فهرست مطالب

ثبت نام در سامانه مودیان اولین قدم در اجرای تکالیف مربوط به قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان است. اهمیت عضویت در این سامانه تا اندازه‌ای است که سازمان مالیاتی برای متخلفین، جرایم سنگینی در نظر گرفته است. از این رو در این مقاله آموزش مالیات به بیان فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان و آموزش مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی می‌پردازیم. همراه ما بمانید.

تعریف سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی که با هدف شفاف سازی گزارشات خرید و فروش راه اندازی شده است، یک پایگاه اینترنتی برای ثبت صورتحسابها و اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات است. در حقیقت سامانه مودیان را می‌توان پل ارتباطی مودیان با سازمان مالیاتی دانست؛ زیرا با استفاده از این سامانه، سازمان مالیاتی می‌تواند آخرین گزارشات خرید و فروش مودیان را دریافت نماید.

فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان

سازمان مالیاتی طی اطلاعیه‌ای شرح فراخوان های ثبت نام قانون پایانه های فروشگاهی را پیش بینی نموده بود. اما عملیات اجرایی ابلاغ فراخوان‌ها اندکی متفاوت با پیش بینی سازمان پیش رفت. فراخوان های ثبت نام اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مطابق اطلاعیه‌‌های سازمان مالیاتی و همچنین قانون تسهیل سامانه مودیان به صورت زیر است:

نوع شخصفراخوان ثبت نام در سامانه مودیان
1- كلیه شركتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شركتهای دولتی و سایر دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات كشوری مصوب 1368/08/07 و نیز سایر اشخاص حقوقی
به استثنای اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
 1402/7/1
2- كلیه اشخاص باقیمانده (اشخاص حقیقی گروه اول و دوم و سوم)
به علاوه اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده
1402/10/1
فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان بر اساس قانون تسهیل پایانه فروشگاهی

طبقه بندی اشخاص حقیقی مشمولین سامانه مودیان

مطابق اطلاعیه سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) برای فروش کالا و خدمات از اول دی ماه سال 1402 به شرح زیر ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 از طریق سامانه مودیان هستند:

1- کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) با میزان فروش خالص کالا و خدمات بیشتر از 180 میلیارد ریال تا پایان شهریور ماه سال 1402

2- اشخاص حقیقی موضوع جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402، با هر میزان فروش کالا و خدمات

3- عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء 4 بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400

4- فروشندگان مواد معدنی به واحد‌های فرآوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 با هر میزان فروش (الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1)

شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی

در خصوص صدور صورتحساب الکترونیکی برای اشخاص حقیقی دقت به شرایط زیر ضروری است:

  • رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی برای اشخاص بندهای 1 و 2 فوق که صرفا برای عرضه کالا و خدمات با نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان صادر می‌شود، در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
  • مراتب فوق مانع از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط صاحبان مشاغل با فروش سالانه کمتر از نصاب مذکور که طبق سایر قوانین مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند، نخواهد بود.
  • لازم است بدانید در صورتی که فروش هر مودی طی سال از نصاب مقرر در ماده 14 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره 1 آن، عبور نماید از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره عبور فروش سالانه از نصاب مقرر، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 حسب مورد خواهد بود.

اشخاص حقیقی موضوع جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402

  • کلیه صاحبان حِرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی
  • داروخانه‌ها
  • فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود
  • کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

عضویت در سامانه مودیان یک فرآیند دو مرحله‌ای است. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • ثبت نام اولیه در سامانه مودیان
  • تکمیل عضویت در سامانه مودیان

ثبت نام اولیه در سامانه مودیان

پیش نیاز ثبت نام در سامانه مودیان، ثبت نام در مایتکس (درگاه ملی خدمات مالیاتی) است. در بخش اول باید با ایجاد کارپوشه، در سامانه مودیان احراز هویت نمایید. مراحل ثبت نام اولیه عبارتند از:

  • مراجعه به سامانه مایتکس به آدرس my.tax.gov.ir
  • انتخاب گزینه “عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه” از منوی داشبورد مالیاتی
انتخاب درخواست عضویت و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان
انتخاب درخواست عضویت و ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان

تکمیل عضویت در سامانه مودیان

عضویت در سامانه مودیان با تکمیل اطلاعات مالی و پولی مربوط به فعالیت اقتصادی مودی تکمیل می‌شود. برای این منظور مودی موظف است با مراجعه به سامانه مایتکس و ورود به کارپوشه خود در سامانه مودیان اقدامات زیر را انجام دهد:

  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  • ثبت اطلاعات مربوط به کلیه پایانه‌های فروشگاهی مورد استفاده اعم از رایانه، دستگاه pos و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی
  • ثبت اطلاعات مربوط به کلیه حساب‌های بانکی مرتبط با فعالیت اقتصادی

به عبارت دیگر، ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان به تنهایی به معنای ثبت نام در سامانه نیست؛ بلکه مودی باید نسبت به معرفی کلیه مسیرهای مالی و پولی خود در سامانه اقدام نماید.

توصیه می‌کنیم بخوانید: مراحل صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

کارپوشه مودیان مالیاتی چیست؟

کارپوشه مودی یک حساب کاربری اختصاصی در سامانه مودیان است که کلیه اطلاعات درآمدی او با استفاده از هر گونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان منتقل می‌شود. کارپوشه مودیان به دنبال ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی فعال می‌شود و مودیان می‌توانند علاوه‌بر پیگیری فرآیندهای مالیاتی پرونده خود، درخواست‌های خود را نیز به سازمان اعلام نمایند.  

فعال بودن کارپوشه مودی در سامانه مودیان به معنای آن است که مودی مذکور از نظر سازمان مالیاتی شرایط لازم برای دریافت مالیات و عوارش ارزش افزوده از خریداران را دارد.

پس از عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه در صورتی که سوالی داشته باشید می‌توانید از بخش سوالات متداول پاسخ سوالات خود را بیابید.

کارپوشه مودیان مالیاتی
تصویر ورود به کارپوشه مودیان در سامانه مودیان مالیاتی

جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی مودیان مشمول این قانون است. از این رو سازمان مالیاتی ضمانت‌های اجرایی محکمی در قالب جرایم مالیاتی برای متخلفین در نظر گرفته است. این جرایم عبارتند از:

استناد قانونینوع تخلفجرایم نقدیجرایم غیرنقدی
بند ب ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانعدم عضویت در سامانه مؤدیان  10% مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا 20,000,000 ریال، هر کدام بیشتر باشد  محرومیت از اعمال معافیتهای مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی
بند پ ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیانعدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی از طریق آن یا آنها انجام می‌شود10% مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا 20,000,000 ریال، هر کدام بیشتر باشدمحرومیت از اعمال معافیتهای مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی
جدول جرایم عدم عضویت در سامانه مودیان

نحوه بخشودگی جرایم سامانه مودیان

بر اساس تبصره 2 ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان مالیاتی نمی‌تواند بیشتر از 50% جریمه‌های موضوع این ماده را مطابق ماده 191 ق.م.م مورد بخشودگی قرار دهد. به عبارت دیگر 50% از جرایم عدم ثبت نام در سامانه مودیان و یا عدم ثبت اطلاعات تکمیلی عضویت در این سامانه، غیرقابل بخشودگی هستند.

اما در راستای حمایت از مودیان، در قانون تسهیل سامانه مودیان برای افرادی که به صورت غیرعمد مرتکب تخلف شده‌اند، امتیاز زیر در نظر گرفته شده است:

“چنانچه عدم انجام تکالیف موضوع این قانون، خارج از اختیار مودی باشد، سازمان مکلف است جرائم موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد.”

مشوقها و مزایای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

سازمان مالیاتی برای مودیانی که در سامانه مودیان ثبت نام نموده و تکالیف خود را انجام دهند، مزایایی در نظر گرفته است. این مزایا که به صورت مفصل در کتاب “قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در یک نگاه” ذکر شده‌اند، به شرح زیر است:

🔸 عدم نیاز به حضور ماموران مالیاتی در محل فعالیت مودی و مطالبه به دفاتر و اسناد و مدارک مودی؛ مگر در حالتی که مودی مرتکب تخلفاتی نظیر کتمان درآمد، خودداری از صدور صورتحساب و یا کم اظهاری یا بیش اظهاری در ثبت قیمت/مقدار فروش.

🔸 دریافت پاداش همکاری معادل 240 میلیون ریال در سال (معادل 60 میلیون ریال برای هر دوره مالیاتی) برای مودیانی که خود عضو سامانه مودیان هستند و با مودیان عضو این سامانه معامله می‌کنند.

🔸 تعلیق جریمه‌های ارزش افزوده متعلقه برای سالهای 1396 و قبل از آن به مدت 3 سال؛ در صورتی که مودی در زمان تعلیق مرتکب تخلف دیگری نشود، تخلفات مربوطه بخشوده می‌شود.

🔸 عدم نیاز به ارسال گزارشات فصلی موضوع ماده 169 ق.م.م برای مشمولین حقیقی و حقوقی.

🔸 پذیرش اظهارنامه عملکرد مودیان عضو سامانه مودیان در صورت تطبیق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان بدون نیاز به رسیدگی.

🔸 عدم نیاز به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده

با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، محاسبه مالیات صرفا بر اساس اطلاعات واقعی و قابل استناد صورتحسابهایی انجام می‌گیرد که از طریق پایانه‌های فروشگاهی مودی صادر شده و توسط مودی برای سازمان مالیاتی ارسال شده است.

مشوقها و مزایای ثبت نام در سامانه مودیان برای عموم مردم

اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی علاوه‌بر مزایایی که برای شفاف سازی اقتصادی و پیشگیری از فرار مالیاتی دارد، برای عموم مردم نیز مزایایی به دنبال دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دریافت صورتحساب برای کلیه کالاها و خدمات با قابلیت پیگیری مستند مبالغ پرداخت شده بابت کالا و خدمات
  • اطلاع از میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خرید کالا و خدمات
  • کاهش کالاهای قاچاق و فاقد شناسنامه تولیدی معتبر
  • قابلیت رصد و کنترل نظام توزیع با هدف پیشگیری از احتکار

📌 جایزه سامانه مودیان مالیاتی برای مصرف کنندگان قانون مدار

مصرف کنندگانی (مصرف کنندگان نهایی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، مشمول جایزه نقدی خواهند شد. بدین صورت که از هر 10 صورتحساب الکترونیکی صادر شده برای مصرف کننده، یک صورتحساب به صورت قرعه‌کشی آنلاین انتخاب شده و 2 برابر مبلغی که خریدار بر اساس آن صورتحساب به عنوان ارزش افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی به عنوان جایزه واریز می‌شود.

کلام آخر

ثبت نام در سامانه مودیان یکی از اولین و مهم‌ترین اقدامات مودیان در خصوص فرآیند اجرای تکالیف مربوط به گزارشات مالیاتی است. این فرآیند که در راستای ایجاد فضای شفاف اقتصادی و پیشگیری از فرار مالیاتی و پولشویی اجرا می‌شود، برای سازمان مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ تا جایی که ضمانت‌های اجرایی محکمی برای اجرای حداکثری آن در نظر گرفته شده است. اما انجام صحیح و دقیق تکالیف مالیاتی و ارائه به موقع گزارشات مالیاتی در سایه آموزش جامع مالیات که کلیه اصول اجرایی فرآیندها را آموزش داده است، امکان پذیر است.

برای تضمین امنیت درآمد خود، سرمایه گذاری در این دوره را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

16 پاسخ

  1. سلام ببخشید 2 سوال:

    – کسانی که مثلا کارگر هستند نیز باید از چه تاریخی به بعد ثبت نام کنن؟ یا اینکه مشمول نیستند؟
    – کسانی که مثلا درگاه پرداخت دارن مثل زرین پال ولی خیلی وقته اصلا استفادش نکردن (مثلا تو سال جدید اصلا تراکنش نداشته) اینا جزو کدوم فراخوانن و باید از کدام تاریخ به بعد ثبت نام کنن؟ آیا باید ثبت نام کنن اصلا؟ ممنونم.

    1. سلام دوست عزیز
      هیئت وزیران طی تصویبنامه شماره 6315 مورخ 1400/1/24 فهرست مودیانی که ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی نیستند، به شرح زیر اعلام نمود:
      • اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 ق.م.م
      • اشخاص حقیقی موضوع ماده 142 ق.م.م
      • صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) گروه سوم موضوع آیین ¬نامه اجرایی ماده (95) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب 1394)؛ مشروط بر آن که صرفا فروشنده و ارائه کننده کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده باشند
      بر این اساس کارگران که صاحب شغل نیستند و ریز تراکنشهای بانکی آنها مشخص است نیز، مشمول ثبت نام در سامانه مودیان نیستند.

  2. سلام وقت بخیر من تمام مراحل ثبت نام رو برای شرکت انجام دادم رو شناسه عمومی گیر کردم .کارمون طراحی وب و اپلیکیشن هست و از اون همه شناسه ارائه شده هیچ کدوم به این کسب و کار نزدیک هم نبود باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      در خصوص نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات، روی لینک زیر کلیک نمایید.
      https://persianhesab.com/?p=139363
      در صورتی که پس از مطالعه این مطلب همچنان در خصوص شناسه خود مشکل دارید، به اداره مالیاتی شعبه محل فعالیت خود مراجعه نمایید.

  3. سلام
    ما معاف از مالیات هستیم ایا موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستیم ؟
    اگر نیستیم آیا بخشنامه ای وجود داره ؟ ممنونم

    1. سلام کاربر گرامی
      تمامی مودیان با توجه زمان فراخوان، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

  4. سلام شرکت ما جزء رستورانها هست ولی شرکت حقوقی هستیم با پیگیریهای متعدد از سامانه جامع تجارت گفتندکه رستوران جزء خرده فروشی حساب میشه و هنوز ملزم به ثبت فاکتور در سامانه مودیان نیستند
    ایا کسی اطلاعی داره از صحت این موضوع

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق جدیدترین فراخوان سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون جدید ارزش افزوده مصوب سال 1400، موظف به ثبت نام و صدور صورتحساب الکترونیکی هستند. در صورتی که از تکلیف خود در این خصوص بی‌اطلاع هستید، همراه با اسناد و مدارک هویتی رستوان به سازمان مالیاتی مراجعه و از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      انجام تکالیف سامانه مودیان از تاریخ مشمولیت الزامی است و عدم انجام تکالیف منجر به تعلق جرایم مربوطه خواهد بود. بدین ترتیب می‌توان مهلت ثبت نام را بلافاصله پس از اعلام فراخوان مربوط به فعالیت شغلی مشمولین دانست.

  5. با سلام واحترام .
    آیا مودیان موضوع ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم مشمول ثبت نام و اجرای موارد سامانه مودیان هستند ؟
    فهرست موضوع تبصره ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که به تصویب هیات وزیران رسیده را از کجا می تونم دریافت کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس فراخوان‌های اعلامی سازمان مالیاتی که در مطلب ” فراخوان های ثبت نام در سامانه مودیان” به آن اشاره شده است، از ابتدای سال 1402 کلیه اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون جدید ارزش افزوده مصوب سال 1400 (موارد استثنا عبارتند از قراردادهای پیمانکاری و معاملات و اطلاعات نیروهای مسلح – وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی) مشمول ثبت نام و انجام تکالیف سامانه مودیان هستند. و تاکنون معافیت خاصی برای هیچ یک از گروه‌های اشخاص حقوقی اعلام نشده است.

  6. سلام
    قراردادهای پیمانکاری منظور اینه که اشخاص حقوقی که فعالیت پیمانکاری انجام می دهند از ثبت نام این سامانه معاف است؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 16 قانون دائمی ارزش افزوده، موارد استثنا، به قراردادهای پیمانکاری و معاملات و اطلاعات نیروهای مسلح – وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی اشاره دارد و شرکتهای خصوصی را در بر نمی‌گیرد.

    1. سلام دوست عزیز
      برای دریافت فایل راهنما مراحل زیر را طی نمایید:
      1- مراجعه به سامانه /https://www.gica.ir/portal
      2- انتخاب گزینه “راهنما” از منوی “پشتیبانی”
      3- انتخاب راهنمای مورد نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :