فهرست مطالب

مدیریت انبار چیست؟

مدیریت انبار شامل اصول و فرآیندهای مربوط به اجرای روزانه عملیات انبار که شامل دریافت کالا و محصولات، سازماندهی فضای انبار، برنامه‌ریزی نیروی کار، مدیریت موجودی و تکمیل سفارشات است.

نمونه مشکلات در مدیریت انبار چیست؟

عدم اطلاع دقیق از موجودی کالا، آماده نبودن سفارش، چیدمان نامناسب، عدم دسترسی آسان به محصولات پر سفارش و… از مشکلات مدیریت انبارداری است.

عناصر اصلی انبارداری چیست؟

عناصر اصلی عبارتند از: مدیریت انبار، عملیات انبارداری، سیستم مدیریت انبار

مشکلات مدیریت انبار موضوعی است که اکثر مدیران انبار با آن مواجه هستند. فرآیندهای اساسی و ارائه راه‌کارهای مناسب در جهت حل مشکلات موضوعاتی است که نیاز به آن در این مواقع احساس می‌شود. سیستم مدیریت انبار مجموعه‌ای از فرآیندهاست که به شرکت‌ها امکان کنترل ورود کالا و یا موارد دیگر به انبار تا زمان انتقال کالا را می‌دهد. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به موضوع مشکلات مدیریت انبار و ارائه راه حل جهت رفع آن و نکاتی از این حیث می‌پردازیم.

مدیریت انبار چیست؟

مدیریت انبار شامل اصول و فرآیندهای مربوط به اجرای روزانه عملیات انبار که شامل دریافت کالا و محصولات سازماندهی فضای انبار، برنامه‌ریزی نیروی کار، مدیریت موجودی و تکمیل سفارشات است. با مدیریت موثر که هدف آن بهینه‌سازی و یکپارچه‌سازی موجودی انبار است، می‌توان به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها دست یافت.

مشکلات مدیریت انبار
مدیریت انبار مجموعه عملیات استراتژیک روزانه‌ای است که در جهت ارتقاء، بهبود و کاهش مشکلات انبار انجام می­‌شود

قسمت‌های اصلی سیستم مدیریت انبار

قسمت‌های اصلی انبارداری عبارتند از:

  • مدیریت انبار
  • عملیات انبارداری
  • سیستم‌های مدیریت انبار

مدیریت انبار

مدیریت انبار مجموعه عملیات استراتژیک روزانه‌ای است که در جهت ارتقاء، بهبود و کاهش مشکلات انبار انجام می­‌شود.

مسئولیتهای مدیریت انبار

♦️ پیش بینی و مدیریت حجم کالای انبار و نیروی کار

♦️ استفاده از تجهیزات ایمنی کارآمد

♦️ مدیریت عملیات و برنامه ریزی مداوم

♦️ ایمنی و در دسترس بودن کالا

♦️ ارائه راهکار برای بهینه سازی نحوه دریافت، بسته بندی، مدیریت موجودی کالا و ارسال

♦️ ثبت مستندات مربوط به ورود و خروجهای انبار در سیستم

عملیات انبارداری

به فرآیندی که مربوط به جابه‌جایی و پیگیری موجودی کالا در انبار است، عملیات انبارداری گفته می‌شود.

این عملیات شامل اموری مانند دریافت موجودی و نگهداری موجودی کالا، در یک مکان خاص مثل قفسه یا روی پالت و ارسال محصول به مقصد بعدی آن است. عملیات انبارداری به طور صحیح باعث کاهش هزینه، موجود مودن مقادیر لازم از کالاها، رضایت مشتریان و در نتیجه کاهش مشکلات انبارداری خواهد شد.

سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار WMS یک نرم افزار انبارداری ساده نیست و از اجزای مختلف تشکیل شده و نرم افزار انبار تنها یکی از اجزای آن به شمار می‌رود. سیستم مدیریت انبار (WMS) با بهینه سازی ذخیره و ردیابی موجودی، عملیات انبارداری، توزیع بار و حمل و نقل کالا به انبارداران جهت صرفه جویی در وقت و کاهش مشکلات انبارداری دستی کمک می‌­کند.

مشکلات مدیریت انبار و راه حل رفع آن

مدیریت انبار، به این دلیل که انبار در هر شرکت و موسسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بسیار مهم است و البته با مشکلاتی نیز مواجه است. مهم‌ترین مشکلات مدیریت انبار عبارتند از:

ردیفمشکلات مدیریت انبارشرحراه حل مشکل مدیریت انبار
1چیدمان و طراحی فضای انباراستفاده نادرست از فضای انبار و نحوه چیدمان اجناس1) استفاده از استانداردها و طراح برای چیدمان مناسب
2) استفاده از اتوماسیون سیستم انبارداری جهت صرفه‌جویی در زمان، راندمان‌کاری و هزینه‌ها
3) قرار گرفتن کالای پرفروش در قسمت جلوی انبار
2ردیابی محل موجودیبسیاری از شرکت‌ها برای امور کسب و کار خود در مقاطع زمانی خاص، تعداد زیادی کالا خریداری و در انبار ذخیره می‌کنند. حال ممکن است مدیر انبار بعد از مدتی از محل قرارگیری کالاهای تازه وارد شده به انبار اطلاعی نداشته باشد. عدم آگاهی از محل موجودی کالا، باعث کندشدن عملیات انبارداری و مشکلاتی در حمل و نقل کالا می‌شود.استفاده از سیستم بارکدگذاری و فناوری RFID برای ردیابی محصولات
همچنین استفاده از کد QR مدرن ، بارکد ، NFC و سایر فن آوری های بی سیم
3نادرست بودن موجودی کالارایج‌ترین مشکل انبار، موضوع نادرست بودن موجودی کالا است. کاهش موجودی کالا در انبار باعث می‌شود با سفارش مشتری مطابقت نداشته و منجر به تاخیر در ارسال کالا و نارضایتی مشتری و از دست رفتن فروش شود. در مقابل داشتن بیش از حد از یک کالا در انبار در مواقعی منجر به عدم احساس نیاز به آن کالا با توجه به شرایط روز و اشغال فضای بیشتری در انبار برای ذخیره کردن خواهد شداستفاده از یک سیستم مدیریت انبار، جهت افزایش دقت در رابطه با موجودی کالا در انبار
4کنترل کیفیتمعمولا کارگران انبار که وظیفه کنترل کیفیت کالا را به عهده دارند، وظیفه چیدمان، بسته‌بندی و حمل کالا را نیز دارند. متاسفانه این نوع روند کار موجب می‌شود میزان و نوع خطاها به درستی یافت نشود.استفاده از سیستم کنترل کیفیت، جهت انطباق برنامه‌های مدیریت سیستم انبار با لیست برنامه‌ریزی شده
5نوسانات تقاضاعواملی از جمله فصل، آب و هوا و اقتصاد و… در نوسات تقاضا تاثیر‌گذار است و یکی از مشکلات مدیریت انبار از آن جهت که خارج از کنترل است می‌تواند باشد.جایگذاری محصولات با تقاضای زیاد در فصل جاری در قسمت جلوی انبار، باعث کاهش تأثیرات منفی تقاضای فصلی می‌شود.
6فهرست غلط و نادرست محصولاتیکی از مشکلات مدیریت انبار ثبت اشتباه کالا است. ممکن است موجودی کالا درست ثبت شود ولی به دلایلی نظیر نبود فضای کافی، عدم چیدمان درست و حجم کاری بالا، کالا در جای دیگری ذخیره شود که سبب صرف زمان و توان بالا و تاخیر در ارسال کالا می‌شود.استفاده از نرم‌افزار سیستم مدیریت برای ثبت دقیق مشخصات کالاها و محل قرار گیری آنها و ثبت به موقع رسیدها و حواله های انبار
7فعالیت‌های زائد و غیرضروریکارهای غیر ضروری هنگام حمل و نقل، بسته بندی کالاها، پیگیری ارسال محموله و… از مشکلات مدیریت انبارداری است.استفاده از سیستم نرم‌افزاری هوش مصنوعی به‌جای نیروی انسانی در امور بسته‌بندی برچسب‌گذاری و …
8محصولات آسیب دیدهمحصولاتی که در نتیجه چیدمان اشتباه دچار آسیب می‌شوند، می‌توانند یکی از مشکلات مدیریت انبار باشد.استفاده از قفسه‌ها و پالت‌های مدرن برای چیدمان محصولات
9آماده نبودن سفارشاتفاقاتی نظیر بدی آب و هوا، نوسانات اقتصادی و ارزی و … که از پشتیبانی مدیریت انبار خارج است و در آماده نبودن سفارش مشتری تاثیر‌گذار است، از مشکلات دیگر مدیریت انبار استجلوگیری از کسری یا آماده نبودن سفارش با اطلاعات به روز، پیش‌بینی تقاضا، ذخیره موجودی اضافی و …،
10رسیدگی به موارد برگشتیبا پیشرفت تجارت الکترونیکی موارد برگشت کالا به انبار افزایش یافته است و این نیز می‌تواند از مشکلات مدیریت انبار باشد.جلوگیری از برگشت کالاها با استاندارد سازی کالاها و تطبیق کامل با خواشته مشتریان
11مشکلات منابع انسانیعدم آموزش صحیح و ادغام کلیه کارکنان واحدهای انبار، باعث ناکارآمدی فعالیت‌ها و همچنین بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.آموزش کارمندان هر بخش و ارزیابی بازده‌کاری آنان
مشکلات مدیریت انبار
آماده نبودن سفارش از مشکلات مدیریت انبار است
از مشکلات مدیریت انبار آماده نبودن سفارش مشتری به دلیل بدی آب و هوا و نوسانات ارزی و اقتصادی و … است

دانستن موضوعاتی برای حل مشکلات مدیریت انبار

دانستن بعضی از مشکلات انبار، که باعث حل مشکلات مدیریت انبار می‌شوند عبارتند از:

♦️ انبار، به کارگران، سیستم­‌ها و فرآیندهای بیشتری نیاز دارد.

♦️ عمر کوتاه محصول، برنامه‌ریزی برای نوسانات تقاضا را با مشکل مواجه می‌کند.

♦️ انبارها، مستقیم به خرده‌فروشان و مشتریان خدمات‌رسانی می‌کنند.

♦️ فرآیندهای مازاد برای حمل و نقل باعث افزایش هزینه و کاهش دقت در سفارش کالا می‌­شود.

بهترین راهکار برای طول عمر و پایداری انبار، پیگیری و نظارت تغییرات در محیط کسب و کار و ارائه راه حل های مفید توسط مدیران انبار است.

بهترین راه حل رفع مشکلات انبارداری

جهت بهبود عملکرد سیستم مدیریت انبار و حل مشکلات سیستم انبارگردانی راه‌حل‌های زیر مفید است:

♦️ دارا بودن برنامه برای مدیریت تامین کننده کالا و رابطه مابین شرکت و تامین­‌کننده، بهبود زمان و حمل ­و­ نقل کالا را در پی دارد.

♦️ استفاده از سیستم اطلاع‌رسانی الکترونیکی موجب راحت‌تر شدن سیستم مدیریت انبارداری، برنامه‌ریزی نیروی کار و رضایت مشتری می‌شود.

♦️ تجهیزات مکانیزه، در جهت حل مشکل انبارداری تاثیر به سزایی دارد.

♦️ استفاده از تکنیک‌های سیستم مدیریت انبار این امکان را فراهم کرده که بدون ذخیره کردن، کالا مستقیم از کارخانه به مشتری انتقال یابد و موجب صرفه‌جویی در زمان شود.

چند روش مفید برای انبار کردن کالا

ذخیره کردن کالا چند روش دارد. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

♦️ انبارکردن با در نظر گرفتن حداکثر موجودی به ترتیب شماره یا حروف

♦️ انبارکردن با در نظر گرفتن حداقل موجودی به ترتیب شماره یا حروف

♦️ انبارکردن به ترتیب ورود کالا

♦️ انبار کردن به ترتیب ورود با در اختیار داشتن سیستم شماره قفسه

کلام آخر

انبارداری در نگاه اول شاید شغل ساده‌ای باشد ولی همواره مشکلات مدیریت انبار در این شغل وجود دارد. از آنجایی‌که انبار نقش اساسی در یک شرکت را دارد مدیریت بهینه انبار منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه می‌شود. مهم‌ترین مشکل در انبارداری عدم اطلاع دقیق از موجودی کالا است که با داشتن سیستم انبارداری می‌توان این مشکل را حل نمود. به عنوان مدیر موفق انبار لازم است همواره آموزش حسابداری کامل و آشنایی با سیستم‌های اتوماسیون انبارداری را فراگرفته تا بتوان بر مشکلات ایجاد شده در انبار غلبه نمود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    من یه سوالی برام پیش اومده اگه ما سیستم انبارمون رو مکانیزه کنیم، آیا بازهم باید در سامانه انبارها ثبت نام کنیم؟ و اطلاعاتمون رو اعلام کنیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      مطابق شرح بند ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز : تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت احکام این قانون مربوط به سامانه های راه اندازی شده هستند و اشخاص حقیقی مختلف به محرومیت از اشتغال به حرفه خود تا یک سال و اشخاص حقوقی به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا شش ماه محکوم می شوند.
      مطابق تبصره ۲ ماده ۵ : وارد نمودن اطلاعات خلاف واقع یا ناقص یا با تأخیر در سامانه های موضوع این قانون جرم است و مرتکب به شش ماه تا دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می شود.
      نگهداری کالاهای موضوع قاچاق صرفاً در انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا موضوع بند ( ج ) فصل دوم آیین نامه اجرایی مواد ( ۵ ) و ( ۶ ) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره ۴۶۴۴۳/ت۵۷۵۵۹هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :