فهرست مطالب

حقوق ناخالص چیست؟

به معنی حقوق شخص قبل از کسر کسورات قانونی مانند بیمه و مالیات و … است.

حقوق خالص چیست؟

حقوق خالص وجهی است که کارگر و یا کارمند از کارفرمای خود دریافت می‌کند. این رقم پس ‌از کسر کسورات قانونی از حقوق ناخالص به دست می‌آید.

کسورات حقوق شامل چه مواردی هستند؟

کسورات حقوق به‌ طور کلی شامل مواردی از قبیل بیمه،مالیات، مساعده و…است.

یکی از مفاهیم موجود در حسابداری و امور مالی، حقوق خالص و یا ناخالص است. در حقیقت لازم به ذکر است که محاسبه حقوق و دستمزد، خود دارای ویژگی‌هایی است و برخی از بایدها و نبایدها در چنین شرایطی وجود دارد که شرکت‌ها باید برای پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و یا کارگران خود، این نکات را در نظر داشته باشند.

مبحث حقوق خالص و ناخالص یکی از این نکات و موارد است. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به تعریفی از حقوق ناخالص و خالص خواهیم پرداخت و سپس برخی از ویژگی‌های هر یک را بیان خواهیم کرد.

حقوق ناخالص چیست؟

لازم است بدانید که حقوق و یا دستمزدی که برای کارمندان و یا کارگران یک شرکت در نظر گرفته ‌شده است پس ‌از عبور از چندین فیلتر، به یک عدد و یا رقم خالص می‌رسد. به این حقوق، در اصطلاح حقوق نهایی می‌گویند. اصطلاح ناخالص به درآمدی گفته می‌شود که از آن چیزی کم نشود و بعد از رد کردن چند فیلتر به دست کارگر و کارمند برسد. یعنی حقوق شخص حقوق بگیر قبل از کسر کسورات قانونی مانند مالیات، بیمه و… .

تفاوت حقوق خالص و ناخالص چیست؟
حقوق ناخالص چیست؟

از جمله کسورات قانونی که باعث می‌شود حقوق یک کارمند یا کارگر کم شود، می‌توان به کسر مالیات بر درآمد حقوق اشاره کرد. از دیگر انواع کسرهای قانونی نیز می‌توان کسر حق بیمه ماهیانه تامین اجتماعی و کسر حق بیمه تکمیلی کارمند و یا کارگر برای خود و اعضای خانواده را نام برد. کسر مبلغ استفاده از مزایا و امکانات رفاهی موجود در شرکت و هم‌چنین کسر جریمه تاخیر ورود و خروج، کسر پرداختی وام و یا مساعده‌های دریافت ‌شده و… از جمله این کسری‌های قانونی است.

بنابراین و به‌ ‌طور کلی می‌توان گفت پرداختی و یا حقوق ناخالص، همان مبلغ یا ارقامی است که یک کارمند و یا کارگر پس ‌از کار کردن در یک دوره مشخص زمانی، دریافت می‌کند. لازم است بدانید که این دریافتی و یا حقوق شامل حقوق توافق ‌شده، نکات ذکر شده و هم‌چنین پاداش‌ها و کمیسیون‌ها است. لازم است بدانید که پرداختی و یا حقوق ناخالص همیشه از حقوق خالص دریافتی بیشتر است و این عامل، یکی از تفاوت‌های اصلی میان حقوق ناخالص و حقوق خالص به شمار می‌رود.

یکی از دریافتی‌هایی که در صورت نیاز حقوق بگیران می‌تواند به آنها کمک کند، مساعده است. برای آشنایی با اینکه مساعده چیست؟ و شرایط و نحوه دریافت آن کلیک کنید.

حقوق خالص چیست؟

حقوق خالص در حقیقت نقطه مقابل حقوق ناخالص است. به ‌طور کلی می‌توان گفت این نوع از درآمد و یا دستمزد، همان مبلغی است که یک کارمند و یا کارگر پس ‌از انجام و اعمال کسرهای قانونی دریافت می‌نماید. در حالت معمول می‌توان گفت که این میزان از حقوق، همان رقمی است که در قسمت مبالغ دریافتی کارمندان و یا در فیش حقوقی آن‌ها درج و ثبت می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانید یک فیش حقوقی که برای کارمندان صادر می‌شود به ‌طور معمول شامل برخی از موارد مشترک است. از جمله این موارد می‌توان به حقوق خالص، حقوق ناخالص، حقوق مشمول مالیات، کسری‌های حقوق و… اشاره کرد. به فرض برای یک کارمند، ناخالص حقوق دریافتی، حقوق و دستمزد کل وی در یک دوره خاص و مشخص است، و بعد از کسر مواردی از جمله مالیات، بیمه درمانی، صندوق تامین اجتماعی، اقساط و موارد دیگر، حقوق خالص به دست خواهد آمد. در ادامه به ‌شرح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در اکسل بر روی لینک کلیک کنید.

حقوق خالص

حقوق خالص را می‌توان وجهی دانست که کارگر و یا کارمند از کارفرمای خود دریافت می‌کند. این رقم پس ‌از کسر کردن مواردی از حقوق ناخالص به دست می‌آید. در حالت معمول در یک فیش حقوقی، قسمتی به این بخش اختصاص داده شده ‌است.

تفاوت حقوق خالص و ناخالص چیست؟
حقوق خالص چیست؟

حقوق ناخالص

حقوق ناخالص از دیگر موارد درج ‌شده در یک فیش حقوقی است. این بخش به ‌طور معمول، حقوق مستمر و تعیین ‌شده برای یک ماه کارگر و یا کارمند مورد نظر را دربرگرفته است و شامل پاداش‌ها و مزایای نقدی و غیرنقدی وی نیز است. این دسته از حقوق، پاداش‌ها و مزایا ممکن است به ‌صورت مستمر به یک کارمند و یا کارگر پرداخت شود و یا به‌ صورت غیر مستمر به او ارائه گردد. لازم به ذکر است که این مبلغ نیز به‌ صورت کاملا شفاف در یک فیش حقوقی، درج و ثبت می‌گردد.

حقوق مشمول مالیات

یکی دیگر از بخش‌های یک فیش حقوقی، حقوق مشمول مالیات یک کارمند و یا کارگر است. در این بخش از این نوع فیش، در حالت معمول مبلغ و یا حقوقی قرار داده می‌شود که پس ‌از محاسبه کردن مالیات بر درآمد حقوق به دست آمده‌ است.

کسری‌ های حقوق

کسری‌های حقوق به‌ طور کلی شامل مواردی از قبیل مالیات اقساط وام بانکی است و یا حق عضویت کارمند و یا کارگر مورد نظر در صندوق‌های مالی را شامل می‌شود. هم‌چنین این بخش در برگیرنده مواردی از قبیل انواع بیمه و یا جریمه دیرکرد نیز است. لازم به ذکر است که در یک فیش حقوقی ستون‌هایی برای تمامی این موارد وجود دارد.

پیشنهاد ما

اگر در محاسبه حقوق خالص و ناخالص شرکت خود با مشکل رو به رو شدید دوره آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پرشین حساب راهکار مناسبی برای شماست. با آموزش حقوق و دستمزد در قالب ارایه نکات کلیدی قانون کار یک‌ بار برای همیشه به ابهامات مربوط به چارچوب و قواعد و فنون حقوق و دستمزد و ارسال آن پایان دهید و با خیال راحت به محاسبه حقوق خالص و ناخالص بپردازید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :