فهرست مطالب

در قانون مالیات‌های مستقیم، گروه وسیعی از اشخاص و فعالیت‌ها از معافیت‌هایی گوناگون برخوردارند. در این میان، وضعیت تأسیسات گردشگری نیازمند بررسی بیشتری است چه از حیث تشخیص اشخاصی که به‌عنوان تأسیسات گردشگری شناخته می‌شوند و چه از حیث تغییراتی که در معافیت‌های آنها پس از اصلاح قانون در سال ۱۳۹۴ رخ داده است (موضوع ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید). در این نوشتار می‌کوشیم وضعیت این تأسیسات را برای طیف بسیاری از اشخاص که متصدی این تأسیسات بوده یا در پی راه‌اندازی واحد گردشگری هستند مرور کنیم.

منظور از تأسیسات گردشگری چیست؟

برای اینکه بدانیم تأسیسات گردشگری، کدام‌ها هستند باید به «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها مصوب ۴/۶/۱۳۹۴ هیئت وزیران» مراجعه کنیم. این آیین‌نامه جایگزین تصویب‌نامه مورخ ۲/۳/۱۳۶۸ و اصلاحات بعدی آن شده است. طبق بند ج ماده ۱ آیین‌نامه مذکور، تأسیسات گردشگری از این قرارند: «

۱ـ هتل، متل و مهمانپذیر.

۲ـ مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان‌ها، زایرسراها و خانه‌مسافرها.

۳ـ اقامتگاه‌های بوم‌گردی و اقامتگاه‌های سنتی.

۴ـ مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری.

۵ ـ مجتمع‌ها، اردوگاه‌ها و محوطه‌های گردشگری.

۶ ـ مراکز گردشگری سلامت از قبیل مجتمع‌های سلامت تندرستی و آب‌درمانی و هتل بیمارستان.

۷ـ محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی و عشایری.

۸ ـ مراکز گردشگری ساحلی و دریایی.

۹ـ واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری‌های منفرد بین‌راهی موجود. ۱۰ـ تأسیسات اقامتی و پذیراییِ واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی.

۱۱ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه (ترمینال) فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری زمینی برون‌شهری، دریایی و ریلی.

۱۲ـ واحدهای پذیرایی واقع در پایانه‌های مسافری مرزی کشور.

۱۳ـ سفره‌خانه های سنتی.

۱۴ـ مناطق نمونه گردشگری.

۱۵ـ دهکده‌های سلامت.

۱۶ـ دفاتر یا شرکت‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی».

حال سؤال این است که کدام تأسیسات از مالیات معاف‌اند و تا چه میزان؟

تأسیسات برخوردار از معافیت قبل از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴

قبل از اصلاح ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ (اعلامی به‌موجب بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۴/۲۸ مورخ ۱۳۹۴/۳/۱۶)، تبصره ۳ مادة مذکور مقرر می‌داشت: «کلیة تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهر‌برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر سال از پرداخت پنجاه درصدِ مالیات متعلق، معاف هستند». بنابراین تقریباً تمام مؤسسات بالا (با اندکی تغییرات نسبت به مصوبه ۶۸)، هر سال از پرداخت نصفِ مالیات متعلق، معاف بودند.

تأسیسات برخوردار از معافیت پس از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴

در سال ۹۴ اما ماده ۱۳۲ جدید، جایگزین ماده ۱۳۲ سابق شد و تغییرات نسبتاً زیادی در اشخاص مشمول معافیت ایجاد کرد. حکم ماده ۱۳۲ جدید از این قرار است که درآمدهای خدماتی هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص حقوقی غیردولتی که از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۵ برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر شده است، از تاریخ شروع بهره‌برداری به مدت پنج سال و در مناطق کمترتوسعه‌یافته به مدت ۱۰ سال، با نرخ صفر مشمول مالیات است. بنابراین این ماده، برای برخورداری از معافیت مالیاتی، چند شرط گذاشته است.

قید اولِ برخورداری از معافیت آن است که ماده بالا گفته است «هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری» و نه همة تأسیسات گردشگری. این مراکز طبق «بند د ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۳۲ق.م.م مصوب ۲۱/۱۱/۱۳۹۴ هیئت وزیران» عبارت‌اند از: «هتل، متل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان، زائرسراها و خانه‌مسافرها، اقامتگاه‌‌های بوم‌‌گردی و اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌ها و اردوگاه‌های گردشگری، هتل‌بیمارستان، تأسیسات اقامتی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌‌راهی، دهکده‌های سلامت». بنابراین معافیت مزبور شامل صرفاً این تأسیساتی که ذکر شد می‌شود و نه همه تأسیسات گردشگری.

پیشنهاد میشود بخوانید: حسابداری مجتمع مسکونی چگونه است؟

قید دوم در مورد نوع شخصیت صاحبان این مراکز است که باید در قالب «شخص حقوقی غیردولتی» باشد؛ بنابراین بطورمثال اگر شخصی حقیقی مانند آقای ابتهاج، مالک اقامتگاه بوم‌گردی در شهر رشت باشد، مشمول معافیت ماده ۱۳۲ نمی‌باشد. ثانیاً اگر صاحب هر یک از مراکز بالا، شخص حقوقی باشد ولی خصوصی نباشد باز هم مشمول معافیت نمی‌شود؛ بنابراین برای برخورداری از این معافیت، صاحب هتل یا مهمانپذیر یا اقامتگاه بوم‌گردی و … هم باید شخص حقوقی باشد و هم غیردولتی (خصوصی). قید سوم هم آن است که معافیت مزبور صرفاً شامل درآمدهای خدماتی این اشخاص می‌شود و درآمدهای این مراکز که به طریقی غیر از ارائه خدمت حاصل شده باشد، مشمول معافیت نمی‌شود.

تکلیف سایر تأسیسات گردشگری چه می‌شود؟

در مورد سایر تأسیسات گردشگری (چه «اقامتی» گردشگری نباشند مانند سفره‌خانه‌های سنتی، چه با فرض اینکه اقامتی گردشگری باشند، در قالب اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی دولتی اداره شوند) که پیش از ۱۳۹۵/۱/۱ (تاریخ لازم‌الاجراء شدن مادة جدید) معاف بودند و اکنون مشمول معافیت نیستند، باید قائل به تفکیک شد. «بند ر ماده ۱۳۲ جدید» می‌گوید کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که «قبل از ۱/۱/۱۳۹۵ مجوز خود را از سازمان مربوطه (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) دریافت نموده‌اند»، تا ۶ سال (سال ۱۴۰۰) از پنجاه درصدِ مالیات بر درآمد ابرازی معاف‌اند. نکته خیلی مهم در این قسمت آن است که این معافیت شامل درآمد ناشی از اعزام گردشگر به خارج نمی‌شود.
اما تأسیساتی که «بعد از تاریخ مذکور»، مجوز بهره‌برداری خود را دریافت نموده  همانند سایر مشاغل با آنها برخورد می‌شود و از معافیت ۵۰ درصدی بهره‌ای نمی‌برند.

معافیت خاص دفاتر گردشگری و زیارتی

براساس «بند ز ماده ۱۳۲ جدید»: «صد درصدِ (۱۰۰%) درآمد ابرازیِ دفاترِ گردشگری و زیارتیِ دارای مجوز از مَراجعِ قانونیِ ذی‌ربط كه از محلِ جذبِ گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد، با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات می‌باشد»؛ بنابراین دفاتر گردشگری و زیارتی مزبور اولاً از معافیت ۱۰۰ درصدی برخورداند و ثانیاً این معافیت به لحاظ زمانی نامحدود است (مگر اینکه قانون در سال‌های بعد تغییر کند).

پیشنهاد میشود بخوانید: معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان چگونه است؟

چند نکته پایانی

الف: دوره برخورداری اشخاص مشمول معافیت، مستقر در مناطق ویژه اقتصادی یا شهرک‌‌های صنعتی هفت سال و در صورت استقرار مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌‌های صنعتی در مناطق کمترتوسعه‌یافته به مدت سیزده سال می‌‌باشد.
ب: کاملاً بدیهی است که شرط برخورداری از معافیت‌های ذکرشده، دریافت مجوز فعالیت یا بهره‌برداری از سازمان یا اداره مربوطه است (ماده ۱۳۲).
پ: مالیات با نرخ صفر در صورتی به اشخاص مشمول تعلق می‌گیرد که تکالیف مربوط به نگهداری اسناد و دفاتر و ارسال اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند؛ در غیراینصورت تمام مالیات متعلقه از آنها اخذ خواهد شد (بند ت ماده ۱۳۲)
ت: معافیت‌های مذکور شامل درآمدهای کتمان‌شده نمی‌شود؛ بنابراین اگر احراز شود که اشخاص مشمول معافیت، درآمدهای خود را کتمان می‌کنند، مالیات این درآمدها از آنها گرفته می‌شود (بند ژ ماده ۱۳۲).

لطفاً سؤالات و دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

12 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  1. سلام اگر مجوز این فعالیت ها رو اجاره ای اخذ کنیم یعنی صاحب مجوز این مجوزو در اختیار شرکت گرداننده دیگری بگذارد درآمدی که برای شرکت کسب میشه شامل معافیت می گردد؟با تشکر
    واینکه این هزینه ها ودرآمد این مجموعه در دفاتر شرکت ثبت میشه اظهارنامه ای که شرکت ارایه میده کفایت می کنه ؟با تشکر

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق صورتجلسه شورای عالی مالیاتی در سال 94، صرفا درآمد حاصل از تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هرچند پروانه به نام موجر می باشد) مشمول معافیت است. اما درآمد حاصل از واگذاری تاسیسات به دیگران مشمول مالیات است. درامدی که توسط شرکت دیگر( اجاره کننده) کسب میشود مشمول مالیات است.
      جهت بهره مندی از معافیتها و تشویقات مالیاتی لازم است اظهارنامه، دفاتر قانونی و اسناد مدارک لازم در خصوص درآمد و هزینه در موعد مقرر تهیه شود.

  2. سلام
    برای استفاده از معافیت بند ر ماده ۱۳۲ مودی باید درراظهارنامه در قسمت سود و زیان باید سود ابراز کند و مالیات سود ابرازی ،۵۰ درصد معاف می باشد؟؟
    یا صرف اعلام درآمد می تواند از معافیت استفاده کند؟؟

    1. سلام
      در بند ژ در اینخصوص توضیح داده و شرط ان را ابراز نمودن قرارداد پس باید در اظهارنامه در فیلد مناسب جایگذاری شود و سپس فیلد معافیت هم پر شود.

      ژ- مالیات با نرخ صفر موضوع این قانون صرفا شامل درآمد ابرازی به جز درآمدهای کتمان‌شده می‌باشد. این حکم در مورد کلیه احکام مالیاتی با نرخ صفر منظور در این قانون و سایر قوانین مجری است.

  3. باسلام تشکر از جناب حبیب زاده بابت توضیحات معافیت های تاسیسات گردشگری
    لازم بذکر است که اضافه کنم در در اصلاحیه قانون مالیات های مسقیم در سال 94 عنوان شده است در ماده 132 بند ر که 50 درصد مالیات بر در آمد ابرازی را تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی طبق توضیحات قانون معاف از مالیات هستند که کلمه ابرازی بعد از اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم اضافه شد.

    1. درود به شما آقای اسماعیلی
      خدمت شما عرض کنم که بله واژه «ابرازی» در مقایسه با متن تبصره ۳ ماده ۱۳۲ سابق به قانون اضافه شده، اگر دقت کنید در همین مطلب در قسمت «چند نکته پایانی»، در دو خط آخر تذکر دادم که این معافیت فقط شامل درآمد ابرازی می‌شود. در عین حال کل مقررات مربوط به معافیت‌های تأسیسات گردشگری، دچار دگرگونی‌های فراوانی شده که در متن تا حد ممکن سعی کردم توضیح بدم.
      نکته دیگر اینکه ماده ۱۳۲ جدید، نه به‌موجب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، بلکه طبق «ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱» جایگزین ماده ۱۳۲ سابق شده.
      به هرحال متچکرم از توجهتون. دقت مخاطبانی مثل شما، تحسین‌برانگیزه.

      1. سلام وقت بخیر
        بنده ۲ سال هست خانه مسافر دارم داخل رشت ، کد مالیاتی دریافت نمودم اما تا حالا اظهار نامه مالیاتی ندادم چون زمان اخذ مجوز گفته بودن کلا معاف هستیم … اما الان گفتن بخش نامه اومده که ۵ سال اول رو معاف هستیم بعد شامل ۵۰ درصدیم …. امد تبصره زیاد داشت که چگونه از معافیت 5ع سال اول استفاده بشه و چ هه مستنداتی ارائه بشع … لطفا میشه راهنمایی کنید که شامل مالیات هستیم یا خیر و اینک هه چیکار کنیم زمان پر کردن اظهار نامه مالیاتی؟

        1. سلام دوست عزیز
          قبل از هر چیز لازم است بدانید برای استفاده از معافیتها باید تکالیف مالیاتی خود را به موقع انجام دهید.
          پاسخ به پرسش شما نیازمند بررسی پرونده مالیاتی و مجوزهای شما است. در صورت تمایل میتوانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  4. پست خوبی بود …
    از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادید متشکرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :