول مالیات است؟

خیر – بر اساس بند 6 ماده 91 ق.م.م، یکی از موارد معافیت مالیات حقوق هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل از پرداخت مالیات، معاف است.

علیرغم عدم تعلق بیمه و مالیات به فوق العاده ماموریت، انجام امور زیر در خصوص اسناد و مدارک ماموریت ضروری است:

  • جمع آوری و نگهداری کلیه مستندات مربوط به هزینه‌های ماموریت و فوق العاده پرداختی به مامور

در این صورت در زمان رسیدگی، (در صورت نیاز) در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد.

  • ارسال یک نسخه از حکم ماموریت برای سازمان تامین اجتماعی

انجام این کار ضروری نیست اما توصیه می‌شود این کار را انجام دهید. زیرا بدین ترتیب در صورتی که حین ماموریت، حادثه‌ای برای مامور پیش آید، خدمات درمانی و مستمری برای او سریعتر لحاظ می‌گردد.

بیمه و مالیات فوق العاده ماموریت
فوق العاده ماموریت از کسر حق بیمه و مالیات معاف است

سوالات متداول در مورد فوق العاده حق ماموریت → کلیک کنید

1) در صورتی که کارگر بنا بر ضرورت طی روز بیش از یک بار به ماموریت اعزام شود، حق الزحمه ماموریت فوق العاده وی چگونه محاسبه می‌شود؟

با توجه به مفاد ماده 46 قانون کار و عرف و رویه معمول در زمینه ماموریت‌ها و همچنین بر اساس استنباط از آنچه در ماده مذکور در خصوص تعیین میزان فوق العاده ماموریت آمده است، در صورتی که در شرایط خاصی انجام بیش از یک بار ماموریت در روز را ضروری باشد، مجموع ماموریت‌های انجام شده در یک روز یک مورد ماموریت محسوب شده و فوق العاده ماموریت مربوط به یک روز پرداخت خواهد شد.

2) آیا شرکت در کلاسهای آموزشی در حکم ماموریت در نظر گرفته می شود؟

شرکت در کلاسهای آموزشی، توجیهی و یا جلسات شورای عالی کار در صورتی که با درخواست کارفرما انجام شود، در حکم ماموریت بوده و کارگر مشمول دریافت حق ماموریت است. اما در صورتی که حضور در این کلاسها به خواست خود کارگر و یا سازمان و موسسه دیگری باشد، ماموریت تلقی نمی‌شود.

3) نحوه محاسبه فوق العاده ماموریت برای کارگران نیمه وقت (در صورت اعزام به ماموریت از سوی کارفرما) چگونه است؟

بر اساس قانون کار، فوق العاده ماموریت به صورت روزانه و بر اساس ساعات کار تمام وقت معمول روزانه (معادل 7 ساعت و 20 دقیقه در روز) محاسبه و پرداخت می‌شود. در این خصوص تمام وقت بودن یا پاره وقت بودن کارگر تاثیرگذار نیست.

4) نحوه محاسبه حق ماموریت رانندگان به چه صورت است؟ آیا رانندگان نیز مشمول استفاده از فوق العاده ماموریت هستند؟

در صورتی که از بدو استخدام و مطابق با قرارداد کار اولیه یا اقتضای شغل در حوزه فعالیت کارگاه به کار اشتغال و به این صورت شرایط کار مورد عمل را پذیرفته‌اند، رفت و آمد آنان در محدوده حوزه فعالیت کارگاه مشمول دریافت فوق العاده ماموریت نیست. بدیهی است چنانچه در این زمینه از قبل وجهی به کارگران پرداخت می‌شده است کماکان رویه معمول کارگاه به قوت خود باقی خواهد بود.

اما در صورت وقوع ماموریت خارج از مسیر مشخص شده، با رعایت شرایط وقوع ماموریت همانند سایر کارگران مشمول دریافت فوق العاده ماموریت هستند.

5) در صورتی که حین ماموریت حادثه ای برای کارگر رخ دهد، آیا مشمول قانون کار بوده و حادثه حین کار تلقی می‌شود؟

بله – انجام وظیفه در مدت ماموریت به منزله انجام وظیفه در کارگاه اصلی بوده و در نتیجه هر گونه حادثه در حین ماموریت به عنوان حادثه ضمن کار تلقی می‌شود.

کلام آخر

حق ماموریت یکی از گزینه‌هایی است که به عنوان پاداش به فیش حقوق کارکنان اضافه می‌شود. این فوق العاده تحت شرایط خاص و با احتساب مبالغ ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که محاسبه فوق العاده ماموریت تابعی از حقوق و دستمزد کارگر است، آموزش حسابداری حقوق و دستمزد مهم‌ترین مهارت در زمینه محاسبه صحیح این فوق العاده است. بدین ترتیب علاوه‌بر جلب رضایت کارگر و کارفرما، از مواجهه با چالش‌های سازمان تامین اجتماعی و سازمان مالیات نیز پیشگیری خواهید نمود. همین الان اقدام نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

12 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر حق ماموریت برای رانندگان در شرکت های خصوصی به چه صورته ایا حق ماموریت برای رانندگان تعلق میگیرد.

    1. سلام دوست عزیز
      به پرسش شما در بخش “سوالات متداول در مورد فوق العاده حق ماموریت” در همین مطلب پاسخ داده شده است. با مطالعه دقیق مطلب پاسخ سوال خود را دریافت خواهید نمود.

    1. سلام دوست عزیز
      همان گونه که در مطلب ذکر شد، محاسبه ساعات کارکرد در زمان ماموریت همانند ساعات کار عادی است. بدین ترتیب شما برای ساعات واقع در شب، مشمول دریافت فوق العاده شب کاری هستید و برای ساعات کار اضافی، مشمول دریافت اضافه کاری هستید.

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره ماده 46 قانون کار، برای تعلق حق ماموریت لازم است یکی از دو شرط زیر محقق شود:
      1- در صورتی که شخص برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شده باشد.
      2- شخص ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید.

  2. با سلام
    چنانچه شروع و پایان ماموریت فردی از لحاظ تاریخ تقویمی، دو روز ولی از نظر زمان سپری شده کمتر از یک روز شود، مبنای محاسبه، زمان ماموریت است یا زمان تقویمی؟
    مثلا ماموریت فردی 8 آبان ساعت 14 شروع می شود و 9 آبان ساعت 12 ظهر به پایان می رسد. در این شرایط حق ماموریت فرد معادل یک روز مزد خواهد بود یا دو روز مزد؟

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه کلیه موارد مربوط به حقوق و دستمزد بر اساس مدت زمان کارکرد اشخاص انجام می‌شود. در صورتی که تعداد ساعات کارکرد معادل یک روز باشد، حق ماموریت برای یک روز در نظر گرفته می‌شود.
      در این خصوص استفاده از آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پرشین حساب به شما کمک خواهد نمود.

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 46 قانون کار، میزان حق ماموریت معادل مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب از آنجا که مزد مبنا برای کارگران مختلف متفاوت است، میزان حق ماموریت نیز برای اشخاص مختلف متفاوت است.
      برای آشنایی با قوانین کار، محصول آموزش قانون کار و تامین اجتماعی پرشین حساب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  3. سلام خدمت همه شما زحمت کشان مجموعه پرشین حساب
    اول بر خودم لازم میدونم از زحمات شما برای تهیه مطالب مفید و جامع ازتون تشکر کنم
    دوم یه سوالی داشتم؛ منظور از مدارک و مستندات معتبر چه مواردی هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که مطالب سایت پرشین حساب مورد توجه تان قرار گرفته است.
      مدارک و مستندات معتبر عبارتند از: فاکتور- قرارداد – رسید دریافت و پرداختهای بانکی و دستی – قبض انبار و مواردی از این قبیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :