فهرست مطالب

هدف از بازرسی تامین اجتماعی از کارگاه ها چیست؟

شناسایی بیمه شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی و فراهم کردن امکان استفاده آنها از مزایای قانون تامین اجتماعی.

بازرسی تامین اجتماعی به چند شیوه انجام می شود؟

به 2 شیوه: بازرسی از کارگاه ها، بازرسی از دفاتر قانونی.

آیا امکان ثبت اعتراض در آخرین بازرسی تامین اجتماعی وجود دارد؟

بله، اگر در سال جاری انجام شده باشد امکان ثبت اعتراض دارد. همچنین برای هر بازرسی میتوان یک اعتراض ثبت کرد.

تعیین نحوه بازرسی و شیوه های آن در صلاحیت سازمان تامین اجتماعی است. به همین دلیل بخشنامه های مختلف از جمله بخشنامه 11 جدید درآمد در ارتباط با نحوه انجام بازرسی از کارگاهها و دفاتر قانونی در راستای اعمال قوانین و مقررات تنظیم شده است. در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری جدای از توضیحاتی در مورد بازرسی بیمه، به طور مفصل به راهنمای تصویری کار با پورتال درخواست غیرحضوری تامین اجتماعی پرداخته ایم، همراه ما باشید.

قوانین بازرسی تامین اجتماعی از کارگاه‌ ها

بر اساس ماده 47 قانون تامین اجتماعی، بازرسین این سازمان همه ساله در چندین نوبت به منظور بررسی و تهیه گزارش از تغییرات نیروی کار، کارگاه های اقتصادی را مورد رسیدگی قرار می‌دهند. در برخی موارد نیز کارفرما شخصا درخواست بازرسی بیمه از کارگاه خود را به منظور دریافت مفاصا حساب بیمه یا صدور و تمدید گواهی کسب، ثبت می‌کند. در هر صورت کارفرما موظف است اطلاعات هویتی و بیمه‌ای کلیه کارکنان را در اختیار ماموران بازرسی قرار دهد. در غیر این صورت متحمل جریمه خواهد شد.

هدف بازرسی تامین اجتماعی از کارگاه ها، شناسایی بیمه شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی و فراهم کردن امکان استفاده آنها از مزایای قانون تامین اجتماعی است. بازرسی تامین اجتماعی به دو شیوه انجام می‌شود:

♦️ بازرسی از کارگاه ها

♦️ بازرسی از دفاتر قانونی

الویت بازرسی بیمه تامین اجتماعی از کدام کارگاه هاست؟

بر اساس بخشنامه 11/3 حسابرسی بیمه تامین اجتماعی، بازرسی از کارگاه‌ها به ترتیب اولویت زیر صورت می‌گیرد:

♦️ قرارهای صادره از هیئت‌های تشخیص مطالبات

♦️ موارد ارجاعی از مدیرعامل سازمان معاونت فنی و درآمد و اداره کل درآمد حق بیمه

♦️ کارگاه‌های حائز شرایط صدور مفاصاحساب قرارداد بر اساس بازرسی

♦️ شرکت‌ها و مؤسسات در حال تصفیه یا انحلال

اهمیت گزارش بازرسی بیمه در مراجع قضایی

یکی از اسناد معتبر و رسمی به هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم در مراجع قضایی مانند اداره کار و یا هیئت‌های حل اختلاف، گزارش بازرسی صورت گرفته توسط بیمه تامین اجتماعی است. یکی از مهم‌ترین موارد استناد به گزارش بیمه، تصمیم‌گیری برای حل اختلاف بین کارگر و کارفرما می‌باشد. از این رو همکاری با بازرسان بیمه و ارائه اطلاعات درست و دقیق از اهمیت خاصی برخوردار است.

چرا بیمه تامین اجتماعی کارگاه های اقتصادی را بازرسی می‌کند؟

بازرسی از کارگاه‌های اقتصادی در سه صورت انجام می‌شود:

♦️ بازرسی اولیه از کارگاه اقتصادی به منظور تایید شرایط کارگاه برای تشکیل پرونده بیمه و دریافت کد کارگاهی است. در این گونه بازرسی درخواست بازرسی بیمه از سوی کارفرما مطرح می‌شود؛ بازه زمانی بازرسی معمولا از پیش تعیین شده است.

♦️ سازمان تامین اجتماعی به منظور اطلاع از وضعیت کارگاه و کارگران و رعایت حقوق قانونی آنها اقدام به بازرسی از کارگاه می‌نماید. این نوع از بازرسی معمولا بدون هماهنگی با کارفرما و به صورت سرزده انجام می‌شود.

♦️ بازرسی به درخواست کارفرما به منظور دریافت مجوزهای قانونی انجام می‌شود. در این نوع بازرسی معمولا کارفرما از محدوده زمانی حضور بازرس در کارگاه آگاه است.

نحوه انجام بازرسی بیمه از کارگاه ها

بازرس موسسه حسابرسی بیمه به منزله ضابط دادگستری است؛ از این رو کارفرما قانونا موظف است به صورت شایسته با وی برخورد نماید؛ همچنین کلیه اطلاعات درخواستی را در اختیار او قرار دهد. بازرسان هنگام مراجعه به کارگاه‌های اقتصادی اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

♦️ ارائه کارت شناسایی و معرفی خود

♦️ ارائه توضیحات لازم به کارفرما و کارگران مشمول بیمه تامین اجتماعی جهت بازرسی

♦️ تهیه گزارش بازرسی از کارگاه در دو نسخه

♦️ اخذ امضای کارفرما یا نماینده قانونی او؛ در صورت امتناع از امضای گزارش، عدم همکاری آنها در گزارش ثبت می‌شود.

♦️ اخذ امضای کارگرانی که نام آنها در گزارش درج شده است (در صورت تمایل)

♦️ تحویل نسخه دوم گزارش تنظیمی به کارفرما یا نماینده قانونی او؛ در صورت عدم حضور آنها گزارش به یکی از حاضران تحویل داده می‌شود.

🔻نکته

گزارش تنظیمی بازرس بیمه ذاتا دارای اعتبار است؛ در صورت عدم امضای گزارش توسط کارفرما یا نماینده قانونی او و یا کارگران، اعتبار گزارش خدشه‌دار نمی‌شود.

نحوه دریافت مدارک درخواست بازرسی و ارسال به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی

نحوه دریافت مدارک درخواست بازرسی برای مودیان و در نهایت ارسال به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، به شرح زیر است:

دریافت فرم شماره 1 (پیوست یک) و فرم اطلاعات اولیه بازرسی از سیستم و ابلاغ آن به کارفرما

♦️ درخواست بازرسی شرکتهای بخش خصوصی با رعایت تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره 50432 مورخ 1396/04/31، صرفا از آخرین سال مالی با لحاظ موارد استثنای تصویب نامه صادر می‌شود. دستگاه های اجرایی، شرکتهای دولتی، شهرداری‌ها، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مشمول این تصویب نامه نمی‌شوند.

دریافت اطلاعات مالی مورد نیاز بازرسی و مستندات موضوع فرم شماره 1 طی نامه رسمی کارفرما

♦️ اشخاص حقوقی با امضای مدیرعامل و صاحبان امضای مجاز طبق اساسنامه و یا آخرین آگهی تغییرات و ممهور به مهر شرکت

♦️ اشخاص حقیقی با امضای کارفرما و اثر انگشت

🔻نکته

این اطلاعات در سامانه متمرکز بازرسی دفاتر توسط کارفرما از طریق پرتال غیرحضوری به سازمان ارائه شده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

اخذ فرم شماره 2 (پیوست 2) و ارسال مدارک و مستندات دریافتی موضوع بند 2 به موسسه حسابرسی

بازرسی تامین اجتماعی
پورتال سازمان بیمه تامین اجتماعی

مراحل ورود به پورتال غیر حضوری تامین اجتماعی

کارفرمایان و بیمه شدگان می‌توانند برای پیگیری یا درخواست و حتی اعتراض نسبت به بازرسی کارگاه ها به صورت الکترونیکی اقدام کرده و فرآیند مربوطه را انجام دهند. با وجود الکترونیکی شدن فرآیند بازرسی کارگاه ها دیگر نیازی به مراجعه به صورت حضوری در شعب بیمه تامین اجتماعی نیست.

کارفرمایان و بیمه شدگان می‌توانند به آدرس eservices.tamin.ir همان حساب کاربری و رمز عبور پورتال مشاهده سوابق به آدرس Sabeghe.tamin.ir مراجعه و ضمن ثبت نام در سایت فوق موارد ذیل را نیز پیگیری کنند:

۱- مشاهده بازرسی‌های انجام شده از کارگاه (لیستی که مشاهده خواهید کرد بر مبنای پورتال کد ملی نمایش داده خواهد شد)

۲-  درخواست اعتراض به بازرسیهای انجام شده (هم از طرف کارفرما و هم از طرف بیمه شده)

۳-  مشاهده اعتراضات انجام شده به بازرسی

۴- ثبت درخواست بازرسی برای افراد فاقد بازرسی

۵- چنانچه بیمه شده ای در کارگاهی مشغول به‌ کار بوده و کارفرمای مربوطه نسبت به ارسال لیست کارکرد و پرداخت حق بیمه به شعب سازمان اقدام ننماید؛ بیمه شده میتواند درخواست خود را در پورتال سایت فوق وارد نماید.

راهنمای پورتال غیر حضوری تامین اجتماعی برای پیگیری یا درخواست بازرسی

پس ورود به سایت، وارد منوی بیمه شدگان شده و زیرمنوی “بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال” را انتخاب کنید. همانند تصویر زیر این منو شامل گزینه های زیر است:

♦️ مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان

♦️ ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

بازرسی تامین اجتماعی
بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال

۱- فرم مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان

بیمه شده می‌تواند از این فرم برای مشاهده بازرسی های انجام شده از کارگاه محل اشتغال خود استفاده کند. مواردی که در لیست مشاهده می‌شود اطلاعات بازرسی‌هایی است که بیمه شده در آن وجود دارد که با کلیک بر روی دکمه جزئیات می‌تواند اطلاعات بازرسی مربوط به شماره بیمه خود را مشاهده کند.

بازرسی تامین اجتماعی
فرم مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان

دکمه جزئیات

با انتخاب این دکمه از رکورد مورد نظر، فایل گزارش بازرسی به‌صورت pdf باز شده که در آن بیمه شده می‌تواند جزئیات بازرسی مربوط به خود را ببیند.

بازرسی تامین اجتماعی
مشاهده برگه گزارش بازرسی

۲- فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

کاربر در صورت داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند از این فرم استفاده کند:

♦️ تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نباشد.

♦️ در کارگاهی مشغول به کار باشد اما وضعیت اشتغال خود را به سازمان اطلاع نداده باشد.

♦️ بیمه شده از شماره کارگاه و شماره بیمه خود اطلاع نداشته و درخواست تغییر وضعیت اشتغال را دارد. که در این صورت می‌تواند درخواست بازرسی از کارگاه محل اشتغال خود را ثبت کند.

فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی
فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی

کاربر می‌تواند پس از تکمیل مقادیر الزامی در فرم فوق، با کلیک بر روی دکمه تایید، اعتراض خود را ثبت کرده و به کمک کد پیگیری مشاهده شده از قسمت تامین اجتماعی من مراحل پیشرفت درخواست خود را پیگیری کند.

🔻نکته

تمامی بیمه شدگان و کارگرانی که لیست بیمه آنها توسط کارفرمای مرتبط به سازمان ارسال نمی‌شود می‌توانند این فرم را تکمیل و درخواست بازرسی خود را از کارگاه مربوطه ارسال کنند و نیاز نیست که قبلا جز بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی باشد.

پس از ثبت اعتراض، درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجاد می گردد که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه اعتراض توسط پیامک به کاربر ارسال می‌شود.

آشنایی با منوی بازرسی های کارگاهی

همانند تصویر زیر این منو شامل گزینه زیر است:

مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

بازرسی تامین اجتماعی
منوی بازرسی‌ های کارگاهی

فرم مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

در این فرم امکان مشاهده لیست بازرسی های انجام شده تامین اجتماعی از تمام کارگاه هایی که دارای ارتباط کارفرمایی با کاربر است، وجود دارد.

بازرسی تامین اجتماعی
فرم مشاهده گزارشات بازرسی‌های کارگاهی

دکمه جزئیات

با انتخاب این دکمه از رکورد مورد نظر، فایل گزارش بازرسی تامین اجتماعی بصورت pdf باز میشود که در آن جزئیات بیمه‌شدگان و بازرسی کارگاهی انتخاب شده قابل رویت است.

نحوه ثبت اعتراض به بازرسی بیمه تامین اجتماعی

کارفرما می‌تواند برای آخرین بازرسی ثبت شده از کارگاه خود طبق جزئیات مشاهده شده، اعتراض ثبت کند. همانطور که در فرم مشاهده شده اطلاعات بیمه شده و کارگاه به کاربر نشان داده می‌شود. کافیست پس از پر کردن اطلاعات مورد نظر و ثبت شرح اعتراض بر روی دکمه تایید کلیک کند.

فرم ثبت اعتراض
فرم ثبت اعتراض

🔻نکته

♦️ در صورتیکه آخرین بازرسی تامین اجتماعی در سال جاری انجام شده باشد امکان ثبت اعتراض دارد. همچنین برای هر بازرسی میتوان یک اعتراض ثبت کرد.

♦️ پس از ثبت اعتراض درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجادشده که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه از طریق پیامک به کارفرما ارسال می‌شود.

مشاهده لیست درخواست‌ ها از قسمت تامین اجتماعی من

برای مشاهده لیست درخواست ها کافیست بیمه شده از صفحه نخست بر روی گزینه”تامین اجتماعی من” کلیک کند.

بازرسی تامین اجتماعی
تامین اجتماعی من

در این قسمت بیمه شده می‌تواند از تمامی تعاملات خود با سازمان اطلاع یابد و درخواست‌های ثبت شده خود را رویت و وضعیت آنها را پیگیری کند.

پیگیری وضعیت درخواستها
پیگیری وضعیت درخواستها

پیشنهاد ما

گروه پرشین حساب برای رفع چالش ها در حوزه بیمه از طرف کاربران، یک واحد مجزا متشکل کارشناسان حوزه بیمه ای برای رسیدگی و خدمت رسانی به این امورات اختصاص داده است. کافی است به بخش خدمات بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید تا پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

60 پاسخ

  1. سلام. دو شرکت یک محل اجاره کردن… متاسفانه بازرس بیمه اومده و اسم یکی از پرسنل رو به عنوان مارمند شرکت دیگه. گزارش کرده… و رفته بدهی برآوردی و جریمه ثبت کرده… متاسفانه شرکت در زمان مقرر اعتراض نکرده. و اخطار اومده.. الان بیمه میگه حتما باید پرداخت کنید.. و میگه حتی اعتراض ماده 16 قابل قبول نیست. ازطرفی میگه تا زمانیکه پایان کار نزنید . جریمه میشید… ایا باید درخواست بازرسی مجدد بدم

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

      1. سلام من در عینک فروشی یک بینایی سنج حدود یکسال هست کار میکنم و بیمه که اصلا بعد از ظهر نمیاد و اگر هم بیادخانم دکتر میگه نباید چیزی بگی حقوق ناچیز به من میده خیلی مریض داره حتی برای سنجش کودکان را انجام میده وخیلی سرمون شلوغه من هم چون احتیاج دارم نمیتونم کاری بکنم پس چرا اصلابازرس نمیاد بازدید

        1. سلام
          خودتون درخواست بازرسی رو ثبت کنید که بازرس مراجعه کند. برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست بازرسی مطلب رو کامل مطالعه کنید.

  2. من الان از تخلف محرض یک شرکت در دهاقان مطلعم که خیلی راحت حق حقوق پرسنل ۴۰نفره مرد و زن هستند رو میخوره از ازهر بابت که تعلق میگیره بهشون.ولی موندم چطوری گزارش بدم که مشخصات خودم فاش نشه چون میترسم بعدها برا موقعیت کاری خودم بخاطره شناخت بنده مشکل و تنش بوجود بیاد ولی مطمئنم ی راهی هست که این بندگان خدا بحقشون برسن.

    1. سلام دوست عزیز
      شما میتوانید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه نموده و با کارشناسان این اداره جهت دریافت راهکار مشورت نمایید.

  3. با سلام و احترام
    هنگام ثبت اعتراض به بازرسی انجام شده و بعد از پر کردن کامل فیلد ها امکان کلیک بر روی دکمه تایید نمیباشد در حال که فقط 20 روز از تاریخ بازرسی گذشته است. ممنون میشوم راهنمایی کنید

    1. سلام کاربر گرامی
      اگر فرم ثبت اعتراض را کامل ثبت کرده باشید دکمه تایید فعال شده و امکان ارسال هست. در صورتی که با وجود تکمیل فرم امکان تایید نیست با مرورگر دیگری انجام دهید.

  4. سلام یه شماره بابت این که زنگ بزنم بیان …..صاحب کارم بیمه نمیکنه گفتم شماره ای هست که ز بزنم بیاد سر زده

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص شما می‌توانید نسبت به تکمیل فرم بازرسی از کارگاه به صورت مخفی اقدام نمایید. برای ثبت درخواست بازرسی مخفی باید به صورت حضوری به شعبه بیمه مراجعه نموده و درخواست بازرسی نمایید. در زمان ثبت درخواست بازرسی، حتما قید نمایید که تمایل دارید بازرسی به صورت مخفی و بدون افشای نام و مشخصات شخصی شما انجام شود.
      همچنین می‌توانید با شماره 1420 (سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی) تماس حاصل نموده و با کارشناسان این سازمان مشورت نمایید.

  5. بی زحمت بازرسی کنید الان شرکت ما بیمه نمیکنه دیگه پارسال فقط بیمه رد کرده امسال رد نمیکنه ما هم چاره ای به غیر سکوت نداریم لطفا بازرس بفرستید

    1. کاربر گرامی
      سایت پرشین حساب سایت آموزشی است لطفا برای پیگیری بازرسی بیمه تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir مراجعه کرده و درخواست بازرسی ثبت کنید
      در این مطلب نحوه ثبت درخواست بازرسی توضیح داده شده است.

  6. سلام هسرم من در یک کار گاه کار میکنه که چندین کار گر افغان را به صورت غیر قانونی استخدام کردن و در هیچ یک از لیست های بیمه هم نام آها را وارد نکردن باوجود اینکه سیستم حضور کارگر ها در کار گاه تا یید چهره با دستگاه هست ولی بازرس بیمه اصلا دستگاه حضور پرسنل را چک نمیکنه و این آقا علاوه بر اینکه این پرسنل رابیمه نکرده هنگام بازدید هم انها را در یک اتاق خارج کارگاه پنهان میکنه تا کسی از حضور آنها باخبر نشود الان کار فرما به خاطر همین سر ناسازگاری با پرسنل ایرانی خود را گذاشته و حقوق آنها را درست نمی‌دهد تا خودشون خسته شون واز آنجا برون و طبق گفته خودش می خوادبا این کار تمام پرسنل را افغان کنه واعلام ور شکستگی و تعطیلی کار گاه را بکنه وبه صورت غیر مجاز با کارکنان افغان به کارش ادامه بده تا هم از زیر مالیات در بره هم اینکه کارگر هاشو بیمه نکنه وهمه فکر کنن که ایشون کار نمیکنه واینجوری در آمدش را بیشتر کنه چون حقوق کار گرهای افغان را نصفه میده میگه کار گر ایرانی بصرفه نیست و کار گر افغان بصرفه تره و با این کار در آمد بیشتری بدست میاره می خواستم بدونم چطور میشه این تخلف کار فرما را گزارش بدم بدون اینکه کار فرمای همسرم بفهمه کار ما بوده چون یک نسبت فامیلی و همسایگی هم داریم نمی خوام دردسر درست بشه برامون ممنون میشم
    از طریق سایت باید اقدام کنم یا حضوری چون نمی خوام کار فرما بفهمه از طرف من اطلاع داده شده
    راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      شما می‌توانید نسبت به ثبت درخواست بازرسی بیمه اقدام نمایید. برای ثبت درخواست بازرسی مخفی باید به صورت حضوری به شعبه بیمه مراجعه نموده و درخواست بازرسی نمایید. در زمان ثبت درخواست بازرسی، حتما قید نمایید که تمایل دارید بازرسی به صورت مخفی و بدون افشای نام و مشخصات شخصی شما انجام شود.

  7. سلام خسته نباشیدمن ۶سال هست که دستیاردندانپزشک هستم وبیمه نیستم ازطریق سایت ثبت نام کردم برای بازرسی اماگزینه کدام شعبه تامین اجتماعی رومیزنم شعبه ۳قزوین مینویسه تعدادفیلدکافی نیست وثبت نام انجام نمیشه میشه راهنمایم کنیدممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      جهت ثبت درخواست بازرسی، پس ورود به سایت، وارد منوی بیمه شدگان شده و زیرمنوی “بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال” و سپس ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی را انتخاب کنید.
      فیلدهای ستاره دار را به دقت تکمیل و تایید کنید.
      بهتر است از طریق گوشی موبایل درخواست ثبت نکنید. از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ درخواست خود را ثبت کنید اگر همچنان این مشکل وجود داشت مرورگر خود را عوض کنید در صورتی که باز همین مشکل را دارید با شماره 1420 تماس بگیرید تا مشکل شما بررسی شود.

  8. سلام یه کارگاه طلا سازی هستش که ۱۲تا نیرو داره و نیروهاشو بیمه نمیکنه میخواستم درخواست مشاوره بدین وضع مالیشونم خیلی خوبه از بغل کارگرها ماهی ۵میلیارد درامد دارن ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      لازم است ثبت درخواست بازرسی بیمه توسط یکی از کارگران انجام شود؛ در این خصوص می‌توانید با تماس با شماره 1420 از مشاوره کارشناسان بیمه به صورت رایگان استفاده نمایید.
      ثبت درخواست بازرسی به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه https://eservices.tamin.ir انجام می‌شود. کلیه مراحل در مقاله مطرح شده است.

      1. سلام
        بنده کارگر شالیزاری هستم
        از اونجاییکه قانون سازمان تغییر کرد و بیمه شالیزاری فصلی شده و تو این مدت پاییز و زمستون بیمه ام رو خودم به صورت مشاغل آزاد پرداخت میکردم از طریق پروفایل بیمه شده
        حالا با توجه به شروع کار شالیزاری میخوام از طرف کارفرمام اقدام به ثبت درخواست بازرسی کارگاهی بدم تا تو اسفند تایید بشه و از فروردین دوباره شروع بشه
        حالا سوال اینجاست که تو قسمت فرم ثبت اعتراض (ازتاریخ) و (تا تاریخ) رو نمیدونم چه تاریخی ثبت کنم!!!!میشه راهنماییم کنین؟

        1. سلام دوست عزیز
          برای دریافت جزئیات نحوه اقدام در خصوص پرداخت حق بیمه فصلی با مرکز ارتباط با مشتریان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نمایید.

  9. سلام وقت بخیر، بازرس تامین اجتماعی طی بازرسی که انجام داده یکسری از پرسنل را تاریخ شروع بکار و تاریخ ترک را به اشتباه ثبت کرده ولی تو لیست بیمه ترک کار در تاریخ های دیگه ثبت شده میخواستم بدونم که باید اعتراض ثبت کنیم یا لیست بیمه ارسالی کارگاه ماخذ قرار میگیره و در صورت اعتراض نکردن برای ما جریمه منظور نکنن

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت وجود مغایرت بین اطلاعات واقعی و اطلاعات ثبتی مامور بیمه حتما مراتب را به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهید تا اقدامات لازم انجام شود؛ زیرا ممکن است مشمول جریمه شوید.

  10. سلام و وقت بخیر . کارگاه بسته شده و من درخواست بیمه بیکاری دادم .کارفرما ترک کار زده برام. الان که منتظر نتیجه جلسه هستم ،کارفرما نامه برده اداره که کارگاه بازه (به دروغ) . الان شرایط بیمه بیکاری برای من هنوز وجود داره؟ به نظر شما اگر اداره گفت باید برم سر کار با توجه به دعواهایی که با کارفرما درباره ی بیمه و سنوات داشتم ، با شناختی که از کارفرما دارم به من تهمت دزدی و… بزنه یا کارای دیگه انجام بده، من چه کاری بکنم ؟سر کار این کارفرما بروم یا خیر؟
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مهم‌ترین شرط تعلق بیمه بیکاری به کارگران، غیرارادی بودن بیکاری شخص است. بنابراین در صورتی که بتوانید ثابت کنید کارگاه غیرفعال است، می‌توانید از مزایای بیمه بیکاری استفاده نمایید. همچنین در صورتی که با کارفرما مشکل دارید می‌توانید با اسناد و دلایل معتبر از وی شکایت نمایید. در صورت عدم تمایل به همکاری مشروط بر دایر بودن کارگاه و تمایل کارفرما به ادامه همکاری با شما، مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهید بود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسائل مربوط به قانون کار، استفاده از آموزش قوانین کار و تامین اجتماعی پرشین حساب را به شما توصیه می‌کنیم.

  11. سلام وقت بخیر بنده بیشتر از ۱ساله تو ی کارگاهی مشغول به کار هستم ولی کارفرما من رو بیمه نکرده.ی سری بازرس تامین اجتماعی اسم‌من رو نوشت ولی نمیدونم کارفرما چجوری و با چه حیله ای بازم من رو بیمه نکرد .لطفا راهنمایی کنید که چطوری بدون اینکه کارفرما بفهمه و من رو از کار اخراج کنه برا بیمه شدن اقدام‌کنم

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 148 قانون کار، کارفرما موظف است شما را بیمه نماید و در صورت امتناع از این کار شما می‌توانید از وی نزد هیئتهای اداره کار شکایت نمایید. در غیر این صورت می‌توانید با ثبت درخواست در سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس https://eservices.tamin.ir/ (مراجعه به منوی بیمه شدگان و گزینه “بازرسی های انجام شده از محل اشتغال” و انتخاب گزینه “ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی”) عدم رد بیمه توسط کارفرما برای خودتان را به اطلاع بازرس سازمان تامین برسانید.

    2. به اداره تامین اجتماعی مراجعه کنید درخواست بازرسی بدید بازرس بیاد و در موقع حضوربازرس باید اسم و کد ملی و اینکه از چه زمانی استخدام شدید رو به بازرس اعلام کنید.

  12. با سلام
    در بخش فرم بازرسی های انجام شده از کارگاه برای من بیشتر از 50 گزارش بازرسی از سال 79 به بعد ثبت شده اما در همه ی انها در بخش وضعیت اشتغال مورد -حضور ندارد- علامت زده شده است. ایا این مورد اشتباه سیستم است و یا ممکن است مشکلی برایم ایجاد کند؟

      1. سلام من درخواست بازرسی رو ثبت کردم آیا کارفرما متوجه این میشه که این در خواست از طرف من بوده چون بیمه نمیکنه مارو و شاید حتی برامون دردسر هم بشه که این کارو کردیم اگه بدونه از طرف ما هستش.

        1. سلام دوست عزیز
          مراجعه ماموران سازمان بیمه به کارگاهها امری عادی است. از این رو کارفرما در این خصوص نباید به کسی مظنون شود. از سوی دیگر شما نباید برای مطالبه حقوق خود نگرانی داشته باشید. مطابق ماده 148 قانون کار، کارفرما موظف به بیمه نمودن کارگران شاغل در کارگاه خود است.

    1. سلام دوست عزیز
      اگر بیمه شده‌ای در کارگاهی مشغول به‌ کار بوده و کارفرمای مربوطه نسبت به ارسال لیست کارکرد و پرداخت حق بیمه به شعب سازمان اقدام ننماید، بیمه شده می‌تواند نسبت به ثبت درخواست بازرسی از کارگاه در پورتال سایت eservices.tamin.ir که مربوط به خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی است، اقدام کند.
      مطابق ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار، مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند. به این ترتیب کارگر می‌تواند از کارفرمای مربوطه نزد اداره کار بابت حق بیمه‌های پرداخت نشده شکایت نماید.

  13. عرض سلام ادب ما در مهلت ۲۰ روزه متاسفانه نتونستیم فرم شماره ۱ رو پر کنیم و مهلتش تموم شد الان تو قسمت وضعیت همکاری نوشته استنکاف کارفرما فقط تونستیم تعهد نامه و شماره پلمپ دفاتر رو وارد کنیم حالا با این شرایط برای حل مشکلمون باید چکار کنیم

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق بخشنامه 11/3 جدید درآمد تامین اجتماعی، اگر کارفرمایان موضوع این بخشنامه، به نحوی از انحاء از تکمیل و اعاده پیوست فرم شماره یک ( اظهارنامه بیمه ای ) ظرف مهلت تعیین شده فوق استنکاف کنند، شعبه بیمه با تنظیم فرم شماره 2 ، بازرسی را درخواست مینماید.

    2. سلام کاربر گرامی،
      طبق بخشنامه 11/3 جدید درآمد تامین اجتماعی، اگر کارفرمایان موضوع این بخشنامه، به نحوی از انحاء از تکمیل و اعاده پیوست فرم شماره یک ( اظهارنامه بیمه ای ) ظرف مهلت تعیین شده استنکاف کنند، شعبه بیمه با تنظیم فرم شماره 2 ، بازرسی را درخواست مینماید.

  14. با سلام وقت بخیر ازسال 91بنده کامل بیمه اجباری برام ثبت شده تا اخرسال 1400این سال جاری نه واریز و نه ثبت شده وکارفرما ادعای واگذاری منصب و تاکید به پذیرفتن بیمه اختیاری را دارند.. ممنون از کمکتون

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌ نمایند.
      اگر کارفرمایی طبق ماده 148 رفتار نکند و برای کارگران خود بیمه رد نکند مشمول جریمه خواهد شد. کارگر میتواند با احراز رابطه کارگری و کارفرمایی خود و اثبات فعالیت خود در آن واحد ( با مستندات معتبر) از کارفرمای خود شکایت کند.
      در صورتی که مدارکی جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی دارید، با شماره 1420 تماس حاصل نموده و مشکل خود را مطرح نمایید. و یا همراه با مدارک هویتی و قرارداد کار و سایر مدارکی که نشان دهد شما در کارگاه مزبور مشغول فعالیت هستید، به اداره بیمه مراجعه نمایید.

  15. سلام وقت بخیر
    دفتر ما یک پرسنل جدید اضافه کرده که بعلت سن بالای ۵۵ سال ایشون ثبت نام غیرحضوری رو منوط به بازرسی از کارگاه دونستن و به من که حسابدار اونجا هستم گفتن باید درخواست بازرسی رو در سامانه ثبت کنی،از همین روشی که در مطلب فرمودید باید این کار رو انجام بدم؟چون من از سمت کارفرما هستم و به نظرم اومد که این روش درخواست برای خودِ بیمه شده هست
    ممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      وارد منوی بیمه شدگان شده و زیرمنوی “بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال” را انتخاب کنید سپس درخواست برای افراد فاقد بازرسی را با اطلاعات کارگاه و کارفرما ثبت کنید.

  16. سلام. من بازنشسته تامین اجتماعی هستم. زمان بازدید بازرس تامین اجتماعی یکی از بیمه نشدگان شرکت اسم مرا به بازرس اعلام کرده به بهانه اینکه این شخص بازنشسته شده و در مجموع از اسم من سو استفاده کرده.بازرس هم اسم مرا نوشته. حال حقوق من به بهانه رجوع به کار قطع شده. هر چه قسم می خورم که من بیماری مغزی دارم و حتی یک ثانیه به محل کار نرفتم باور نمی کنند. هیچ اثر انگشت ،امضا ، کد ملی و دوربین ها را مورد بازبینی قرار نمیدهند. چکار کنم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      از کارفرما درخواست کنید که در سامانه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی (ای سرویس) در منوی اعتراض به بازرسیهای کارگاهی به بازرسی انجام شده اعتراض نماید. سپس مدارک و مستندات هنگام درخواست بررسی ارائه کنید.
      در صورتی که کارفرما از ثبت اعتراض خودداری کرد میتوانید حضوری به شعبه بیمه مربوطه مراجعه و با ارائه مدارک و مستندات مورد را توضیح دهید. (اینکه بازرس بدون دیدن شما در محل کارگاه نام شما را در لیست بازرسی قرار داده و…)

  17. سلام
    من درخاست بازرسی کارگاهی دادم ولی کد کارگاهی را نداشتم وارد کنم
    الان راید چگونه ویرایش یا حذفش کنم

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای ثبت درخواست بازرسی، ثبت شماره کارگاه الزامی نیست. (ممکن است درخواست بازرسی برای تشکیل پرونده بیمه‌ای و دریافت کدکارگاهی انجام شود)
      برای ویرایش یا حذف ردیف مورد نظر از قسمت منوی عملیات در همان ردیف کلید مورد نظر خود (ویرایش یا حذف) را انتخاب کنید.

  18. سلام وقت بخیر؛ به چه صورتی باید از طریق سامانه eservices.tamin.ir درخواست بازرسی غیرحضوری از محل کارگاه رو بدیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق توضیحات این مطلب پس از ورود به سایت، وارد منوی بیمه شدگان شده و زیرمنوی “بازرسی‌ های انجام شده از محل اشتغال” را انتخاب کنید. که دو گزینه:
      1) مشاهده بازرسی انجام شده توسط سازمان: مواردی که در لیست مشاهده می‌شود اطلاعات بازرسی‌هایی است که بیمه شده در آن وجود دارد که با کلیک بر روی دکمه جزئیات می‌تواند اطلاعات بازرسی مربوط به شماره بیمه خود را مشاهده کند.
      2) ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی: تمامی بیمه شدگانی که لیست بیمه آنها توسط کارفرما به سازمان ارسال نمی‌شود می‌توانند این فرم را تکمیل و درخواست بازرسی خود را از کارگاه مربوطه ارسال کنند
      پس از ثبت اعتراض، درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجاد شده که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه اعتراض توسط پیامک به کاربر ارسال می‌شود.

  19. سلام . خسته نباشید. سازمان تامین اجتماعی درخواست داده است که فرم بازرسی دفاتر قانونی را باید ظرف مدت 20 روز پرکنیم. ما تمام فرمها رو پرکردیم بغیر از دو مورد بقیه موارد تکمیل شده است ، چند روزه که میخوام ذخیره اون دو فرم را بزنم یک ارور میاد بدین شرح :در ذخیره کردن اطلاعات مشکلی پیش آمده است !
    هر کاری میکنم ذخیره نمیشود و اروری که نوشتم میاد. به نظرتون مشکل چیه؟
    ضمنا تمام اطلاعاتی که وارد میکنم درست است. چندین بار چک شده است

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر از درستی اطلاعات خود اطمینان دارید این مشکل ممکن است از سرور تامین اجتماعی باشد. میتوانید مشکل را از بخش فناوری اطلاعات شعبه بیمه مربوطه خود پیگیری کرده و یا با شماره 1420 تماس بگیرید.

  20. سلام چرا بازرسان سازمان از شرکت‌هایی که از بازنشستگان این سازمان استفاده میکنند تا هم جوانها بیکار نباشن و هم از پرداخت حق بیمه فرار میکنند بازدید نمی‌کنند صاحبان این شرکتها دارن به میزان بیکاری کمک می‌کنند که هر روز آمار بیکاری افزایش یابد اگه لازم باشه نام شرکت رو هم براتون اعلام خواهم کرد

    1. سلام کاربر گرامی،
      شما میتوانید هر گونه اعتراض به نحوه بازرسی بیمه را در سامانه خدمات الکترونیکی بیمه به آدرس eservices.tamin.ir ثبت کنید. پس از ثبت اعتراض، درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجاد می گردد که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه اعتراض توسط پیامک به کاربر ارسال می‌شود.

  21. سلام خسته نباشی بنده در کارگاهی مشغول کار هستم واول سال بیمه شدم وچند ناه ریخت وبیمه بودم ولی الان نزدیک دو ماه بیست روز که صاحب کار بیمه رد نکرده وبیمه نیستم هر وقتم میگم میگه مشکل از بیمه از من میست لطفا راهنمایم کنید چون چیزی به پایان سال نمونده بخواد برم جای دیگه کار کنم اینا هیچی بهم نمیدن با تشکر

    1. سلام کاربر گرامی،
      همانطور که در این مطلب توضیح داده شده شما میتوانید به آدرس eservices.tamin.ir مراجعه کرده و فرم ثبت درخواست برای افراد فاقد بازرسی را تکمیل کنید. می‌توانید پس از تکمیل مقادیر الزامی در فرم فوق، با کلیک بر روی دکمه تایید، اعتراض خود را ثبت کرده و به کمک کد پیگیری مشاهده شده از قسمت تامین اجتماعی من مراحل پیشرفت درخواست خود را پیگیری کنید. تمامی بیمه شدگان و کارگرانی که لیست بیمه آنها توسط کارفرمای مرتبط به سازمان ارسال نمی‌شود می‌توانند این فرم را تکمیل و درخواست بازرسی خود را از کارگاه مربوطه ارسال کنند. پس از ثبت اعتراض، درخواست بازرسی در سیستم بازرسی ایجاد می گردد که در صورت تایید شعبه، بازرسی طبق اعتراض ثبت شده انجام شده و نتیجه اعتراض توسط پیامک به کاربر ارسال می‌شود.

    1. سلام کاربر گرامی،
      درخواست انجام حسابرسی قبلا از طریق شعبه ذیربط که پرونده کارفرما موجود بود صورت می‌گرفت درخواست شعبه به موسسات حسابرسی سازمان تامین اجتماعی مرتبط ارسال و افرادی برای بازرسی از دفاترقانونی به شرکت مراجعه مینمودند. درحال حاضر میتوان از طریق سامانه درخواست بازرسی از شرکت را ثبت نمود.
      معمولا قبل از انجام حسابرسی، شرکت باید فرم های مخصوصی که در آن یک سری اطلاعات مرتبط با دفاتر قانونی و اظهارنامه های مالیاتی است را تکمیل و به موسسه حسابرسی یا شعبه ذیربط ارسال کند که در حال حاضر اسکن فرمها از سامانه قابل دریافت است.

  22. باسلام ،اینجانب باتوجه به اینکه بعضا اصلا به پزشک مراجعه نکردم ولی در بعضی مواقع با پیامک های مشکوک روبرو میشوم مانند: (*سازمان تامین اجتماعی*
    بیمه شده محترم نسخه الکترونیک شما در داروخانه دکتر دهخدائی(نرگس) و در تاریخ 1400/04/24 تحویل گردید) درصورتیکه بنده در این تاریخ هیچگونه نخسه ای نداشتم ،لطفا پیگیری و ونتیجه را اعلام نمایید

    1. سلام دوست عزیز
      در رابطه با حل این مشکل با شعبه بیمه تامین اجتماعی مربوط به خود تماس گرفته یا 1420 را شماره گیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :