فهرست مطالب

مالیات خانه های لوکس چیست؟

مالیاتی که مالکان املاک با ارزش بیش از سقف معینی که در قانون بودجه سالیانه مشخص میشود باید بپردازند

ارزش املاک لوکس برای دریافت مالیات چگونه تعیین میشود؟

ارزش املاک لوکس بر اساس ارزش روز آنها مطابق ماده 64 ق.م.م تعیین میشود

آیا خانه های لوکس در حال ساخت مشمول مالیات بر خانه های لوکس هستند؟

دریافت مالیات از املاک در حال ساخت شرایطی دارد که در مقاله به آن پرداخته شده است

دریافت مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاهای گران قیمت یکی از راهکارهای اجرایی سازمان مالیاتی برای دریافت مالیات از قشر ثروتمندجامعه و ایجاد عدالت مالیاتی است. اما کدام خانه، لوکس و مشمول مالیات محسوب می‌شود؟ در این خصوص هیئت وزیران نامه‌ای ارائه نموده است که در آن به مالیات خانه های گران قیمت و موارد عدم شمول مالیات خانه های مجلل و باغ ویلاها پرداخته است. در این مطلب آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با جدیدترین اخبار از نحوه محاسبه مالیات خانه های لوکس در سال 1402 آشنا نماییم.

میدونستی توی آموزش صفر تا صد مالیات پرشین حساب یاد میگیری که چطوری مالیات اضافی ندی؟ روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش صفر تا صد مالیات

انواع مالیات بر املاک

مالیات بر خانه ها یا املاک یکی از انواع مالیاتهای مستقیم است که تحت سه عنوان زیر از مشمولین دریافت می‌شود:

  • مالیات بر خانه های لوکس و باغ ویلاها

در این مطلب به توضیح مالیات خانه های لوکس و همچنین مالیات ویلا های گران قیمت بر اساس مستندات قانونی می‌پردازیم.

خوب است بدانید:

یکی از انواع مالیاتهای مربوط به املاک، مالیات بر درآمد اجاره است که در مطلب مجزایی به آن پرداخته‌ایم. برای اطلاع از نحوه محاسبه این مالیات روی لینک زیر کلیک نمایید.

نحوه محاسبه مالیات اجاره املاک

اهمیت دریافت مالیات از املاک و خودروهای گران قیمت

سازمان مالیاتی به دنبال مالیات ستانی از ثروتمندان و کاهش بار مالیاتی بر دوش اقشار ضعیف و متوسط جامعه است. به دنبال این رویکرد، مباحثی مانند دریافت مالیات از املاک مجلل و خودروهای گران قیمت و همچنین مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شد؛ که تنها به دهکهای بالای درآمدی اصابت می‌کند.

بدین ترتیب جرقه‌های دریافت مالیات خودروهای میلیاردی و املاک لوکس از سال 1399 در قانون بودجه کل کشور زده شد و در سال‌های بعد به صورت گسترده‌تری مطرح و پیگیری شد. تا حدی که برای متخلفین جرایم قانونی در نظر گرفته شد.

مالیات خانه های لوکس در سال 1402

مطابق بند ع تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های مجلل (لوکس) که ارزش آنها بیش از دویست میلیارد (200,000,000,000) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

در این خصوص هیئت وزیران در تاریخ 1402/4/7 آیین نامه‌ای ابلاغ نموده است که در انتهای مطلب می‌توانید این آیین نامه را دانلود نمایید.

پرداخت مالیات بر خانه های گران قیمت بر عهده کیست؟

مالیات خانه لوکس و باغ ویلا بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مورخ 1402/1/1 مالک املاک مذکور بوده است.

نرخ مالیات خانه های گران قیمت و ویلاهای لوکس

مطابق اعلام هیئت وزیران، نرخ مالیات خانه های لوکس معادل 2 در هزار برای املاک با ارزش بیش از 200,000,000,000 ریال است.

نحوه محاسبه مالیات خانه های گران قیمت و ویلاهای مجلل

به این ترتیب، مطابق آیین نامه اجرایی مربوط به مالیات خانه های لوکس، نحوه محاسبه مالیات املاک گران قیمت به شرح جدول زیر است:

ارزش روز املاک (ريال)نرخ مالیات قابل پرداختنحوه محاسبه مالیات
کمتر از 200,000,000,00000
مازاد بر 200,000,000,000 ريال 0.2%0.002 * (200,000,000,000 – ارزش روز دارایی به ريال)
جدول مالیات خانه های لوکس

نحوه محاسبه ارزش روز املاک گران قیمت

ارزش روز دارایی‌های مشمول مالیات بر خانه های گران قیمت، بر اساس ارزش روز این دارایی‌ها که بر مبنای آخرین ارزش معاملاتی موضوع ماده 64 ق.م.م تعیین می‌شود، برای هر شهر، بخش و روستاهای تابع با مد نظر قرار دادن سایر شرایط از قبیل سن ساختمان و معماری و ارزش تاریخی تعیین می‌شود.

چه کسانی از پرداخت مالیات خانه های لوکس معاف هستند؟

مطابق آیین نامه ابلاغی هیئت وزیران، اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات بر املاک گران قیمت نیستند:

  • اشخاصی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی بوده و از تاریخ تملکشان، 10 سال یا بیشتر گذشته باشد
  • خانه های مجلل و باغ ویلاهای مجاز در حال ساخت

خوب است بدانید:

خانه‌های مجلل (لوکس) و باغ ویلاهای مجاز، تا قبل از دریافت گواهی پایان عملیات ساختمانی و یا نصب یکی از انشعابات گاز، برق و یا آب، در حال ساخت محسوب می‌شوند. همچنین در مواردی که نصب یکی از انشعابات جدید ملاک پایان عملیات ساخت قرار می‌گیرد، در صورتی که فاصله نصب انشعاب جدید از تاریخ صدور پروانه ساختمان، کمتر از دو سال باشد، ملاک در حال ساخت نبودن، گذشت دو سال از زمان صدور پروانه ساختمانی است.

کدام ویلاها مجاز و کدام یک غیرمجاز هستند؟

مطابق بند 5 ماده 1 آیین نامه مالیات بر خانه های لوکس، باغ ویلاهای مجاز، به واحدهای مسکونی گفته می‌شود که خارج از محدوده شهر یا روستا با مجوز از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها احداث شده‌اند. بر این اساس واحدهای مسکونی که بدون دریافت مجوزهای لازم احداث شده‌اند، غیرمجاز هستند.

هشدار برای مالکین باغ ویلاهای غیرمجاز

به موجب ماده 5 آیین نامه شماره 59606، باغ ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده 99 یا ماده 100 قانون شهرداری‌ها (حسب مورد)، مشمول جریمه‌ای معادل 2 برابر مالیات باغ ویلاهای مجاز هستند. 50% جریمه‌های دریافتی به شهرداری یا دهیاری محل باغ ویلا اختصاص می‌یابد.

مهلت پرداخت مالیات خانه های لوکس

کلیه اشخاص مشمول پرداخت مالیات بر خانه های مجلل موظفند مالیات سالانه خود را حداکثر تا پایان بهمن ماه 1402، از طریق سامانه اعلامی سازمان مالیاتی پرداخت نمایند.

! نکته: پرداخت مالیات و جرایم مالیاتی مربوط به خانه‌ها و املاک گران قیمت، در خصوص دارایی‌های متعلق به افراد کمتر از 18 سال یا محجور، حسب مورد بر عهده ولی یا قیم قانونی آنها است.

نحوه اعتراض به مالیات خانه های لوکس

در صورتی که اشخاص مشمول مالیات بر خانه های لوکس، نسبت به ارزش دارایی مشمول و مالیات متعلقه اعتراض داشته باشند، می‌توانند از طریق ثبت اعتراض مالیاتی الکترونیکی در این خصوص اعتراض نمایند.

جرایم عدم پرداخت مالیات بر خانه های لوکس

در صورتی که مودی از پرداخت مالیات بر خانه های لوکس خودداری نماید مشمول جرایم زیر خواهند بود:

  • توقیف اموال اعم از نقد و غیرنقد جهت وصول مالیات متعلق

در صورتی که افراد مشمول پرداخت مالیات املاک گران قیمت، تا پایان بهمن ماه نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان مالیاتی به صورت سیستمی و از طریق عملیات اجرایی مذکور در قانون مالیاتهای مستقیم (فصل نهم باب چهارم)، مالیات متعلق را وصول مینماید.

  • عدم امکان نقل و انتقال املاک مذکور

مالکان مشمول این مالیات، امکان هیچ گونه نقل و انتقال املاک خود را نخواهند داشت. ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی مجاز به ثبت هر گونه نقل و انتقال از قبیل بیع قطعی، صلح و هبه، بدون احراز و اخذ گواهی پرداخت مالیات‌های نقل و انتقال قطعی، اجاره و مالیات موضوع خانه های لوکس نیستند. متخلفین در پرداخت مالیات متعلق مسئولیت تضامنی دارند.

جریمه عدم پرداخت مالیات املاک لوکس
عدم پرداخت مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاهای گران قیمت مشمول جریمه است

3 نکته مهم در مورد مالیات خانه های لوکس

محاسبه املاک گران قیمت به صورت جداگانه

در محاسبه مالیات بر املاک و خانه های گران قیمت، هر یک از دارایی‌های مشمول، یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات می‌شود. به عبارت دیگر در صورتی که شخصی، دارای چند خانه بوده ولی ارزش هر کدام از آنها کمتر از حد نصاب قانونی باشد، فرد ملزم به پرداخت مالیات نخواهد بود؛ هرچند مجموع ارزش تمام خانه‌های وی بیش از حد مقرر قانونی باشد.

ملاک تشخیص مالکیت دارایی‌های مشمول این قانون، سند رسمی مالکیت و یا در صورت عدم وجود سند رسمی مالکیت، اسناد مثبته قابل احراز مالکیت است.

نحوه محاسبه مالیات املاک متعلق به سازندگان مسکن

دارایی‌های مشمول متعلق به سازندگان مسکن (اعم از حقیقی و حقوقی) که قبل از انتقال قطعی و طبق اسناد و مدارک مربوط به موجب قراردادهای مربوطه واگذار گردیده و یا می‌گردد، با گیرنده مورد واگذاری و یا خریدار مانند مالک رفتار خواهد شد.

مالیات املاک گران قیمت مشاعی

در دارایی‌های مشمول مشاعی، ابتدا مالیات موضوع بند ع تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور، برای کل دارایی محاسبه و سپس هر یک از مالکین به نسبت سهم خود، مشمول پرداخت مالیات متعلق خواهد بود.

آیین نامه اجرایی بند ع تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور

هیئت وزیران به منظور شفاف سازی بند ع تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور، طی نامه شماره 59606 مورخ 1402/4/7، آیین نامه اجرایی این بند را ابلاغ نمود.

در ادامه فایل PDF آیین نامه بند ع تبصره 6 قانون بودجه 1402 کل کشور برای دانلود در اختیار شما قرار داده شده است.

کلام آخر

دریافت مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاهای گران قیمت، یکی از روش‌های دریافت مالیات تنها از قشر ثروتمند بدون آسیب به اقشار ضعیف است. از این رو دریافت این مالیات برای سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مسئله زنگ خطری برای اشخاصی است که برای پیشگیری از نابودی سرمایه ناچیز خود آن را به املاک تبدیل نموده‌اند. پیشنهاد ما برای حفظ سرمایه‌های شما، استفاده از مشاوره مالیاتی قبل از تبدیل سرمایه‌هایتان است. بدین ترتیب از یک سو مانع از نابودی حاصل دسترنج خود شده‌اید و از سوی دیگر مالیات مضاعف پرداخت نخواهید کرد.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام روز بخیر
    من یک ویلا به مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال دارم مالیاتی که باید براش بپردازم تقریبا چقدر میشه؟ ممنونم برای مطلب خوبتون

    1. سلام کاربر گرامی،
      نرخ مالیات سالانه ویلای ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی به این صورت است:
      تا ۱۰ میلیارد تومان، نرخ صفر
      ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان، یک دهم درصد
      ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان، ۲ دهم درصد
      بنابراین میزان مالیات برابراست با:
      50،000،000=%0.1*(150،000،000،000-100،000،000،000)
      200،000،000=%0.2*(250،000،000،000-150،000،000،000)
      250،000،000 ریال=200،000،000+50،000،000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :