فهرست مطالب

آزمون تعیین سطح مالیاتی | پاسخنامه آزمون تعیین سطح مالیاتی | نکات کاربردی مالیاتی | روز ملی مالیات

عرض سلام خدمت کاربران عزیز سایت پرشین حساب

اگر شما هم جزء نفراتی بودید که در آزمون تعیین سطح مالیاتی شرکت کردید پیشنهاد می‌کنم به هیچ‌عنوان این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب ما نمیخواهیم راه حل دقیق حل هر سوال را به شما آموزش دهیم بلکه هدف ما آموزش نکات کاربردی موجود در هر سوال و ارائه پاسخ صحیح است. پس از مطالعه نکته دوباره سوال را در ذهن خود مرور و حل نمایید تا به پاسخ صحیح برسید.

سوال 1

پاسخ صحیح گزینه 100،000 ریال
طبق ماده 48 ق.م.م حق تمبر افزایش سرمایه نیم در هزار و طبق ماده 51 ق.م.م جریمه عدم پرداخت در موعد مقرر دو برابر حق تمبر متعلق می باشد.

سوال 2

پاسخ صحیح گزینه پس از کسر 25 درصد بابت هزینه ها و استهلاک به نرخ 25 درصد
طبق ماده 53 ق.م.م درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست¬ و پنج ‌درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره .

سوال 3

پاسخ صحیح گزینه 31،250،000 ریال
گرچه درآمد حاصل از کشاورزی از مالیات معاف است منتهی مانع استفاده از معافیت ماده 57 میگردد. مبلغ ودیعه مشمول کسر مالیات تکلیفی نبوده و صرفا مبلغ 20 میلیون تومان ماهانه به نرخ ماده 131 (اشخاص حقیقی) مشمول کسر مالیات تکلیفی توسط موجر با رعایت مقررات تبصره 9 ماده 53 است.

سوال 4

پاسخ صحیح گزینه 400 میلیون ریال
طبق ماده 113 ق.م.م مالیات موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی ‌بابت کرایة مسافر و حمل کالا و امثال آنها از ایران به ‌طور مقطوع‌ عبارت است از پنج درصد کلیه وجوهی که از این بابت عاید آنها خواهد شداعم از این که وجوه مزبور در ایران یا در مقصد یا در بین ‌راه دریافت شود. پس در این سوال مبلغ هزینه ها کاربردی ندارد.

همچنین طبق تبصره این ماده در مواردی که مالیات متعلق بر درآمد موسسات ‌کشتیرانی و هواپیمایی ایرانی در کشورهای دیگر بیش از پنج درصد کرایه‌ دریافتی باشد با اعلام سازمان ذیربط ایرانی‌، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است مالیات شرکت‌های کشتیرانی و هواپیمایی تابع‌کشورهای فوق را معادل نرخ مالیاتی آنها افزایش دهد. لذا در این سوال نرخ مالیات به 8 درصد افزایش می یابد.

سوال 5

پاسخ صحیح گزینه 379/5
با توجه به تبصره 7 ماده 105 به ازای هر ده درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک¬ واحد¬درصد و حداکثر تا پنج واحد¬ درصد از نرخهای مذکور کاسته می‌شود. توجه داشته باشید که درآمد مشمول مالیات ابرازی عبارت است از کل فروش و درآمد ناخالص منهای درآمدها و فروش های معاف از مالیات.

سوال 6

پاسخ صحیح گزینه «تأخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از 15 روز مجاز نیست مگر در مورد اشخاص حقوقی تازه تأسیس»
آیین نامه تحریر دفاتر با دقت و چند مرتبه مطالعه شود.

سوال 7

پاسخ صحیح گزینه 250 میلیون ریال
با توجه به بند 1 بخشنامه شماره 28345 /2401/232 مورخ 18/07/1385 و به استناد بند 12 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم زیان اشخاص حقیقی و حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها و با توجه به مقررات احراز گردد بدون تفکیک آن به سنوات قبل یا بعد از اصلاحیه مورخ 27/11/1380 از درآمد سال یا سالهای بعد و «حداکثر تا میزان درآمد مشمول مالیات ابرازی» قابل استهلاک خواهد بود. بدین ترتیب 1000 میلیون ریال هزینه های برگشتی مشمول مالیات به نرخ 25 درصد است.

سوال 8

پاسخ صحیح گزینه 500 میلیون ریال
طبق تبصره 6 ماده 105 ق.م.م درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیه های تعاونی متعارف و شرکتهای تعاونی سهامی عام مشمول بیست و پنج درصد تخفیف از نرخ موضوع این ماده می باشد. منتهی این تخفیف قابل تسری به هزینه های برگشتی نمی باشد.

سوال 9

پاسخ صحیح گزینه « درآمد واحدهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی که پس از سال 95 برای آنها پروانه بهره برداری صادر شده است مستقر در منطقه ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 12 سال با نرخ صفر مشمول مالیات است».
ماده بسیار مهم 132 با دقت مطالعه گردد.

سوال 10

پاسخ صحیح گزینه 9000
عرضه کالا توسط مودی به هر عنوان مشمول مالیات و عوارض است.

سوال 11

پاسخ صحیح گزینه اجاره محل شرکت
بخشنامه موارد عدم شمول ارسال فهرست معاملات را به دقت مطالعه کنید.

سوال 12

پاسخ صحیح گزینه مالیات و عوارض متعلق به عرضه کالاها یا ارائه خدمات طی دوره، قبل از کسر مالیات و عوارض پرداختی برای تحصیل کالاها یا خدمات در همان دوره.
مطابق بخشنامه شماره ۷۸۲۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده ماخذ محاسبه جرائم موضوع ماده ۲۲ قانون در موارد بندهای شش گانه ماده مزبور، مالیات و عوارض متعلق به عرضه کالاها یا ارائه خدمات طی دوره، قبل از کسر مالیات و عوارض پرداختی برای تحصیل کالاها یا خدمات (اعتبار مالیاتی) در همان دوره خواهد بود.

سوال 13

پاسخ صحیح گزینه در مورد خرید دارایی غیرمنقول توسط شرکت، هزینه استهلاک آن از تاریخ انتقال قطعی سند بعنوان هزینه قابل قبول تلقی می گردد.
مطابق رای وحدت رویه شماره 200/97/120 مورخ 23/8/97 شورای عالی مالیاتی گزینه فوق صحیح است.

سوال 14

پاسخ صحیح گزینه 125،000 ریال
مطابق بند د ماده 103 ق.م.م در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی غیرقضایی رسیدگی و حل و فصل میشود و برای حق‌الوکاله آنها تعرفه خاصی‌ مقرر نشده است از قبیل اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری و نظایر آنها میزان حق‌الوکاله صرفا از لحاظ مالیاتی به شرح زیر:
‌تا ده میلیون (10,000,000) ریال مابه‌الاختلاف، پنج درصد(5%); تا سی میلیون (30,000,000) ریال مابه‌الاختلاف، چهار درصد (4%) نسبت به مازاد ده میلیون (10,000,000) ریال. از سی میلیون (30,000,000) ریال مابه‌الاختلاف به بالا سه درصد (3%) نسبت به مازاد سی میلیون (30,000,000) ریال منظور می‌شود و معادل پنج درصد (5%) آن تمبر باطل خواهد شد.

 

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در رابطه با این آزمون با ما به اشتراک بگذارید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

    1. با سلام
      در حال حاضر تنها سوالات موجود همین سوالات میباشد در اینده سوالات بیشتر از طرف ما گذاشته خواهد شد
      موفق باشید

  1. بسیار عالی بود ،واقعا از شما بابت آموزش نکات کاربردی و مهم حسابداری و مالیاتی تشکر میکنم .
    فقط من نحوه محاسبه پاسخ سوال ۵ رو متوجه نشدم که چطور به جواب ۳۷۹.۵ رسید

    1. با سلام
      شما میتوانیید سوال خود رو به صورت تلفنی با کارشناسان ما با شماره 02122724564 با داخلی 305 تماس حاصل نمایید
      با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :