فهرست مطالب

شرکت تضامنی چیست؟

شرکت‌هایی که با نام مخصوص، جهت امور تجاری و بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شوند.

بر اساس قانون، شرکت های تضامنی چه زمان تشکیل می شوند؟

زمانی که تمام سرمایه نقدی تادیه و سرمایه غیر نقدی تسلیم شده باشد، همچنین شرکتنامه باید براساس قانون تنظیم شده باشد.

یک شرکت تضامنی به دست چه کسی اداره می شود؟

شرکت تضامنی به وسیله یکی از شرکا که به عنوان مدیر مشخص می‌شود اداره می‌شود. مدیر از خارج شرکت هم می‌تواند باشد.

در حقوق تجارت سیستم های مشخص شده ای وجود دارد که به افراد کمک کرده تا بتوانند در چهار چوب آن به ثبت شرکت بپردازند و همچنین به امور اقتصادی خود رسیدگی کنند. یکی از این شرکت ها، شرکت های تضامنی است که هر یک از اعضا حق دارند هم طلب ها را دریافت کنند و هم مسئولیت پرداخت کلیه بدهی ها را بر عهده بگیرند. در این دسته از مقالات آموزش رایگان حسابداری به شرح کامل شرکت تضامنی و ویژگی های آن میپردازیم، همراه ما باشید.

شرکت تضامنی چیست؟

طبق ماده 116 قانون تجارت، به شرکت‌هایی که با نام مخصوص، جهت امور تجاری و بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شوند شرکت تضامنی گفته می‌شود.

تعریف شرکت‌ تضامنی

در شرکت‌های تضامنی زمانی که دارایی شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام دیون شرکت خواهد شد. مسئولیت هر یک از شرکا در شرکت‌های تضامنی بصورت نامحدود است.

شرکت تضامنی برای موضوعاتی مثل واردات و صادرات، حمل و نقل داخلی یا بین المللی (جاده ای، ریلی، هوایی و یا دریایی) تولیدات، پخش و فروش و فعالیت های صرافی، بانکی، بیمه ای، و… ثبت می‌شود.

شرکت تضامنی معمولا توسط افرادی تشکیل می گردد که اعتماد کافی به یکدیگر دارند و جهت فعالیت نزد مخاطبین خود نیز نیاز به اعتبار بالایی دارند چراکه این شرکت در میان دیگر قالب ها مستحکم ترین و معتبر ترین شرکت می باشد. مهمترین مزیت شرکت تضامنی نیز همین اعتبار آن نزد مخاطبین می باشد.

شرکت تضامنی چیست؟ ویژگی های شرکت تضامنی
شرکت های تضامنی

🔻نکته

نکاتی که در این نوع شرکت‌ها وجود دارد مطالبه شرکا از یکدیگر نسبت به دیون پرداخت شده است بصورتی که اگر شریکی تمام دیون شرکت را پرداخت نماید می‌تواند به شرکای دیگر مراجعه کرده و به اندازه سهم خود نسبت به سرمایه شرکت، زیان خود را از شرکا مطالبه نماید.

چگونگی تاسیس شرکت‌ های تضامنی

طبق ماده 118 قانون تجارت ایران، شرکت تضامنی وقتی تشکیل می‌شود که:

♦️ تمام سرمایه نقدی تادیه و سرمایه غیر نقدی تسلیم شده باشد

♦️ شرکت نامه باید براساس قانون تنظیم شده باشد

شرکت‌های تضامنی غالبا احتیاج به اساسنامه ندارد اما در شرکتنامه باید تمام موارد آیین نامه داخلی شرکت ذکر شده باشد. برای مثال میزان سرمایه هر یک از شرکا، نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، تقسیم سود و زیان و همچنین مقررات مربوط به فوت شرکا فسخ شرکت ذکر شده باشد.

طبق ماده 195 قانون تجارت، بعد از تایید و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها، تاسیس شرکت باید در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی آگهی شود.

برای اینکه بدانید چه نوع شرکتی ثبت کنیم؟ بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط نام گذاری شرکت های تضامنی

در مورد نام گذاری شرکت های تضامنی توجه به موارد زیر ضروری است:

♦️ نام شرکت لاتین نباشد

♦️ دارای سابقه ثبت نباشد

♦️ نام شرکت معنا دار بوده و مطابق فرهنگ اسلامی باشد

♦️ نام شرکت باید حداقل 3 سیلاب باشد (سیلاب به معنای هجا یا بخش است، منظور از هجا یا سیلاب در اسم شرکت هر یک از واژه های به کار رفته در نام شرکت است)

♦️ نباید از عنوان های کاشفان و یا دانشمندان در عصر حاضر استفاده نمود

♦️ استفاده از نام های شهرها، رنگ ها و اعداد در انتخاب نام شرکت مانعی ندارد. اما کلمات گفته شده جزو نام شرکت نبوده و نام شرکت باید غیر از این موارد باشد.

♦️ اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم کنند.

🔻نکته

توجه داشته باشید، بر اساس بند 10 ماده یک آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و موسسات عمومی مصوب 6/9/ 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرکت ها باید از انتخاب اسامی خارجی برای خود خودداری کنند و اسامی مذکور را در صورت استفاده به نام های غیر خارجی تغییر دهند. بر همین اساس قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1375/9/14 نیز به تصویب رسیده است.

خوب است بدانید:

دقت در انتخاب نام مناسب برای شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال مطابق ماده 95 قانون تجارت، در صورتی که در اسم شرکتهای با مسئولیت محدود، عبارت «با مسئولیت محدود» درج نشود، این شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب شده و تابع ‌مقررات آن خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب مالیات شرکت با مسئولیت محدود را مطالعه نمایید.

ویژگی شرکت های تضامنی

شرکت های تضامنی ویژگی های مختص به خود را دارند که شامل موارد زیر است:

♦️ وجود حداقل یک یا دو شریک برای ایجاد یک شرکت تضامنی: (باید یک یا چند نفر منابع خود را با هم به اشتراک بگذارند). در قانون هیچ نوع محدودیتی برای حداکثر نفرات شرکا مشخص نشده است.

♦️ مشاغل قانونی: هر یک از شرکا باید تنها موضوع اصلی فعالیت شرکت را انجام بدهند و انجام هرگونه فعالیت غیر قانونی مجاز نیست.

♦️ توافق نامه: شراکت در شرکت‌های تضامنی با عقد یک قرارداد یا توافق نامه به وجود می آید، که ممکن است شفاهی، کتبی یا ضمنی باشد. در هر حال تمامی موارد آیین نامه داخلی باید در آن ذکر شود.

♦️ مسئولیت نامحدود: همه شرکا به طور جداگانه مسئول تمام تعهدات شرکت هستند به طوری که اگر دارایی شرکت کافی نباشد از دارایی خصوصی شرکا نیز می‌تواند مطالبه شود.

شرکت تضامنی چیست؟ ویژگی های شرکت تضامنی
ویژگی شرکت های تضامنی

♦️ تقسیم سود: در قرارداد باید نحوه تقسیم سود بین شرکا مشخص شود.

♦️ انتقال سود: یک شریک نمی‌تواند منافع خود را به فردی خارج از شرکت منتقل نماید مگر اینکه تمامی شرکا موافق باشند.

♦️ اطمینان و اعتماد متقابل: در واقع شرکت تضامنی بر پایه اعتماد و اطمینان به سایر شرکا برپا می‌شود و قرار است که شرکا به نفع سایر شرکا عمل کنند. اگر اعتماد بین شرکا از بین برود شرکت حتما با مشکل مواجه خواهد شد.

♦️ عمر محدود: شرکت های تضامنی بر اساس یک قرارداد تشکیل می‌شوند، در نتیجه عمر آنها هم محدود است.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر حسابداری شرکت تضامنی بر روی لینک کلیک کنید

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی

جهت ثبت شرکت تضامنی مدارک زیر لازم است:

♦️ دو برگ تقاضانامه

♦️ دو برگ شرکت‌نامه

♦️ دو نسخه اساسنامه

♦️ فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا

♦️ مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

🔻نکته

شرکت تضامنی نیازی به اساسنامه ندارد اما در صورت وجود قراری بین شرکاء در صورت نیاز در اساسنامه قید می شود زیرا در اساسنامه شرکت تضامنی امور اساسی درج می شود مواردی مانند:

نام شرکت، موضوع شرکت، مدت فعالیت، سرمایه نقدی و یا غیر نقدی با درج نام شرکا، شرایط تقسیم سود و زیان، قوانین مربوط به فوت شرکا و یا انحلال شرکت به هر دلیل.

اداره شرکت تضامنی

شرکت تضامنی به وسیله یکی از شرکا که به عنوان مدیر مشخص می‌شود اداره می‌شود، طبق ماده 120 قانون تجارت، مدیر می‌تواند خارج از شرکا نیز انتخاب شود. اگر اسامی مدیر یا مدیران انتخابی در اساسنامه یا شرکتنامه ذکر شده باشد امکان عزل آنها مگر به اتفاق آرا میسر نیست.

وضعیت شرکا در شرکت‌ های تضامنی

چون در شرکت‌های تضامنی شرکا از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، قانون گذار نیز ترتیبی مقرر کرده که شرکت نسبت به شخص ثالث و شرکا نسبت به یکدیگر مسئولیت داشته باشند. طبق ماده 134 قانون تجارت هیچ شریکی نمی‌تواند بدون رضایت شرکا در تجارتی داخل شده یا شخص ثالثی را وارد شرکت کند.

مطابق ماده 125 قانون تجارت، در شرکت‌های تضامنی ورود شریک جدید با رضایت سایر شرکا و با انتقال سهم الشرکه وی اعم از نقدی یا غیر نقدی امکان پذیر خواهد بود وشریک جدید نیز مانند سایر شرکا در مقابل دیون شرکت مسئول خواهد بود.

اگر قروض قبل از ورود شریک جدید باشد و یا بعد از ورود وی به شرکت ایجاد شده باشند تفاوتی نخواهد داشت، وی در مقابل تمام دیون شرکت مانند سایر شرکا، مسئول خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با شرکت تعاونی بر روی لینک کلیک کنید.

تقسیم سود

در شرکت‌های تضامنی تقسیم سود به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم می‌گردد، مگر آنگه ترتیب دیگری در شرکت نامه یا اساسنامه اتخاذ شده باشد. ضمن اینکه ماده 132 قانون تجارت بیان می‌دارد تا زمانی که بر اثر زیان‌های وارده سهم الشرکه شرکا از بین رفته باشد تقسیم سود بین شرکا تادیه کامل سرمایه شرکا مجاز نیست.

آیا شرکت های تضامنی الزامی به نگهداری حساب اندوخته قانونی دارند؟

در شرکت های تضامنی مسئولیت شرکا محدود به مبلغ سرمایه شان نیست. اگر شرکت زیان ده شود، طلبکاران می توانند به هر کدام از شرکا برای دریافت مطالبات خود مراجعه کنند بنابراین الزامی به نگهداری حساب اندوخته قانونی نخواهد بود.

شرایط انحلال شرکت تضامنی

ماده 136 قانون تجارنت موارد انجلال شرکت تضامنی را بیان نموده، یک شرکت تضامنی در صورت مواجه شدن با موارد زیر منحل می‌شود:

♦️ انحلال شرکت تضامنی حتی با موافقت یکی از شرکا امکان پذیر است.

♦️ هر یکی از شرکا قادر هستند در صورتی که در اساسنامه یا قرارداد او را از حق فسخ محروم نکرده باشند، درخواست انحلال شرکت را بدهد. با این شرط که تقاضای انحلال به قصد اضرار به شرکای دیگر یا به اشخاص ثالث نباشد. طبق ماده 137 قانون تجارت، این تقاضا باید شش ماه قبل از زمانی تسلیم شود که شریک می خواهد شرکت را فسخ کند.

♦️ در صورت ورشکستگی یکی از شرکا امکان انحلال وجود دارد. در ابتدا باید دادگاه صالح در خصوص آن حکم ورشکستگی صادر کند که ممکن است باعث انحلال شرکت شود، مگر آنکه مطابق ماده 138 قانون تجارت، شرکا بتوانند مدیر تصفیه شریک ورشکسته را از تقاضای انحلال منصرف کنند.

♦️ در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا شرکت منحل می‌شود. مگر آنکه شرکای باقی مانده و قائم مقام متوفی به بقای شرکت رضایت دهند.

♦️ در صورت استعفا یکی از شرکا، مگر آنکه شرکای دیگر با قائم مقام محجور، یعنی سرپرست و قیم او به ادامه حیات شرکت راضی شود.

♦️ در نهایت ورشکستگی خود شرکت باعث انحلال شرکت نیز می‌شود.

معایب شرکت‌های تضامنی

شرکت های تضامنی در کنار مزایا و کارایی، معایبی هم دارند که شامل موارد زیر است:

♦️ مسئولیت نامحدود مالک در برابر تعهدات شرکت

♦️ طول عمر محدود

♦️ دشواری انتقال مالکیت

♦️ عدم توانایی رشد به دلیل عدم توانایی در سرمایه گذاری در تجارت‌های دیگر

پیشنهاد ویژه

برای حسابداری شرکت هایی مانند شرکت های تضامنی باید نکات و موارد حسابداری را به طور دقیق دانسته و اعمال کنیم. دوره حسابدار ثروت آفرین یک دوره آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته است که به صورت غیر حضوری برگزار می‌گردد و پاسخگوی تمامی سوالات، برای تبدیل شدن به حسابدار حرفه ای است. با این دوره آموزش حسابداری، فرد میتواند به شکل کاملا کاربردی و اجرایی حسابداری را بیاموزد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    اگر یکی از شریک های شرکت مریض باشه و یا فوت کنه، تکلیف شرکت چی میشه؟ حالا اگر اون شریک یک نماینده از سمت خودش در شرکت داشته باشه چی؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا شرکت منحل می‌شود. مگر آنکه شرکای باقی مانده و قائم مقام متوفی به بقای شرکت رضایت دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :