فهرست مطالب

اطلاع از خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها حائز اهمیت است؛ زیرا معافیت یا مشمولیت ارزش افزوده خدمات، تعیین کننده ثبت نام و انجام تکالیف مربوط به ارزش افزوده مودیان است. از این رو در این مقاله آموزش مالیات قصد داریم شما را با جدیدترین فهرست خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون جدید ارزش افزوده آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده

در ادامه فهرست «خدمات» مشمول معافیت های موضوع بند «ب» ماده «9» قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده را که بر اساس جدیدترین اطلاعیه سازمان مالیاتی تنظیم شده است، مشاهده می‌نمایید.

بند 1 – خدمات درمانی، تشخیصی و خدمات آرامستان ها

ردیف کد خدمت نوع خدمت مصادیق شرح توضیح
بند 1 – خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توان بخشی و حمایتی و خدمات آرامستان ها
      خدمات درمانی شامل خدمات معاینه- بستری- جراحی و پرستاری از قبیل خدمات پزشکان با انواع تخصص جراحی پلاستیک و کاشت مو به عنوان خدمات غیر درمانی تلقی می‌گردد و مشمول معافیت این بند نیست.
      دندان پزشکی  
      خدمات درمانی و بازتوانی سرپایی و بستری اعتیاد  
      خدمات اجتماع درمان مدار (TC)  
      خدمات درمان و بازتوانی اقامتی کوتاه مدت تیپ B  
      حمل بیمار با آمبولانس  
      خدمات تشخیصی خدمات غربالگری بینایی- شنوایی و سایر بیماریهای شایع  
      خدمات آزمایشگاهی  
      خدمات مشاوره ژنتیک  
      پرتو پزشکی شامل (انواع خدمات رادیولوژی- سونوگرافی- آنژیوگرافی-سی تی اسکن- ام آر آی- پزشکی هسته‌ای- رادیوتراپی و سایر خدمات تشخیصی ویژه)  
      خدمات پیشگیری خدمات کاهش آسیب  
      خدمات روانشناختی، مشاوره سلامت روان و روان درمانی حضوری و تلفنی  
      سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) که در حوزه سلامت با سازمان‌های دولتی همکاری فعال دارند.  
      خدمات توان بخشی فیزیوتراپی- کاردرمانی- گفتار درمانی-شنوایی سنجی- بینایی سنجی- ارتوپدی فنی (ارتز و پروتز)  
      توانبخشی و مراقبت شبانه روزی از معلولین ذهنی- توانبخشی و آموزش روزانه معلولین ذهنی- مراقبت در منزل از معلولین ذهنی- توانبخشی حرفه‌ای معلولین ذهنی  
      توانبخشی و مراقبت شبانه روزی از سالمندان- توانبخشی و آموزش روزانه سالمندان- مراقبت از سالمندان در منزل  
      توانبخشی و مراقبت شبانه روزی از بیماران روانی مزمن- توانبخشی و آموزش روزانه بیماران روانی مزمن- مراقبت در منزل از بیماران روانی مزمن- توانبخشی حرفه‌ای بیماران روانی مزمن  
      توانبخشی و آموزش روزانه بیماران مبتلا به اختلالات نافذ رشد (اتیسم)  
      توانبخشی و مراقبت از معلولین ضایعات نخاعی  
      توانبخشی و آموزش روزانه مادر و کودک ناشنوا  
      توانبخشی و آموزش روزانه مادر و کودک نابینا  
      کارگاه‌های حمایتی – تولیدی و آموزش حرفه به معلولان  
        معلولان جسمی  
      خدمات حمایتی آموزش و تربیت کودکان زیر 6 سال در مهدهای کودکان  
      مراقبت و آموزش از کودکان خیابانی  
      بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی  
      خانه های سلامت  
      مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق  
      مراکز مداخله در بحران (فردی و اجتماعی)  
      کلینک‌های مددکاری  
      خانه‌های کودکان و نوجوانان (نگهداری کودکان بی‌سرپرست)  
      خدمات رسانی به آسیب دیدگان اجتماعی  
      خدمات آرامستان ها خدمات حمل اموات  
      خدمات تدفین اموات  

نکته: شرط استفاده از معافیتهای مربوط به خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده مذکور در بند (1) دارا بودن مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح است.

بند 2- خدمات درمانی و پیشگیری

ردیف کد خدمت نوع خدمت مصادیق شرح توضیح
بند 2- خدمات درمانی و پیشگیری دامی و گیاهی، واحدهای ماشینی کردن (مکانیزاسیون) آب کشاورزی، کشت بافت و تولید اندام های تکثیری گیاهان
      خدمات درمانی و پیشگیری دامی و گیاهی کلیه خدمات پیشگیری و درمانی از قبیل واکسیناسیون، سم پاشی، تجویز سم و کود و دارو و بستری دام در مراکز دامپزشکی  
      خدمات آزمایشگاهی خاکشناسی در قالب درمان گیاهان  
      آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی  
      ارائه خدمات آزمایشگاهی حیوانی (دامپزشکی)  
      ارائه خدمات درمانی و کلینیکی دامپزشکی  
      واحدهای ماشینی کردن (مکانیزاسیون) آب کشاورزی کلیه خدماتی که به صورت مستقیم به مکانیزاسیون آب کشاورزی ارتباط دارد  
      کشت بافت و تولید اندام‌های تکثیری گیاهان    

بند 3- خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه

بند 3- خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها به استثنای مؤسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات

بند 4- ارائه خدمات مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق

بند 4- ارائه خدماتی که مابه ازای آن به صورت حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود، در صورتی که مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باشد.

تبصره: در ارائه خدمت توسط شرکت‌های تأمین نیروی انسانی و شرکت‌هایی که از طریق قراردادهای حجمی خدمات خود را با در اختیار گذاشتن نیروی کار به متقاضی ارائه می‌کنند (مانند شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرستاری و خدمات نظافتی)، بخشی از قرارداد که مربوط به هزینه‌های حقوق و دستمزد است، معاف هستند. حکم این بند مشروط به تأیید میزان حقوق و دستمزد و مزایا توسط سازمان بیمه‌گر است.

بند 5- عملیات و خدمات بانکی

بند 5- عملیات و خدمات بانکی شامل دریافت سپرده، اعطای تسهیلات و یا ایجاد اعتبار، ارائه ضمانت نامه و انتقال وجه در چهارچوب قوانین مربوط و مصوبات شورای پول و اعتبار.

بند 6- خدمات اعتباری صندوق های قرض الحسنه

بند 6- خدمات اعتباری قرض الحسنه صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سایر مراجع مورد تأیید بانک مذکور و همچنین صندوق‌های قرض‌الحسنه که به موجب قانون تأسیس شده یا می‌شوند.

بند 7- خدمات مالی و اعتباری

بند 7- خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق‌های حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایه‌گذاری، بیمه‌ای و پژوهش و فناوری که به موجب قانون یا با مجوز قانون تأسیس شده یا می‌شود در چهارچوب اساسنامه آنها

بند 8- خدمات بیمه های زندگی و درمان تکمیلی

بند 8- خدمات بیمه‌های زندگی، خدمات بیمه‌های محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تکمیلی

بند 9- خدمات بازار سرمایه

ردیف کد خدمت نوع خدمت مصادیق شرح توضیح
بند 9- خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار
        کارمزد انجام معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورسهاو بازارهای خارج از بورس که توسط کارگزاران، بورسها، بازارهای خارج از بورس، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران دریافت میشود.  
        حق نظارتی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار از معاملات اوراق بهادار و کالاها در بورسها و بازارهای خارج از بورس دریافت میشود  
        حق الدرج و حق پذیرش دریافتی از شرکتهایی که اوراق بهادار یا کالای آنها در بورس یا بازار خارج از بورس معامله میشود.  
        حق الدرج و حق پذیرش کالاها و اوراق بهادار پذیرفته شده یا قابل معامله در بورسها یا بازارهای خارج از بورس.  
        حق ورودیه و حق عضویت که کانونها، بورسها، بازارهای خارج از بورس یا سایر تشکلهای خودانتظام از اعضاء یا اشخاص وابسته به اعضای خود دریافت میکنند.  
        کارمزدهایی که نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، بابت مشاوره عرضه، مشاوره پذیرش، سبد گردانی، بازارگردانی، تعهد پذیره نویسی، ضمانت اوراق بهادار، یا ارائه خدمات به نهادهای واسط دریافت میکنند.  
        کارمزدهایی که ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بابت ارائه خدمات یا تضامین از صندوق مربوطه دریافت می‌کنند.  
        کارمزد انتشار اوراق اجاره، مرابحه و سایر اوراق بهادار (پرداخت توسط بانی به نهاد واسط)  
        کارمزدهایی که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار بابت خدمات انتقال و تسویه اوراق بهادار (اعم از صدور کد معاملاتی جهت انجام معامله، استخراج و ارائه گزارشهای گردش معاملات شرکتها و سهامداران، تخصیص اتوماتیک سهام، سپرده کردن اوراق بهادار، خدمات نگهداری اوراق بهادار شامل سپرده گذاری اوراق بهادار، اصلاح مشخصات سهامداری جهت ایجاد امکان معامله، صدور گواهی نامه نقل و انتقال، انتقالات قهری و قانونی، افزایش سرمایه، توزیع سود اوراق بهادار و توثیق اوراق بهادار جهت انجام معامله) دریافت می‌کند.  

بند 10- خدمات انتشار و نقل و انتقال سهام

بند 10- خدمات انتشار و نقل و انتقال سهام، حق تقدم، سهم‌الشرکه و سایر اوراق بهادار موضوع بند 24 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384/09/01 با اصلاحات بعدی

بند 11- صدور و ابطال، نقل و انتقال صندوقهای سرمایه گذاری

بند 11- صدور و ابطال، نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار

بند 12- سود تسهیلات اعطائی شرکت های واسپاری (لیزینگ)

بند 12- منحصراً سود تسهیلات اعطائی شرکتهای واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مشتریان (مصرف کنندگان)

تبصره: مالیات بر ارزش افزوده بهای دارایی‌ها و اموال مورد واگذاری موضوع قرارداد شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) با مشتریان مشمول این فعالیت نیستند.

بند 13- خدمات حمل و نقل

بند 13- خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی

بند 14 – خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی

بند 14 – خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح طبق آیین نامه‌ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی (سازمان)، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ورزش و جوانان و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بند 15- خدمات اقامتی هتل های سه ستاره و پایین تر

بند 15- خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط

بند 16- سهم (شارژ) دریافتی توسط شرکت های خدماتی مربوط به شهرک های صنعتی

بند 16- قدرالسهم هزینه مشترک (شارژ) دریافتی توسط شرکت‌های خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی مصوب 1387/02/31 از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی مستقر در شهرک‌های صنعتی بابت ارائه خدمات به آن‌ها

بند 17- خدمات فنی، بازسازی، تعمیر و نگهداری کالاهای موضوع جزء 17 بند (الف)

بند 17- خدمات فنی، بازسازی، تعمیر و نگهداری کالاهای موضوع جزء (17) بند (الف) این ماده که توسط مرکز وابسته به دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی ارائه می‌شود، مطابق فهرستی که با تصویب وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌شود.

توصیه می‌کنیم بخوانید: مواد غذایی معاف از ارزش افزوده

کلام آخر

آشنایی با خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده اولین اقدام در اجرای تکالیف مالیات بر ارزش افزوده است. این مسئله که عدم دریافت مالیات برای خدمات مشمول و یا دریافت مالیات برای خدمات غیرمشمول منجر به تعلق جرایم مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، نیز اهمیت اطلاع از خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده را آشکارتر می‌نماید. از این رو آشنایی با اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مطابق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده برای کلیه ارائه‌دهندگان خدمات ضروری است.

بدین ترتیب علاوه‌بر آشنایی با نحوه صحیح اجرای قوانین مالیات بر ارزش افزوده با راهکارهای اعتراض و استرداد وجوه بر اساس قانون جدید ارزش افزوده آشنا خواهید شد. این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :