00:00

فهرست مطالب

غیر فعال سازی پرونده مالیاتی یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان مالیاتی در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف مودیان است. در همین راستا این سازمان اقدام به ارسال پیامک برای مودیان دارای چندین پرونده مالیاتی نمود. بی‌اطلاعی بسیاری از مودیان از نحوه غیرفعال سازی پرونده مالیاتی، ما را بر آن داشت تا در این مقاله آموزش مالیات، شما را با نحوه غیر فعال سازی پرونده مالیاتی آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

غیر فعال سازی پرونده مالیاتی به چه معناست؟

غیر فعال کردن پرونده مالیاتی به معنای بستن پرونده‌های مالیاتی اضافی مودیان است که مودی به هر دلیل قصد ادامه فعالیت و درآمدزایی از آنها را ندارد. در مواردی که مودی بیش از یک پرونده مالیاتی برای یک واحد شغلی دارد و یا پرونده‌های مالیاتی دارد که به هر دلیل مایل یا قادر به کسب درآمد از آنها نیست، باید نسبت به تجمیع پرونده های مالیاتی و یا حذف پرونده مالیاتی اضافی اقدام نماید.

پیامک تعیین تکلیف پرونده مالیاتی

الکترونیکی شدن ثبت نام در نظام مالیاتی و بی‌اطلاعی برخی مودیان از ساز و کار تشکیل پرونده مالیاتی، منجر به ایجاد پرونده‌های مالیاتی متعدد برای یک محل فعالیت برای برخی صاحبان کسب و کارها شد. به عنوان مثال گاهی مودی به اشتباه برای یک کسب و کار بیش از یک ثبت نام الکترونیکی مالیاتی انجام می‌دهد و در نتیجه برای او بیش از یک پرونده مالیاتی تشکیل می‌شود.

از این رو سازمان مالیاتی با ارسال پیامک مالیاتی برای مودیان از آنها خواست تا نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های مالیاتی خود اقدام نمایند.

چه زمانی باید برای غیر فعال سازی پرونده مالیاتی اقدام نمود؟

هنگامی که مودی به هر دلیل قادر به ادامه فعالیت با شرایط قبلی نیست، باید نسبت به غیرفعال سازی پرونده مالیاتی خود اقدام نماید؛ از جمله دلایلی که منجر به حذف یا بستن پرونده مالیاتی مودی می‌شود، عبارتند از:

  • انجام ثبت نام های اضافی و تشکیل بیش از یک پرونده مالیاتی برای یک محل فعالیت
  • تغییر محل فعالیت و انتقال محل کسب و کار به مکان دیگر
  • ثبت نادرست کدپستی
  • تعطیلی فعالیت اقتصادی (به هر دلیل)
دلایل غیر فعال سازی پرونده مالیاتی
تعطیلی یا جا به جایی محل کسب و کار از دلایل غیر فعال سازی پرونده مالیاتی هستند

سامانه استعلام و غیر فعال سازی پرونده مالیاتی

استعلام پرونده های مالیاتی فعال مودیان و بستن پرونده مالیاتی اضافی به هر دلیلی که انجام شود، از طریق سامانه مایتکس صورت می‌گیرد. برای این کار مودیان موظفند پس از ثبت نام در این سامانه با کمک نام کاربری و رمز عبور اختصاصی خود، به درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس) مراجعه نمایند. بدین ترتیب می‌توانند پرونده‌های مالیاتی ثبت شده به نام خود را در سامانه استعلام نموده و نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌های اضافی اقدام نمایند.

خوب است بدانید:

بهتر است قبل از غیرفعال سازی پرونده مالیاتی، نسبت به استعلام و پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود و دریافت مفاصاحساب مالیاتی اقدام نمایید.

مراحل غیر فعال کردن پرونده مالیاتی

برای بستن پرونده مالیاتی مراحل زیر را طی نمایید:

  • ورود به سامانه مایتکس به آدرس my.tax.gov.ir

نکته: در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام ننموده‌اید، ابتدا باید نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایید.

  • انتخاب گزینه “فهرست پرونده‌های مالیاتی”
  • انتخاب گزینه “پرونده‌های عملکرد و ارزش افزوده”؛ در این مرحله کلیه پرونده‌های مالیاتی مودی به او نمایش داده می‌شود.
  • انتخاب پرونده مالیاتی که قصد غیر فعال کردن آن را دارید
  • کلیک بر روی دکمه “جزئیات پرونده”
  • انتخاب گزینه “درخواست غیرفعال سازی”

در این مرحله فرم غیر فعال سازی پرونده الکترونیک مالیاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در ادامه فرآیند غیر فعال سازی پرونده مالیاتی، عملیات زیر را انجام دهید:

  • در بخش “دسته بندی درخواست”، دلیل درخواست غیر فعال کردن پرونده مالیاتی را ثبت نمایید
  • “تاریخ غیر فعال سازی” را بر اساس تاریخی که در پرونده مالیاتی فعالیتی نداشته‌اید و پرونده جدیدی تشکیل داده‌اید، ثبت نمایید

نکته: در صورتی که در بخش “دسته بندی درخواست” گزینه “سایر موارد” را انتخاب نمایید، باید دلایل غیر فعال سازی پرونده مالیاتی مورد نظر را طی نامه‌ای رسمی و به صورت مکتوب به سازمان مالیاتی اعلام نمایید.

فرآیند غیرفعال سازی پرونده مالیاتی
فرآیند بستن پرونده مالیاتی غیرفعال
  • در قسمت “شرح”، توضیحات ضروری مورد نیاز را درج نمایید
  • انتخاب دکمه “تایید و ادامه”

به این ترتیب درخواست غیر فعال سازی پرونده مالیاتی شما به سازمان مالیاتی ارسال شده و سازمان اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد. نتیجه فرآیند غیرفعال سازی پرونده مالیاتی از طریق سامانه مایتکس به شما اطلاع داده خواهد شد.

خوب است بدانید:

بهتر است قبل از غیرفعال سازی پرونده مالیاتی، نسبت به حذف شماره حسابهای مربوط به پرونده مربوطه اقدام نمایید. برای این کار باید در بخش “جزئیات پرونده”، در زیربخش “بروز رسانی و تکمیل ثبت نام” به گزینه “ویرایش اطلاعات ثبت نام” مراجعه نموده و با انتخاب گزینه “حسابها/مجوزها” نسبت به انتخاب و حذف شماره حساب مربوط به پرونده مالیاتی قابل حذف اقدام نمایید.

فعال سازی مجدد پرونده مالیاتی غیرفعال شده

برای انجام عملیات مالیاتی، باید وضعیت پرونده “فعال” باشد؛ در صورتی که پس از غیر فعال سازی مجددا تصمیم به فعال سازی پرونده مالیاتی خود را دارید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مراجعه به “داشبورد مالیاتی” در سامانه مایتکس
  • انتخاب گزینه “فهرست پرونده‌های مالیاتی”
  • انتخاب گزینه “پرونده‌های عملکرد و ارزش افزوده”
  • انتخاب پرونده مالیاتی غیر فعال
  • کلیک بر روی دکمه “جزئیات پرونده”
  • انتخاب گزینه “درخواست فعال سازی”

! نکته:

پس از غیر فعال سازی، پرونده مالیاتی در گام 3 قرار می‌گیرد؛ بدین ترتیب شما موظفید به سامانه ثبت نام مراجعه نموده و نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز جهت فعال سازی مجدد پرونده مالیاتی اقدام نمایید.

3 نکته مهم در زمینه غیرفعال سازی پرونده مالیاتی

1- پس از غیر فعال سازی پرونده مالیاتی، حسابهای بانکی متصل به پرونده غیرفعال شده، نباید مورد استفاده قرار گرفته و تراکنش داشته باشند.

2- گزینه‌های غیرفعال سازی باید بدرستی انتخاب شوند! یعنی باید به پشتوانه یک اتفاق رخ داده باشند نه تصمیمی که در آینده قرار است اجرا شود. به عنوان مثال در تغییر محل باید محل قبلی در پرونده موجود باشد تا این جابجایی مورد پذیرش سازمان مالیاتی باشد.
3- دقت کنید که استفاده از گزینه‌های متناقض باعث الزام مودی به اخذ مفاصاحساب مالیاتی می‌شود که شاید این آمادگی در لحظه برای مودی وجود نداشته باشد؛ پس سعی کنید ضمن بررسی مدارک لازم به درستی از این امکان خوب مایتکس استفاده نمایید.

کلام آخر

غیر فعال سازی پرونده مالیاتی یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان مالیاتی در جهت ایجاد فضای شفاف مالی و مالیاتی مودیان است. این اقدام از سوی دیگر مانع از تحمیل تکالیف اضافی و به دنبال آن جرایم مالیاتی بی‌دلیل برای مودیان خواهد شد. این مسئله آشنایی با ساز و کارهای سامانه‌های مالیاتی و تشکیل و یا حذف پرونده‌های مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی در بستر سامانه‌های الکترونیکی را بیش از پیش آشکار می‌نماید. آگاهی از جدیدترین تغییرات سامانه‌های مالیاتی و نحوه انجام تکالیف مالیاتی جز در سایه یک آموزش جامع و عملیاتی محور مالیات امکان پذیر نیست. این فرصتی است که پرشین حساب در اختیار شما علاقمندان قرار داده است.

این فرصت را از دست ندهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

120 پاسخ

  1. سلام پس از غیرفعالسازی باید اظهارنامه بدهیم ؟ امکان تغییر شریک در پرونده مشارکت وجود دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      اشخاص حقوقی پس از غیرفعال سازی پرونده مالیاتی تا زمان انحلال شرکت موظف به ارسال اظهارنامه عدم فعالیت هستند.
      تغییر شرکا در پرونده مالیاتی امکان پذیر است اما باید ظرف 2 ماه به سازمان مالیاتی اعلام شود.

  2. درود بر شما
    ما شرکتی پیمانکاری داریم‌که ۸ سال پیش با مراجعه مستقیم به اداره مالیاتی و دادن نامه شرکت را غیر فعال کردیم. ولی هنوز هم اظهارنامه عملکرد و اظهار نامه ارزش افزوده ارایه می کنیم و اگر یک بار ارائه نکنیم جریمه می کنند !!! کلا شرکت را باید منحل کنید و تا منحل نکنید ، حتی در صورت غیر فعال کردن ، اگر اظهارنامه ندهید، ممکن است شما را متهم به فعالیت کرده و طلب مالیات علی الراس به مبلغی که خودشان تشخیص می دهند بنمایند . وقتی هم که شما را به فعالیت متهم می کنند ، هیچ مدرکی ارائه نمی دهند و شما هستید که باید ثابت کنید فعالیت نداشته اید که آن هم غیر ممکن است .

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق قانون تا زمانی که شرکت منحل نشده است باید هر ساله عدم فعالیت شرکت را با تهیه و ارائه نامه عدم فعالیت و همچنین اظهارنامه مالیاتی اعلام نمایید.

  3. سلام
    اگر پس از غیرفعالسازی پرونده، تراکنش داشته باشیم و دوباره فعالش کنم مشکلی پیش میاد؟
    چون به اشتباه غیرفعال کردم
    راهی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      فعال سازی پرونده مالیاتی پس از غیرفعال سازی آن امکان پذیر است؛ اما بهتر است پس از فعال سازی مجدد، با ارائه اسناد و مدارک، سازمان مالیاتی را در جریان شرح ماوقع قرار دهید.

  4. سلام و عرض ادب
    ببخشید من در سایت مالیاتی یک پرونده ساختم ولی چون یک قسمتی رو اشتباهی ثبت کردم (اینتا کد)، و چونکه قابل ویرایش نبود… مجبور شدم پرونده رو غیرفعال کنم
    و مجددا یک پرونده جدید بسازم

    اما با پیغام خطا روبرو میشم که باید اون پرونده قبلی رو حذف کنیم تا بتونیم این جدید رو بسازیم…

    حالا سوال من اینجاست چطوری اون پرونده قبلی رو پاک کنم؟
    تو گرینه دلیل غیرفعال سازی هم زدم تکراری و اشتباه در تکمیل اطلاعات… پرونده تا گام سه ناقص پیش رفت… الان باید به چه نهادی مراجعه کنم جهت حذف کامل اون پرونده؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای رفع مشکل خود همراه با مدارک خود به ادراه مالیاتی مربوطه مراجعه نمایید.

  5. سلام
    ما یه شرکت تعاونی کشت وصنعت در قزوین هستیم که هنوز به مرحله کاشت نرسیدیم ،جدیدا برای آخرین تغییرات شرکت به اداره تعاون رفتیم که گفتند غیر فعال مالیاتی هستید.
    بعد رفتن به اداره مالیات بما گفتند پرونده شما به طور موقت خورده به اداره مالیات شمال تهران ،درخواست بنویسید تا ارجاع بدهند به قزوین ،ولی یک تا چند ماه زمان میبره.
    ولی ما تا فعال مالیاتی در سیستم نشویم نمی‌توانیم تغییراتی انجام دهیم لطفا اگر راهی هست راهنمایی کنید ،ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      پاسخ به سوال شما مستلزم بررسی پرونده مالیاتی شما است. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  6. سلام ما ملک پدری که به ارث رسیده بود رو مشارکت در ساخت دادیم.یک طبقه از 6 طبقه ساختمان برای من شد.برادرم در طبقه دیگر ساکن شد و خواهرم نصف یک طبقه ای را با سازنده شریک شد.من بعد از تکمیل ساختمان و اماده شدن سند اقدام به فروش ملک کردم تا بتونم مبلغی که باید به سازنده میدادم رو جور کنم خودم هم خونه ای در چند محله پایین تر خریدم.برام پرونده مالیاتی باز شده و شغلم رو زده ساخت و ساز.من شغلی ندارم از وقتی کمرم در محل کارم اسیب دید. پرونده در گام 2 ناقص هست استعلام کردم بدهی مالیاتی ندارم.ایا باید اقدامی را انجام دهم؟ایا ممکنه بعدا بدهی مالیاتی برام بزنن؟و سوال اخر چرا برای بقیه اعضای خانوادم همچین پرونده ای نیست و فقط برای من پرونده باز شده؟خواهش میکنم کمکم کنید خیلی استرس دارم که تو این شرایط بد مالی باز مالیات هم برام زده بشه

    1. سلام دوست عزیز
      همراه با اسناد و مدارک مثل صورتحسابها و صورتحساب بانکی و… به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه نموده و با شفاف سازی وضعیت شغلی و درآمدی از خود دفاع نمایید.

  7. سلام وقت بخیر
    ۱.من سال۹۶ حسابم بانک باز کردم، اون موقع ۱۶ ۱۷ سالگیم بود و کسب و کار نداشتم…

    ۲.سال ۱۴۰۱ برج ۱۲ رفتم سامانه مالیاتی ثبت‌نام کردم و برج۱ ۱۴۰۲ پرونده مالیاتی ثبت کردم برای فروش بازی…(البته از این به بعد هیچ فروش نداشتم)

    ۳. برج ۴ پرونده غیرفعال کردم و چند هفته دیگه دوباره فعال کردم

    ۴. سال دیگه اولین بار باید اظهارنامه بدم، چند سال پیش اظهارنامه ارسال نکردم، موقع کسب و کار نبودم، اونا برام چک میکنه جریمه میکنن یا مشکل پیش برام میاد؟

    خواهشا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبه و دریافت مالیات بر اساس مستنداتی که نشان دهنده کسب درآمد باشد، انجام می‌شود و افتتاح حساب یا ثبت نام در سامانه مالیاتی تعهد پرداخت مالیات ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی که پرونده مالیاتی خود را به عنوان مودی دارای فعالیت اقتصادی تشکیل داده‌اید، حتی در صورت عدم کسب درآمد، موظف به انجام تکالیف مالیاتی از جمله ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد، در بازه فعال بودن پرونده مالیاتی هستید.
      بهتر است برای تعیین تکلیف وضعیت پرونده مالیاتی خود به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه نمایید.

  8. سلام من نزدیک یک سال کارتخوانی رو خریدم و تراکنش های زیادی هم انجام ندادم و بعد چند وقت دستگاهو غیر فعال کردم اظهارنامه هم رد نکردم،میخاستم ببینم چجوری باید حسابی که به کارتخوان وصل بود رو از حالت تجاری دربیارم؟!

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت عدم قعالیت، حساب بانکی متصل به دستگاه کارتخوان و پرونده مالیاتی نباید گردش داشته باشد. به این ترتیب این حساب باید بسته شود.

  9. سلام و عرض خسته نباشید
    من میخاستم کد رهگیری مالیاتی بگیرم برای پوز
    پروند مالیاتی ایجاددکردم و تا گام ۳ رفتم اما اشتباهی پرونده انفرادی باز کردم و مجدد ثبت نام جدید زدم بصورت با شریک ، این پرونده هم‌تا گام ۳ هست که متاسفانه اینتاکد اشتباه زدم

    الان که در گام ۳ هستم غیرفعال سازی بزنم یا خودش حذف میشه ؟

    سوال بعدی کد ایسیک از کجا پیدا کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      تا قبل از تایید نهایی اطلاعات در گام 4 پرونده مالیاتی شما ناقص خواهد بود. اما حذف پرونده مالیاتی با غیرفعال سازی آن اتفاق می‌افتد. به بیان دیگر پرونده مالیاتی به صورت خودکار حذف نمی‌شود.
      در خصوص کد آیسیک، با مراجعه به سربرگ “فعالیتها” در سامانه سازمان مالیاتی، می‌توانید کد آیسیک مناسب فعالیت اقتصادی خود را بیابید.

  10. سلام
    من شرکتی را در سال ٩۶ثبت کردم با مسئولیت محدودکه از همان ابتدا غیر فعال بوده و پرونده مالیاتی از همان ابتدا تشکیل ندادم(حتی مکان فیزیکی هم نداشت که بتونم پرونده تشکیل بدم و آدرس ثبتی هم آدرس منزل مسکونی بود). الان دیدم در سایت my.tax پرونده مالیاتی غیر فعالی هست که در گام اول است،میتونم منحل کنم ؟ آیا مشمول جریمه میشم با توجه به اینکه هیچ فعالیتی نداشته و پرونده‌ای هم نبوده؟الان بهترین اقدامی که میتونم انجام بدم که دچار دردسر نشم چیه؟ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      برای اطمینان از عدم بروز مشکل برای شما از این بابت، با اسناد و مدارک خود به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه نموده و نسبت به ارائه نامه کتبی غیرفعال بودن پرونده مالیاتی خود به سازمان و دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایید.

  11. سلام. من در سال 99 مغازه ام را تعطیل کردم و پروانه اش را ابطال کردم و بدهی مالیاتی عملکرد همان سال و قبل از آن را پرداخت کردم، و مغازه ام فقط یک کارتخوان سیار داشت که به خاطر اینکه شنیده بودم اگه کارتخوان فعال نباشه آن را از شما میگیرن کارتخوان را فعال نگه داشتم
    و در سال 1400 مبالغی را با کارت های خودم و مادرم از کارتخوان می کشیدم که فعال بمونه و در سال های 1401 و 1402 هم همینطور بوده است
    و همچنین باید بگویم بعد از تعطیلی مغازه برای خودم به صورت دورکاری کار کردم و مشتریان پول را به همان حساب متصل به کارتخوان واریز می کردن ، و همچنین سود پس اندازم هم به همان شماره ی کارتخوان متصل می باشد و تا امروز هم اینگونه بوده است
    اما فهمیدم اشتباه کردم چون برای مبالغی که از کارت خودم کارت کشیدم مالیات صادر شده است
    من برای سال 1400 به بعد اظهارنامه نداده بودم اما برایم مالیات صادر شده است
    میخواستم بدانم آیا با غیرفعال کردن کارتخوان ، آیا دیگر در سال های بعدی برایم مالیات صادر نمی شود؟ و آیا لازم است آن حساب بانکی متصل به کارتخوان را ببندم ؟ و اگر حساب با مبالغ سود بانکی یا مشتریان کار آزاد من که از طریق غیرکارتخوان پول میریزن گردش حساب داشته باشد آیا باز مشمول مالیات می شود؟ و در این صورت راهکار چیست؟ آیا آن حساب را ببندم و به مشتریان شماره حساب دیگری را بدهم
    با تشکر
    الان برای من مالیات سال 1400 آمده اس

    1. سلام دوست عزیز
      لازم است بدانید یکی از مهم‌ترین مراحل تعطیلی کسب و کار، اطلاع به سازمان مالیاتی، غیر فعال سازی پرونده مالیاتی و عدم تراکنش با حساب معرفی شده است. از آنجا که شما با حساب بانکی معرفی شده در پرونده تراکنش داشته‌اید، پرونده شما فعال تلقی شده است. بدین ترتیب برای اینکه از این بابت مالیات دیگری به شما تعلق نگیرد نباید با این حساب تراکنش داشته باشید.
      اما باید بدانید کلیه اشخاص موظفند برای هر گونه درآمد کسب شده در ایران و یا از ایران مالیات بپردازند؛ بنابراین شما برای درامد دورکاری خود نیز موظف به پرداخت مالیات هستید.
      در صورتی که علاقمند به دریافت اطلاعات بیشتری در این خصوص هستید می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  12. سلام وقت بخیر
    جهت غیر فعالسازی اقدام کردم اما پیغام سیستم میاد که نوشته سیستم موفق به اجرای عملیات نشد، علت چیست، ساعات دیگری باید مراجعه کنم یا مشکل از جای دیگریست؟

    1. سلام دوست عزیز
      این مسئله ممکن است به دلیل کندی سرعت اینترنت روی داده باشد؛ در صورتی که با اقدام در زمانهای دیگر و یا استفاده از سایر مرورگرها باز هم موفق به غیرفعالسازی پرونده خود نشدید به اداره مالیاتی مربوطه مراجعه نمایید.

  13. سلام خسته نباشین ،، من پروندمو غیر فعال کردم و اظهارنامه هم دادم اما نردیک ۶ میلیون پول بعد از غیر فعال سازی پرونده اومده به حسابم و اصلا نمیدونستم که نباید با اون حسابی که معرفی کردم هیچ تراکنشی داشته باشم ،،الان با توجه به اینکه دوباره حسابم کارکرده باید چیکار کنم ؟ از نظر دارایی من دوباره فعال اقتصادی حساب میشم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که مبلغ واریزی به فعالیت اقتصادی شما ارتباطی ندارد، می‌توانید با ارائه اسناد و مدارک مثبته نزد سازمان مالیاتی از خود دفاع نمایید.

  14. سلام ،،، وقتتون بخیر ،، مادرم بازنشسته فرهنگیانه و یه مغازه هم داشت که تعطیل کرد و پرونده مالیاتی رو غیر فعال کرد و مدارک تعطیلی هم به سازمان ارائه داد ،، اظهارنامه هم تا آخرین روز کاری رو ارسال کردیم الان فقط یه مشکلی هست بعد از غیر فعال کردن پرونده پاداش بازنشستگی به همون حسابی که به مالیات وصل بود واریز شدش و با توجه به گفته های شما نباید هیچ تراکنشی داسته باشه اون حساب ،، الان ما باید چیکار کنیم ، دوباره باید اظهارنامه بدیم یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما می‌توانید یک نسخه از مدارک و مستندات واریزی پاداش بازنشستگی (با توضیح کتبی غیرمرتبط بودن با فعالیت) به حوزه مالیاتی ارائه دهید.

  15. سلام ، وقت بخیر ،، مغازم رو تعطیل کردم و پرونده مالیاتی رو غیررفعال کردم و همون موقع اظهارنامه رو تا آخرین روز کاریم ارسال کردم ،، الان چند روزی میشه وسایل مغازه رو فروختم و نزدیک ۵۰ میلیون پول حاصل از فروش وسایل اومد تو حساب شخصیم ( غیر تجاری ) ،، بازم لازمه اظهارنامه بدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که اموال فروخته شده جزء دارایی‌های فعالیت اقتصادی شما محسوب می‌شوند، موظفید برای فروش این اموال در سال مربوطه اظهارنامه مالیاتی ارسال نمایید.

  16. سلام وقت یخير.
    بنده شماره شبا اشتباه وارد حساب تجاری کردم که تایید شد، بعد از حذف با عنوان حذف توسط مودي نمايش داده میشه، راهی برای حذف کامل وجود داره؟ با تشکر

  17. سلام بنده یک سایت اینترنتی تاسیس کردم بدون درگاه پرداخت و درخواست اینماد دادم. متاسفانه بی هیچ علتی برای بنده پرونده مالیاتی تشکیل شده و در مرحله فاز 1 میباشد. هیچ حسابی هم در پرونده مالیاتی بنده درج نشده. الان قصد غیر فعالسازی این پرونده مالیاتی رادارم. حالا علت غیر فعالسازی را چی بزنم؟ و اینکه وقتی حسابی هنوز متصل نشده برای بنده مشکل ساز نمی شود اگر در خواست غیر فعالسازی بزنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      تشکیل پرونده مالیاتی بر اساس سوابقی برای شما انجام شده است. بهتر است پیش از غیرفعالسازی پرونده مالیاتی از مشاوره مالیاتی استفاده نمایید. در صورت تمایل به رزرو وقت مشاوره مالیاتی، با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  18. سلام وقتتون بخیر
    من میخواستم دستگاه کارت خوان بگیرم برا حسابم دیگه نگرفتم اما حسابم وصل بود به اداره مالیات برج ۳پرونده مو غیر فعال کردم ولی بعد ۳ماه الان برام پیامک اومده مودی گرامی ابلاغ الکترونیگ الان من باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      به حساب کاربری خود در سامانه مایتکس وارد شوید و از بخش کارتابل ابلاغ الکترونیک، ابلاغ مربوطه را مشاهده نمایید. سپس به تناسب ابلاغ دریافتی، اقدامات لازم را انجام دهید. در صورت تمایل در این خصوص می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مالیاتی از مشاوره مالیاتی اساتید پرشین حساب استفاده نمایید.

  19. سلام میخواستم بدونم من پرونده رو غیرفعال کردم و حساب بانکی متصل به اون رو هم حذف کردم و تراکنشی باهاش ندارم
    اگه حساب رو کامل در بانک ببندم به مشکل میخورم؟؟؟
    با حساب های دیگه که داخل پرونده درج نشده میتونم تراکنش و فعالیت داشته باشم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که در پرونده مالیاتی خود حساب بانکی را حذف نموده‌اید و پرونده را غیرفعال نموده‌اید، حساب بانکی به حالت غیرفعال در می‌آید. به این ترتیب بستن کامل حساب بانکی مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
      در خصوص سایر حسابهای بانکی غیرمرتبط به پرونده مالیاتی، امکان تراکنش و انجام فعالیت برای شما وجود دارد.

      1. سلام من پرونده مالیاتی داشتم که بسته ام و به اداره مالیات اطلاع دادم و از سمت اداره بسته شده تما شغل جدیدی در محل قبلی قصد دارم شروع کنم اما نمیشه و میگه در این مکان شغل دیگه ای درجریان است

        1. سلام دوست عزیز
          برای حل مشکل خود به اداره مالیاتی مورد نظر مراجعه و موضوع را مطرح کنید.

      2. سلام وقتتون بخیر
        سال دیگه باید اظهارنامه بدم
        میخواستم حساب بانک رو تغییر بدم؟
        مشکل پیش نمیاد

        1. سلام دوست عزیز
          در خصوص تغییر حساب بانکی لازم است بدانید سوابق تراکنش حساب قبلی موجود و قابل استناد است؛ همچنین از تاریخی که حساب بانکی خود را تغییر می‌دهید، تنها مجاز به انجام تراکنش با حساب بانکی جدید برای فعالیت خود هستید.

  20. سلام خسته نباشید
    من برج ۱۰ پارسال کسب و کار اینترنتی و سایت داشتم که مجبور شدم برای درگاه پرداخت پرونده مالیاتی باز کنم اما اصلا هیچ درامدی نداشتم از سایت و هیچ واریزی از درگاه برای من انجام نشد
    و امسال پرونده رو غیر فعال کردم و در این مدت تنها تراکنشی که با حساب درج شده در پرونده داشتم مربوط به پرداخت وام بوده و هیچ تراکنش دیگه ای با حساب نداشتم
    الان میخوام بدونم مشکلی برای پرونده من بوجود میاد ؟؟ میتونم به طور کامل پرونده رو حذف کنم ؟؟ چون دیگه درامدی ندارم

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه با حساب بانکی درج شده در پرونده تراکنش انجام داده، موظف به ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد در مهلت مقرر بوده‌اید. در حال حاضر توصیه می‌کنیم برای تعیین تکلیف پرونده مالیاتی خود به اداره مالیاتی حوزه محل فعالیت خود مراجعه نموده و با کارشناسان این اداره مشورت نمایید.

  21. با سلام ، بعد از غیر فعال سازی پرونده مالیاتی اگه با حساب هایی که به پرونده متصل نبودن تراکنش داشته باشیم بازهم مشمول کتمان درآمد میشیم ؟ سوال دیگه اینکه من پرونده رو غیر فعال کردم تا آخرین روز که مغازمو تعطیل کردم هم اظهارنامه دادم ، دیگه لازم نیست از این به بعد اظهارنامه بدم ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورت غیرفعال سازی پرونده مالیاتی، هیچ یک از حسابهای مربوط به آن فعالیت نباید گردش (تراکنش) داشته باشند.
      تا زمانی که پرونده مالیاتی فعال باشد موظف به انجام تکالیف مالیاتی مانند ارسال اظهارنامه هستید.

    2. سلام
      منپارسال برای کارفروس محصول سایتی خریدم و اینماد فعال کردم و اقای پرداخت فعال کردم الان من پرونده مالیاتی دارم ؟ در حال حاضر شغلم از بین رفته و سایت از دسترس خارج شده ولی تو این دو ماه من با اون حساب تراکنش داشتم ولی از خرید و فروش نبوده
      با بستن اون حساب که به سایت وصل بود دیگ برای من مالیات نمیاد ؟ایا باید حتما حساب مالیاتی ببندم ؟

      1. سلام دوست عزیز
        مطابق ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم شما موظفید برای کلیه درآمدهای خود مالیات بپردازید. مالیات قابل پرداخت با غیرفعال کردن پرونده مالیاتی و یا بستن حساب بانکی از عهده شما خارج نمی‌شود. در خصوص تراکنشهای بانکی در صورتی که با اسناد و مدارک بتوانید ثابت نمایید که مربوط به کسب و کارتان نبوده‌اند، مالیاتی به شما تعلق نمی‌گیرد؛ اما این مسئله تاثیری بر مالیات قبلی و پرونده شما ندارد. در صورت تمایل نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی جهت بررسی وضعیت پرونده و دریافت راهکارهای موجود، با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  22. من برای یک پرونده ی مالیاتی که پیش ثبت نامش تکمیل نبود درخواست غیرفعالسازی دادم و بعد پشیمون شدم و بعد دوباره همون پرونده رو تکمیل پیش ثبت نام کردم .
    الان چه اتفاقی میفته ؟ من با کد پیگییری که گرفتم میتونم کارامو انجام بدم با وجود اینکه در خواست غیرفعالسازی دادم؟(برای درخواست فعلاسازی باید ۲۴ ساعت از درخواستغیرفعالسازی بگذره)

    1. سلام دوست عزیز
      پس از اینکه پرونده در وضعیت “فعال” قرار گیرد، می‌توانید امور مالیاتی خود را در پرونده انجام دهید.

  23. سلام ، ضمن تشکر از پاسخگویی شما ،بنده بعلت عدم فعالیت پرونده مالیاتی خود را غیر فعال نمودم و اظهارنامه رد نکردم ، حالا برای گرفتن جواز اتحادیه صنف جدید اعلام مینماید ، بعلت غیر فعال بودن پرونده امکان گرفتن استعلام نمیباشد لذا باید پرونده ام را فعال نمایم ، سوالم اینست که :
    1- پرونده غیر فعال شده را میتوان فعال کرد یا خیر ؟ یا اینکه میبایست پرونده جدید ثبت نام نمایم .
    2- در صورت فعال شدن مشکلی با سازمان امور مالیاتی برنمیخورم؟
    3- چگونه پرونده غیر فعال شده را فعال نمایم
    4-برای شروع کارجدید باید دستگاه پوز پرونده مالیاتی و حساب متصل باز کنم ؟یا کار دیگری نیز میبایست انجام دهم،؟

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه خدمات ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      پاسخ گویی به پرسشهای شما نیازمند بررسی پرونده مالیاتی شما و شرایط غیرفعال سازی و فعال سازی مجدد شما است. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  24. سلام و عرض ادب،بنده پرونده مالیاتی دارم(مرتبط با کارتخوان) تحویل داده ام پارسال، و اظهارنامه پر کردم و مالیاتم صفر بود ،،الان که میخام کارت بازرگانی بگیرم باید دوباره یه پرونده دیگه باز کنم یا همون پرونده قبلی رو میشه ویرایش کرد؟؟

    1. سلام کاربر گرامی
      در صورتی که کارت بازرگانی در راستای همان فعالیت قبلی ست پرونده مالیاتی را ویرایش کنید.

  25. سلام و خسته نباشید بابت پاسخگویی
    من به مدت یک سال از سال 99 تا 1400 یک مغازه داشتم. در سال 1400 مغازه بسته شد و فعالیتم رو ادامه ندادم و دستگاه کارتخوان رو هم فروختم. متاسفانه حساب متصل به کارتخوان حسابیست که حقوقم به ان واریز میشه و مقداری تراکنش هم بابت معامله مسکن انجام دادم.به هیچ جایی هم عدم فعالیت رو گزارش ندادم. الان باید چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه خدمات ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      پس از غیرفعال سازی فعالیت اقتصادی لازم است نامه عدم فعالیت خود را به اداره مالیاتی ارائه نموده و با حساب مربوطه هیچ گونه تراکنشی نداشته باشید. در خصوص پرسش شما، در صورتی که بتوانید با ارائه اسناد و مدارک غیردرآمدی بودن تراکنش‌های خود را ثابت نمایید، ممکن است بتوانید از خود دفاع نمایید. در حال حاضر توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان نسبت به مشورت با مشاوران مالیاتی اقدام نمایید. در صورت تمایل می‌توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 اقدام نمایید.

  26. درود بر شما
    ما در سال 96 یک موسسه غیر تجاری ثبت کردیم و پرونده مالیاتی هم تشکیل دادیم ولی موسسه هیچ فعالیتی نداشت و در سال 1401 موسسه رو منحل کردیم و در ثبت شرکت ها هم ثبت شد آیا باید در اداره مالیات کار خاصی انجام بدیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما موظفید نسبت به غیرفعال سازی پرونده مالیاتی و ارائه نامه عدم فعالیت به اداره مالیاتی شعبه محل فعالیت خود اقدام نمایید.

  27. باسلام
    ۱.من چهار ماه پیش ثبت نام کردم و یک ماه پیش پرونده مالیاتی را غیر فعال کردم، چون هیچ درآمد و فعالیت نداشتم، اگه چند سال دیگه همون پرونده غیرفعاله باشه مشکل پیش نمیاد؟

    ۲.اطلاعات حسابم بانک تو پرونده مالیاتی ثبت کردم، هیچ درآمد نداشتم ولی خانواده ام کارت به کارت کردیم خرج کردم، الان میخوام برم حذف پرونده مالیاتی انجام بدم، حسابم چک میکنه برام جریمه میشه (قبل از درگاه پرداخت زرین پال بهش نشون بدم فقط مبلغ خودم تقریبا ۷۰۰۰ هزار تومان پرداخت کردم بصورت آزمایش)

    ببخشید پیام طولانی شد
    خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      پس از غیرفعال سازی هیچ یک از حسابهای مربوط به پرونده مالیاتی تحت هیچ شرایطی نباید تراکنش داشته باشند.
      همچنین پس از غیرفعال سازی پرونده مالیاتی موظفید نسبت به ارائه نامه عدم فعالیت به سازمان مالیاتی اقدام نمایید.

  28. سلام وقتتون بخیر و ممنون از زحماتتون سوالی داشتم من برای پرونده مالیاتی یک حساب معرفی کردم و بعد دستگاه پوز گرفتم که متصل به حساب دیگرم بود الان میخام پرونده را غیر فعال کنم در یکی از کامنتها خوندم که بعد از غیر فعال کردن نباید با خسابهای تجاری یا متصل به پرونده تراکنش انجام بشه ایا خسابی که برای دستگاه پوز هست و در پروندم معرفی نشده جزئ حساب تجاری قرار گرفته و بعد از غیر فعال کردن نباید باهاش تراکنش انجام بشه یا فقط حساب معرفی و درج شده در پرونده شامل این مورد هست

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که پرونده مالیاتی و دستگاه پوز هر دو مربوط به یک فعالیت اقتصادی هستند و شما قصد غیرفعال سازی آن را دارید، هیچ یک از حسابهای مربوط به آن فعالیت نباید گردش (تراکنش) داشته باشند.

  29. باسلام در صورتی که پرونده فعال داشته باشیم ایا هر واریزی به حسابهامون بشه و هر تراکنشی که درحسابهای بانکی داشته باشیم بهشون مالیات تعلق میگیره و یا فقط روی حسابهای معرفی شده و متصل به پوز

    لطف میکنید راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      دسترسی به کلیه حسابهای بانکی مودی اعم از حسابهای متصل به دستگاه پوز و یا حسابهای غیرمتصل به پوز برای سازمان مالیاتی امکان پذیر است. شما نه تنها به عنوان یک مودی مالیاتی بلکه به عنوان یک شهروند باید برای کلیه تراکنشهای واریزی به حسابهای تجاری خود و همچنین موارد واریزی مستمر به سایر حسابها مستندات داشته باشید. در صورتی که تراکنشهای با مبالغ قابل توجه و به صورت مستمر داشته باشید، حسابهای بانکی شما از سوی اداره مبارزه با پولشویی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم ارائه مستندات در خصوص تراکنشها، در آمد تلقی شده و نه تنها مشمول مالیات بلکه مشمول جریمه نیز خواهید شد.

  30. سلام وقت بخیر
    من اموزشگاه فنی حرفه ای داشتم که تعطیل کردم و دیگه قصد ادامه فعالیت ندارم برای امسال اظهارنامه رد کردم و مالیات رو پرداخت کردم قصد دارم پروندم رو غیر فعال کنم
    ایا در صورت غیر فعال کردن بازهم باید اظهارنامه رد کنم؟
    ایا در صورت غیر فعال کردن باز هم برای واریزی ها به حسابم مالیات میاد؟
    در صورت غیر فعال کردن فقط حساب معرفی شده به دارایی غیر فعال میشه یا حساب متصل به پوز هم غیر فعال میشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    بی نهایت سپاسگذارم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت غیر فعال سازی پرونده مالیاتی و ارائه نامه عدم فعالیت به سازمان تنها برای مدت زمانی که در سال 1402 فعالیت داشته‌اید موظف به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید.
      در صورت غیرفعال سازی پرونده مالیاتی در صورتی که حساب شما تجاری باشد و یا در صورتی که تراکنشهای مستمر و با مبالغ قابل توجه داشته باشید، در صورتی که مستنداتی مبنی بر غیردرآمدی بودن این اقلام نداشته باشید، مشمول مالیات خواهید شد.
      در صورت غیرفعال سازی پرونده مالیاتی، فقط پرونده مالیاتی غیرفعال میشود و هیچ یک از حسابهای بانکی مسدود نخواهد شد. اما لازم است بدانید که با حسابها و دستگاههای متصل به حسابهای مربوط به پرونده غیرفعال شده، هیچ تراکنشی نباید انجام شود.

      1. با درود و سپاس از راهنمایی که انجام می فرمایید
        شرکت من در سامانه مالیاتی غیر فعال شده است و هیچ گونه شماره حساب بانکی مربوط به این شرکت ندارم سال ۱۴۰۱ هم، هیچ گونه کارکردی نداشتم چون در سامانه مالیاتی شرکت غیرفعال ثبت شده است و در پرونده ثبت نام به علت عدم درج شماره حساب بانکی در گام ۴ نمی باشد ثبت نام کامل نیست امکان اظهارنامه الکترونیکی هم نمی باشد ازآنجاییکه فعالیت شرکت راکد هست و هیچگونه فعالیتی ندارم آیا بایستی شماره حساب افتتاح کنم ثبت نام را تکمیل کنم و برای سال ۱۴۰۱ در نهایت اظهارنامه الکترونیکی عدم فعالیت را ارسال کنم ؟
        سپاسگزارم

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که پرونده مالیاتی شما غیرفعال است، و هیچ تراکنشی با حسابهای بانکی مربوط به شرکت انجام نداده‌اید، با ارائه نامه عدم فعالیت به سازمان مالیاتی از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

  31. سلام وقت بخیر
    من از طریق سایت مذکور نتونستم پرونده مالیاتی را غیرفعال کنم و خطا میده. لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که از طریق سامانه مایتکس موفق به غیرفعال سازی پرونده مالیاتی خود نشدید به اداره مالیاتی شعبه محل فعالیت خود مراجعه نمایید.

  32. با سلام ،

    من در برج 6 سال 1401 یک کارت بازرگانی حقیقی دریافت کردم و از آن زمان هیچ گونه فعالیتی با آن کارت نداشتم ، الان میخواهم اظهارنامه عملکرد با تمام فیلدهای صفر رد کنم پیغام خطا ” حداقل یکی از آیتمهای جدول ترازنامه و جدول صورت سود و زیان مبیایست مقدار غیر صفر داشته باشد ” میدهد ،
    مشکل چیست و چطور باید اظهار نامه عدم فعالیت رد کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مراحل اعلام عدم فعالیت به سازمان مالیاتی را در مطلب ” نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت” مطالعه نمایید.
      لازم است بدانید ارسال اظهارنامه با کلیه ارقام صفر پذیرفته نیست. بلکه باید ارقام مربوط به مقادیر ثبت شده اولیه در اظهارنامه عدم فعالیت با همان ارقام تکمیل شود.

  33. سلام … بعد از درخواست غیر فعال سازی پرونده مالیاتی از سایت ، چجوری باید ثابت کنیم مغازه رو تعطیل کردیم و دیگه فعالیتی نداریم ؟ صرف اینکه از داخل سایت غیر فعال کنیم کافیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      پس از غیرفعال سازی پرونده باید نامه عدم فعالیت خود را به سازمان مالیاتی ارائه نمایید تا ضمیمه پرونده شما شود. لازم است بدانید پرونده غیرفعال پرونده‌ای است که حسابهای متصل به آن هیچ گونه تراکنشی نداشته باشد. وجود هر گونه تراکنش، رد کننده ادعای عدم فعالیت و نشانه کتمان درآمد است.

  34. سلام
    دوتاپرونده مالیاتی داشتم پارسال یکیشو غیرفعال کردم وامسال هم بعداین که متوجه شدم براساس تراکنش دستگاه پوزم ۵۴میلیون مالیات برای پرونده فعالم حساب کردن فورا غیر فعالش کردم .باوجود اینکه مالیات ۱۴۰۱ رو پرداخت کنم وادامه فعالیت ندم آیا برای پرونده غیر فعال مالیات حساب میشه .باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      شما موظفید برای درآمدهای خود، مالیات پرداخت نمایید. لازمه پرداخت مالیات، طی کردن مراحل قانونی تشکیل پرونده مالیاتی است. بدین ترتیب در صورتی که مشغول فعالیت اقتصادی هستید، غیرفعال سازی پرونده مالیاتی شما، کمکی در راستای عدم پرداخت مالیات به شما نخواهد کرد بلکه برای شما جریمه نیز به همراه دارد.

  35. سلام من یه پرونده مالیاتی دارم برای سایتم و الان میخوام به اسم همسرم باشه سوالم اینه آیا باید پرونده مالیاتی خودم که برای سایتم بود رو غیر فعال کنم ؟؟ بعد دوباره برای همسرم پرونده تشکیل بدم؟
    و کدام گزینه رو باید بزنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای انتقال پرونده مالیاتی از یک شخص به شخص دیگر، باید پرونده فعال را غیرفعال نمایید سپس به نام شخص دوم پرونده جدید ثبت نمایید. مراحل غیرفعال سازی پرونده مالیاتی در همین مطلب ارائه شده است.

  36. سلام وقت بخیر. من پرونده مالیاتی غیرفعال دارم حدود3 سال امروز رفتم نگاه کردم مبالغ واریزی به حسابهاب تجاری 190میلیون برام زده . باید چکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      این مبلغ به دلایل مختلفی ممکن است به عنوان درآمد شما در نظر گرفته شده باشد. بررسی حالتهای مختلف بر اساس پرونده مالیاتی شما انجام می‌شود. در صورت تمایل جهت رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  37. سلام
    من مهر ماه ۹۹ پروانه کسبم رو باطل کردم و کلا از اون تاریخ دستگاهای کارت خوانم رو هم جمع کردم و هیچ تراکنشی هم دیگه نداشتم ولی نامه از اتحادیه واسه اداره مالیات نبردم الان پرونده مالیاتیم فعاله رفتم کافی نت و غیر فعالش کردم بنظرشما با اینکه تراکنشم صفر بوده باید اظهارنامه پرمیکردم و بعد غیر فعالش میکردم یا الام میتونم باز فعالش کنم و اظهارنامه بفرستم و بعد غیر فعالش کنم ممنون ازشما

    1. سلام دوست عزیز
      شما برای کلیه پرونده‌های مالیاتی فعال خود موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید؛ حتی در صورتی که هیچ گونه تراکنشی نداشته‌اید. بهتر است ابتدا اظهارنامه خود را ارسال نموده و نامه عدم فعالیت خود را به سازمان ارائه نمایید؛ سپس نسبت به غیرفعال سازی پرونده مالیاتی اقدام نمایید.

  38. سلام
    من اواسط سال ۱۴۰۱ مغازه ام رو تعطیل کردم، اظهارنامه سال ۱۴۰۱ رو امسال پر کردم و مراحلش رو انجام دادم و ماده ۱۰۰ زدم. بعدش پرونده رو غیرفعال کردم. میخواستم بدونم با توجه به غیرفعال کردنش سال دیگه هم باید بایت این ۳ماه ۱۴۰۲ اظهارنامه پر کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      کلیه مودیان موظفند نسبت به انجام تکالیف مالیاتی برای پرونده‌های مالیاتی فعال خود در هر سال اقدام نمایند.

  39. با سلام و تشکر بابت سایت خوبتان
    بنده امسال میخوام اظهارنامه رد کنم و با توجه به اینکه سالیان سال است اظهارنامه صفررد میشه امسال هم بنا به این داریم ولی وارد صفحه اظهارنامه حقوقی نمیشد یعنی بعد از کلیک روی اظهارنامه حقوقی به این صفحه میرود
    در حال حاضر ورود به سامانه تنها از طریق آدرس “https://my.tax.gov.ir” امکانپذیر است.
    و امکان ثبت ندارد.
    شمنا گام 4 هم هستم ولی در زیر پرونده این پیام درج شده
    این ثبت نام غیر فعال می باشد. جهت ارسال درخواست فعالسازی پرونده الکترونیک به درگاه ملی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

    ایا یعنی پرونده ام بخاطر صفر رد کردنها راکد شده و دیگر نیازی به اظهارنامه نیست؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ارسال اظهارنامه صفر در صورتی که مستند به اسناد و مدارک معتبر باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. بنا بر اعلام سازمان مالیاتی ارسال اظهارنامه مالیاتی از طریق سامانه مایتکس انجام می‌شود. از این رو شما باید در این سامانه ثبت نام و پرونده خود را فعال نمایید تا بتوانید اظهارنامه عملکرد خود را ارسال نمایید.
      لازم است بدانید مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی پایان تیر ماه است و اظهارنامه مالیاتی این گروه در تیر ماه فعال خواهد شد.

  40. سلام
    من سال گذشته هيچ فعاليتي و درآمد نداشتم، پرونده ام رو غيرفعال كنم و اظهارنامه بدهم؟ اگه برم حذف پرونده مالیاتی انجام بدم چون هیچ درآمد نداشتم، جريمه میشم؟

    1. سلام دوست عزیز
      به دلیل فعال بودن پرونده مالیاتی شما در سال 1401، شما موظف به انجام تکالیف مالیاتی برای این سال هستید. غیر فعال سازی پرونده مالیاتی در صورت انجام تکالیف مربوطه مشمول جریمه نیست.
      در خصوص زمان غیرفعال سازی پرونده بهتر است با کارشناسان سامانه ارتباط مردمی سازمان مالیاتی با شماره 1526 مشورت نمایید.

        1. هر مودی که پرونده فعال مالیاتی دارد موظف به انجام تکالیف مالیاتی مانند ارسال اظهارنامه در مهلت اعلام شده است.
          اگر تکالیف مالیاتی به موقع انجام نشود، از کلیه معافیتها و بخشودگیهای مالیاتی محروم خواهید شد.

        2. سلام من با پدر و مادرم زندگی میکنم ، الان میخوام کد مالیاتی برای پروانه مهندسی بگیرم و محل کسبم طبق قانون میتونه محل سکونت باشه، سوالم اینه با توجه به اینکه من با خانواده زندگی میکنم و ملک به نام پدرمه موقع ثبت نام کد مالیاتی نوع مالکیت رو چی بزنم ؟ اداره دارایی که رفتم گفتن بزن ملکی

      1. ممنون از پاسخگویی
        ۱.پرونده مالیاتی را غیرفعال کردم دیگه اظهارنامه ارسال نکنم؟
        ۲. موقع پرونده مالیاتی جدید ثبت نام کنم
        با مشخصات من و آدرس قبلی که ثبت نام کردم را وارد کنم مشکل پیش نمیاد؟

        1. 1- شما موظفید برای پرونده خود در سال 1401 تا پایان خرداد 1402، اظهارنامه مالیاتی ارسال نمایید.
          2- اگر مشغول به انجام فعالیت اقتصادی هستید، باید پرونده مالیاتی داشته باشید. بر اساس نوع فعالیت می‌توانید پرونده قبلی را فعال کنید یا پرونده جدید ثبت نمایید.

          1. سلام و خسته نباشید
            من سه ماه پیش ثبت نام کردم تا الان هیچ درآمد نداشتم و فعالیت نکردم
            یه ماه پیش پرونده امور مالیاتی رو غیرفعال کردم
            تا چند سال دیگه همون پرونده غیرفعاله، دیگه مشکل پیش نمیاد؟

          2. سلام دوست عزیز
            پس از غیرفعال سازی پرونده و ارائه نامه عدم فعالیت به سازمان مالیاتی، تا زمان فعال سازی مجدد، پرونده غیرفعال خواهد بود. لازم است بدانید در زمان غیرفعال بودن پرونده مالیاتی هیچ یک از حسابهای متصل به پرونده نباید تراکنش داشته باشد.

  41. با سلام و احترام
    بنده دارای دو پرونده مالیاتی هستم که یکی از سال 1395 غیر فعال هست امروز برای ارسال اظهار نامه پرونده فعال به سیسم مالیاتی مراجعه ولی با پیام “” مودی گرامی ، برای ویرایش اطلاعاتی که در صفحه غیر فعال می باشد لطفا به سامانه ثبت نام مراجعه کنید و بعد از ویرایش اطلاعات و بازگشت به این صفحه بر دکمه “به روز رسانی اطلاعات از سامانه ثبت نام ” کلیک کنید”” مواجه شده و عملا امکان ارسال اظهار نامه را ممکن نمینماید این مشکل راهکار دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      منظور از “اطلاعاتی که در صفحه غیرفعال هستند” مربوط به اطلاعات پرونده در جریان شماست و به پرونده دیگر مربوط نیست. برای ویرایش این اطلاعات به سامانه ثبت نام مراجعه و تغییرات مورد نظر را اعمال نمایید. در صورتی که جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود نیازمند مشاوره هستید، جهت رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  42. سلام و وقت بخير
    من وكيل هستم و سال گذشته هيچ فعاليتي نداشتم و از آبان ماه هم پروانه رو اصلا تمديد نكردم. گفتن پرونده ام رو غيرفعال كنم و اظهارنامه بدهم. سوالم اين است؛ اگر الان پرونده غيرفعال بشه و اظهارنامه ارسال بشه، براي عملكرد 1402 كه قصد فعاليت دارم و ميخوام پروانه تمديد كنم مشكلي پيش نمياد؟ يعني بعد غيرفعال سازي ميتونم مجدد و به صورت الكترونيكي فعال كنم يا نه؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد.

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که پرونده خود را غیرفعال نمایید، مجددا قادر به فعال سازی آن خواهید بود.

      1. سلام ، موقع ثبت نام کد مالیاتی نوع مالکیت مغازه رو ملکی زدم چون پدرم با صلحنامه عادی به نام من و مادرم زده بود ، و چون مغازه کمتر از چهارماه باز بود دیگه هیچ قراردادی نتونستیم به دارایی ارائه کنیم ، درراظهارنامه درآمد هم به تبع اون به عنوان مالک شناخته شدم و قرارداد اجاره ای در کار نبود ، الان بازم باید اظهارنامه اجاره بفرستیم و اگه نفرستیم بعدا شامل جریمه نمیشیم ؟

        1. سلام دوست عزیز
          پاسخ به پرسش شما نیازمند بررسی پرونده مالیاتی و وضعیت مغازه اجاری است. در صورت تمایل نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

          1. سلام فروشگاه اینترنتی دارم فروش خوبی نداره میخوام جمعش کنم پرونده مالیاتی ببندم،حساب مالیاتی که دارم یک وام گرفتم قبل شروع به فعالیتم هر برج اقساط وام واریز میکنم به حسابی که به پرونده مالیاتی متصل هست، میگن باید تراکنش اون حساب صفر بشه، الان چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

          2. سلام دوست عزیز
            در صورتی که وام متعلق به فعالیت مرتبط با پرونده مالیاتی شما است، مشروط بر اینکه با حساب مربوطه به جز ورود و خروج مبالغ مربوط به وام هیچ تراکنش دیگری نداشته باشید و با ارائه مستندات مربوط به پرداخت وام، می‌توانید نسبت به غیرفعال سازی پرونده خود اقدام نمایید. دقت کنید هر گونه تراکنش دیگری می‌تواند برای شما مشکل ساز شود.

  43. سلام
    یه کسب و کار اینترنتی شروع کردم مرداد ماه سال گذشته ولی بخاطر اتفاقاتی که افتاد و اینترنت قطع شد شروع نشده کلا نابود شد
    پرونده مالیاتی رو غیر فعال کردم و سوالی که دارم اینه که کسب و کارم کلا 2 تا پرداخت داشته و از زمان ساخت پرونده مالیاتیم یکسال نگذشته من موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستم یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که در سال عملکرد مودی مالیاتی بوده‌اید، موظف به انجام کلیه تکالیف مالیاتی هستید.

      1. سلام بنده قبلا مدیر عامل شرکت حقوقی بودم و بعد از شرکت خارج شدم اما هنوز در اداره مالیات کد اقتصادی بنده در آن شرکت فعال است .چکار میتوانم بکنم ؟در صورتی که سربرگ شرکت را ندارم تا درخواستم را مکتوب کنم

        1. سلام دوست عزیز
          همراه با اسناد و مدارک مربوط به قطع همکاری با شرکت مربوطه به اداره مالیاتی شعبه محل شرکت مذکور مراجعه نمایید. در صورت تمایل می‌توانید با شماره 28111228-021 جهت رزرو وقت مشاوره مالیاتی تماس حاصل نمایید.

  44. سلام
    من از شریکم جدا شدم
    اما دستگاه کارتخوان با کد مشارکتی ثبت شده چون من هم نماینده نیستم نمیتونم غیرفعالش کنم باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      پاسخ به پرسش شما مستلزم بررسی پرونده مالیاتی شما است. در صورت تمایل نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس بگیرید.

  45. سلام من مغازه دار بودم کلا فروشگاه رو تعطیل کردم و از ادامه کار منصرف شدم ، نامه صنف رو بردم گفتن باید اول اظهار نامه بدین ، میخواستم ببینم بلافاصله بعد از اظهارنامه میتونم درخواست حذف پرونده مالیاتی رو بدم یا باید منتظر بمونم که چقدر برام مالیات حساب میکنن بعد اقدام کنم

    1. سلام کاربر گرامی
      راه هایی جهت حذف پرونده مالیاتی به صورت صحیح،‌ وجود دارد اما بهتر است در این مورد بررسی پرونده انجام شده و توضیحات کاملی از شخص مودی دریافت شود در صورت تمایل میتوانید از مشاوره مالیاتی استفاده کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

  46. سلام وقت بخیر
    من طی چند روز گذشته چندبار طی روشی که توضیح دادین، برای غیر فعال کردن پرونده مالیاتی ام تلاش کردم ولی انجام نشد.

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که با روش بیان شده موفق به غیرفعالسازی پروندههای اضافی مالیاتی خود نشدید، به صورت حضوری به نزدیکترین شعبه اداره مالیاتی مراجعه نمایید.

      1. بنده اقدام به باطل کردن پروانه کسب و بستن پرونده مالیاتی کردم اما کارمند اداره مالیات گفتن باید اظهارنامه سال قبل رو بدین بعد پرونده رو غیر فعال کنین به نظرتون صبر کنم تا یک ماه دیگه؟

        1. سلام دوست عزیز
          بر اساس اعلام کارشناس مربوطه شما برای درآمدهای خود در سال گذشته موظف به پرداخت مالیات هستید. بدین ترتیب به توصیه ایشان عمل نمایید.

    2. سلام بنده سال قبل مغازه اجاره کردم و میخام مغازه تحویل بدم و کلا اسمم در مالیات پاک شود مراحل انجام کار به چه صورت است

      1. سلام دوست عزیز
        پاسخ به پرسش شما مستلزم بررسی پرونده مالیاتی و سوابق عملکرد شما است. در صورت تمایل نسبت به رزرو وقت مشاوره مالیاتی با شماره 28111228-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :