00:00

فهرست مطالب

تفکیک حسابهای شخصی و تجاری یکی از بزرگترین مسائل مالی و حسابداری به شمار می رود.یک اتفاق خیلی مهم قبل از انتشار خبر معرفی سقف حسابهای بانکی تجاری از سوی بانک مرکزی مبنی بر ۳۵ میلیون واریزی رخ داد! اتفاق اینطور رقم خورد : خیلی از مؤدیان مالیاتی در پرونده مالیاتی خود با حذف کلیه حسابهای بانکی مواجه شدند! توجه داشته باشید که پرشین حساب دوره آموزش مالیات به صورت صفر تا صد را هم اکنون به صورت آنلاین ارائه میدهد.

آموزش مالیات

چرا باید تفکیک حسابهای شخصی و تجاری انجام شود؟

اما یک سؤال بسیار کلیدی…؟

آیا با حذف حسابهای بانکی قبلی و معرفی حسابهای جایگزین، سوابق حساب حذف شده رصد میشود؟‌

اخیرا من در جلسات مشاوره با این دیدگاه از طرف مراجعین مواجه میشوم که سوابق تراکنش های قبلی حسابهای بانکی به هیچ عنوان رصد نمیشود! در صورتی که دیدگاه کاملا اشتباهی است و کلیه تراکنش ها بر اساس کد ملی رصد میشود.

از نظر حوزه مالیاتی کدام حساب بانکی تجاری است؟

هر کسب و کار برای انجام مراودات مالی و پولی خود نیازمند حسابهای بانکی است. اما از آنجا که مجریان کسب و کارها برای انجام امور شخصی خود نیز نیازمند حسابهای بانکی هستند، گاهی تراکنش‌های مربوط به فعالیتهای اقتصادی از طریق حسابهای بانکی شخصی انجام می‌شود. این مسئله شناسایی درآمدهای یک فعالیت اقتصادی را دشوار می‌سازد.

این موضوع در ماده 30 قانون موقت ارزش افزوده، مورد توجه قرار گرفت، اما راهکارهای اجرایی برای آن در نظر گرفته نشد. تا اینکه سازمان مالیاتی به عنوان گام دوم اجرای ماده 10 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/7/21، به لزوم تفکیک حسابهای شخصی و تجاری اشاره نمود. به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان کسب و کار موظفند حسابهای بانکی با کارکرد تجاری را از حسابهای شخصی تفکیک نمایند.

تفکیک حسابهای شخصی و تجاری، یکی از مهم‌ترین اموری است که سازمان مالیاتی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی انجام داده است. در واقع سازمان مالیاتی در سالهای اخیر برای شناسایی فعالان اقتصادی به بررسی اطلاعات مالی و پولی کلیه شهروندان، به روش‌های مختلف مانند بررسی تراکنش‌های بانکی آنان پرداخته است. به همین دلیل تفکیک حساب های شخصی و تجاری برای همه فعالان اقتصادی بسیار مهم و ضروری است. اینجاست که جای خالی یک حسابدار کاربلد خودنمایی می‌کند.

حسابدار مالیاتی جراح تفکیک حسابهای تجاری از شخصی است!

حسابداران مانند رابطان کسب و کارها و سازمان مالیاتی هستند. که هرچه عملکرد این گروه حرفه‌ای‌تر، دقیق‌تر و مرتب‌تر باشد، صاحبان مجموعه اقتصادی با آرامش خیال بیشتری می‌توانند به رشد و توسعه کسب و کار خود بیندیشند. در نتیجه رشد مجموعه اقتصادی مساوی افزایش درآمد و ارتقای شغلی حسابداران است.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که حسابداران در کنار دانش حسابداری خود باید به آن مسلط باشند،اجرای صحیح تکالیف مالیاتی است که نحوه صحیح آرایش حسابها و تفکیک حسابهای شخصی از حسابهای تجاری صاحبان کسب و کارها یک از آنهاست.

الان بازار کار بشدت نیازمند همین اقدام به ظاهر ساده است. چون اگر مغایرتی در تراکنش ها و حسابهای بانکی مبنی بر اعلام در پرونده مالیاتی مؤدیان صورت بگیرد کلیه تراکنش های فرد به عنوان درآمد محاسبه خواهد شد!

اما نحوه جداسازی نیاز به تسلط بر چند بخشنامه و ترفند اجرایی دارد که تمامی این موضوعات در دوره های آموزشی قابل دستیابی است!

بطور کلی فعالان تجاری و اقتصادی موظفند برای امور مربوط به تجارت خود حسابهای بانکی مشخص و مجزایی تعریف و به سازمان مالیاتی اعلام نمایند.

تفکیک حساب های شخصی و شرکتی چگونه انجام می شود؟

علیرغم صدور مصوبه بانک مرکزی در خصوص شناسایی حسابهای با تعداد تراکنش بیش از 100 مورد در ماه و با مجموع 35 میلیون تومان به عنوان حساب تجاری، سازمان مالیاتی نحوه تفکیک حسابهای شخصی و تجاری مودیان را بر اساس خوداظهاری مالیاتی اعلام نمود.

اهمیت خوداظهاری از دیدگاه سازمان مالیاتی تا جایی است که این سازمان در ابتدای سال 1401، با هدف شناسایی ماهیت واقعی حسابها و تفکیک حسابهای تجاری از شخصی، اقدام به حذف کلیه حسابهای ثبت شده در پرونده مالیاتی مودیان در سامانه سازمان مالیاتی و سامانه مایتکس نمود؛ به نوعی با این حرکت فرصت دوباره‌ای برای آنان جهت تفکیک حسابهای شخصی از حسابهای شرکتی و تجاری ایجاد نمود.

البته خوداظهاری تنها یکی از مسیرهای شناسایی حسابهای تجاری است. سازمان مالیاتی با همکاری بانک مرکزی با رصد حسابهای بانکی کلیه افراد و بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک، نسبت به شناسایی اشخاصی که از اعلام حسابهای تجاری خود، سرباز زده‌اند، اقدام می‌نماید.

اگر تفکیک حسابهای شخصی و شرکتی انجام نشود، چه میشود؟

اهمیت تفکیک حسابهای شخصی از تجاری تا اندازه‌ای است که اشخاصی که از تفکیک حسابهای شخصی از حسابهای تجاری خود خودداری نمایند مشمول جرایم مالیاتی سنگینی خواهند شد. از جمله این جرایم عبارتند از:

  • مسدود شدن کلیه حسابهایی که تراکنش بانکی کتمان شده دارند
  • غیرفعال شدن دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی
  • قرار گرفتن در لیست مودیان پرریسک مالیاتی
  • احتساب کلیه تراکنش‌های واریزی به حساب به عنوان درآمد جهت تعیین مالیات
عواقب عدم تفکیک حسابهای بانکی
مهمترین جریمه عدم تفکیک حسابها قطع دستگاههای پوز و درگاه های اینترنتی است!

کلام آخر

تفکیک حسابهای شخصی و تجاری از جمله مهم‌ترین بخش از فرآیند شفاف سازی تراکنش‌های بانکی و پیشگیری از پولشویی و فرار مالیاتی است. از آنجا که اجرای این بخش بر عهده شخص مودیان و صاحبان کسب و کارها قرار دارد، هر کسب و کار نیازمند حسابداران کارآزموده و مسلط به آموزش مالیات جهت اجرای دقیق تکالیف مالیاتی در سامانه های جدید است. پیشنهادم این است قبل از مواجه شدن با حوادث مالیاتی حین کار، از تجربیات دسته بندی شده من در لینک زیر استفاده نمایید.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :